Stemmen TK2021

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Jannet V »

Uit het 2021 programma van BIJ1.
Heel verhelderend, niet mijn partij dus. Dankjewel.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Stemmen TK2021

Bericht door DelicateFlower »

Renée schreef: 08 jan 2021, 10:53 Bovenstaand stuk is nu een mooi voorbeeld van eerder genoemde moties. Mooie dingen maar ook hele radicale standpunten en daardoor als geheel niet realistisch te noemen.
Jannet V schreef: 08 jan 2021, 10:56 Heel verhelderend, niet mijn partij dus. Dankjewel.
Hahaha kijk, daarom zei ik eerder al dat ik deze keer voor het eerst een zwevende kiezer ben en nieuwsgierig was hoe partijen zich voor LHBT'ers inzetten. En dan kan je gelijk zeggen: ja of nee. Zo simpel kan het zijn! ;) Ik kwam per toeval bij hun programma terecht en dacht: meteen even delen. Weten jullie ook gelijk of dit een partij is om te overwegen, of niet. :)
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Anon20230219 »

ZORG VOOR IEDEREEN

9 De zorg voor trans personen wordt gezien als reguliere zorg en opgeno- men in het basis- curriculum van me- dische opleidingen. Bovendien wordt het aanbod van transzorg vergroot om wachtlijsten te verkorten: expertise wordt gedeeld tussen de vijf grootste ziekenhuizen. Alle behandelingen en operaties worden vergoed. Trans personen hoeven daarnaast geen diagnose meer te hebben om zorg te krijgen. En huisartsen kunnen hor- moonbehandelingen voorschrijven.


Zolang als dat ik in transitie ben hoor ik dit geluid.
4 jaar verder en we hebben nog steeds te maken met 2 door verzekeraars erkende instellingen.
Zodoende dat mijn stem niet LHBTIQ gerelateerd zal zijn.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Stemmen TK2021

Bericht door DelicateFlower »

Lisa1973 schreef: 08 jan 2021, 13:34 Zodoende dat mijn stem niet LHBTIQ gerelateerd zal zijn.
Snap ik heel goed! Het is voor mij ook geen verkiezingspunt waar ik op ga letten. Nooit gedaan overigens, ook al weet ik al m'n hele leven dat ik tot de LHBT-community behoor. Ik heb er ook een hard hoofd in dat er de komende jaren veel zal veranderen. Men denkt immers dat we er al zijn, dat het niet beter kan...
Gebruikersavatar
Annabel
Berichten: 475
Lid geworden op: 08 dec 2020, 23:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Den Haag

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Annabel »

DelicateFlower schreef: 08 jan 2021, 16:04 Men denkt immers dat we er al zijn, dat het niet beter kan...
Precies, dat idee heb ik ook, daarom is het belangrijk om dit te blijven noemen, b.v. in een standpunt.
Van mij mogen partijen wel wat idealistische standpunten hebben, zolang de basis ook maar daar is uiteraard. Zonder "anders denken" blijft alles hetzelfde.

Maar soms ook wel handig om de standpunten op te noemen van partijen die toch wel "ietsjepietsje" problemen hebben met LHBT'ers; @Emma noemde er al een paar, SGP, PVV and FVD. Dan weet je in ieder geval waar je jezelf in de voet heb geschoten als je voor die stemt :)
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Stemmen TK2021

Bericht door DelicateFlower »

Annabel schreef: 08 jan 2021, 18:14
DelicateFlower schreef: 08 jan 2021, 16:04 Men denkt immers dat we er al zijn, dat het niet beter kan...
Precies, dat idee heb ik ook, daarom is het belangrijk om dit te blijven noemen, b.v. in een standpunt.
Van mij mogen partijen wel wat idealistische standpunten hebben, zolang de basis ook maar daar is uiteraard. Zonder "anders denken" blijft alles hetzelfde.

