Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Paza
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2012, 19:36

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Paza »

De mensen die het moesten weten, die weten het nu wel het is alleen lastig met school nu en werk en dat soort dingen, het is gewoon heel lastig ik ken ook geen FTM mensen in nederland alleen 1, maar ik zou graag meer willen leren kenen om hun belevenis te horen en misschien wat tips en advies te krijgen.

Zelf ben ik nog niet aan T en heb pas mijne eerste afspraak in Oktober ofzo, het duurt allemaal zo lang maar het is nu al lastig omdat ik nog niet eens aan T ben maar wel al een best lage stem heb van mijzelf en ook niet echt de 'ladylooks' heb. Niet dat ik dit erg vind, maar het staat anders op paspoort en overal waar je staat ingeschreven:(

heeft iemand hier een advies voor of experience
marlies
Gast

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door marlies »

Had je http://www.transman.nl" target="_blank al gevonden? Misschien een manier om in contact te komen met wat andere FTMs? Transvisie heeft ook groepen voor transmannen, bij mijn weten :)
Paza
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2012, 19:36

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Paza »

marlies schreef:Had je http://www.transman.nl" target="_blank al gevonden? Misschien een manier om in contact te komen met wat andere FTMs? Transvisie heeft ook groepen voor transmannen, bij mijn weten :)
Klopt inderdaad ik ben op die website al eens eerder geweest, heb er informatie vandaan gehaald maar geen chats of iets om met andere FTMs in contact te komen
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Hedwich »

Paza schreef: Nu moet ik per september ook naar school dus ik hoop dat ze ook wat voor me kunnen betekenen met bepaalde dingen. Ik denk dat ik het belangrijkste nu gehad heb alleen weet nog niet hoe ik het moet doen met gewoon het dagelijkse sociale leven...

heeft iemand tips misschien?
Sorry Eva, ik heb toch een tip.

Een eerste indruk is heel belangrijk. Als je al binnenkomt als FTM, heb je later niet meer zoveel uit te leggen.

Welkom trouwens op dit forum!
Paza
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2012, 19:36

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Paza »

Hedwich schreef:
Paza schreef: Een eerste indruk is heel belangrijk. Als je al binnenkomt als FTM, heb je later niet meer zoveel uit te leggen.

Welkom trouwens op dit forum!

Bedankt!, ja ik ben sowiso eigenlijk al niet als vrouw en nooit geweest en nog steeds niet, dus ik denk dat ik met mijn mentor moet praten, iemand vertelde mij dat ik dit kon bespreken met school en dat ze eventueel je naam enz zouden kunnen aanpassen. is raar als je als eerste jaar als vrouw zou gaan en daarna opeens als man, wil zoveel mogelijk praatjes en datsoort dingen voorkomen dat heb ik nu al jarenlang gehad en ik ben nog niet eens aan T of iets.
Anne
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2012, 00:18

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Anne »

Oh, en Eva, het verschil tussen 'ik moet je wat vertellen' en 'ik heb een probleem en ik hoop dat je me kan helpen' lijkt me inderdaad een wereld van verschil. Ik wou dat ik dat eerder kon zeggen voordat ik uit de kast kwam, maar gebeurd is gebeurd.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Arike »

Hedwich schreef:Die maandag ben ik nog naar mijn werk geweest als man en heb een kort gespek gehad met mijn baas. Het was spannend want ik wist niet hoe ze me aan de tand zouden voelen. Maar ik werd tot het eind van het contract (nog 1 maand) op non-actief gezet en mocht gelijk gaan.
Wow, Hedwich, dat vind ik wel ongelooflijk hard :( :shock: .... Zeker voor een overheid als werkgever, of vergis ik mij nou?
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Aster »

In mijn geval viel er niets te coming outen want ik was van nature al uitgesproken vrouwelijk en gebruikte vanaf mijn 14e, net als een pubermeisje make up. Ik werd toch al niet als jongen gezien...

'Men' vatte het op als iets wat te verwachten was in het verlengde van mijn natuur en de reactie van mijn broer was nogal spectaculair:

'Nu pas'?

Ik werd gewoon als 'een foutje van de natuur' gezien, talloze malen gehoord............en mijn transitie als een correctie van 'dat foutje van de natuur'.

Ik denk dat 'men' omgevallen was van verbazing als ik als 'coming out' had aangekondigd op vrouwen te vallen of vrachtwagenchauffeur te willen worden of zo.

Apropos: dat heb ik es als 'visje uitgegooid' tijdens een gesprek met de directeur van de middelbare school waar ik vaak van spijbelde.

Die vroeg me: 'wat wil je later worden'?

Zeg ik: 'vrachtwagenchauffeur'.

