Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Nate_0 »

Ik denk eigenlijk dat een heleboel jongens een te strakke binder dragen om beter te kunnen binden... misschien is het ook wel anders voor jongens die dun zijn maar grote borsten hebben, I don't know.

Ik merk wel dat het bij activiteit lastiger ademen is in mijn gc2b binder dan in mijn Danae binders, en die bindt dan ook een stuk beter. Bij het sporten draag ik die dan ook niet, zeker omdat ik last heb van inspanningsasthma. (En ik vermoed dat jongens met asthma sowieso meer last hebben van binders).

Het kan ook van je ademhaling afhangen. Als jij via je buik adem haalt is het een stuk makkelijker in een binder dan wanneer je via je borstkas adem haalt.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Jer158 »

Ter illustratie waarom het lastig aantrekt. De binder op het smalste punt is 33 cm breed. Mijn schouders zijn 43 cm breed. xD Ben er nog steeds niet over uit of ik hem ga houden. Aantrekken duurde vanavond 1,5 minuut.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door janine2363 »

>> Hoe gaan/gingen jullie hier pre-transitie en niet-passabel zijnde mee om? Ik heb dan wel kort haar maar ik heb een vrouwelijke stem, vrouwelijke
>> curves die nauwelijks te verhullen zijn met wat voor broek/shirt dan ook (mijn borsten wel, ja, maar mijn taille is heel smal en mijn heupen in
>> verhouding heel breed en het is allemaal zo vreselijk vreselijk vrouwelijk zelfs zonder borsten)

Voor mij is het precies het tegenovergestelde. (te kort) haar (en dat ook al wat grijs heeft, dankzij mijn dochter ;-)), mannelijke stem, model
"pink panter", maar dan wit i.p.v. roze. 1m90 76 kg, 95-85-100. En toch vind ik mijzelf perfect passabel. Ik -weet- wie ik ben en dat straal ik
uit. Mensen zullen mij herkennen als TG, zeker, maar dat maakt niks uit, zeer uitzonderlijk dat ze me verkeerd aanspreken En als ik uitga
en wat cis-vrouwen tegenkom, is het al gauw van: "Kom erbij meid". Het is wel dat het voor mij makkelijker is om "vrouw" uit te stralen
dan andersom, gewoon omdat er meer patronen zijn: Make-up, kleding, kleur.

Moet wel bekennen dat er een stukje fysiek uiterlijk is dat ècht een verschil maakt, en wat het in de omgekeerde richting veel moeilijker: Borstjes.
Ik heb nu high end protheses. Héél lang uitgesteld (voor mijn doen dan: 5 maanden) om ze te kopen. Omdat ik wist dat het een soort van "Rubicon"
voor mij zou zijn. Ondanks dat ik me er op voorbereid had, was de schok toch nog groter als verwacht. Een gevoel van "homecoming" doordat mijn vorm klopte. (had nog wel 3 weken nodig om de schok echt te verwerken)

Dus ook al vond ik mijzelf passabel zowel als eerst zonder en nu met protheses. Dat gevoel dat de vorm nu klopt, versterkt mijn uitstraling en mijn
zelfbeeld.

En dat gaat ver. Vroeger was ik preuts. Ik kleedde me niet graag om in publiek, vond het echt niet fijn als mensen mijn lichaam konden zien, zelfs
naar mijn partner toe ... ... go figure.

