Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vrouwen maten

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Vrouwen maten

Bericht door Benjamin »

janine2363 schreef: 27 nov 2017, 22:20
Internet kleding van verre of zuidelijkere landen (Frankrijk) past nooit, de 44 die ik hier in de winkel
vind is niet hun 44.
Helaas een probleem dat veel langere vrouwen hebben in bv. Frankrijk. Lange vrouwen hebben daar echt een probleem zo heb ik gemerkt wanneer ik mee uit winkelen ging. Wat dat betreft zit je in Nederland nog goed. Er schijnt al verschil te zijn tussen Nederland en Vlaanderen. Merk jij dit ook? Een ex van mij (cis v) gaat richting de 1,90 en woonde in Leuven. Die kon daar geen broeken en blouses aanschaffen, alles was te kort.

Omgekeerd kan ik als kleinere vrouw (niet mini zoals je weet maar mijn ledematen zijn naar verhouding echt kort) vrijwel onmogelijk kleren kopen in Scandinavië. In Nederland heb ik het qua mouwen en broekspijpen ook niet tof, die zijn vaak te lang. Herenschoenen in maat 38,5 is ook niet gemakkelijk. Het is de commercie natuurlijk en ik versta dat.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gebruikersavatar
Dean
Berichten: 184
Lid geworden op: 17 jun 2018, 20:24
Gender: Trans FtM

Re: Vrouwen maten

Bericht door Dean »

Maattabel heren:
S, broekmaat 46, jeansmaat 30 of 31
M, broekmaat 48, jeansmaat 32
L, broekmaat 50, jeansmaat 33 of 34
XL broekmaat 52, jeansmaat 36
XXL broekmaat 52 jeansmaat 38
3XL broekmaat 54, jeansmaat 40

Maattabel dames:
S, broekmaat 36, jeansmaat 28 of 29
M, broekmaat 38, jeansmaat 29 of 30
L, broekmaat 40, jeansmaat 31
XL, broekmaat 42, jeansmaat 32
XXL, broekmaat 44, jeansmaat 33
3XL, broekmaat 46, jeansmaat 34 of 35

Het lastigste deel aan het verschil tussen dames en herenkleding is dat bijvoorbeeld een heren T-shirt maat S bij elke winkel ongeveer even groot is. Bij dames T-shirts verschillen de maten echter altijd gigantisch. Het kan zomaar zijn dat je in dezelfde winkel van het ene shirt XS past en van het andere shirt XL nodig hebt. Er is geen peil op te trekken. Wat betreft spijkerbroek maten is het iets gelijkmatiger. Mijn advies aan jou (als je niet in een winkel durft te gaan passen) zou zijn om via bijvoorbeeld de wehkamp meerdere maten te bestellen, die rustig thuis te gaan passen, en wat niet past lekker terug te sturen. (De service die ze daar bieden is vrij eenvoudig). In de primark kun je inderdaad vrij eenvoudig kleding gaan passen zonder dat het teveel opvalt, want voor dames en heren is dezelfde ingang. Kun je me misschien iets meer info geven over welke heren maten voor jou de juiste zijn? Dan kan ik je misschien iets meer op weg helpen welke dames maten daar waarschijnlijk bij passen.
Well, here I am! What are your other two wishes?
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Vrouwen maten

Bericht door Marijn »

Ik heb mijn maten, zeker qua broeken vooral ontdekt door in de kringloop kleren te passen. Ik had het geluk dat er in Hengelo een kringloopwinkel is waar het zeker doordeweeks erg rustig is en de kleding op de eerste verdieping hangt. Daar kan je redelijk makkelijk rustig zoeken en passen. Verschilt nogal per kringloop. Sowieso vind ik het voordeel van kringloopkleding dat je voor weinig geld eens kan kijken wat je staat en bij je past.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown