Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Nate_0 »

Het vreemd aangekeken worden vatte ik niet verkeerd op hoor, Venus ;) Het is de enige keer dat er aan mijn bio-gender getwijfeld werd ...

Maarruh... Not to burst your bubble en ik weet dat het goed bedoeld advies is maar ik heb er gewoon niet zoveel aan. Ik weet dat er veel microexpressies zijn e.d. en ik ben me donders zo bewust van mijn uistraling--maar kijk eens naar je eigen reactie op de foto van Michelle en mij in het fototopic. "Koetsie koetsie koetsie". Het zou in ieder geval al helpen als de transgenders op het forum niet zo zouden reageren op het uiterlijk van een FtM--want het laatste wat je als man wilt, is om als schattig/cute te worden gezien.

Ik snap dat mensen niet in mijn hoofd kunnen kijken, maar zoals ik eerder al aangaf weet ik ook de redenen waarom ik als vrouw word gezien (en daar valt onder dat er genoeg vrouwen rondlopen zoals mij en die willen wél vrouw worden genoemd; het is niet raar om mannenkleding te dragen als cisvrouw en er zijn nu eenmaal niet heel duidelijke pointers die naar man wijzen en die je zelf gemakkelijk kunt faken--baardgroei, spiergroei/vetverdeling en een lagere stem). Ja, ik kan mannelijker praten maar dat neemt niet weg dat mijn stem qua Hz in de vrouwelijke marges zit... en lager gaan praten lukt gewoon niet want ik mis een stukje bas in mijn stem. (Sterker nog, ik heb wel eens oefeningen moeten doen mbt het zoeken van het 'juiste' stemgeluid, en daar kwam uit dat ik al lager praat dan wat ideaal zou zijn voor mijn vocal range).

Ik ben niet bang voor mijn omgeving, trouwens. Ik ga ook gewoon het huis uit, en over het algemeen heb ik redelijke schijt aan wat anderen van me denken. Vrienden en vriendinnen om mee te winkelen heb ik niet echt, en ik ben prima in staat om duidelijk aan te geven wat ik nodig heb. De winkelier die me uiteindelijk heeft geholpen was zelf bevriend met een FtM...

Die stylingtips zijn trouwens voor cismannen... Dress pants zijn de broeken die onderdeel zijn van een pak, en zoals de meeste transguys met heupen je gaan vertellen--dat werkt niet. Khakis zijn slap materiaal, en die gaan zich ook meer naar mijn rondingen vormen. Wederom: het werkt niet. Ik heb stevige jeans nodig, en er zijn heus wel jeans waar ik er gewoon volwassen van uit zie, maar het is nu eenmaal zo dat een transguy met belangrijker dingen zit dan ouder lijken dan een tiener (namelijk: borsten verbergen, taille verbergen, schouders breder laten lijken, heupen slanker/rechter laten lijken en het liefst ook nog een beetje lengte creëren). Daarbij moet je vervolgens zeker in het begin van je transitie ook nog enigszins comfy broeken hebben die dat allemaal doen omdat je bv nog ongesteld wordt.

Maar met relativeren van problemen kun je bij mij niet aan komen zetten. "Het had erger gekund," ja natuurlijk had dat gekund... Maar ik woon niet in het verleden, en ik vind het heus supertof van de oudere transgender generatie die dit pad 'vrij' hebben gelegd (in hoeverre je het vrij kunt noemen tbh) en een dynamisch leven heb ik bepaald niet. Met m'n andere psychische en fysieke problemen heb ik genoeg moeite om mezelf 'in toom' te houden, as you call it. Noch draagt dat m.i. weinig bij aan ofwel juist gegenderd worden ofwel aan het omgaan met verkeerd gegenderd worden.

Daarnaast weet ik niet hoe ik had gereageerd als het erger was geweest, en ik heb er geen behoefte aan om dat te weten. Het is toch hypothetisch en de shit waar ik allemaal last van heb is erg genoeg zoals het is. Het mag er soms ook gewoon zijn, je hoeft problemen niet altijd tot 'je stelt je aan' oid te beredeneren--dat krijg ik genoeg te horen bij m'n ouders thuis en voor mij werkt het niet. "Het had erger gekund", wat voor opmerking is dat überhaupt. Hoe? Mijn been had er af kunnen zijn, ja. Ik had in een rolstoel kunnen zitten, ja. Ik had dood kunnen zijn, ja, dat scheelde niet veel--maar wat zegt dat over mijn huidige situatie? Want mijn been is er niet af/ik zit niet in een rolstoel/ik ben niet dood, maar ik heb nog steeds wel problemen met het lopen.

Eigenwaarde/zelfvertrouwen/etc. zijn problemen voor mij die diepgeworteld zitten en waar ik niet van je een-twee-drie iets aan kan doen. Het is niet voor niets dat ik een wajong heb voor psychische problematiek. Dat 'gewoon' 'even' aanpassen lukt me niet. Believe me, I've tried. Hoewel ik 'afstand doen van chronische klachten' überhaupt een beetje 'n rare opmerking vind... als het zo gemakkelijk was liepen er niet zoveel mensen met problemen rond, en dan kun je even zo goed afstand doen van je genderdysforie.

