Wat is je laatste aankoop?

Make-up, kleding, en zo voort
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wat is je laatste aankoop?

Bericht door Benjamin »

Hrafn schreef: 22 feb 2019, 19:06 @Benjamin je global footprint naar 1 brengen wow, respect! Dat ga ik niet redden maar doe wel mijn best om hem laag te houden.
Eerlijk gezegd is het hondsmoeilijk ja. Ik weet nu ineens waarom vervuilen zo makkelijk is: niet vervuilen is veel moeilijker.

Sinds ik mijn auto wegdeed een paar jaar terug, ging ik van 2.4 naar 1.7. Van daaruit ging ik naar 1.4 door minder vlees te gaan eten voornamelijk. Nu dus de laatste 0.4. Mijn vriend was laatst bij een presentatie waar ze lieten zien dat de meeste problemen met de te grote global footprints komen door spullen (productie, transport, afval, etc.). Ook bij mij bleek dat 1/4-1/3 van mijn footprint te zijn. In november begon ik met de laatste 0.4, op drie manieren.

De regel ´tweedehands, zelf maken, en als het echt niet anders kan nieuw kopen´, deed z´n intrede. Ik moet zeggen dat ik daar flink van schrok: wat kocht ik vroeger veel! Doordat tweedehands kopen en zelf maken veel meer moeite kost dan klikken en betalen met iDeal, weeg ik volgens mij nu beter af wat ik echt nodig heb. Als ik iets bedenk wat ik nodig heb, bv. een suikerstrooier (ik noem maar iets), zet ik het eerst op een lijstje in Google Keep, ook omdat ik het dan onthoud als ik in een kringloopwinkel ben. Dat lijstje werkt ook als overdenkingsmiddel. Ik zie weken later iets staan waarvan ik denk: waarom eigenlijk? Het helpt mij goed. Bijkomend voordeel is ook dat ik nu veel geld bespaar, waarvan ik weer meer biologische boodschappen kan doen of gewoon iets leuks of gebruiken voor beleggingen (hobby). Kleding koop ik ook alleen nog maar tweedehands (net nog een mooie trui voor 1 euro omdat er een bleekmiddelvlekje op zit, naai ik wel wat overheen ofzo), behalve ondergoed en sokken dan, waar wel weer biologische en betaalbare varianten van bestaan bij o.a. C&A.

Een tweede manier is minder douchen. Ik moet daar nog steeds heel erg aan wennen. Ik kocht een paar washandjes van biologisch katoen en doe nu vijf keer per week een kattenwasje bij de wastafel. Ik moet twee keer per week mijn haar kunnen wassen omdat ik lotion gebruik tegen eczeem, dus ik heb nog een excuus. :mrgreen:

Derde manier is het kritisch bekijken van alle toilet- en schoonmaakartikelen en wasmiddel die ik gebruik, de non food boodschappen zeg maar. Dat is drastisch verminderd nu, en ik maak alles zelf uit Marseille-zeep, azijn, zout, baking soda, soda, kokosolie en etherische oliën. Het maken van dat soort spul is eigenlijk net koken, heb ik ontdekt, en ik vind het wel leuk om te doen. Het werkt ook gewoon supergoed en is zo gepiept, en het is nog minder milieubelastend dan dure ecologische varianten die te koop zijn.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Wat is je laatste aankoop?

Bericht door Anon20190501 »

Benjamin schreef: 23 feb 2019, 15:14
Hrafn schreef: 22 feb 2019, 19:06 @Benjamin je global footprint naar 1 brengen wow, respect! Dat ga ik niet redden maar doe wel mijn best om hem laag te houden.
Eerlijk gezegd is het hondsmoeilijk ja. Ik weet nu ineens waarom vervuilen zo makkelijk is: niet vervuilen is veel moeilijker.

Welke calculator gebruik je?

www.footprintcalculator.org?

Één van de belangrijkste elementen, nl. het al dan niet maken van kindjes, wordt daar namelijk niet in meegenomen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wat is je laatste aankoop?

Bericht door Benjamin »

Sigrid schreef: 23 feb 2019, 15:55 Welke calculator gebruik je?

www.footprintcalculator.org?

Één van de belangrijkste elementen, nl. het al dan niet maken van kindjes, wordt daar namelijk niet in meegenomen.
Die van het WNF. Die vraagt dan weer niet naar huisdieren, en ik begreep dat een poes - hoewel de mijne poept in eco-kattenbakkorrels - een behoorlijke vervuiler is. Voor mezelf is echter een poes een luxe die ik mezelf gun, en zo´n beestje brengt ook voordelen met zich mee. Zo bespaar ik op rattengif en zal ik minder snel een hartmedicatie (die in het drinkwater komt) nodig hebben. En mijn poes staat ook niet twee keer per werkdag te stinken in de file. Heeft ´ie gewoon geen behoefte aan, de schat.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Wat is je laatste aankoop?

Bericht door Anon20190501 »

Benjamin schreef: 23 feb 2019, 17:02 Die van het WNF.
Jammer dat ik die niet kan gebruiken (geen passende opties voor verwarming, warm water, vervoer etc).
's kijken of er op de Zweedse site ook eentje staat.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Wat is je laatste aankoop?