Directeur barstte overdonderd en onbedoeld in lachen uit.............en ik wist genoeg na dat 'testje'....lol!
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Hedwich »

Arike schreef:Wow, Hedwich, dat vind ik wel ongelooflijk hard :( :shock: .... Zeker voor een overheid als werkgever, of vergis ik mij nou?
Op dat moment werkte ik als consultant bij een klein prestigieus bedrijfje (na te checken op mijn CV, LinkedIn :P ). Van de 6 maanden contract heb ik het dus ruim 4 maanden volgehouden. (Misschien heb ik elders 5 maand beweerd; het is voor mij steeds narekenen; het was een zeer wazige periode) Dat het contract zou stoppen en niet zou worden verlengd hadden we al eerder besproken. Ik had er zelf ook vrede mee ivm mijn eigen slechte prestaties en het feit dat ik daar niet kon aarden.

Buiten die baan heb ik idd steeds voor LNV gewerkt. Mijn consultant-uitstapje was mijn wanhoopspoging om het toch nog te gaan maken als heertje met een snel & hip leven. Prestigieus mezelf presenteren als vlot heerschap om te scoren. Uiteindelijk was het helemaal niets voor mij; slechte tot geen prestaties en ik had het gevoel in een windhandel terecht te zijn gekomen, een totale mismatch dus. En mijn verdrongen transseksualiteit begon wel heel erg te knagen; ik had het gevoel compleet kierewiet te worden, mijn verstand te verliezen. Als ik 's avonds van het werk kwam zat ik te gillen in de auto :cry:

Voor die mensen was een perfecte presentatie heel belangrijk en daar konden ze een neurotisch / psychopatisch / hysterisch kereltje als mij niet bij gebruiken. Ze wilden zo snel en geruisloos van me afkomen. Die non-actief regeling was trouwens met doorbetaling van loon. Daarom hapte ik ook gelijk. Ik denk dat ze het volgende overwogen hebben: hadden ze me een minder bod gedaan, dan hadden ze er uiteindelijk meer ongerief van gehad; dan had ik me bijvoorbeeld ziek gemeld en had ik daar ter plekke mijn ellende uitgestort over ze. Ze hebben niet eens gevraagd wat er met me aan de hand was. Ze hebben het me verder ook niet moeilijk gemaakt; dit was voor hen het efficiëntst op dat moment. Ik heb alleen een paar tientjes provisie daar achtergelaten; nouja, ik had wel wat anders aan mijn hoofd daar naar te vragen. Het grappige is wel dat ik nog voor het einde van het contract weer aan het werk was bij LNV! :mrgreen:

Aan de ene kant waren het geen mensen die iets principieel op de spits dreven, maar de meest efficiënte oplossing zochten. In eerste instantie, toen na een paar maanden bleek dat ik minder presteerde dan gehoopt, hebben ze nog wel geprobeerd me de - voor hen - goede kant op te schoppen met een streng functioneringsgesprek, maar toen er van mijn kant totale inertie bleek op dat gebied, hebben ze niet doorgedramd ten koste van mij. Maar misschien hadden ze ook wel door dat ik op dat moment een vleesgeworden tijdbom :oops: was en geen potentiële zondebok. Er viel voor hen op dat moment geen eer te behalen aan mij. En ze presenteerden zich wel als heel meelevend en openstaand voor het aanhoren van problemen (hebben ze me eerdere keren verteld), maar als puntje bij paaltje kwam, wilden ze het leed niet aanhoren en hanteerden ze liever de behangrol of de ejector seat.

Het was een keiharde financiële bedrijfsvoering en een aardig gezicht. Ik heb me nooit een duidelijk waardeoordeel kunnen vormen over hoe ze "mijn geval" hebben afgehandeld.
Joyce
Berichten: 357
Lid geworden op: 31 mar 2012, 13:55
Gender: Vrouw
Locatie: Wezep

Re: Hoe was je Coming out of hoe wil je het aanpakken?

Bericht door Joyce »

Moeilijkste vond ik nog de coming-in, om aan me zelf te vertellen, al weet je al jaren dat je anders bent toch dat aan je zelf vertellen met overtuiging is moeilijk.

De coming-out is voor mij net nog maar twee maanden, eerst aan een (andere) huisarts verteld die er zeer positief mee omging. Op haar advies direct aan mijn partner verteld. Gelijk dreigementen ontvangen dat ze niet kan accepteren en als ik door ga dat ze wil scheiden, dit alles om het maar gemakkelijk te maken.
Ze denkt ook nog steeds dat het met een pilletje wel over gaat en informatie wil ze geheel niet lezen.

Dit heeft me even een pas op de plaats gezet om het aan mijn kinderen te vertellen, te meer daar een dochter ook nog eens in de laatste maand van haar zwangerschap loopt en daardoor al genoeg zorgen aan haar hoofd heeft.
De planning is dan ook het tegen hun medio mei ook pas te vertellen.

Qua werk ben ik zelfstandig in een bouw gerelateerde onderneming, een echte mannen omgeving dus. Vind het moeilijk om daar uit de kast te komen omdat ik dan mogelijker wijs mijn klanten kan verliezen en dus geen inkomen meer heb.

Al met al nog een langen weg te gaan, gelukkig dat het wachten op de diag-fase dan maar wat lander duurt.

Groetjes, Jacinda