Maar soms ook wel handig om de standpunten op te noemen van partijen die toch wel "ietsjepietsje" problemen hebben met LHBT'ers; @Emma noemde er al een paar, SGP, PVV and FVD. Dan weet je in ieder geval waar je jezelf in de voet heb geschoten als je voor die stemt :)
Inderdaad. Nu vinden we het recht op abortus normaal, dat werd vroeger ook als radicaal gezien. Soms is het nodig radicaal te zijn.
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Stemmen TK2021

Bericht door DelicateFlower »

Standpunten van de Partij voor de Dieren

Bron: https://www.partijvoordedieren.nl/stand ... ansgenders

-

Bestrijden discri­mi­natie lesbiennes, homo- en bisek­suelen, trans­genders en mensen met een inter­sek­se­con­ditie

Bijvoorbeeld:

'Een verbod op LHBTI-discriminatie, net als op discriminatie wegens godsdienst, ras etc., expliciet opgenomen wordt in artikel 1 van de Grondwet.'

'Transgenderdiscriminatie en discriminatie van mensen met een intersekse-conditie verboden wordt in de Algemene wet gelijke behandeling. In de wet wordt de term ‘hetero- of homoseksuele gerichtheid’ bovendien vervangen door ‘seksuele gerichtheid’. Zo worden ook biseksuele en aseksuele mensen wettelijk beschermd.'

'Dat de officiële geslachtsregistratie afgeschaft wordt.'

'Dat geweld met een discriminerende achtergrond zwaarder bestraft wordt. De politie registreert geweld tegen homo’s, lesbiennes, biseksuelen, transgender mensen en mensen met een intersekseconditie. De aanpak van anti-LHBTI-geweld blijft topprioriteit bij politie en justitie.'
Brownie
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2020, 16:38
Gender: Geen

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Brownie »

Goed bezig delicateflower!

Deze van BIJ1 is grappig genoeg discriminerend: "4 Non-binaire mensen mogen hun voornaam kosteloos wijzigen in de gemeentelijke basisadministratie." Waarom mogen alleen non-binaire mensen dat? En niet gewoon alle mensen?
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: Stemmen TK2021

Bericht door DelicateFlower »

Brownie schreef: 09 jan 2021, 09:33 Goed bezig delicateflower!
Ik houd me in, want ik wil niet iemand anders z'n topic kapen, haha.
Brownie schreef: 09 jan 2021, 09:33 Deze van BIJ1 is grappig genoeg discriminerend: "4 Non-binaire mensen mogen hun voornaam kosteloos wijzigen in de gemeentelijke basisadministratie." Waarom mogen alleen non-binaire mensen dat? En niet gewoon alle mensen?
Hahaha dat is helaas iets wat ik vaker in mijn leven heb gezien. Mensen die gediscrimineerd worden gaan anderen discrimineren, als reflectie. Homoseksuele islamofoben, islamitische homofoben en ga zo maar door. We vinden het erger als de eigen groep gediscrimineerd wordt, blijkbaar. Ik vind het allemaal even erg en even onnodig. 't Zou me een worst wezen of en welke religie iemand aanhangt, waar iemand op valt en ga zo maar door. Simpelweg omdat het niet mijn leven is maar die van een ander. En ook omdat ik zelf heb ervaren hoe het is als mensen zich met je leven bemoeien terwijl het om dingen gaat waar ze niets mee te maken hebben én niet eens last van hebben. ;)

Om terug te komen op je reactie: er zijn denk ik ook binaire mensen die het heel fijn zouden vinden als ze een nieuwe voornaam krijgen. Ik heb een andere achternaam aangenomen, jaren geleden, en dat was écht heel duur om aan te passen.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Stemmen TK2021

Bericht door Emma »

Ach, ze bedoelen het goed, ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat als BIJ1 de kans krijgt hier een wetsvoorstel voor te maken dat het voor iedereen gaat gelden.
Punt is dat je nu alleen gratis je voornaam mag wijzigen als je er een geslachtswijziging BRP aan koppelt. En een flink deel van de non-binaire mensen heeft in dat laatste helemaal geen trek, en moet dus of twee valse (deskundigen)verklaringen produceren, of via de rechter. En dat kost allebei een boel geld.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]