Bericht door Anon20190501 »

Sigrid schreef: 23 feb 2019, 18:37
Benjamin schreef: 23 feb 2019, 17:02 Die van het WNF.
Jammer dat ik die niet kan gebruiken (geen passende opties voor verwarming, warm water, vervoer etc).
's kijken of er op de Zweedse site ook eentje staat.
Hmm, op de calculator van de Zweedse WNF site kom ik uit op 2,8. Ongeveer 50% lager dan de gemiddelde Zweed.
Grootste "probleem" is de auto en de daarmee afgelegde afstanden. Helaas is hier diep in de Småländska bossen géén (letterlijk géén) openbaar vervoer en ligt het dichtstbijzijnde miniwinkeltje op zo'n 8 km afstand. Van al onze buren hebben wij wel met grote voorsprong de kleinste en zuinigste auto. Toch wringt het. Volgende stappen op de planning: zonnepanelen, nog meer groenten en fruit zelf telen, kipjes houden.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wat is je laatste aankoop?

Bericht door Benjamin »

Sigrid schreef: 23 feb 2019, 18:51
Sigrid schreef: 23 feb 2019, 18:37
Benjamin schreef: 23 feb 2019, 17:02 Die van het WNF.
Jammer dat ik die niet kan gebruiken (geen passende opties voor verwarming, warm water, vervoer etc).
's kijken of er op de Zweedse site ook eentje staat.
Hmm, op de calculator van de Zweedse WNF site kom ik uit op 2,8. Ongeveer 50% lager dan de gemiddelde Zweed.
Grootste "probleem" is de auto en de daarmee afgelegde afstanden. Helaas is hier diep in de Småländska bossen géén (letterlijk géén) openbaar vervoer en ligt het dichtstbijzijnde miniwinkeltje op zo'n 8 km afstand. Van al onze buren hebben wij wel met grote voorsprong de kleinste en zuinigste auto. Toch wringt het. Volgende stappen op de planning: zonnepanelen, nog meer groenten en fruit zelf telen, kipjes houden.
Soms kun je niet anders. Bij mij is bv. de aardgasverwarming een probleem, maar ik heb daar geen invloed op aangezien het blokverwarming is. Het alternatief is dus kou lijden, en ik moet ook aan mijn gezondheid denken.

We - mijn vriend en ik - zijn op termijn van plan om samen te gaan wonen in een woongroep (die is nog i.o.) en dan willen we wel echt gaan investeren om de rest van ons leven klimaatneutraal te kunnen wonen. Maar dat kan pas over een paar jaar.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Wat is je laatste aankoop?

Bericht door Hrafn »

Ik kom bij wnf op 2.6 uit, bij een ander op 2.3, probleem zit hem vooral ook in mijn huis maar met een beetje geluk krijg ik dit jaar zonnepanelen en meer isolatie e.d. aangezien de woningbouw bezig is met verduurzamen van de woningen.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Wat is je laatste aankoop?

Bericht door Anon20190508 »

Image
Weer eens wat nieuws om in mijn oorkraters te steken. (ik heb mijn oorlellen opgerekt tot 10mm, en nee, ik wil niet groter, en nee, ik ga juist niet groter want tot rond de 10-12mm kan het allemaal nog krimpen mocht je het op een gegeven moment niet meer willen, dus nee, vriendelijk advies enzo hoeft niet want ik wet wat ik doe)
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wat is je laatste aankoop?

Bericht door Benjamin »

Hrafn schreef: 23 feb 2019, 21:48 Ik kom bij wnf op 2.6 uit, bij een ander op 2.3, probleem zit hem vooral ook in mijn huis maar met een beetje geluk krijg ik dit jaar zonnepanelen en meer isolatie e.d. aangezien de woningbouw bezig is met verduurzamen van de woningen.
Ja, op sommige dingen heb je gewoon nog geen invloed. Maar die klimaatdoelen zijn dan ook een zaak van zowel het individu als de overheid, vind ik. Lang genoeg met de vinger naar elkaar gewezen.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Hrafn
Berichten: 1158
Lid geworden op: 18 jul 2017, 17:10
Gender: Non-binair
Locatie: Twente

Re: Wat is je laatste aankoop?

Bericht door Hrafn »

Benjamin schreef: 24 feb 2019, 17:15
Hrafn schreef: 23 feb 2019, 21:48 Ik kom bij wnf op 2.6 uit, bij een ander op 2.3, probleem zit hem vooral ook in mijn huis maar met een beetje geluk krijg ik dit jaar zonnepanelen en meer isolatie e.d. aangezien de woningbouw bezig is met verduurzamen van de woningen.
Ja, op sommige dingen heb je gewoon nog geen invloed. Maar die klimaatdoelen zijn dan ook een zaak van zowel het individu als de overheid, vind ik. Lang genoeg met de vinger naar elkaar gewezen.
Absoluut, ik probeer zelf veel te doen hoewel ik ook wel mijn zondes heb zoals het gebruik van een afwaskabouter.
Ik vind de voetafdruk scans wel wat beperkt waardoor ik het moeilijk te zien vind waar de impact zit. Zo was bij het wnf het maffe dat als ik bij vakantie op de afstand van de reis klikte waarvan ik aanneem dat daar een autoreis mee bedoeld wordt mijn voetafdruk lager is dan als ik treinreis aanklik maar ik ga dus net over de grens naar Duitsland op vakantie (ik woon aan de grens) met de trein.
Plaats reactie