Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Nate_0 »

Ik ga mijn gang ook wel, maar dat neemt het innerlijke... tja, lijden, bij gebrek aan een betere omschrijving, niet meteen weg. Je wilt immers toch door de buitenwereld als jezelf gezien worden.

Ik kan dan wel de teleurstelling weg drukken en doen alsof het er niet is maar dat werkt in de lange termijn niet... niet voor mij iig.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Anon20190122 »

Nate je bent nog mooi jong dus dat komt echt wel goed met hormonen!
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Nate_0 »

Dat zal wel... maar heb ik nu nog bar weinig aan he?
meerdere zakken met zaagsel
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Anon20210626 »

Ik leefde ook al volledig als me zelf voordat ik me ook maar aangemeld had . Makkelijk ? nee ik werk in de bouw , installatietechniek maar ik denk niet dat ik het nog als imitatieman die ik was lang had kunnen volhouden ..... Dus dan maar met werkschoenen werkbroek, topje en een minimale make up naar het werk . Die werkkleding is bijna per definitie mannelijk en dus voor mij een extra handicap

Iedere klus is weer een soort coming out maar ik heb nooit een seconde getwijfeld , dit mijn weg . Af en toe moet je idd lak hebben aan wat men allemaal zou kunnen denken daar je er anders aan onderdoor gaat . Ik weet dat ik er in mijn oude voorkomen aan onderdoor zou zijn gegaan
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Charlotte_C »

We hebben allemaal weleens onze momenten waarop we het idee hebben er niet uit te zien om wat voor reden dan ook, dit kan komen vanwege iets groots of een make-upje dat niet helemaal zit zoals je wilt dat het zit. Zelf heb ik zeker ook wel van die momenten, van die tijden waarop ik dan het liefste terug in bed wil kruipen omdat ik dan voor mijn gevoel niet passabel ben. Het maakt mij op zulke momenten dan ook niet uit wat wie er dan ook van zegt om me van het tegendeel te overtuigen. Dat idee zit dan in mijn hoofd en dat is er moeilijk uit te krijgen.

Het grappige is dan eigenlijk. Als ik op zo'n moment dan toch eventjes naar buiten ga om een boodschap te doen bij de supermarkt of om iets anders te gaan doen, dat dan de mensen helemaal niet raar doen of me voor meneer uitmaken. In de 8 maanden (over 3 dagen) die ik nu volledig als vrouw door het leven ga, is het met nog niet één keer gebeurd dat ik vanwege mijn presentatie (looks en/of stem) ben gemeneerd. Dit geeft mij persoonlijk dan altijd weer de overtuiging dat het wél goed zit.

Afsluitend ben ik het dus wel met Tanisha eens dat je gewoon moet doen wat je moet of wilt doen. Mijn ervaring: als je zelf normaal doet, dan zal de maatschappij ook geen probleem maken

Hopelijk is mijn antwoord zinvol geweest.

Groetjes,

Charlotte
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Petra-S
Berichten: 175
Lid geworden op: 12 okt 2016, 11:32
Gender: Vrouw
Locatie: Hoensbroek, Limburg

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Petra-S »

Gisteren was ik samen met mijn vriendin en levenspartner naar de kerstmarkt in Maastricht. Voor de eerste keer samen met haar geheel als Petra naar buiten. Dat wil zeggen naast kleding en make-up wat ze al langer accepteert had ik nu ook gewoon samen met haar in het openbaar mijn pruik op. Bij een kraam met lederwaren, was ik aan het kijken naar een portemonnee, zegt de man achter de kraam plotseling tegen mij: "Mevrouw zoekt u iets speciaals?".
Vervolgens geef ik antwoord waarbij ik door de emotie de controle over mijn stem (waaraan ik nu sinds 4 weken werk met logopedie) kwijt raak met als gevolg een toch wel iets te zware stemgeluid.

Tja, passabel zit helaas in de details blijkbaar.

