Stemmen TK2021

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Emma »

Brownie schreef: 04 jan 2021, 16:33
Emma schreef: 04 jan 2021, 11:36 Ik heb nog geen andere partijen ontwaard met uitgesproken transgender kandidaten.
#10 van BIJ1 dus, zoals ik schreef ;)
Bedoelde ik ook als aanvulling op je eerdere post :)

Het valt mij op dat heel veel LHBTI activisten, waaronder een aantal die ik min of meer persoonlijk ken, zich bij BIJ1 gemeld hebben.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Serena
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 aug 2020, 23:04
Gender: Vrouw

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Serena »

Jeetje. Je stem bepalen aan de hand van welk kleurtje of geslacht iemand heeft, ik dacht dat we daar juist van af wilden?
In plaats daarvan zou je ook gewoon kunnen kijken naar het partijprogramma of hoe iemand zijn Kamerwerk uitvoert.
Serena
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 aug 2020, 23:04
Gender: Vrouw

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Serena »

Citizen Erased schreef: 04 jan 2021, 11:40 “Kleurtjes” turven om je politieke voorkeur te bepalen.. ‘k heb alweer gegeten en gedronken. Pen mij maar neer bij dierenpartijtje.
Afsplitser van de PvdD, maar ik vind Femke Merel van Kooten-Arissen een goede. Is altijd erg gedegen met haar Kamerwerk.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Stemmen TK2021

Bericht door DelicateFlower »

Serena schreef: 05 jan 2021, 00:29 Jeetje. Je stem bepalen aan de hand van welk kleurtje of geslacht iemand heeft, ik dacht dat we daar juist van af wilden?
Dat is dus iets wat (enorm) veranderd is.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Stemmen TK2021

Bericht door DelicateFlower »

Ik kwam pas dit Instagram-account tegen:
https://www.instagram.com/motiemeter/

Heel overzichtelijk zie je waar welke partijen voor of tegen hebben gestemd.

Eén partij in het bijzonder heeft me verbaasd, en dat bedoel ik niet positief.

Wel weet ik meteen dat ik ga stemmen op de partij waar ik voorheen op stemde.

Handig account dus! Als je het mij vraagt tenminste. :lol:

Een voorbeeldje:
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Brownie »

ja dat het tot zo een motie moet komen is echt heel heel erg beschamend... Maar dit wordt vrees ik iets te algemeen politiek, laten we ons beperken tot de transgender onderwerpen.

Iemand de verkiezingsprogrammas al doorgelezen? Wat ik moeilijk vind aan verkiezingsprogramma's is dat ze een compromis zijn tussen de meningen in een partij, die dus vaak erg flexibel blijken te zijn zodra er een regeringsakkoord moet komen, en nog flexibeler zodra er daadwerkelijk geregeerd wordt.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6821
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Eva »

Moties zijn soms instrumenten om andere partijen te beschadigen.

Je geeft er bijvoorbeeld de titel aan dat je slachtoffers van de Moria-brand direct wilt opnemen en erkennen als vluchteling. Dat schrijf je ook in de motie zelf. Maar daar voeg je nog andere zaken aan toe, zoals dat in het vervolg vluchtelingen wel een geldig paspoort moeten kunnen tonen. Ik noem nu maar wat, maar de aanvullende punten in de motie zijn onaanvaardbaar voor de partijen waarvan het publiek verwacht dat het een fatsoenlijk doel is en waarom ‘men’ dus boos wordt als de motie niet wordt aangenomen.

Helaas werkt het ook zó in de politiek.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Februari
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 aug 2020, 15:22
Gender: Trans MtF

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Februari »

Ik stem niet op identiteit, maar op de partij die mij het meest aanspreekt. Welke is niet belangrijk, maar dat staat hedendaags volledig los van mijn transgender zijn.

Persoonlijk spreken mij bijvoorbeeld partijen die voor een (indirecte) vaccinatieplicht zijn mij totaal niet aan.

