Wanneer leven als man? (ftm)

Make-up, kleding, en zo voort
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Mr.X »

Het komt voornamelijk doordat je dan wel mannelijk lijkt, maar nog compleet geen hoekige kaakvorm hebt, en ook nog totaal geen bardvorming, of bakkebaarden. Dit in combinatie met nog wat ronde vormen en minder robuuste schedel kenmerken geeft FtM's een vaak erg jonge look.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Jer158 »

Benjamin schreef: 03 mar 2018, 20:50
Mr.X schreef: 03 mar 2018, 20:47 maar net zoals Jer ook zegt, vaak pass je dan als jongetje.
Ik vind dit wel opmerkelijk, persoonlijk. Ik ben dan wel geen ftm maar ook ik heb - wanneer ik in guy mode ben - de wens om te passen. Om de e.o.a. reden lijk ik dan jonger? Terwijl ik in mijn natuurlijke gedaante als vrouw best een oude rotkop heb eigenlijk. Althans ik word al mijn leven lang zo ongeveer een paar jaar ouder geschat. Ik heb dat inmiddels geaccepteerd. Maar het is toch gek dat je als man dan ineens ZOVEEL jonger lijkt? Ik denk dat daar ook mijn obsessie met baarden/snorren faken vandaan komt; dat helpt wel.
Mannen hebben na de puberteit gemiddeld genomen minder vet en duidelijker aanwezige spieren in hun gezicht. Je krijgt dan als FTM dat je hoofd er pre-puberaal uitziet.

Of het ook zo werkt voor FTM's waarbij je de jaren al in het gezicht ziet, weet ik niet. Ik denk dat je dan eerder verwarring krijgt, terwijl jongere FTM's wrsch eerder direct als jochie zullen worden gezien.
Hung her from the branches of a mango tree
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Nate_0 »

Eensch met Mr. X (berichtje van 20:47). Als "lesbische vrouw" gezien worden vind ik persoonlijk nog erger dan enkel als "vrouw" gezien te worden, omdat mensen dan wel zien dat je niet cishet bent maar het niet correct doen--en omdat het vaak met nog een stukje extra stigma komt en er heerlijke dingen richting je geroepen wordt op straat.

Bovendien is het ook nog eens zo dat wachten tot je wél volledig passt ook niet altijd werkt. Ik ben bijna een half jaar aan de hormonen maar ik word nog regelmatig misgenderd. En dat omslagpunt is ook niet zwart op wit, want er zijn ook mensen die het wél goed doen. Op een gegeven moment kun je dus wel denken "ik wacht tot ik aan de hormonen ben" maar... de hormonen doen hun werk langzaam, en niet op alle gebieden even snel (mijn stem is wel aan het zakken, maar mijn vetverdeling is nog hetzelfde als voorheen). Sociale transitie is in die zin iets totaal anders dan fysieke transitie, en er is niets op tegen om je sociale transitie eerder te starten mits je dat helpt--en de meeste transmannen vinden het sowieso fijn. Bovendien kun je ook stellen dat het niet liegen is op het moment dat men het nog aan je ziet, omdat jij ze corrigeert.

Uiteindelijk is het nog steeds je eigen keuze, en waar jij je het best bij voelt. En kijk ook eens naar of het inderdaad voelt alsof je liegt, of dat het meer te maken heeft met angst jegens je coming-out (dat is in ieder geval waar ik zelf veel last van had).
meerdere zakken met zaagsel
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Benjamin »

Mr.X schreef: 03 mar 2018, 20:53 Het komt voornamelijk doordat je dan wel mannelijk lijkt, maar nog compleet geen hoekige kaakvorm hebt, en ook nog totaal geen bardvorming, of bakkebaarden. Dit in combinatie met nog wat ronde vormen en minder robuuste schedel kenmerken geeft FtM's een vaak erg jonge look.
Ik denk vooral dat laatste, ronde vormen en minder robuuste schedel. Mijn kaaklijn en kin zijn nl. nogal uitgesproken voor een vrouw. Ik heb mannelijke vrienden die jaloers zijn op mijn kin. :mrgreen:
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Benjamin »

