Verschillende dames/heren broekmaten veel?

Make-up, kleding, en zo voort
iemand-
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mei 2017, 20:25
Gender: Androgyne
Locatie: In de buurt van Almelo

Verschillende dames/heren broekmaten veel?

Bericht door iemand- »

Beste mensen,

Ik zou graag een jongensjeans willen kopen (vind ze 10x mooier, vooral de loose fit!) maar ik durf nog niet te passen in een winkel, dus denk er over na om te bestellen. Heb zelf maat 34 en ben 1.75 Welke maat zou ik hebben in jongens/herenjeans? Kan iemand daar een inschatting van maken?

alvast bedankt!
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Verschillende dames/heren broekmaten veel?

Bericht door Simão »

Op de meeste sites waar je kleding kunt kopen, kun je tabellen vinden.
Ze zijn ook los te vinden als je zoekt op maattabel herenbroeken (of herenkleding)
Daar maten af kunnen wijken tussen verschillende landen is het handig als je het van het merk spijkerbroek zelf op zoekt bv.

Ik gebruik zelf trouwens in winkels en op de markt de smoes dat ik het moet passen voor iemand van mijn postuur (die niet van winkelen houdt), of dat het gewoon meer mjn smaak is.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Verschillende dames/heren broekmaten veel?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik ben niet zo goed thuis in herenmaten al hebben spijkerbroeken heel andere maten en zijn de maten bij dames en heren niet verschillend geloof ik.
Als je confectiemaat 34 hebt, zul je waarschijnlijk maat 44 of kleiner nodig hebben.
Passen s veiliger en makkelijker, maar ik weet dat ik dat ook ooit lastig vond, dus ik ga niet zeggen dat dat niks voorstelt ;)
Irene
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Verschillende dames/heren broekmaten veel?

Bericht door Jer158 »

Meestal hebben heren broeken losse breedte- en lengtematen. Dit zijn grofweg de omtrek van je taille/waar je broekband zit en de lengte van je binnenbeen, in inches.

Ik ben zelf 1.67 en draag meestal 34/30 (waar breedte/lengte). Jij zult waarschijnlijk lengtemaat 32 nodig hebben. Breedtemaat durf ik weinig over te zeggen, daar ik niet weet wat mijn damesmaat zou zijn, i.i.g. een stuk meer dan 34 (eerder 42 ofzo). Waarschijnlijk zou jij breedtemaat 28 of 30 ofzo moeten hebben? Misschien dat andere mensen je daarmee kunnen helpen.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Verschillende dames/heren broekmaten veel?

Bericht door Anon20180311 »

34 bij de dames, zal ongeveer 42 bij de mannen zijn. Ik ben nog eens gaan zien, mijn broeken ( herenbroeken) zijn maat 42 en mijn hemden 46.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Verschillende dames/heren broekmaten veel?

Bericht door Anon20180311 »

Maar niet alle merken zijn gelijk, ligt een beetje moeilijk.
Kunnen passen lijkt mij toch het beste.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Wouter
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 okt 2016, 07:34
Gender: Trans FtM
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Verschillende dames/heren broekmaten veel?

Bericht door Wouter »

jeansmaten (in inch) zijn hetzelfde voor mannen en vrouwen. Dat is de theorie, in de praktijk merk ik dat ze lichtjes verschillen per merk. In het ene merk heb ik 30, in het andere 32. En als ik mijn maat meet, omtrek in cm gedeeld door 2.54, dan kom ik op 33-34 uit.
Ik ben 1.65 en mijn lengtemaat zit net tussen 30 en 32 in. Helaas verkopen ze 31 niet. Je lengtemaat kan je ook zelf meten door de lengte van een broekspijp (tot het kruis) te meten en te delen door 2.54.
Verder is een vrouwenmodel vaak anders dan een herenmodel. Ik heb het geluk dat ik eerder mannenverhoudingen heb (voor broeken dan, voor hemden is het letterlijk een ander paar mouwen). Als ik vroeger een vrouwenbroek kocht, was die meestal veel te breed op mijn heupen. Een broek die goed zat op mijn heupen kreeg ik niet dicht. Het zou dus best kunnen dat je een iets grotere herenmaat nodig hebt.
Met de klassieke maten moet je ook oppassen. Er is een verschil tussen landen. Nederlands-Europese maten zijn 2 kleiner dan Franse-Belgische maten. Een Belgische 44 is dus een Nederlandse 42. Geen idee waar jeans 34 mee overeenkomt, maar dat zou wel te vinden moeten zijn op internet.

Maar los daarvan, er zijn veel webshops waar je de spullen gratis kan terugsturen als ze niet bevallen. Ik denk zelfs dat dat voor alle webshops geldt. Voor zover ik weet heb je altijd bedenktijd bij verkoop op afstand. Dus eerst de voorwaarden van de webshop goed bestuderen en dan gewoon proberen. Ik ken iemand die zelfs altijd een kledingstuk in een paar maten bestelt en dan de verkeerde maten terugstuurt.
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Verschillende dames/heren broekmaten veel?

Bericht door Fran »

Ik koop al mijn hele leven jongens-/herenbroeken. Er is nooit moeilijk over gedaan.
Damesbroeken vond ik ook voordat ik wist dat ik GD had simpelweg niet praktisch: veel te strak en de zakken zijn zo ondiep dat je er amper iets in kwijt kan.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Verschillende dames/heren broekmaten veel?

Bericht door Nate_0 »

Opmeten en een maat kleiner en een maat groter bestellen. Dat werkt het best, en is sowieso iets wat voor webshops prima werkt. Wehkamp heeft een goede retourservice...

Daarnaast hebben niet alle broeken inchmaten, en valt niet alleen het ene merk anders dan het andere maar verschilt het ook per model... dus het is per broek uitzoeken wat je het best past. Waarschijnlijk iets wat je nu ook al doet. Het kan bij mannenbroeken ook zijn dat de maat je officieel gezien past, maar zich zo naar je heupen vormt dat de broek daar strak zit, en niet de door jou gewenste pasvorm heeft. Cargomodellen (lange én shorts) zijn overigens top voor het verbergen van heupen, omdat die "compenseren" met de grote zakken lager op je bovenbenen.

Daarnaast... Riemen en bretels zijn fijn, en je kunt een lengtemaat eventueel korter laten maken door een kleermaker (valt vaak wel wat mee qua prijs) en datzelfde geldt voor een "gat" in je taille mocht je daar last van hebben.

Wat Fran zegt is overigens ook waar. Als je als "vrouw" presenterend een winkel binnen gaat en naar de herenafdeling gaat, kijken ze niet op of om. Zelfs niet in winkels waar het personeel er is om je persoonlijk aandacht te geven.
meerdere zakken met zaagsel
Fran
Berichten: 356
Lid geworden op: 11 mei 2014, 17:13
Gender: Trans FtM
Locatie: Amersfoort

Re: Verschillende dames/heren broekmaten veel?

Bericht door Fran »

Ja, precies. Transmannen hebben de "mazzel" dat het niet heel ongewoon is als een vrouw in mannenkleding rondloopt. Andersom lijkt me lastiger.
- Vanaf 4 mei Androgel
- Half juli Nebido, alleen door apotheekfout Sustanon meegekregen
- Sinds eind oktober wél aan Nebido
Plaats reactie