Nu niet meer dus. Ik kan naar een "lingerie party" gaan en me "en plein publique" tonen. Dat je kan zien dat ik protheses in mijn BH heb, doet
me niks, dat mijn slipje niet helemaal plat/glad tussen mijn benen loopt. Maakt me ook niet uit. Ik -weet- wie ik ben. Ën deze zekerheid komt
zeker voor een deel door het effect van de borstjes (N.B. en dit is dan wel echte kwali-tiet, zijn zo realistisch dat ik er bijna gevoel in heb ;-)

Dit is denk ik, niet een verrassing, borstjes zijn belangrijk voor vrouwen. Maar omgekeerd voor mannen, ik weet het niet. Misschien zou ik het
moeten behoren te weten: "Wat is het meest essentieele stukje van de mannelijke vorm?" ... maar helaas, kan geen tip geven hier, maar in mijn
geval ik -wist- wat het was dat het meeste verschil zou maken (en daarom was ik zo terughoudend om mijn vorm te veranderen) het kwam van
een gevoel van binnenuit. Niet een rationele gedachte van: "OK ik koop nu even een kilo siliconen en ik ben klaar om uit te gaan want ik heb een
masker van een vrouw gerepliceerd"

Dus "in your minds eye". Hoe zie je jezelf, ik denk niet dat je je hoef te meten aan anderen, aan cis-mannen, dat gaat toch niet zomaar lukken da's
ver weg. Maar voor jezelf, wat vind -jouw- gevoel van wat je looks & en vorm zou moeten zijn, dat je van -jezelf- denkt: "Ja, dat ben ik en ik ben
man, de mening van de rest van de wereld be damned"

Ik durf zelfs te zeggen: "Ik ben een knappe vrouw". Ik mis misschien e.e.a. in het natuurlijke rondingen departement. Maar ben lang en slank,
benen van een meter. Zo! "take that !"

Janine
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Nate_0 »

Tja... ik kan me scheren en mannelijke kleding dragen etc maar vanwege mijn hoge stem/babyface zien mensen van buitenaf dat ik geboren ben als vrouw en omdat er genoeg cis vrouwen in stoere kleding rondlopen zien ze domweg niet dat ik een man ben... daar moet ik echt om vragen, en ik vermoed dat alleen HRT daar verandering in kan brengen....

Ik stond met Michelle in een kroeg in Utrecht en werden 'dames' genoemd, ik was kleding winkelen woensdag en werd gevraagd wat ik zocht dus ik zei 'mannenkleding' en de reactie was 'oh dat is random' dus ik vertellen dat ik een mannenbroeken zocht... mee lopen met de dame, ging ze naar de damesbroeken en liet me nota bene een broek zien waarin mijn rondingen mooi uit zouden komen.

Ik heb het haar moesten uitleggen en echt snappen deed ze het nog niet. De enige reden dat ik geholpen werd zoals ik geholpen werd was omdat de jongen die er werkte bevriend was met een Ftm.

Met mezelf echt in het reine komen gaat niet lukken terwijl mensen me als vrouw zien. Zichtbaar transgender zijn is volgens mij onmogelijk voor ftm, je wordt ofwel als vrouw gezien (pre T) of als man (soms pre T maar meestal is er wel het eea voor nodig). Zichtbaar T zijn was een stuk minder erg geweest voor mij persoonlijk dan onzichtbaar T zijn met als gevolg dat ik als vrouw gelabeld word... en that's reality.

Komt nog bij dat ik op het moment niet kan vergeten dat ik geboren ben als vrouw... dankjewel lichaam.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Nate_0 »

Excuses trouwens als defensief ofzo overkom... ik ga nogal eens de verdediging in en mijn jaloezie mbt passabel zijn speelt me de laatste tijd nogal eens parten...
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
LunaWeisse
Berichten: 406
Lid geworden op: 24 dec 2015, 23:52
Gender: Trans MtF
Locatie: Amstelveen

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door LunaWeisse »

Nate_0 schreef:Excuses trouwens als defensief ofzo overkom... ik ga nogal eens de verdediging in en mijn jaloezie mbt passabel zijn speelt me de laatste tijd nogal eens parten...
:hug2: Snap ik heel goed, had ik ook enorm veel last van de laatste tijd voor mijn operatie (maar dan omgekeerd)
Horizons that host no scenery
Starless, unending skies
Then wakes the beastly void
...Starless unending skies
The dance of stardust stills
Drapes the mountains...

