Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wanneer leven als man? (ftm)

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Ender »

Het is, tenminste voor mij, nooit echt iets geweest waar het me uitmaakte hoe de rest van de wereld me zag maar een soort van bevestigend iets dat als ik een relatie zou krijgen dat ik dan in het vrouwenhokje zou passen terwijl ik toen een beetje rondzweefde in het ik-ben-niemand hoekje ofzo. Lastig uit te leggen.

Verder ben ik het helemaal met Jer eens. Je kiest er niet voor om ergens moeite mee te hebben en "gewoon doen" werkt niet altijd. Als iemand hier dan een topic daarover opent ergert het mij persoonlijk dat er dan wordt gezegd van "gewoon doen", "schijt hebben" en het "grow a pair". Dat je niet snapt dat iemand ergens moeite mee heeft: ok. Maar je hoeft het dan niet te bagatelliseren.
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Mr.X »

Dit soort reacties komt keer op keer terug in allerhande topics, ook waar het nog minder op zijn plaats is dan hier. Kunnen we ophouden met doen alsof iedereen hetzelfde is en (terug) gaan naar het geven van constructieve reacties waar mensen allicht daadwerkelijk wat aan hebben? Ik vraag niemand om met de wolven mee te huilen, maar een beetje meer empathie en constructiviteit (of zelfs maar on-topicheid) doet niemand kwaad
Dit! Begrip voor elkaar is ver te zoeken. Ik zie te vaak een 'ik doe het zo, of ik kan er zo mee dealen, dus iedereen moet het zo doen en er zo mee dealen. Doe je het anders, dan snap ik dat totaal niet!' attitude, en dat is erg jammer. We zijn allemaal anders, gaan anders met dingen om ervaren dingen anders. Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen?
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Anon20180311 »

Mr.X schreef: 06 mar 2018, 11:39
Dit soort reacties komt keer op keer terug in allerhande topics, ook waar het nog minder op zijn plaats is dan hier. Kunnen we ophouden met doen alsof iedereen hetzelfde is en (terug) gaan naar het geven van constructieve reacties waar mensen allicht daadwerkelijk wat aan hebben? Ik vraag niemand om met de wolven mee te huilen, maar een beetje meer empathie en constructiviteit (of zelfs maar on-topicheid) doet niemand kwaad
Dit! Begrip voor elkaar is ver te zoeken. Ik zie te vaak een 'ik doe het zo, of ik kan er zo mee dealen, dus iedereen moet het zo doen en er zo mee dealen. Doe je het anders, dan snap ik dat totaal niet!' attitude, en dat is erg jammer. We zijn allemaal anders, gaan anders met dingen om ervaren dingen anders. Is dat nou echt zo moeilijk te begrijpen?
Idem X,

We zijn allemaal anders, dus ook diegene die het anders doet of er de schijt aan geeft. Begrip voor elkaar hebben, is iets totaal anders dan elkaar pamperen en toch maar wat mee huilen om een begripvol mens te zijn.

Iedereen doet het op zijn of haar manier en daar is niets mis mee. Niemand hoeft de ander blindelings te volgen, mij niet, jij niet, haar niet, zij niet.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Citizen Erased »

Ik denk dat transvrouwen deze situatie misschien iets anders bekijken omdat zij over het algemeen veel minder grote effecten van de hormonen ondervinden en deze "luxepositie" (want dat is het in feite); het trachten te timen van wanneer je door de buitenwacht 'correct' gezien wordt, niet zo herkennen?

Enfin, voor mijzelf: toen ik eindelijk de trekker overgehaald had ben ik een paar dagen daarna zelf met testo begonnen. In de tussentijd uit de kast gekomen en duidelijk gemaakt dat het vanaf dan hij/hem/zijn wordt. Hoe vreemden mij aanspraken zag ik meer als een handige indicatie van hoe de zaak er voor stond. Corrigeren heb ik nooit gedaan, zie daar ook het nut niet zo van in. Mensen benoemen wat ze zien. Gelukkig deden de moontjes braaf hun werk en was er na een maand of twee geen sprake meer van gekut.
Gevoelsmatig denk ik dat ik het opgelegde hij/hem/zijn vanuit mijn omgeving al ver voor het moment dat ik voor het eerst een letterlijke meneer in de spiegel zag terugstaren alleen maar geforceerd had gevonden. Maar ik ben dan ook een vrij cynische rakker.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Nate_0 »

Dan helpt het ook als je al snel passt, denk ik, Erased. In mijn geval is dat niet zo, en het is niet iets wat je van tevoren echt in kunt schatten (behalve misschien op basis van hoezeer je wel/niet passt pre-testo).

