Nieuwe chat! Zie dit topic.

Uiterlijk als genderqueer/non-binary

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Uiterlijk als genderqueer/non-binary

Bericht door Marijn »

Aan de non-binary mensen onder ons de vraag: hoe breng jij je identiteit tot uitdrukking in je uiterlijk. En maak je daarbij nog verschil in bepaalde situaties (werk, privé, bij de boodschappen, enzovoorts).

Om zelf maar een aftrap te geven, al is het voor mij ook nog allemaal vrij nieuw. Ik ben begonnen mijn garderobe meer vrouwelijke elementen te geven zonder het gelijk heel vrouwelijk te maken. Dus niet direct jurken en dergelijke, maar dames T-shirts, topjes en wat 3/4 en korte broeken. Truien is lastiger vanwege de mouwlengte, maar ik heb in kringloopwinkels wel iets neutralere truien weten te vinden. Mijn spijkerbroeken zijn nog wel mannenbroeken (slim fit), maar dat valt wat minder op. De shirts en tops komen van Large en zijn vrij stoer (type rock chick).

Daarnaast gebruik ik nu ook een BB crème (van Neobio) die mijn huid net wat egaler maakt en de baardstoppels redelijk verhuld zonder gelijk een helemaal dicht geplamuurd beeld te geven, wat ik persoonlijk niet mooi vind. Dus de huid wordt er ook niet compleet egaal van. En het kost hoogstens een paar minuten om aan te brengen. Soms gebruik ik ook lippenstift in een kleur dichtbij mijn eigen kleur en ik maak soms mijn wenkbrauwen iets donkerder omdat ze van zichzelf zo licht zijn dat ze nog lichter zijn dan mijn huid.

Verder heb ik een dames bril die mijn gezicht wat zachter maakt dan de hoekige bril die ik daarvoor droeg.

Met bovenstaande ga ik ook rustig naar mijn werk, waar ze verder nog niets weten over mijn genderidentiteit. Nu ben ik zoals misschien bekend 2 meter lang en heb een kaalgeschoren hoofd, dus zal men mij toch wel als man zien, maar zelf voel ik me er wel prettig(er) bij.

Ik draag bij andere gelegenheden ook al regelmatig oorringen (nep piercings zonder gaatje) en ik ga op termijn waarschijnlijk ook wel gaatjes nemen. En ik hoop dat de finasteride wat uit gaat halen en ik op termijn weer een normaal kapsel kan nemen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Uiterlijk als genderqueer/non-binary

Bericht door Freedom »

Zelf ben ik niet non-binary, maar een FTM met een vrouwelijke kant. Een vrouwelijke jongeman, eigenlijk.
Dat terzijde; wat dacht je van nagellak? Te beginnen met zwart, of donkere kleuren zoals paars, bijvoorbeeld? Je nagels (een beetje) laten groeien, als je dat niet al hebt gedaan?

Afgaande op je profielfoto en genoemde kledingkeuze kom je een beetje alternatief over. Je zou eens wat hogere laarzen kunnen proberen bijvoorbeeld, met of zonder hak, net wat je wil met je lengte.. Wat eyeliner of een klein beetje mascara of oogschaduw kan ook al heel veel verschil maken. En als je van accessoires houdt; armbanden of ringen! Houd het wel vooral bij je eigen smaak en; subtiel.

Misschien ergens vreemd om tips te krijgen van een FTM, maar ook weer niet - want ik ben juist 'de andere kant op' gaan veranderen; geleidelijk aan steeds een stapje dichter bij mezelf en minder bij wat anderen graag zien. Mijn garderobe is het afgelopen jaar veranderd van vrouwelijk-neutraal (basics) naar mannelijk-neutraal, de smokey eyes en/of mascara heb ik ook volledig geschrapt :) en op foto's zie ik echt een groot verschil; vooral die ogen doen 't 'm naar mijn idee.