Wederom, excuses dat ik zo defensief over kom maar ik heb het gewoon even volledig gehad met mijn lichaam. Ik ben ongesteld, ik ben moe van de kerstdagen/dagen bij mijn ouders thuis, en ik heb pijn (zowel aan mijn been als van het ongesteld zijn). Het duurt nog een tijd voordat ik überhaupt naar het genderteam kan, dus het gaat nog een langere tijd duren voordat ik aan de HRT mag...
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Anon20190501 »

Inderdaad, helemaal eens met Nate mbt de dooddoener "het had erger gekund". Lijden mag je nooit relativeren of, erger nog, vergelijken met ander lijden. Menschen uit Oudere generaties (*) in het bijzonder hebben daar nogal eens een handje van weg: "je moest eens weten, in onze tijd", "kijk naar de hongerige kindjes in Afrika". Yep, dat was resp. is heel erg allemaal, maar dat doet niets af aan jouw/mijn/... concrete pijn in het hier en nu.

(*) en stilaan begin ik daar zelf ook bij te horen. Ik let er dan ook angstvallig op om die fout niet te maken.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Venusss »

Excuses aanvaard hoor, maar je kan mij niet wijsmaken dat je het voor jezelf zo snel hebt laten bezinken. Het heeft mij ook jaren gekost.

Het probleem is je bent jong en hebt teveel energie. Vanwaar die haast? Je hebt overduidelijk problemen uit het verleden niet verwerkt en wilt ze het liefst te snel opgelost hebben. Logisch dat je zo denkt maar zo werkt dat helaas niet. Als je met teveel problemen tegelijk bezig bent kan je zoals je merkt heel erg verwikkeld raken in je eigen problemen, waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Mijn advies is los je problemen 1 voor 1 op voordat je weer een ander probleem erbij krijgt en het telaat is. Het is belangrijk om overzicht te houden en bij je dagbesteding voor jezelf grenzen aan te geven. Leer de signalen van je lichaam kennen.

Je bent niet de enige op de wereld met die beperking rondloopt. Er zal ook vast iemand bestaan die nog meer klachten heeft dan jou. De meesten van ons hebben wel een of meerdere beperkingen. Zoek die mensen op en vraag hoe zij ermee hebben leren leven. Wellicht is dit forum alleen geschikt voor GD problemen.

Ik begrijp heus wat je met defensief bedoelt, maar defensief is het niet, want als je defensief reageert dan ben je rustig en absobeer je de informatie die anderen jou geven. Voor mij en anderen komt juist eerder impulsief, arrogant en negatief over. Maar dat is gezien jouw topic om roeping aandacht wel duidelijk en terecht dat je met een groot probleem tegenaanloopt waar je onwel van bent. Ik ben geen boeman en heb heel wat soortgelijke levenservaring. Probeer aan een nieuwe begin te werken met mijn tips. Het heeft mij en anderen ook geholpen.
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Nate_0 »

Wauw... je doet nu allerlei aannames over mij en mijn leven. Heb je het over het laten bezinken van de GD problematiek? Want ik wist heus wel dat er al het e.e.a. speelde toen ik een jaar of 16 was, en ook in mijn kindertijd had ik regelmatig dromen waarin ik een jongetje was en werd daar ook heel blij van.

Het lijkt me ook vrij logisch dat je op enig moment vooruit wilt met je leven, zeker als alles in je hoofd in elkaar past/klikt.

En met die problemen uit het verleden BEN ik al jaren bezig. Toen ik 11 was kwam ik voor het eerst bij een maatschappelijk werker terecht, ik heb mijn hele middelbare schooltijd bij een andere maatschappelijk werker gelopen, ben na het VMBO naar het MBO gegaan wat niet lukte ivm de problemen die speelden en heb een jaar dagbehandeling gedaan (5 dagen per week, 8.30 tot 3.30 inclusief vakanties). Toen ook met medicatie begonnen en sinds die tijd heb ik altijd psychiatrische hulp gehad, nog een dagbehandeling gedaan van twee dagen per week en twee stabiliserende groepen, en het afgelopen jaar ben ik in het revalidatiecentrum geholpen bij het stukje verwerken van het ongeluk en omgaan met de fysieke beperking. Daarnaast is alles een voor een oplossen zo simpel niet als alles met elkaar in verband staat. Mijn depressieve klachten en persoonlijkheidsstoornis (waaronder sociale angststoornissen) komen ergens vandaan en de GD speelt daar ongetwijfeld een rol in.

Het verschil tussen ik als tiener en ik nu is dat ik mezelf nu serieus neem. Toen schoof ik de GD weg, mocht het er niet zijn, maar het was er wel en ik wist het wel, ik dacht alleen dat ik geen genderdysforie had maar jaloers was op mannen/transmannen die aan de testo zaten.

