Hoe kom ik uit de kast?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
BramvdBogaert
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2021, 20:56
Gender: Trans FtM

Hoe kom ik uit de kast?

Bericht door BramvdBogaert »

Hoi hoi, ik ben in het stadium beland waar ik langzaam aan het uitkomen ben als trans naar de mensen om mij heen. Ik heb het nu aan mijn ouders en vriendin verteld. Ik ben heel erg blij met de reacties die ik tot nu toe heb gekregen. Al die fijne reacties motiveren mij heel erg het nog meer mensen te vertellen. Ik weet alleen niet zo goed hoe en wanneer ik zoiets doe.

Ik heb het mijn vriendin in kleine stapjes verteld, we zaten in de auto op mijn verjaardag en toen heb ik haar verteld dat ik wel eens twijfel over mijn gender. Aan de telefoon op vakantie heb ik haar echt het hele verhaal verteld. Ik had er enorm veel spijt van dat dat gesprek over de telefoon heeft plaats gevonden, maar ik ben ook bang dat ik het haar nooit fysiek had kunnen vertellen.

Ik wil het de mensen die ik nu om mij heen heb heel graag vertellen, maar ik weet dus niet hoe en/of wanneer. Ik wil zoiets nooit meer over de telefoon doen want daar heb ik helemaal geen fijn gevoel bij. Hebben jullie tips bij het uitkomen naar familie en vrienden? Waar en hoe je zoiets brengt? Het is natuurlijk niet niets dat je kleindochter ineens verteld dat hij vanaf nu je kleinzoon is.

Oh en dan nog iets waar ik mee struggle. Wanneer kan ik van iemand vragen mij "Bram" te noemen en hij/hem te zeggen? Ik zou stiekem heel graag willen dat ze me nu al Bram zouden noemen.

Super bedankt! Knuffels van Bram <3
Gebruikersavatar
sammy
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 okt 2020, 13:48
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: hij/die

Re: Hoe kom ik uit de kast?

Bericht door sammy »

Hej Bram!

Bij de mensen waar je al uit de kast bent gekomen kun je al wel aangeven dat je een nieuwe naam hebt gekozen. En dat je het fijn zou vinden als ze die vanaf nu willen gebruiken. En dan ook meteen aangeven dat je het prettiger vind als je aangesproken word met hij/hem.


Hoe uit de kast komen? Dat is natuurlijk lastig, en dat moet je vooral op je eigen manier doen! Gewoon eerst de mensen waarmee je het beste contact/vriendschap mee hebt als eerste.
Mijn grootste struggle was het gesprek beginnen. Ik ben uiteindelijk maar gewoon begonnen door te zeggen: hej, ik moet je wat vertellen / ik moet wat bij je kwijt.
Uiteindelijk loopt het gesprek dan vanzelf!
~~~~~~~~~~~
Sammy hij/die
Gebruikersavatar
EvelienArts
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2015, 13:53
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Boxmeer

Re: Hoe kom ik uit de kast?

Bericht door EvelienArts »

Hey Bram,

Voor mij werd het steeds gemakkelijker om het te zeggen. Ben klein begonnen met paar collega's, moeder. Broer, vader en toen op me werk gewoon een mail gestuurd en ook gevraagd me vanaf toen Evelien te noemen. Daarna me Linkedin aangepast en facebook. Nu ben ik volledig uit de kast en draag ook buiten jurkjes/rokjes ook al heb ik nog geen pruik (kaalheid).

Maar vragen om je vanaf nu Bram te noemen kan altijd. Zeker als jij je daar beter bij voelt. Ook al zal het nog af en toe fout gaan, als ze je respecteren zullen ze je bij je nieuwe naam noemen.
04-09-21 volledig uit de kast
10-02-22 aanpassing voornaam/geslacht BRP
03-03-22 eerste gesprek de vaart
29-08-22 start HRT
20-09-23 verwijzing SRS
14-12-23 start MKVelsen t.b.v. SRS
23-04-24 SRS bij MKVelsen :hbeat:
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2950
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Hun/Henne
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Hoe kom ik uit de kast?

Bericht door Marica »

BramvdBogaert schreef: 03 sep 2021, 22:45 Hoi hoi, ik ben in het stadium beland waar ik langzaam aan het uitkomen ben als trans naar de mensen om mij heen.
Oh en dan nog iets waar ik mee struggle. Wanneer kan ik van iemand vragen mij "Bram" te noemen en hij/hem te zeggen? Ik zou stiekem heel graag willen dat ze me nu al Bram zouden noemen.

Super bedankt! Knuffels van Bram <3
Tja, wat let je om tegen iedereen om je heen het gewoon te vertellen. Dat moet toch een keer. Hoe langer je wacht, hoe hoger die berg wordt, dus gooi het er maar uit.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)