Nieuwe chat! Zie dit topic.

Pruik wassen met auto shampoo

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Venusss
Berichten: 577
Lid geworden op: 17 okt 2016, 23:12
Gender: Trans MtF
Locatie: omg. rotterdam

Pruik wassen met auto shampoo

Bericht door Venusss »

Als je geen pruikenshampoo in huis hebt had ik ergens gelezen dat je pruiken ook kon wassen met Turtle Wax.

Op internet zag ik ook verschillende soorten Turtle Wax dus ja, welke is geschikt voor pruiken en moet dat dan perse de green line zijn vanwege biologische afbreekbare stoffen?

Om paar euro te besparen ben ik gaan zoeken wat ik hier thuis nog had liggen en ik vond een flesje CarPlan Ultra Was en Wax...
Afbeelding

Ik ben bang dat chemicaliën schadelijk zijn voor mijn prachtige synthetische pruik. Ik heb het dopje van het flesje even opengemaakt en ruik nauwelijks parfum of een bijtende stof. Als ik de achterkant lees dan begint de regel met "roetaanslag, insecten, teer en ander vuil verwijderen". Dit is een foto van de achterkant van het CarPlan autowas flesje. Ik vroeg mij af of iemand thuis toevallig Turtle Wax heeft en de inhoud kan vergelijken met deze foto?

Danke schön
Liefs Iris
Als je niet gelukkig bent met jezelf kun je een ander ook niet gelukkig maken
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Pruik wassen met auto shampoo

Bericht door Eva »

Ik weet niet hoeveel die pruik of dat haarwerk heeft gekost, maar zelfs coor een paartientjes zou ik het er niet op wagen. Babyshampoo wordt door producenten soms geadviseerd. Met een kleine hoeveelheid wasverzachter naspoelen en op een standaard (of op de douchekop) aan de lucht laten drogen. Géén föhn gebruiken!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Pruik wassen met auto shampoo

Bericht door Jessy »

Ik weet niet of het nog zo is, maar vroeger wilde in Turtlewax ook nog wel eens kleurstoffen zitten, daarom was het bij velen niet geliefd voor de auto.
Als je niet zeker weet wat je doet zou ik het laten en gewoon een flesje pruikenshampoo halen.

Babyshampoo zou wel kunnen, dat is (logisch) vaak veel zachter en zonder bijtende producten.
Maar vergeet niet dat een synthetische pruik cru gezegd gewoon plastic is en daardoor andere producten nodig heeft dan echt haar.

Zoals Eva al zegt, nooit een föhn of andere hitte producten gebruiken, en wassen met lauw water. Als je de pruik wil stijlen kun je voorzichtig water tot 80 graden gebruiken, maar pas daar goed mee op. Als je haartjes ziet samenkrullen is het te heet en zijn ze permanent beschadigd.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Pruik wassen met auto shampoo

Bericht door Emma »

Venusss schreef:Ik ben bang dat chemicaliën schadelijk zijn voor mijn prachtige synthetische pruik. Ik heb het dopje van het flesje even opengemaakt en ruik nauwelijks parfum of een bijtende stof.
De meeste 'chemicaliën' zijn kleur- geur- en smaakloos. Je neus is dus een slechte raadgever. Als je er zo bang voor bent, dan moet je verre blijven van dit soort experimenten en gewoon doen wat de fabrikant of leverancier adviseert.

Even terzijde: als je een flinke schep keukenzout oplost in water, krijg je in feite een mengsel van twee erg bijtende chemicaliën: zoutzuur en natronloog. Immers, 2·H2O + NaCl = H3O+ + OH- + Na+ + Cl- = H2O + HCl + NaOH.
Elke stof om je heen behoort tot de groep chemicaliën, waarvan de zuurstof die je ademt één van de agressiefste is...

Kortom, schakel dat rare onderbuikgevoel uit en volg de aanwijzingen op de verpakking. Autowas is voor auto's, niet voor pruiken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Pruik wassen met auto shampoo

Bericht door Anon20180311 »

@ Emma,
En voor mijn :auto-dirtbike: liefst met helm op, niet met :character-afro:, na het wassen ( draag geen pruik).