Hoop dat je hier wat mee kan!
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Uiterlijk als genderqueer/non-binary

Bericht door Sara »

Zonder (weer) te verzanden in een discussie over labels, betekent genderqueer/non-binary voor mij niet per se dat je uiterlijk ook 'non-binary' is. Ik ben redelijk agnostisch over m'n identiteit en daarom wellicht (afhankelijk van je definitie) genderqueer, maar m'n expressie past binnen de binaire hokjes. Dat wil zeggen dat ik wissel tussen een min of meer volledige mannelijke en vrouwelijke presentatie. Qua stijl is het wel naar elkaar toe gegroeid, maar de twee kledingkasten blijven gescheiden, uitzonderingen zoals sneakers daargelaten ;)
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Uiterlijk als genderqueer/non-binary

Bericht door Marijn »

Voor de duidelijkheid. Mijn vraag was niet zozeer bedoeld om ideeën voor mezelf te krijgen (hoewel er natuurlijke leuke dingen tussen kunnen zitten), maar meer uit interesse in hoe anderen dat doen, dus in de zin van: is je non-binary zijn terug te zien in je uiterlijk en hoe dan? Waarbij natuurlijk alles goed is. Dus Sara's methode is net zo goed een manier om het tot uiting te brengen. Ik ben gewoon benieuwd.

@Freedom
Ik heb een foto van je gezien in de foto thread. Daar zie je er heel tof uit vind ik.
Hogere laarzen. Ja, ik heb nog een paar undergrounds staan. Heb alleen heel moeilijke voeten, snel pijn. Meestal draag ik hoge wandelschoenen. Of sandalen als het weer warm genoeg is. Nagellak heb ik geprobeerd op mijn tenen een keer. Het punt is ook dat ik in dit stadium nog niet al te zeer uit de kast wil komen in het dorp waar ik woon. Dat gaat een beetje geleidelijk aan. Ik ga al wel met de kleding als omschreven en de oorringen over straat. Zo wennen ze er langzaam aan. ;)
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Uiterlijk als genderqueer/non-binary

Bericht door Freedom »

Oeps, dan had ik je vraag helemaal verkeerd begrepen! :roll: :lol:

Dankjewel voor je compliment! De foto is een beetje van in het begin toen ik pas net wat meer actief bezig was met mijn eigen weg volgen, vlak na mijn aanmelding bij het VU (en nog niet uit de kast toentertijd). Inmiddels is er alweer best wat veranderd aan mijn uiterlijk, sinds ik ook bij de meeste mensen wel uit de kast ben.

Wist niet dat je in een dorp woont, waar neem ik aan veel mensen elkaar kennen. Maakt het minder makkelijk.. Dan is het inderdaad niet zo handig om al met nagellak rond te lopen als je nog even 'in de kast' wil experimenteren. Vind het best dapper dat je, in de kast, met oorringen over straat gaat! :) Wat ik zelf soms fijn vind om te doen is naar een plek gaan waar niemand me kent en me te kleden hoe ik wil en hoe ik me voel. Ook een beetje om te kijken of mensen erop reageren of gewoon voorbij lopen zoals bij ieder ander.
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Uiterlijk als genderqueer/non-binary

Bericht door Marijn »

Ja, veel mensen kennen elkaar hier. Gelukkig relatief weinig mensen mij (ik woon hier bijna 1,5 jaar, daarvoor compleet ergens anders). Maar ik heb begrepen dat nieuwtjes zich hier snel verspreiden. Nou was ik toch al een vreemde eend in de bijt, met mijn zwarte kleren, kale kop en (toen nog) sik. Nu ben ik alleen anders vreemd. Het scheelt dat aparte mensen hier niet weg gekeken worden. Dat is in sommige andere dorpen in de omgeving wel anders. Daar kom ben je als buitenstaander echt niet welkom.

Ben wel benieuwd hoe je er nu uitziet dan. :)
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Uiterlijk als genderqueer/non-binary

Bericht door Emma »

Ik had in de eerste 9 maanden een soort van overgangsperiode, waarin ik nogal zoekende was. Ik kon mezelf nog niet vinden, zeg maar. Misschien was ik ook wel bang voor wat er komen ging. In die periode had ik een soort van regel: vervang één kledingstuk door een vrouwelijkere variant. Had ik een top met een peplum aan, of laarzen, of iets met een hak. Oorbellen, armbanden en make-up waren al wel standaard.
Ik had het nodig, die zoektocht. Maar ik ben blij dat er weinig tot geen foto's van gemaakt zijn :)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Alatàriël
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 feb 2017, 20:19
Gender: Androgyne

