Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zelfmoord onder transjongeren en slechte hulp VU

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Zelfmoord onder transjongeren en slechte hulp VU

Bericht door intrans »

Ik heb lang niet meer iets gepost op dit forum, maar vind het nu wel tijd:

Ik heb vorig jaar mijn 23-jarige beste vriendin(ook transvrouw) verloren aan zelfmoord. Veel dingen spelen mee tot haar beslissing, maar voornamelijk haar transitie. VU hielp haar belabberd slecht. 2 jaar vanaf haar 15e tot 17e moeten wachten om eindelijk pubertijdsremmers te krijgen(veelste laat). Vervolgens een jaar lang maar 1mg estradiol voorschrijven. Uiteindelijk hebben we dit kunnen verhogen bij haar huisarts. Bij aanvraag voor FFS werd haar van alles beloofd, maar niks gedaan. Ik ga hier niet vol haat over dr. Brigitte schrijven, maar laten we zeggen dat het zwaar achterbaks was. Iemand eerst een wachttijd van 4 maanden beloven als zij het zelf zou betalen(de verzekering weigerde direct), en dan vervolgens weer een jaar en weer een jaar verlengen terwijl ze met moeite eindelijk het geld bij elkaar gespaard heeft. Ze was het beu dat weer van alles beloofd werd, net als op haar 15e. Ze wilde niet weer door die marteling heen. Toen kwam corona en ging het alternatief bij een andere arts ook niet door. Dat was de druppel.

Mocht ik een jonger transpersoon (mtf) kunnen helpen met bijvoorbeeld hormonen omdat het VU je laat wachten terwijl je door de ongewenste pubertijd gaat, schrijf me een bericht.

Ik ben de transzorg in NL zo beu. Ik ga niet eens over mijn eigen traject beginnen. Helaas heb ik daar ook extreme maatregelen voor moeten nemen om operaties te kunnen doen die ik graag wilde.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Zelfmoord onder transjongeren en slechte hulp VU

Bericht door Jannet V »

Heel erg wat er gebeurd is maar volgens mij is hier dan juist niet waar je moet klagen. En jongeren uitnodigen om via een verkeerde weg aan hormonen te helpen lijkt me helemaal niet de goeie weg. Maar zo denk ik er over.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Zelfmoord onder transjongeren en slechte hulp VU

Bericht door Eva »

Ik ga nu iets heel erg verkeerds zeggen, @Jannet V. Het mag duidelijk zijn dat ik een tegenstander ben van ondeskundig of zelfs omgebreideld verspreiden van medicatie, in welke vorm dan ook. AnderIjds komen er teveel van ons soort mensen vroegtijdig aan hun einde door de - excusez le mot - een soort SGP-aanpak van genderproblematiek. Ik heb dus, heel ongepast, begrip voor het aanbod.
Afreageren op dit forum is overigens voor velen de enige plek. Ook daar heb ik begrip voor.

Misschien ten overvloede; als je merkt dat je de donkere kant opgaat, of je merkt dat bij iemand die je kent, laat het me weten, alsjeblieft.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Zelfmoord onder transjongeren en slechte hulp VU

Bericht door intrans »

Dankje @Eva .
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Zelfmoord onder transjongeren en slechte hulp VU

Bericht door intrans »

@Jannet V Een beetje ongepast van je, die botte opmerking. Ik volg al jaren dit forum en met veel topics actief deelgenomen. Normaal heb ik niet de behoefte mezelf te verdedigen online, maar vind het bedroeft om zo’n reactie te lezen onder een verdrietige mededeling. Ik ben het ook niet eens met een aantal dingen als ik je profielfoto bekijk, maar goed, dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Zelfmoord onder transjongeren en slechte hulp VU

Bericht door Jannet V »

intrans schreef: 14 jul 2021, 23:27 @Ik ben het ook niet eens met een aantal dingen als ik je profielfoto bekijk, maar goed, dat is mijn mening.
Stoer! Vertel maar hoor, dan kan ik er iets mee. Enkel een insinuatie levert geen meerwaarde.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Zelfmoord onder transjongeren en slechte hulp VU

Bericht door intrans »

@Jannet V Geen behoefte, ik hou het ON topic.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Zelfmoord onder transjongeren en slechte hulp VU

Bericht door Jannet V »

Wat ontzéttend kinderachtig! Als je zo graag "ON topic" blijft, had je die opmerking helemaal niet moeten maken. Het is namelijk niet moeilijk een vrouw onzeker te maken over haar uiterlijk, zelfs niet als ze de 65 al gepasseerd is. Nou kom op, waar ben je het niet mee eens als je zo naar mijn profielfoto kijkt?
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Zelfmoord onder transjongeren en slechte hulp VU

Bericht door intrans »

@Jannet V Jij had in eerste instantie je waffel moeten dichthouden met je “klagen” en je gesnauw. Het gaat hier om het overlijden van een transpersoon. Als je niks positiefs te melden hebt inplaats van een topic vervuilen wat een gevoelig onderwerp betreft, kan je er ook voor kiezen om te zwijgen. Dat hoor je te weten op 65+ jarige leeftijd.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Zelfmoord onder transjongeren en slechte hulp VU

Bericht door Irene_de_Vreede »

Zouden jullie on topic willen blijven en stoppen met elkaar afkatten!
Irene