Maar zo raar is het toch niet dat je passabel wilt zijn voor je HRT, zeker als je nog op een wachtlijst van meer dan een half jaar tot intake staat?

Het meeste advies dat jij zo goedbedoeld geeft weet ik al, maar het wordt op een manier gegeven waarbij ik het gevoel heb dat ik een klein kind ben, of dat ik niet weet waar ik mee bezig ben, en dat schiet bij mij behoorlijk in het verkeerde keelgat.

En zoals ik al eerder zei--kijken naar anderen die het erger hebben etc komt over als 'zeur niet zo'... maar al het leed is lijden, hoe klein het voor een buitenstaander ook mag lijken. Zeggen dat dit forum alleen voor GD problematiek is gaat me ook te ver, gezien het feit dat alles met elkaar in verband staat.

Defensief reageren betekent juist dat je te fel reageert? Dan voelt men zich in het nauw gedrukt en ga je in de verdediging... Maar goed, als jij me egoïstisch vindt is dat ook prima, je hebt toch het idee dat je een stukje regie over de ander hebt in je stukjes met nog wat betuttelend taalgebruik daar bij... maar spreek alsjeblieft niet voor anderen.

Jammer dat je zo'n slecht beeld van me hebt, terwijl ik alleen een plaats nodig heb om het over mijn niet zo positieve gedachten te hebben waar ik last van heb... jammer, ook, dat ik me nu behoorlijk onveilig voel in het aangeven van dingen.

@Ender: ja, dat van de container herken ik wel en dat is juist waardoor ik het jaren als vrouw heb volgehouden... en toen moest ik revalideren en mijn lichaam weer gaan voelen, en kwam alles er opeens uit. Meestal gaat het ook wel oke maar het weekend is gewoon zwaar geweest en de kleine dingetjes beginnen dan toch op te bouwen naar een berg frustratie en algehele GD gevoelens in vrij heftige mate... Komt nog bij dat ik nu oas mer hoezeer ik over mijn grenzen ben gegaan en dat helpt niet mee. im doing a bit better now :)
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Emma »

Ik snap je helemaal, Nate. Ik heb jarenlang geloofd dat het qua passabiliteit niks zou worden met me, en verborg mezelf dan nog dieper. Heeft me letterlijk jaren van mijn leven gekost. Uiteindelijk bleek alles goed te komen, maar daar heb je geen zak aan als je daar nog niet bent. En het zal helaas niet voor het laatst zijn dat de transitie van een FtM zwaar onderschat wordt. Argumenten als 'jamaar, je kunt ongestraft mannenkleding dragen' wegen totaal niet op tegen moeten binden, flinke heupen of eeuwig voor een 15 jarige aangezien te worden. En dan nog is iedereen anders, met eigen problemen die zich niet laten wegjagen door het gegeven dat er vast nog wel ergens anders iemand is met een probleem dat op punten groter is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Nate_0 »

Dat wegstoppen omdat je denkt niet passabel te zullen zijn is iets wat ik ook ken, en ik denk dat dat ook mee speelt in het moeilijk vinden dat ik nu niet passabel ben... dacht idd dat mijn heupen te breed waren, mijn gezicht te vrouwelijk--you know the deal (maar dan andersom).

Problemen zijn zo individueel, jij dealt waarmee jij te maken heeft, en daar moet je het mee doen. Of een ander het groter/kleiner/beter/slechter heeft, zegt inderdaad niets over de individuele ik. Ik bedoel, dan zouden we ook kunnen zeggen "kijk naar de kindertjes in Afrika, wij mogen niet zeuren dat we als het verkeerde geslacht geboren zijn!".
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Emma »

Bijna andersom dan... ik heb destijds altijd dezelfde problemen met broeken gehad vanwege flinke heupen. Heb je een broek die over je heupen past, is-ie veel te lang, en heb je aan de achterkant van de tailleband zo'n openstaand gat. Alleen hoefde ik me daarbij over passabiliteit geen zorgen te maken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Nate_0 »

Hahaha, fair enough :P Passen damesbroeken beter? (Bij mij waren zelfs damesbroeken vaak nog een issue, tot een jaar of twee terug toen brede heupen en grote konten opeens fashion werden en Twiggy style lichamen 'uit' raakten).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8024
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Emma »

Ja, die pasten beter... hoefde ik bij mijn ex alleen niet mee aan te komen, die wilde met mijn GD niets te maken hebben en een damesbroek, dat was dan toch wel een teken dat het met mij helemaal de verkeerde kant op ging. Niet dat ik me daar altijd door liet tegenhouden trouwens.

Damesbroeken waren voor een man dan meestal wel weer te kort. Het is ook altijd wat he...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Nate_0 »

Gelukkig is het tegenwoordig wel helemaal hip als je je broek op 7/8 draagt met de enkels vrij :P
meerdere zakken met zaagsel