Groetjes,
Petra
Volg ook mijn blog: https://petratransgender.wordpress.com/
Ik wil niet anders zijn. Ik wil gewoon mijzelf zijn!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Charlotte_C »

Wel kei goed dat je het hebt aangedurfd :) Go girl :)
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Nate_0 »

Tja... ik ben een keer vreemd aangekeken in de dames-wc maar voor de rest ziet iedereen me toch echt nog als mevrouw... de goede ervaringen die anderen hebben, ervaar ik dus zeker niet... heb er geen drol aan dus, wat anderen mee maken. Ik heb iets nodig om met het niet passabel zijn om te gaan, niet om meer passabel te worden want dat gaat m toch al niet worden zonder testo...

De laatste tijd voel ik me gewoon vies van mezelf en bah... ik wil het zo niet meer. Blergh.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Ender »

Tsja ik weet het ook niet Nate, behalve uitzitten.. ik heb makkelijk praten want ik heb "gewoon" afstand gedaan van mn lichaam en kan makkelijk denken, oh dat is niet van mij, dit is een tijdelijke container.. maar als je dat gevoel niet hebt lijkt het me verdomd lastig. Hopelijk krijg je straks een boost bij de meet ☺
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Venusss »

Hier wat tips om passabel te worden. Ik heb geprobeerd het uitgebreid mogelijk mogelijk te verwoorden. Hoop dat ik je nieuwe moed kan geven en op andere gedachten kan brengen.

Passabel aangezicht (mtf)
Er zijn genoeg mannen met rondingen in het gezicht zoals kaak, kin voorhoofd en jukbeenderen, om als voorbeeld te noemen transman Chaz Bono en deze cis mannen John Candy (acteur) en Al Capone (gangster) en Mickey Roone (acteur). Deze mannen waren allemaal succesvol op hun eigen manier ondanks hun uiterlijk.

Passabel aangesproken worden
Ik weet precies hoe dat voelt om verkeerd aangesproken te worden met het verkeerde gender, maar daar moet jezelf op dit moment / aan het begin fase van je transitie maar niet druk om maken, want het zonde is van jouw energie. Mensen spreken heus niet bewust jouw aan met het verkeerde gender. Ze kunnen ook niet in jouw hoofd kijken. Ik kan je uitleggen waarom mensen iemand verkeerd aanspreken. Dat komt door centrale cohesie en bij iedereen werkt dat anders. Mensen doen veel meer dingen onbewust dan dat je realiseert. Vaak associëren mensen het eerste met wat ze met hun ogen waarnemen en daarom bestaat er altijd een kleine kans daarbij ook het verkeerde geslacht wordt geassocieerd. Misgendered worden moet je niet persoonlijk opvatten. Probeer altijd neutraal te blijven. In de meeste computer systemen kan je tegenwoordig je geslacht aanhef leeg laten.

Passabel omgeving en emotionele controle
Wat valt er te verliezen als je in het openbaar rondloopt? Het is helemaal niet nodig om bang te zijn voor je omgeving. Dat je ogen op je gericht voelt zoals in een spookhuis. Wat betreft het vreemd aankijken is non-verbale communicatie, maar vanaf een afstand zegt helemaal niets! Er kan van alles aan de hand zijn waarom die personen jouw geïrriteerd, boos of verward naar je aanstaren. Deze verwarring ontstaat ook door informatieverwerkingprocessen (centrale cohesie) omdat mensen met meerdere dingen tegelijkertijd bezig zijn als voorbeeld hun dagplanning of uit verveling of uit hun natuurlijke gezichtsexpressie omdat ze van nature zo kijken. Zolang er geen negatieve woorden zijn uitgewisseld moet je geen eenzijdige aannames maken ten nadele van jezelf, want dan doe jezelf erg tekort. Het blijven onbekenden voor je dus weet jij niet wat er in hun (leven) afspeelt. Op z'n Nederlands gezegd, bemoei je met jouw eigen zaken. Bij twijfel vraag dan beleefd om hun mening en wees sta open voor kritiek. Maak niet zelf een starend gebaar en steek ook geen middel vinger op. Zelfs wanneer anderen fysiek voor jouw gaan staan zoals een drill sergeant en als je hun duidelijk kunt verstaan, zelfs dan kan je nog overwegen om het als niet als negatief te bestempelen. Uiteindelijk blijven het maar klanken uit iemands mond en voor jou gedachten bubbels. Het is wat jij er zelf in ziet. ;)

