Stemmen TK2021

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Anon20210626 »

Waarom zou ik fb er op na moeten lezen ? helemaal geen behoefte aan
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Stemmen TK2021

Bericht door DelicateFlower »

:fpalm:
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Emma »

Renée schreef: 03 jan 2021, 16:30 Waarom moet iedereen het altijd maar met elkaar eens zijn ? Wat is er mis met gewoon eens een discussie ? En ja dat mag ook best eens een keer met wat hartstocht .

Het wordt meer en meer de tendens hier dat iedereen het over alles maar vooral eens moet zijn op dit forum .
Jemig zeg, lekker waardevolle bijdrage weer. En we hebben het nog niet eens over politiek. Er wordt nergens gezegd dat we het altijd maar eens met elkaar moeten zijn.
DelicateFlower schreef: 03 jan 2021, 16:20 [...] het verpest de sfeer enorm als we het over politiek (in het algemeen) gaan hebben. Je wordt het toch nooit eens met elkaar.
Let op de toevoeging 'in het algemeen'.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Anon20210626 »

Jemig zeg lekker waardevolle bijdrage weer .


Dank je Emma zo was het ook bedoeld . Een waardevolle bijdrage en dat was het inderdaad
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Brownie »

Ok Renee en Emma, zo is het wel weer genoeg geweest. Nu de regels duidelijk zijn kunnen we weer ontopic :)

Ik let zelf bij mijn selectie op drie dingen:
1. geloof ik dat mijn kandidaat in de regering kan komen en daar iets zinnigs gaat doen de komende vier jaar
2. ga ik me niet voor mijn kandidaat schamen als deze om de tafel moet met mensen als Angela Merkel en Joe Biden
3. zit mijn kandidaat bij een partij met een partijprogramma en hoger geplaatste kandidaten waar ik mij op grote lijnen in kan vinden

Of iemand wel/niet transgender is doet voor mij niet zo terzake, ik lees hier genoeg meningen van transgenders die geen tegenstander lijken te zijn van discriminatie en psychiatrisering van mensen die in transitie willen of zijn. Ook zie ik veel blinde vlekken, queen bee achtige overtuigingen en berusting in het lot. Kortom: soms kan een niet-transgender beter voor mijn rechten opkomen dan een transgender, en er is - zacht uitgedrukt - nog best wat te doen. Belangrijkste is denk ik vooral om naar de overtuigingen van je kandidaat te kijken. De overtuigingen van de partijen zijn vaak nogal flets en flexibel zodra ze in de regering komen.

Wat mij opvalt is dat er zo veel witte mannen op sommige kieslijsten staan. Om een beetje signaal af te geven voel ik dan ook een lichte voorkeur voor een vrouw uit een minderheidsgroep. Die zijn erg dun gezaaid helaas, zeker wanneer je ze zo hoog op de kieslijst zoekt dat ze kans maken om in de ministerraad te belanden. Daarom bespreek ik onderstaand de partijen met een representatieve m/v verdeling van de kieslijst:
- D66 heeft een gelijke verdeling m/v (20 van de eerste 40) op de kieslijst hebben, en een vrouw als lijsttrekker, die bovendien de ambitie heeft om minister president te worden. Dat lijkt me wel een leuke primeur: de eerste vrouwelijke premier van Nederland. Wat betreft LHBT zie ik niet zoveel toegevoegde waarde van LHB boven bijvoorbeeld mensen met een migratieachtergrond of een beperking. Ik zou daarom liever kijken naar het aantal mensen uit minderheden. Nummer 2 en 3 van D66 hebben een duidelijke holebi achtergrond. Op nummer 6 iemand met een migratieachtergrond, het eerste echte kleurtje vind je op positie 20. En dan op 22 Lisa, met transgender achtergrond. Vorige verkiezing hadden ze 19 zetels, inmiddels is ook nr 24 van de toenmalige kieslijst lid van de tweede kamer. Dus als ze het een beetje goed doen zou Lisa in de komende vier jaar wel eens in de kamer kunnen belanden.
- Groenlinks heeft 23/40 vrouwen op de kieslijst. Weinig minderheden op het eerste gezicht: 5/40. De eerste vrouw op 1, de eerste minderheid op 5. Maar niemand die zich echt als minderheid profileert.
- PvdA scoort 23/40 qua vrouwen, en 10/40 qua minderheden. Ik zie geen duidelijke LHBetc'ers, maar wel hebben nummer 5, 13, 18 en 21 van die lijst een bewezen trackrecord als het gaat om het opkomen voor minderheden.
- Ook interessant vind ik volt, met gelijke verdeling m/v op de kieslijst. Wel wat weinig minderheden, ik telde zo snel 3/28, maar behalve #2 profileren ze zich er niet mee op hun website. Even afwachten...

