naam

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: naam

Bericht door Freetouch »

Ja dat kan.
“good enough”
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 189
Lid geworden op: 11 nov 2012, 19:13
Gender: Vrouw
Locatie: Midden Twente

Re: naam

Bericht door Sandra »

Maar of dat altijd verstandig is betwijfel ik. Mijn voorletters zijn ooit eens mijn redding geweest. Een moeilijk na te maken handtekening en een oplettende bankbediende hielden de kluis dicht, ondanks dat er een heel goede bekende voor hun neus stond.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: naam

Bericht door Emma »

Sandra schreef:Ik ken een Fenna en ook een Femke. Nog geen Femma ... idee?
Heb er aan gedacht. Maar dat ligt ook wel weer heel dicht tegen Femme aan. Op zich een hele leuke naam, maar voor mezelf vind ik dat dan net weer te veel van het goede, ik vind niet dat ik mijn naam zo expliciet nodig heb om te vertellen dat ik een meisje ben.

Verder ben ik nog wel eens in het buitenland en daar begrijpen ze over het algemeen helemaal niks van het verschil tussen doop- en roepnamen :)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: naam

Bericht door Janna »

Mijn nieuwe voornaam heb ik al gekozen toen ik een jaar of 15, 16 was, dus die wil ik niet meer kwijt. Alleen past het niet bij mijn voorletters (een A en een S). Net even gekeken hoe dat zit met wijziginen. Corrigeer me als ik het fout heb, maar dit kon ik erover vinden:
- Voorletters zijn niet opgenomen in de GBA, alleen voornamen.
- Wijzigen mag wel als er zwaarwegende redenen zijn, zoals.... jawel... geslachtsverandering. :)
Het kost alleen niet een beetje. De tarieven die ik zag lagen tussen 700 en 800 euro!

Aan de ene kant zou ik mijn huidige initialen wel willen behouden, maar niet ten koste van alles. Ik wil niet geen namen verzinnen alleen om het ergens 'passend' te maken voor administratieve .
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: naam

Bericht door Anon20180501 »

Hai Jolanda

Ik vraag me af of met die nieuwe T-wet nog wel kosten aan de naamsverandering verbonden zijn. Of doopnaamletters daar ook bij horen weet ik echter niet.
Zoals je zegt zijn die niet opgenomen in de gba (wist ik niet hoor) dus het zou zomaar kunnen zijn dat deze laten vervallen wel geld kost.. :?

Dank je voor zo ver, Melany ook. :hug2:

x Daniéla
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: naam

Bericht door Janna »

Weer even nagezocht. De nieuwe wet gaat zover ik kan zien alleen over de aanpassing van het geslacht in de GBA. Dat wordt eenvoudiger en hoeft niet meer via de rechter. Maar... er staat niets over de - toch logische - aanpassing van de voornamen. In mijn ervaring houden ambtenaren zich over het algemeen aan de letter van de wet en niet die van de logica, dus ik vraag me af of het wijzigen van de voornamen ook eenvoudiger is geworden. Weet iemand hier meer van?

Groetjes,
Jolanda
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8018
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: naam

Bericht door Emma »

Artikel 28b, lid 2 in de nieuwe wet :-)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: naam

Bericht door Janna »

Ik had je laatste reactie gemist, Emma. :oops:

Vandaag liep ik er zelf tegenaan. Voor degenen die de wet niet uit hun hoofd kennen de tekst en de toelichting van Transvisie:

Artikel 28b
1. Indien aan artikel 28a is voldaan voegt de ambtenaar van de burgerlijke stand aan de akte
van geboorte een latere vermelding toe van wijziging van het geslacht. Artikel 27 is van
overeenkomstige toepassing.
2. In het in de eerste zin van het eerste lid bedoelde geval kan de ambtenaar van de
burgerlijke stand desverzocht tevens overgaan tot wijziging van de voornamen van degene
op wie de aangifte betrekking heeft.


Wat staat er in de nieuwe wet?
In de nieuwe wet worden er geen medische voorwaarden meer gesteld aan het veranderen van je geslacht in je geboorteakte. Dat betekent dat je geen geslachtsaanpassende behandelingen hoeft te ondergaan om je juridische geslacht te kunnen veranderen. Ook is de gang naar de rechter niet meer nodig. Met de verklaring van één deskundige, waarvoor een beperkt aantal deskundigen in aanmerking komen, kan de transgender persoon naar de afdeling Burgerzaken van de gemeente. Na het overleggen van de deskundigenverklaring voert de ambtenaar van de burgerlijke stand de wijzigingen door evenals, indien gewenst het wijzigen van de voornamen.
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: naam

Bericht door Veronica »

dan vraag ik mij af hoeveel dit allemaal bij elkaar kosten.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Janna
Berichten: 343
Lid geworden op: 13 sep 2013, 13:55
Gender: Transgender
Locatie: Lelystad

Re: naam

Bericht door Janna »

Vast minder dan het was. Doodat het via de rechter moest had je behoorlijk wat kosten. Ik heb bedragen gezien tussen de 500 en 800 euro. Het zal nu vast minder zijn. Het is tenslotte een puur administratieve handeling geworden.
Voorheen Jolanda, daarvoor... Ach, dat is lang geleden.