Acceptatie en Tolerantie. Waar doen jullie het voor?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Plaats reactie
TanteJuut
Berichten: 206
Lid geworden op: 13 jan 2013, 11:01
Gender: Trans MtF

Acceptatie en Tolerantie. Waar doen jullie het voor?

Bericht door TanteJuut »

In mijn persoonlijke introductie heb ik gemerkt dat we met zijn allen aardig kunnen discussiëren over de vraag in welke mate je geaccepteerd wilt worden door de massa (voor het gemak de cis-genders). Voor mij persoonlijk wordt je nooit 100% geaccepteerd in dit leven om wie je bent. Misschien dat een moederlijke band de 100% nadert, maar voor de rest wordt je altijd maar gedeeltelijk geaccepteerd. Mensen kunnen je bijvoorbeeld charmant en gezellig vinden maar ook een bange muts. Voor transen is er dan de specifieke vraag of je geaccepteerd wordt in je nieuwe geslachtsrol. Sommigen zullen je hierin nooit accepteren ("eens een vent, altijd een vent"), sommigen gedeeltelijk en sommigen voorwaardelijk (bv. als je lief en zorgzaam bent vind ik je een vrouw, maar als je uit je slof schiet ben je een vent). Daarnaast is er ook nog het begrip tolerantie. Je kunt getolereerd worden als mens, maar niet geaccepteerd worden. Of men zegt dat ze je accepteren, maar tolereren niet dat je bv. naar het damestoilet gaat op je werk.

Mijn vragen zijn: waar doe je het voor? Door wie wil je wel/niet geaccepteerd worden? Waaraan merken jullie of je geaccepteerd wordt? Wanneer merken jullie dat er sprake is van schijntolerantie? Hoe ben je zelf met acceptatie van cis-genders, bekrompen geesten, tokkies en mensen die alle begrippen door elkaar halen. Mijn ervaring is dat degene die door een machtspositie onderaan staat, eerst de ander moet accepteren (of masseren) voordat je iets terugkrijgt wat lijkt op acceptatie. Ga je zover dat je in de uitverkoop gaat voor acceptatie of is het "neus in de lucht" en iedereen kan de pot op? Hoe is jullie ervaring hiermee? Hoor graag jullie mening!
`wees gewoon jezelf, maar in jouw geval dringend een ander`
J1nny
Berichten: 720
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:43
Gender: Vrouw

Re: Acceptatie en Tolerantie. Waar doen jullie het voor?

Bericht door J1nny »

Neus in de lucht.
Ik doe mijn ding, en verder kunnen ze mij wat.
Heb verder gemakkelijk praten daar mijn sociale kring er vrij gemakkelijk over doet.
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Acceptatie en Tolerantie. Waar doen jullie het voor?

Bericht door Arike »

Ik heb mijn transitie niet gedaan voor acceptatie of tolerantie...

Mijn doel was: mezelf zijn
... en dat is gelukt... acceptatie was eerder een gevolg dan een doel (ongetwijfeld zullen er mensen zijn die moeite met mij hebben, maar vette pech voor hen dan)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
TanteJuut
Berichten: 206
Lid geworden op: 13 jan 2013, 11:01
Gender: Trans MtF

Re: Acceptatie en Tolerantie. Waar doen jullie het voor?

Bericht door TanteJuut »

Ik persoonlijk wil geen acceptatie van een zich misplaatst superieur voelende (crypto)seksistische cis-gender, ik wil ook geen kneusjescompassie of "malle eppie" bejegening. Kortom: behandel me niet als minderwaardig, als zielepoot of als mongool. Wat hou je dan over: een kleine vijver van lieve mensen waaruit ik moet vissen. Hier doe ik dan wel echt mijn best voor. Dit klinkt provocerend maar is ook bedoeld om de zaken scherp te krijgen. Het typische is dat de acceptatie sterk afhangt van voorkennis bij de cis-gender. Ben ik onbekende vrouw, dan merk ik dat ik vaak poeslief benaderd wordt. Is men op de hoogte van mijn achtergrond, dan is het feest voorbij en krijg ik vaak last van bovenstaande zaken. Daarom ben ik gesteld op privacy. Acceptatie en beeldvorming gaan soms hand in hand. Mooie mensen worden vaak beter bejegend dan lelijke mensen. Ik heb beide situaties meegemaakt, van 1998-2005 ging perfect, van 2005-2010 was minder. Redenen: 15 kilo overgewicht, minder leuke kleding en make-up -> roze sprookje was voorbij. Gaat nu weer een stuk beter, maar uiterlijk is in alle banaliteit een sterke acceptatiefactor. De doodeenvoudige reden is alsvolgt "dus jij zegt dat je een vrouw bent van binnen, nou laat maar eens zien dan". Hoe is jullie ervaring hiermee?
`wees gewoon jezelf, maar in jouw geval dringend een ander`
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Acceptatie en Tolerantie. Waar doen jullie het voor?