Interessante nieuwkomer is Bij1. Veel vrouwen en minderheden (12/18). Al op nummer 1 iemand van kleur, op nummer 4 iemand met een beperking, op 10 Petra Kramer met transgender achtergrond, op 13 LGBTQIA+ en op 18 queer. Maakt als nieuwkomer met weinig politieke zwaargewichten weinig kans op een coalitieplaats, maar als je een proteststem wilt uitbrengen is dit er misschien één om eens te bekijken.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Emma »

Ik heb nog geen andere partijen ontwaard met uitgesproken transgender kandidaten. D66 heeft er 3, na Lisa sta ik op plaats 65 (maar heb me bewust niet als transkandidaat geprofileerd en ben sowieso kansloos) en op 71 oud-voorzitter van TNN Corine van Dun.

Maar even terug. Met een 'resultaten uit het verleden'-disclaimer, is dit wel een handig overzichtje van relevante voorbije stemmingen: https://www.partijgedrag.nl/moties_wiza ... ransgender

Wat je ziet is dat SGP, FVD en PVV het meest tegen transgender-onderwerpen stemmen, en FVD en PVV af en toe voor een LHBTI onderwerp. Overigens: titels van moties zeggen niet alles. Je hebt soms wel eens moties met titels waarvan je denkt 'hoe kun je daar nu in hemelsnaam op tégen zijn' maar dan blijken er in de tekst van de motie zoveel andere dingen te staan dat partijen toch goede redenen hebben om tegen te stemmen. Vrijwel alle partijen, de een wat vaker dan de andere, maken daar dan ook dankbaar misbruik van en dienen regelmatig halve moties in om maar een tweet met een screenshot van de stemminguitslag te kunnen plaatsen om de tegenstanders in een kwaad daglicht te stellen. Politici zijn af en toe net kleuters.

Het COC vraagt alle partijen bij elke verkiezing weer om hun LHBTI standpunten en publiceert ze op rainbowvote.nu. Die site is nu nog niet in de lucht.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Citizen Erased »

“Kleurtjes” turven om je politieke voorkeur te bepalen.. ‘k heb alweer gegeten en gedronken. Pen mij maar neer bij dierenpartijtje.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Anon20230219 »

Als ik vanuit mijn LHBTI standpunt moet stemmen blijft er weinig over en de politiek heeft nu al weinig met ons op en denk ook niet dat dit verbeteren zal in de toekomst.
Maar er is maatschappelijk meer aan de hand wat in mijn ogen meer prioriteit heeft dan mijn kleine problemen.
Geld gaat alle kanten op behalve de goede.
Ons zorg stelsel is door Corona zeer kwetsbaar gebleken en de problemen blijven zich opstapelen.
Om gewoon maar even 1 punt te benoemen.
Op basis daarvan zal mijn stem gekleurd zijn.
Mijn vorige stem op basis van gevoel heeft weinig gewicht in de schaal gelegd.
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Brownie »

Emma schreef: 04 jan 2021, 11:36 Ik heb nog geen andere partijen ontwaard met uitgesproken transgender kandidaten.
#10 van BIJ1 dus, zoals ik schreef ;)
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Stemmen TK2021

Bericht door DelicateFlower »

BIJ1 en Partij voor de Dieren zijn uitgesproken pro LHBT+. :)