Corrigeren doe ik wél. Des te langer ik aan de T ben en nog misgenderd word, des te moeilijker misgenderd worden wordt. Zoals je zei, het is een indicatie van wat mensen zien, en dat ik nog als vrouw word gezien betekent dat ik voor mijn gevoel onvoldoende progress heb. Komt nog bij dat ik regelmatig in een klas zit bij onbekende mensen en het nogal kut voelt als ik weer eens ge-zij'd wordt (of moet ik het ge-zij-k noemen?). Ik voel me er dan alsnog beter bij om met hij/hem aangesproken te worden, en omdat ik me er beter bij voel, vraag ik of andere mensen dat ook willen doen. Over het algemeen is dat geen enkel probleem en zit het er na een paar weken in gesleten. Daarnaast helpt het ook bij het juist gegenderd worden: op het moment dat mensen twijfelen over je gender, en ze horen dat je wordt aangesproken met hij/hem, word je in dát hokje geplaatst.

En Nick, jij vindt het bij uitstek fijn als mensen het met je eens zijn en je gepamperd wordt. Ik denk alleen dat het geen enkel nut heeft om te gaan lopen zeiken over mensen die zich 'te veel' aantrekken van bepaalde situaties in een topic dat is gestart door iemand die aan geeft last te hebben van bepaalde zaken. Niemand hier 'huilt mee'. Mensen delen enkel hun realistische ervaringen en die ervaringen zijn allemaal verschillend, maar jou opmerkingen impliceren dat, omdat jij hier geen last van hebt, anderen dat ook niet mogen, of de emoties van andere mensen over de top zijn. Dat is niet oké.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Anon20190122 »

Citizen Erased schreef: 06 mar 2018, 13:08 Ik denk dat transvrouwen deze situatie misschien iets anders bekijken omdat zij over het algemeen veel minder grote effecten van de hormonen ondervinden en deze "luxepositie" (want dat is het in feite); het trachten te timen van wanneer je door de buitenwacht 'correct' gezien wordt, niet zo herkennen?

Enfin, voor mijzelf: toen ik eindelijk de trekker overgehaald had ben ik een paar dagen daarna zelf met testo begonnen. In de tussentijd uit de kast gekomen en duidelijk gemaakt dat het vanaf dan hij/hem/zijn wordt. Hoe vreemden mij aanspraken zag ik meer als een handige indicatie van hoe de zaak er voor stond. Corrigeren heb ik nooit gedaan, zie daar ook het nut niet zo van in. Mensen benoemen wat ze zien. Gelukkig deden de moontjes braaf hun werk en was er na een maand of twee geen sprake meer van gekut.
Gevoelsmatig denk ik dat ik het opgelegde hij/hem/zijn vanuit mijn omgeving al ver voor het moment dat ik voor het eerst een letterlijke meneer in de spiegel zag terugstaren alleen maar geforceerd had gevonden. Maar ik ben dan ook een vrij cynische rakker.
De meeste jongeren mtf hebben vrij weinig problemen om met uiterlijk als vrouw gezien te worden het probleem zit hem vooral in de gezicht beharing en de zware stem en volgens mij is dat precies het tegenovergestelde wat jullie hebben maar het komt op het zelfde neer.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Irene_de_Vreede »

Mijn leven is een stuk aangenamer geworden toen ik ben opgehouden me druk te maken wat de grote boze buitenwereld van me dacht, maar dat is wel een proces geweest.
Irene
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door janine2363 »

Irene_de_Vreede schreef: 06 mar 2018, 18:43 Mijn leven is een stuk aangenamer geworden toen ik ben opgehouden me druk te maken wat de grote boze buitenwereld van me dacht,
Hah ! De grote boze buitenwereld kan zich beter zorgen maken over wat ik van hen denk !!!