Jer158 schreef: 03 mar 2018, 20:55 Ik denk dat je dan eerder verwarring krijgt
Dát denk ik ja. Beetje Bart de Graaff-idee.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Frank
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 okt 2016, 20:12
Gender: Man
Locatie: Dongen

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Frank »

Mr.X schreef: 03 mar 2018, 20:47 Dat het genderteam eventueel zou willen dat je je presenteert als man voor hormonen is wel een erg verouderd protocol, by the way. Weet je zeker dat ze dit nog willen?
Inderdaad, ik heb bij het VUMC ook aangegeven dat het voor mij zo goed als onmogelijk is om als man te presenteren voor de hormonen en dat ik daarmee pas begin als ik aan de hormonen zit, en daar had (in ieder geval) mijn behandelaar geen problemen mee.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Jer158 »

Officieel is het protocol bij het VU tegenwoordig dat je binnen 3 maanden na start hormonen full-time moet zijn vziw. Dat wil niet zeggen dat het in Gent hetzelfde is, of dat behandelaars zich niet laten beinvloeden door hun eigen ideeen over hoe een transitie eruit hoort te zien.
Hung her from the branches of a mango tree
unlimited
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2018, 17:02
Gender: Onzeker

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door unlimited »

Jer158 schreef: 03 mar 2018, 21:06 Dat wil niet zeggen dat het in Gent hetzelfde is, of dat behandelaars zich niet laten beinvloeden door hun eigen ideeen over hoe een transitie eruit hoort te zien.
Ik hoop het. Momenteel zou het voor mij sowieso onmogelijk zijn om als man door het leven te gaan. Nuja, het is altijd mogelijk maar ik weet dat ik sowieso niet zal passen. Ik ben namelijk vrij klein (1m62), heb wel brede schouders maar verder heb ik vrij brede heupen en billen... dus die typische vrouwelijke rondingen (die ik zo haat) Vandaar ook die genante situaties (en ik ben zo iemand die zich dat allemaal aantrekt :? )
vermoedelijk zou ik dus pas de transitie maken nr de buitenwereld toe als ik aan testosteron zit, en hopend dat dit mijn uiterlijk snel verandert..
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Nate_0 »

Redelijke kans dat je vetverdeling juist een van de dingen is die later gaat komen. Ik ben nu ruim 5 maanden aan de hormonen maar met mijn heupen is nog niets gebeurd. Het is een langzame verandering die laat en langzaam op gang komt. Wat ik wel geleerd heb is dat de juiste kleding al een heleboel doet (wijde truien/shirts, cargobroeken of broeken die vanaf je heupen recht naar beneden lopen), en op het moment dat je sociaal in transitie bent, gaat het mensen minder opvallen dat je meer rondingen dan your all average cisman hebt. Bovendien gaan die heupen (jammer genoeg) nooit helemaal weg; het is niet alleen vetweefsel maar ook de vorm van je skelet die daar een rol in speelt.

Het is verleidelijk om je tegen te laten houden door hoe je lichaam er uit ziet (is iets wat ik járen gedaan heb), maar er gaat een moment komen waarop je sowieso om moet--en dat gaat waarschijnlijk zijn vóórdat je tevreden bent met je lichaam/voordat je 100% als man gezien wordt.
meerdere zakken met zaagsel
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Jer158 »

Goede post van Nate. Zeker met een transitie is het verleidelijk om dingen uit te stellen een zeker moment (hormonen, operaties, als kenmerk X aan mij verandert, als ik blij ben met Y), maar als je blijft wachten op een moment waarvan je niet weet wanneer het gaat komen (of dat moment uberhaupt gaat komen) kun je lang wachten. Je leeft maar een keer
Hung her from the branches of a mango tree
Plaats reactie