Re: Uiterlijk als genderqueer/non-binary

Bericht door Alatàriël »

nog even snel voor het slapen gaan reageren :)

ik heb mijzelf voor gesteld als GenderFluid. of te wel, ik schommel tussen beide geslachten.

ik begin hier langzaam aan te te twijfelen, waarom? omdat ik steeds minder schommel. maar daar gaat deze thread niet om.

geboren als man, (voor de duidelijkheid) leef ik momenteel tussen de genders Man en Vrouw in.
mijn kleding kast bestaat uit dames kleding (95%)
rekening houdend met bepaalde gelegenheden zoals werk, kies ik mijn kleding zorgvuldig.
mijn kleding stijl is dus vrouwelijk te noemen.
ik gebruik eyeliner en mascara dagelijks. en BB-cream en oogschaduw als ik op dat moment meer vrouwelijk hang.
ik heb lange haren, welke ik de ene keer vlecht, in een knot, staart of los, of op andere manieren draag.
vrijetijds kleding hangt puur af in welke mood ik ben of wat ik thuis te doen heb. van jurkjes tot werkpakken, broeken, rokken etc. alles kan :D

teen nagels gelakt, vinger nagels heb ik nauwelijks.........
oorpiercings heb ik al even, en ik zit eraan te denken om er in mijn oorschelp ook te nemen.
lichaamsbeharing vind ik afschuwelijk, en ik doe dus mijn best dat zoveel mogelijk weg te houden.

welstrusten :)
Liefs ,
Ariël :hbeat:


check ook www.arielwassenaar.com en mijn instagram Arielwassenaar

Wherever you go,
No matter the wheather,
always bring your own

Sunshine
Gebruikersavatar
Lau92
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 jul 2017, 23:28
Gender: Genderfluid
Locatie: Drenthe

Re: Uiterlijk als genderqueer/non-binary

Bericht door Lau92 »

Genderqueer/non-binary: ik weet niet of ik mezelf wil en kan conformeren met deze labels. Ook ik ben nog zoekende, in die zin dat ik me niet 100% één voel met mijn geboortegeslacht, maar me ook niet 100% het andere geslacht voel. Welk label je daarom wilt drukken, laat ik even in het midden.

Ik had altijd een wat neutrale kledingstijl, je weet wel, jeans, shirt, sneakers. Vroeger had ik kort haar, dus werd ik regelmatig gemisgendered. Met mijn inmiddels (helaas) goed ontwikkelde vrouwelijke vormen, word ik niet gemisgenderd, maar ben ij dus ook zichtbaar vrouw. In mijn zoektocht en na verbreken van mijn relatie laten groeien, en geprobeerd meer als vrouw te kleden. Colbertjes, vrouwelijke broeken, vrouwenblousjes etc. Op mijn werk vroegen ze dan of ik een afspraak met de directeur had... Heb ik wel eens, maar dat durf ik ook prima in mijn 'mannelijker' kleding. Ik werd bij een verzekeraar, zonder klant tegenover me, dus súperrepresentatief is niet de eis.

De laatste periode voelt het vrouwelijke niet goed aan. Dus komen de mannenjeans weet uit de kast, met sneakers, mannenondergoed, mannenshirts (fan van bandshirts!) en blouse er overheen. Voor zover ik er een gender aan wil hangen.

Ik maak wel onderscheid in waar ik heenga. Naar mijn oma bijvoorbeeld, probeer ik me wat 'netter' te kleden, maar ook omdat ze dat waardeert ondanks het genderlabel wat je eraan hangt. Stappen doe ik niet, maar als ik wel eens ergens afspreek, dan probeer ik het wat neutraler te houden. Over het algemeen voel ik me meer mezelf als ik mannelijker kleding aan heb, omdat het soms voelt alsof ik mezelf/anderen voor de gek houd als ik heel vrouwelijke dingen draag.
Can we be just who we are?
Doesn't matter if the road is far
'Cause there are no regrets and there is no stress
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Uiterlijk als genderqueer/non-binary

Bericht door Jeste »

Het opvallendst zal m'n haar zijn, want dat scheer ik kort, al laat ik nu wel aan één kan een sliert haar lang groeien. Verder geen make-up, maar ik draag wel gewoon vrouwenkleding, want dat vind ik toch het mooist. Wel met wat jongenskleding (dus voor kinderen) erbij.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.