Janine citeerd uit eigen werk ;-)

"Het was tegen het einde van de zomer en ik stond met een jongen te praten op straat net voor het terras van een café. Die jongen was heel geagiteerd, hij had ook een probleem, en ik bood een luisterend oor, daar zijn café’s voor, toch? En ik probeerde hem te sussen. Een andere jongeman, op het terras gezeten, vond het nodig wat opmerkingen naar ons te werpen. Normaal gezien gaat zoiets langs mij heen, maar dit keer had ik misschien net één wijn teveel op, want het irriteerde mij en ik wierp zelf een blik terug. Ik had niet goed genoeg gemikt, of had het blikken werpen nog niet helemaal onder de knie, want dat type hield niet op. Ik besloot dat ik er genoeg van had. Ik liep naar hem toe en gaf hem de “gift” van mijn volledige aandacht en vertelde hem in beleefde maar zeker niet mis te verstane woorden wat ik van hem dacht. Nou, net zoals ik weet dat ik mijn vrouwelijkheid kan uitstralen en dat anderen dat merken, deze jongeman onderging dus de uitstraling van een behoorlijk geirriteerde Janine die in verhitheid bijgestaan werd door dat ene glas wijn teveel.

Hij deinsde in zijn stoel naar achter. “Val me niet lastig !”. “Te laat vriend, je hebt mij al lastig gevallen !” kaatste ik terug. “Ga weg, raak mij niet aan !” riep hij uit. Dat was een vergissing om te zeggen,want dat is de poes op het spek binden. Dus ik antwoorde: “Ah, je wilt dus niet dat ik <dit> doe” en ik raakte hem met een vinger op de wang. Hij sprong op en vluchtte weg, letterlijk, rennend. Toen viel mij pas zijn postuur op, wat een kleerkast van een man. Hij had mij kunnen opvouwen als een muizetrapje, ik had mijzelf bijna genomineerd voor de Darwin Awards. Ik liet het bezinken en de trieste waarheid begon (door de wijn) door te dringen. Die jongeman was duidelijk transfoob, hij was bang van mij en de agressieve persoon in dit verhaal, dat was ik ! … ai, ai, ai, dat was pijnlijk om aan mijzelf toe te geven.
"
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Ender »

Hoi mensen,

Topic Starter geeft in z'n eerste post duidelijk aan dat hij graag input van transmannen wil. Ik kan natuurlijk niemand verbieden om dan niet te reageren, maar denk dat FTM de wereld anders ervaren dan MTF, en daarom voegen meningen van MTF's op deze thread niet zo veel toe. Beetje laat misschien, maar graag jullie begrip en respect :hug2:
Gebruikersavatar
Aaron
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 dec 2017, 14:31
Gender: Genderqueer

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Aaron »

Ender schreef: 05 mar 2018, 17:28 Eigenlijk DE reden dat ik niet een relatie met een vrouw voor me kon zien, voordat ik doorhad hoe het zat bij mij, was omdat ik dan "lesbisch" zou zijn, en dat ben ik helemaal niet. Lesbische relaties zijn relaties tussen 2 vrouwen, en dat klopte gewoon niet on m'n hoofd, want ik ben geen vrouw. Voor het gemak zei ik dan maar dat ik bi was/ben.

Toen ik doorhad hoe-het-zat en had besloten om in transitie te gaan, begon ik me meer mannelijk te presenteren. Kort haar, overhemden, binder enz. Voelde vooral voor mezelf enorm goed. Maar ik maakte me geen illusie dat men (vreemden) mij correct zou genderen voordat ik duidelijke mannelijke fysieke kenmerken had die je krijgt met T. Ben nu zo'n 6 maanden aan de Testo, en het gaat nu bijna altijd goed ;) en zoals Frank zegt, losse kleding helpt -enorm-.
Thanks Ender! Precies ZO ervaar ik het ook.

Ennuh ik presenteer mij nu ook een paar maanden als mezelf pretesto maar merk nu wel dat vooral in m'n eigen dorp ik wel enigzins gefrustreerd raak aangezien ik veel mensen ken en die zien mij als hoe ik altijd heb geleefd. Ik begrijp dit wel maar fijn is anders.

Wat daarintegen wel gaaf is, dat is om in een andere plaats maar de winkel te gaan bijvoorbeeld aangezien ik dan best wel passabel ben :).

Carpediem ✌