Wat ik belangrijk vind is dat mijn laatste operatie FFS nog voor deze scenario mag plaatsvinden.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Stemmen TK2021

Bericht door DelicateFlower »

Uit het 2021 programma van BIJ1.

Bron: https://www.bij1.org/programma

-

Pagina 35:

ZORG VOOR IEDEREEN

9 De zorg voor trans personen wordt gezien als reguliere zorg en opgeno- men in het basis- curriculum van me- dische opleidingen. Bovendien wordt het aanbod van transzorg vergroot om wachtlijsten te verkorten: expertise wordt gedeeld tussen de vijf grootste ziekenhuizen. Alle behandelingen en operaties worden vergoed. Trans personen hoeven daarnaast geen diagnose meer te hebben om zorg te krijgen. En huisartsen kunnen hor- moonbehandelingen voorschrijven.

-

Pagina 61:

GESLACHTSONTWIKKELING EN GENDER (NIET-STANDAARD)

1 Er komt wetgeving om een einde te maken aan medisch ingrijpen bij (niet-levensbedreigende) geslach- telijke ontwikkeling van intersekse kinderen die niet standaard is. De zorgvrager krijgt recht op advies en ondersteuning van ervaringsdeskun- digen bij vragen rond geslachtsvariatie.

2 Een genderwijziging mag zonder beoordeling en zo vaak als nodig.

3 Uiteindelijk wordt de genderregis- tratie afgeschaft in de BRP (Basis Registratie Personen) en tot die tijd wordt het invullen van ‘X’ (onbekend, irrelevant) een mogelijkheid op iden- titeitsdocumenten en reispapieren.

4 Non-binaire mensen mogen hun voornaam kosteloos wijzigen in de gemeentelijke basisadministratie.

-

Pagina 81:

KORTE TERMIJN: BETERE OPVANG EN PROCEDURES

In AZC’s komt meer aandacht voor LHBTQI+ personen en in het bijzon- der trans personen. Zij moeten toe- gang hebben tot zorg in een veilige omgeving.

-

Pagina 140:

ZORG VOOR TRANS PERSONEN

BIJ1 is tegen het fenomeen van ‘gatekeeping’ van transgenderzorg. De weg naar hormonen en operaties is momenteel lang en omslachtig. Artsen bepalen welke operaties gedaan zullen worden, en hoe lichamen en geslachtsdelen eruit moeten zien. BIJ1 gelooft in het recht op zelfbeschikking van transgender personen. Zij hebben recht op heldere en uitgebreide informatie van artsen, en moeten vervolgens het recht krijgen om zelf keuzes te kunnen maken.

Ook moet de psychologische beoordeling van trans personen stoppen. Nu is er een diagnose van ‘genderdysforie’ nodig. Daar is BIJ1 tegen: trans personen verdienen de vrijheid om zelf te bepalen of zij transgender zijn. Als zij daar hulp bij nodig hebben, moet er uiteraard psychologische ondersteuning beschikbaar zijn, maar dat zou meer een informatieve dan een diagnostische functie moeten hebben. Als transgender personen een hormoonbehandeling willen, moet het mogelijk zijn deze te krijgen via de huisarts of (in ingewikkelde casussen) via de endocrinoloog. Dit zou niet meer via een psycholoog geregeld moeten worden.

Ditzelfde geldt voor operaties: een chirurg zou (in samenspraak met de huisarts) die beslissing moeten maken, zonder tussenkomst van een psycholoog. Door middel van deze veranderingen zal de weg naar gepaste zorg sneller en gemakkelijker zijn.

Transgenderzorg moet op deze manier net als andere vormen van zorg worden gegeven: zonder tussenkomst van een psychologische beoordeling. Ook moet de transgenderzorg worden uitgebreid zodat er een einde komt aan de maanden- of soms zelfs jarenlange wachtlijsten.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Anon20210626 »

Bovenstaand stuk is nu een mooi voorbeeld van eerder genoemde moties. Mooie dingen maar ook hele radicale standpunten en daardoor als geheel niet realistisch te noemen.
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.