@ Venusss
Geen haar op mijn kopie, die eraan denkt, auto shampoo te proberen.
Ik zou het persoonlijk niet proberen, ook niet op een pruik.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Pruik wassen met auto shampoo

Bericht door Jannet V »

Pruik wassen met auto shampoo
Zou je onder de douche gaan met zoiets als Andy allesreiniger?
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Pruik wassen met auto shampoo

Bericht door Nate_0 »

Jannet V schreef:
Pruik wassen met auto shampoo
Zou je onder de douche gaan met zoiets als Andy allesreiniger?
Off-topic, maar dit hangt zo gigantisch van de reden af. Ik heb bijvoorbeeld wel eens mijn handen gewassen met dat spul, puur en alleen omdat de handzeep op was en ik de kots van een vriendin aan mijn handen had. Dan wil je wel.

Having said that, dit soort huis-tuin-en-keukenmiddeltjes zou ik liever niet vertrouwen. Zeker als er niet bij staat wélke zeep je precies zou moeten hebben, en dat dat de enige bron is die je kunt vinden. Lijkt me dat babyshampoo ook nog eens goedkoper is :P
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Pruik wassen met auto shampoo

Bericht door Alice »

Geen Turtle wax shampoo meer in huis. Nu een ander merk.
Op de label wat wettelijk verplicht vermeld moet staan, is de samenstelling iets anders dan die van jou.

anionogene oppervlakteactieve stoffen, verminderd de oppervlakte spanning van water, water wordt ‘natter’, mooie schuimbellen, streeploos opdrogen zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Oppervlakte-actieve_stof

Methylchloorisothiazolinon, schimmelwerend middel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Methylchl ... hiazolinon

Wat niet aanwezig is Benzisothiazolinon mogelijk is die fles wat oud daar Benzisothiazolinon, bijna, niet meer gebruikt wordt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Benzisothiazolinon

Overigens, alle stofjes, behalve Benz., worden ook in huishoudelijke producten gebruikt en zijn afbreekbaar.


Natuurlijk kun je je pruik ook wassen in een door pruikenwinkels aanbevolen shampoo, babyshampoo, wolwas, gewone supershampoo, enz..

Waar pruikenshampoo voor kunststof pruiken aan moet voldoen, buiten het reinigen;
ontvetten, niet schadelijk zijn voor natuurrubber (elastiek), UV bescherming aanbrengen, glans.
Ontvetten, is nodig om de elastieken frame elastisch te houden.
UV bescherming is nodig om de kunststoffen draden (haren) niet broos te maken en om het verschieten van de kleur tegen te gaan.

En hoe je het keer of draait auto shampoo met was is het meest ideale schoonmaakmiddel voor kunststof pruiken.

Nu is autoshampoo neutraal van geur je kunt er zelf een geurtje aan geven bijvoorbeeld,
https://www.jojoli.nl/grondstoffen/geur ... eurstoffen

Wat ik mij bedenk, ik heb nog nooit de samenstelling kunnen lezen op een flesje originele pruiken shampoo. Zal een goed bewaard geheim zijn.

Ik bezit de Rolls-Royce onder de pruiken dus die mag met een auto shamoo gewassen worden.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Pruik wassen met auto shampoo

Bericht door Anon20180311 »

Hoi Alice,

Maar als ik mijn auto of bike was, dan lopen de regen druppels er vanaf in tranen ( waterafstotend ). Mooi uitzicht, als je dan met je pruik in de regen loopt ( of als die, toevallig nat wordt).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Pruik wassen met auto shampoo

Bericht door Alice »

Hoi Nick,

Je moet het zo zien, de pruik is gemaakt van glad glanzend plastic draden waar normaal water er sowieso vanaf glijd. Na een tijdje verruwd de oppervlakte van de draden (haren) daardoor verminderd de haarglans. Om die weer terug te krijgen moet als je een gewoon schoonmaakmiddel gebruikt aan het laatste spoelwater een glansmiddel toevoegen.
Blijven er druppels op de pruik hangen even voorzichtig schudden en alles is er af.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.