Bericht door Arike »

TanteJuut schreef:Ik persoonlijk wil geen acceptatie van een zich misplaatst superieur voelende (crypto)seksistische cis-gender, ik wil ook geen kneusjescompassie of "malle eppie" bejegening. Kortom: behandel me niet als minderwaardig, als zielepoot of als mongool.
Helemaal mee eens!
TanteJuut schreef:De doodeenvoudige reden is alsvolgt "dus jij zegt dat je een vrouw bent van binnen, nou laat maar eens zien dan". Hoe is jullie ervaring hiermee?
Interessante vraag!
Is lang geleden dat ik heb gezegd dat ik "vrouw van binnen" ben... Na mijn coming-out heb ik dat nooit meer gezegd....
Iets dergelijks stond wel in de brief die ik destijds bijvoorbeeld naar mijn collega's heb verstuurd... daarna is het eigenlijk nooit meer een issue geweest...

Hoewel iedereen wel weet dat ik trans ben (of kan weten ;-) ook ik heb een verleden...) word ik daar door collega's nooit op aangesproken. Ik vond het daarom wel lastig om te vertellen toen ik voor mijn SRS naar het ziekenhuis moest... (ja, ik ben ook gesteld op mijn privacy)... toen ik dat aan een collegaatje uiteindelijk wel vertelde, kreeg ik als reactie: "oh, ik dacht dat jij ook gewoon lesbisch was"...lol... 8-)

Voor de rest is gewoon acceptatie "as is" ... ;)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Acceptatie en Tolerantie. Waar doen jullie het voor?

Bericht door Jannet V »

Nu ik eindelijk mezelf ben, lijken mensen me juist beter te accepteren. Geef toe dat ik m'n gezicht en alles wat er boven en onder zit wel heel regelmatig laat zien, ik verstop me niet meer, op geen enkele manier, want dat heb ik al lang genoeg gedaan. Ik geef toe dat ik het liefst door iedereen geaccepteerd wil worden maar vooral door familie, vrienden en kennissen. En zoals ik het graag wil, accepteer ik iedereen die geen onmenselijk gedrag vertoond. Nee! Ik ga nimmer en nooit in de uitverkoop om geaccepteerd te worden maar ik zal wel mijn best doen om mezelf te verkopen.
Jannet
Laatst gewijzigd door Jannet V op 16 jan 2013, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Mellaney
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 dec 2012, 17:32
Gender: Transgender
Locatie: Midden Nederland
Contacteer:

Re: Acceptatie en Tolerantie. Waar doen jullie het voor?

Bericht door Mellaney »

Wees jezelf.png
Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen!
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Acceptatie en Tolerantie. Waar doen jullie het voor?

Bericht door Raisa »

TanteJuut schreef:De doodeenvoudige reden is alsvolgt "dus jij zegt dat je een vrouw bent van binnen, nou laat maar eens zien dan". Hoe is jullie ervaring hiermee?
De rest van de wereld lijkt het om een paar uitzonderingen her en der na wel te accepteren en doet er verder niet moeilijk over. Mijn familie en een vaste groep transvrouwen daarentegen spreken hun ongenoegen en verwarring soms vrij duidelijk uit.
"Als je zegt waarom je van binnen een vrouw bent, waarom:
a) hebben we nooit iets gemerkt?"
b) waarom kleed je je zo mannelijk?"
c) waarom heb je die opleiding gedaan, dat is toch voor jongens?"
d) all above"

Het meest irritante vind ik de goed bedoelde adviezen in de trand van dat ik later maar werk moet zoeken in een laboratorium of onderzoeksinstelling waar ik niet met klanten hoef om te gaan omdat ik er toch wel heel gek uit zie. "Ja, je zal er nooit normaal uitzien en je zal het niet meer meemaken dat je nog eens normaal behandeld wordt."
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Acceptatie en Tolerantie. Waar doen jullie het voor?

Bericht door Arike »

Gaaf tegeltje voor aan de wand, Mellaney!
Raisa schreef:Het meest irritante vind ik de goed bedoelde adviezen in de trand van dat ik later maar werk moet zoeken in een laboratorium of onderzoeksinstelling waar ik niet met klanten hoef om te gaan omdat ik er toch wel heel gek uit zie. "Ja, je zal er nooit normaal uitzien en je zal het niet meer meemaken dat je nog eens normaal behandeld wordt."
Dat vind ik echt een schoolvoorbeeld van rotopmerkingen uit je naaste omgeving ja...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
TanteJuut
Berichten: 206
Lid geworden op: 13 jan 2013, 11:01
Gender: Trans MtF

Re: Acceptatie en Tolerantie. Waar doen jullie het voor?

Bericht door TanteJuut »

@Raisa: misschien hebben transen extra last van stereotypen. Herken wel je punt. Ik speel vaak met dit gegeven door te vertellen dat ik van voetbal, vissen, klaverjassen en biljarten hou, tenminste als ik klaar ben met mijn computer werk ;-)
Het klinkt als voorwaardelijke acceptatie. Denk dat cis-genders nog niet kunnen vatten dat ook transen niet sekse-stereotype gedrag vertonen. Als andere transen elkaar hier de maat gaan nemen vind ik dat erg. Lekker loyaal.
`wees gewoon jezelf, maar in jouw geval dringend een ander`
Plaats reactie