Passabel winkelen
Ik probeer mezelf altijd eerst in de situatie van de verkoper te verplaatsen, maar dat lukt helaas niet altijd. Het is ook een kwestie van de juiste verkoper tegenkomen en of je een klik met die persoon hebt. Die persoon moet even omschakelen en mogelijk zelfs jouw wensen even laten bezinken om tot inspiratie te komen. Vergeet niet dat er naast goede verkopers, ook slechte en de stagiaires en managers bestaan. Die hebben allemaal een andere belevenis en zullen jouw anders helpen. Heeft de winkel ervaring met transgenders? Zo nee? Dan verlaagt dat gelijk de kans op een aangename winkel ervaring. Hoe kom je erachter of ze transgender vriendelijk zijn, nou leg het uit wat je zoekt en wat je exact wilt voorkomen. Wees duidelijk en voorkom teleurstelling. Ga achteraf niet negatief doen, want iedereen heeft een andere dynamiek en helpt jou zo goed als dat zij jouw kunnen helpen. En inderdaad, soms is goede hulp in een winkel ver ondermaats. Afhankelijk van wat je precies zoekt en hoeveel kan er ook voor kiezen om op een later moment terug te komen. Bijvoorbeeld, dat je voor die gelegenheid zoiets zoekt en je hebt het van die datum nodig en of je later kan terugkomen. Dit geeft hun in de winkel voldoende tijd om te overleggen. Als je speciaal iets zoekt om vrouwelijke rondingen te verbergen moet je een verkoper met ervaring hebben en die ook in jouw schoenen kan verplaatsen. Men spreekt dan van wederzijds respect. Wat je ook kan doen is neem een vriend of vriendin mee met een eerlijk oordeel. Ik ben zelf ook wel eens gaan winkelen en vroeg aan een onbekende winkelier wat zij er van vond omdat ik zelf wat twijfels had. Vrienden en vriendinnen zijn altijd een goede aanwinst voor je passabel zijn en die kunnen je op sleeptouw meenemen.

Mannelijkere uitstraling
Er zijn hierzo 14 style tips om jezelf mannelijkere uitstraling te geven. In het kort draag als FtM geen sporttruien maar een trui met V hals, gympen maar draag leren schoenen en trek zwarte of bruine Kaki-achtige broeken aan i.p.v. spijkerbroeken zodat je net wat volwassener lijkt.

Relativeren van problemen
Probeer te werken aan je zelfvertrouwen, eigenwaarde en zelfacceptatie. Mindfulness en meditatie werken alleen als je lichaam en geest daar klaar voor zijn. Ga in rustig vaarwater zitten en verminder je dynamisch leventje. Zet lekker je telefoon, muziek en alle andere dingen die je storen zoveel mogelijk uit. Bespaar je onnodige frustraties en verspilde energie. Besteed met behulp van mediteren meer aandacht aan jezelf, probeer met inlevingsvermogen meer mooie aspecten van jezelf te vinden en onnodige prikkels vermijden. Verwerk dingen uit je verleden. Neem afstand van chronische klachten. Leer meer de kleine dingen in het leven te respecteren. Wellicht helpt het je ook om meer respect voor de oudere trans-generatie te tonen. In hun tijd was er niet de hulp die er vandaag de dag was. Dankzij hun transitie pad kan jij die wegen bewandelen die zij hebben neergelegd voor ons. Kun jezelf voorstellen hoe lastig dat voor hun moet zijn geweest? Zelfs in de tijd van de eerste transgender bestond er nog geen internet of genderteam niet zoals ze nu waren. Heb je nog steeds veel last van chronische pijn of je uiterlijk? Vraag jezelf dan af hoe je had gereageerd als het nog erger was geweest. Kijk dan terug op hoe je er nu bij staat in het leven, men spreekt hierbij van problemen relativeren. Het kan een openbaring zijn.
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken