Nieuwe chat! Zie dit topic.

sociale transitie; naam opgeven

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
mariannevanh
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 dec 2020, 19:46
Gender: Vrouw

sociale transitie; naam opgeven

Bericht door mariannevanh »

Onlangs kocht ik een nieuwe fiets. Deze heb ik gelijk laten verzekeren. Uiteraard op mijn nieuwe naam.
Wettelijk ben ik (nog) een man. Wanneer mag/moet ik mijn nieuwe naam (nog) niet gebruiken? Zelf denk ik dat ik bij instanties waar men mijn ID-kaart vraagt ter identificatie, mijn oude naam nog moet gebruiken, maar verder overal mijn nieuwe naam mag gebruiken.
Wat is jullie ervaring hiermee?
zuidwest
Berichten: 108
Lid geworden op: 05 jun 2019, 22:19
Gender: Trans MtF

Re: sociale transitie; naam opgeven

Bericht door zuidwest »

mariannevanh schreef: 21 dec 2020, 11:41 Wanneer mag/moet ik mijn nieuwe naam (nog) niet gebruiken? Zelf denk ik dat ik bij instanties waar men mijn ID-kaart vraagt ter identificatie, mijn oude naam nog moet gebruiken, maar verder overal mijn nieuwe naam mag gebruiken.
Je moet je officiële naam gebruiken overal waar dat bij wet verplicht is of de wet negatieve gevolgen verbindt aan het opgeven van een valse naam.

Concreet houdt dat meestal in dat je dus je officiële naam moet gebruiken indien men om je ID vraagt. Maar, het is meestal, in het openbaar vervoer kun je gerust een andere naam op je OV-chipkaart laten zetten, maar vergreet je een keer in te checken en je wordt betrapt op zwartrijden, dan kunnen de problemen een flink stuk groter worden indien de naam op je OV-chipkaart niet overeenkomen met je ID-kaart. Je bent dan immers niet alleen aan het zwartrijden, maar men zal ook snel denken dat je een valse ID hebt opgegeven.

Dus in relaties tussen jou en publieke instanties zou ik zoveel mogelijk de officiële naam gebruiken.

In relaties met jou en private instanties kun je je makkelijk meer vrijheid veroorloven. Zo bestel ik kleding al een hele tijd met mijn nieuwe vrouwelijke naam en identiteit. Dat gaat prima, maar indien ik ooit een juridisch geschil krijg met dat bedrijf kan het voeren van een andere naam en identiteit tot problemen leiden in geval je ooit moet procederen bij de rechter. Dus ik zorg altijd dat ik netjes de rekeningen tijdig betaal. ;)

mariannevanh schreef: 21 dec 2020, 11:41 Onlangs kocht ik een nieuwe fiets. Deze heb ik gelijk laten verzekeren. Uiteraard op mijn nieuwe naam.
Wettelijk ben ik (nog) een man.
Toch zijn er een aantal private instatanties waarbij het voeren van je officiële naam aanbevolen is, bijvoorbeeld verzekeringen en vliegtuigmaatschappijen.

In geval jij ooit schade claimt kan de verzekering eenvoudig zeggen dat de verzekeringnemer niet bestaat (dus hoeven ze niets uit te betalen) of erger nog dat je de verzekeringsmaatschappij de verkeerde inlichtingen hebt verschaft (dan hoeven ze ook niets uit te betalen).

Bij het boeken van vliegtickets moet je ook je officiële naam gebruiken zoals die op je ID staat. Stemt de naam op het vliegtcket niet overeen met je naam op de ID-kaart, dan moet het gecorrigeerd worden (tegen heel hoge kosten bij RyanAir :twisted: ) of mag je niet mee.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: sociale transitie; naam opgeven

Bericht door Irene_de_Vreede »

zuidwest schreef: 21 dec 2020, 21:03

Bij het boeken van vliegtickets moet je ook je officiële naam gebruiken zoals die op je ID staat. Stemt de naam op het vliegtcket niet overeen met je naam op de ID-kaart, dan moet het gecorrigeerd worden (tegen heel hoge kosten bij RyanAir :twisted: ) of mag je niet mee.
Sterker nog bij vliegtickets is je paspoort meestal je ticket.
Irene
Gebruikersavatar
Esther78
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:24
Gender: Transgender

Re: sociale transitie; naam opgeven

Bericht door Esther78 »

Ik denk ook dat, vooral bij verzekeringen, het van belang is je officiele naam te gebruiken.
Indien je wordt geroyeerd vanwege zoiets, zou het mogelijk hele vergaande gevolgen kunnen hebben als je andere verzekeringen aan wilt gaan.

Ik heb een keer niet opgelet met premie betalingen omdat ik van bankrekening geswitched ben. Ik stond meteen te boek als wanbetaler. En dan krijg je bij het aangaan van een andere verzekering de vraag "bent u het afgelopen jaar geweigerd voor een verzekering?"
mariannevanh
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 dec 2020, 19:46
Gender: Vrouw

Re: sociale transitie; naam opgeven

Bericht door mariannevanh »

Dan ga ik even langs bij de leverancier van m'n fiets of ik neem rechtstreeks contact op met de maatschappij.
Op tijd betalen van rekeningen heb ik voor een groot deel zelf in de hand. Voor schadevrij rijden zijn ook de medeweggebruikers van belang :D
Hartelijk dank voor de tips.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: sociale transitie; naam opgeven

Bericht door Emma »

Aan de andere kant, je roepnaam kan heel anders zijn dan je officiële naam. En bij een fietsverzekering wordt er zelden om de officiele voornamen gevraagd. Dat zal dan ook nooit een reden voor royement zijn.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Esther78
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 apr 2020, 12:24
Gender: Transgender

Re: sociale transitie; naam opgeven

Bericht door Esther78 »

Natuurlijk hoeft het geen probleem te zijn. Ik wilde alleen meegeven dat het vooral met verzekeringen heel snel, heel fout kan gaan. :)
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: sociale transitie; naam opgeven

Bericht door Nate_0 »

Aan de andere kant staat m'n inschrijving voor de sociale huurwoningen waar ik woon in verband met m'n BSN, heb ik me 4,5 jaar geleden ingeschreven, 3 jaar geleden naam laten veranderen... En 1x raden welke naam daar nog steeds in het systeem staat (:
meerdere zakken met zaagsel
mariannevanh
Berichten: 44
Lid geworden op: 06 dec 2020, 19:46
Gender: Vrouw

Re: sociale transitie; naam opgeven

Bericht door mariannevanh »

Nate_0 schreef: 31 dec 2020, 00:31 Aan de andere kant staat m'n inschrijving voor de sociale huurwoningen waar ik woon in verband met m'n BSN, heb ik me 4,5 jaar geleden ingeschreven, 3 jaar geleden naam laten veranderen... En 1x raden welke naam daar nog steeds in het systeem staat (:
Niet leuk. Volgens mij - maar ik ben geen jurist - staat bij dit bedrijf dus een persoon ingeschreven die niet bestaat...
Gebruikersavatar
DelicateFlower
Berichten: 531
Lid geworden op: 30 jan 2020, 19:02
Gender: Trans MtF

Re: sociale transitie; naam opgeven

Bericht door DelicateFlower »

Nate_0 schreef: 31 dec 2020, 00:31 Aan de andere kant staat m'n inschrijving voor de sociale huurwoningen waar ik woon in verband met m'n BSN, heb ik me 4,5 jaar geleden ingeschreven, 3 jaar geleden naam laten veranderen... En 1x raden welke naam daar nog steeds in het systeem staat (:
Pfff! Dat dit soort dingen toch altijd lastig zijn om aan te passen terwijl het volgens mij heel simpel is...

Lekker een goede, duidelijke klacht indienen zodat ze zich daar misschien een beetje schamen hiervoor.