Herken je vijand

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6817
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Herken je vijand

Bericht door Eva »

Vanochtend appte een vriendin me, een beetje geschrokken door een opmerking van haar psycholoog. Ria (zo noem ik mijn vriendin even) wordt in haar gemeente gaandeweg meer actief als LHBTI’er en als transgender mens in het bijzonder. Een wethouder is daar erg positief over en regelt van alles, zoals het hijsen van de regenboogvlag volgende maand.

Nu waarschuwde haar psycholoog dat ze beter niet zo in de openbaarheid kon treden. Ze zou misschien wel eens bedreigd kunnen gaan worden en misschien zou haar 20-jarige dochter ook wel gevaar kunnen lopen.

Voor DIT SOORT mensen moeten we bang zijn. ZIJ zijn degenen die ons slopen, niet zo’n neonazi of zo (waar ik overigens best wel eens een gesprek mee kon voeren).

Ik denk dat het met Ria wel los zal lopen (we houden ook gewoon contact natuurlijk), maar voor sommige mensen zou zo’n domme opmerking van zo’n domme psycholoog behoorlijk negatieve gevolgen kunnen hebben.

Dus: herken negatieve invloeden en - alsjeblieft - verzet je er tegen. Praten kan op 085 2012 123.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2949
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: 1 juni Noresund Norge

Re: Herken je vijand

Bericht door Marica »

De Progress Regenboogvlag hangt hier nagenoeg elke dag aan de gevel, en we hebben nog nooit vervelende opmerkingen gehad. Ik ken de berichten in het nieuws over regenboogvlaggetjes die in brand gestoken worden. En dan blijkt maar weer dat niet alles OK is in dit land.

Opletten doe ik altijd wel
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6817
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Herken je vijand

Bericht door Eva »

Noch mijn eerste vrouw, Elisabeth, noch mijn huidige, Emma, noch ik hebben ons ooit verscholen. De enige negatieve ervaring was met een nogal fossiele oom en tante, die geen contact meer wensten. Duh…
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Herken je vijand

Bericht door Jer158 »

Dit vind ik een lastige. We hebben de toon hiervan niet gehoord, maar je moet wel stil staan bij de mogelijke negatieve gevolgen van zichtbaar worden. Dus iemand tegenhouden of angst aanpraten, nee, maar checken of iemand iets weloverwogen heeft, ja.

Of is mijn huisgenoot die zegt "vermijd deze buurt 's nachts alleen" ook de vijand? Verschuil ik mij omdat ik niet op mijn bek geramd wil worden? Je hoeft niet in elke situatie volledig zichtbaar te zijn.

Ik geef toe dat ik geen ervaring heb met zichtbaar trans zijn (behalve een paar jaar androgyn lijken als tiener, en ik heb mijzelf 1x geout in een volle trein), alleen met zichtbaar gay zijn (blijkbaar). In Nederland is de last voor mij altijd beperkt tot misschien enkele woorden of een rare blik. In mijn woonland zijn de groepen tieners, uh, iets fysieker en hardnekkiger, net als de neonazis trouwens.

Ik weet i.i.g. wel van wie ik het meeste last heb. Dat is niet van mijn huisgenoot of de anderen die het beste met mij voor hebben
Hung her from the branches of a mango tree
tartangirl
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 feb 2016, 10:52
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: zeeland

Re: Herken je vijand

Bericht door tartangirl »

We moeten vooruit in de strijd en ons niet weer in de kast laten jagen door die achterlijke en achterhaalde gedachtes van mensen die denken een mening over ons te mogen hebben.
Gas op die lollie en keihard vooruit met ons allemaal....laat niemand ons geluk in de weg staan....bye
Jayce
Berichten: 32
Lid geworden op: 15 jul 2021, 16:04
Gender: Trans FtM

Re: Herken je vijand

Bericht door Jayce »

Ik vind het juist goed dat psycholoog haar hiervoor waarschuwt.
Je kan die keuze maken eenmaal maken als jezelf zou outen naar de buitenwereld.

Het verschil zo persoon wie wel/niet zichtbaar wilt zijn.
Gebruikersavatar
Vera M
Berichten: 107
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:46
Gender: Vrouw

Re: Herken je vijand

Bericht door Vera M »

Ik sta helemaal achter het standpunt van Eva.
We zijn mensen net als ieder ander.
Angst is een slechte raadgever. Daar komen we niet mee vooruit. De psychologe zou haar juist moeten steunen en motiveren om zichtbaar te zijn.
Het maakt me boos dat ze het advies krijgt om voorzichtig te zijn. Voorzichtig zijn om wie je bent ???
Hopelijk laten we dat in dit land toch niet gebeuren.
Chapeau Eva voor je standpunt !
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Herken je vijand

Bericht door Anon20230219 »

Helaas is dit herkenbaar en ik sta ook zeker achter het standpunt van Eva.
Niet alleen behandelaars maar ook je omgeving waarschuwt je dat je vooral niet jezelf moet willen zijn want je kan in de problemen komen.
Vaak is dat uit bescherming richting jou persoon maar zo voelt het niet.
Angst is vaak onterecht en de mensen welke na een coming out raar reageren hadden je daarvoor ook al niet hoog zitten.
Het zijn niet de mensen met wie je je leven deelt en doen er verder ook niet toe.
Dat een hulpverlener dit naar een patiënt uit vindt ik erg zorgelijk.
Gebruikersavatar
Lauren79
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 jun 2020, 08:04
Gender: Non-binair

Re: Herken je vijand

Bericht door Lauren79 »

Wat is dat voor een telefoon nummer trouwens dat je geeft? Is dat een hulplijn?
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6817
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Herken je vijand

Bericht door Eva »

Ja Lauren, dat is een hulplijn voor LHBTI, met een focus op de T.

Bij acute nood (hoge suïcidaliteit) is er natuurlijk in de eerste plaats 113Zelfmoordpreventie via 113 of gratis 0800-0113. Chatten kan daar ook.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)