Winter Thrice!
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 okt 2016, 20:12
Gender: Man
Locatie: Dongen

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Frank »

Misschien niet erg behulpzaam maar je bent zeker niet de enige, wat ik soms zelf voel als ik kijk naar forums of hulp paginas. Shoppen doe ik echt 100% zonder hulp, anders smeren ze me zo weer iets uniseks aan, iets wat 'vormgegoten' zit of word 't naar de vrouwenafdeling. Binden gaat slecht en dan nog heb ik duidelijke 'vrouwenheupen' en zo'n hoge rotstem als vreemden tegen me praten (dus zeker ook iemand die kleren helpt uit te zoeken).

Zichtbaar transgender zijn lijkt mij ook veel fijner dan een 'tomboy' of gewoon een 'stoere vrouw'. Helaas is de moeite dat alle mannenkleding door iedereen gedragen kan worden, terwijl rokken, jurken, bloesjes, bepaalde stoffen, bepaalde printjes, etc enkel als 'vrouwenkleding' bestempeld word.

Ik herken die jaloezie 100%, helemaal als je dan zo'n pagina voor je hebt van 'ja, als je je mannelijker wilt kleden, een waistcoat of colbertje is een goed idee!' *past never nooit door heupen* 'een knoopbloes-' *heupen* 'je stem lager laten-' *piepstem* :fpalm:
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Anon20190122 »

Enige juiste antwoord is een goed en grondige plaat voor je kop!
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door janine2363 »

Hi,

>> Enige juiste antwoord is een goed en grondige plaat voor je kop!
Dat is inderdaad een van de dingen die IMHO mannen van vrouwen onderscheid. Een vorm van blindheid voor het voor de hand liggende
een gebrek aan aandacht voor details & finesse ;-)

Als ik zou proberen een lijstje te maken van dingen "man" v.s. "vrouw", zou ik uitkomen eerder op gedrag dan uiterlijk en voor de man eerder
in de zin van "dingen niet doen" en voor vrouwen "dingen wel doen".

Maar voor winkelen helpt dat geen zier, want kleding gaat juist over de uiterlijkheden. Wat je eigenlijk zou hopen is dat als je in een winkel
kom, dat je de mensen daar een soort van hint kan geven: "Hey, zo wil ik gezien worden, werk a.u.b. mee en verstoor mijn zelfbeeld niet"
Voor MtF èn omdat winkelpersoneel vaker vrouwen zijn (Die mannen gewend zijn, sterker nog, moeder zijn, ... en dus lichtjes een wenkbrauw optillend, denken, och-arm, 't is goed hoor, laat ik aardig zijn voor dat arme mens ...) gaat dat in mijn ervaring wel goed.

B.v. voor MtF is die "hint" makkelijk: Make-up. Alhoewel de eerste keer dat ik ging winkelen, dat was in Mei; Ik had geen vrouwen kleding en
ik had mezelf ook nog niet geleerd me op te maken. Dus ik liep een winkel binnen met exclusief dames kleding. Een jonge verkoopster, zei:
"Mijnheer, dit is een winkel voor dames kleding". Ik (met een "briske" glimlach): "Ah, dan ben ik hier toch goed". Bij haar begon het muntje
te vallen, maar wist niet met de situatie om te gaan en keek naar een oudere collega, en die sprong in met: "Kom verder we gaan wel wat
leuks voor U zoeken" en ik liep dus naar buiten als vrouw, met als volgende halte de winkel voor maquilage spulletjes en een instant cursus.

Er zijn winkels exclusief voor heren kleding, maar dat is niet casual/goedkoop, maar waarom niet eens binnen lopen om alleen te passen, gewoon
om te zien hoe je ontvangen wordt ?

Maar al met al, het lijkt dat in deze wereld alle makkelijke wegen voor mannen zijn, dankzij vrouwen ...
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Niet passabel... Hoe ga ik hier mee om?

Bericht door Anon20190122 »

Je moet als Trans in het algemeen gewoon een plaat voor je kop hebben en gewoon je gang gaan!