Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wanneer leven als man? (ftm)

Make-up, kleding, en zo voort
unlimited
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 feb 2018, 17:02
Gender: Onzeker

Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door unlimited »

Wanneer begonnen jullie (transmannen dus) "fulltime" te leven als man?
ik vraag het me af omdat ik dit zelf moeilijk vind. Ik heb gehoord dat ze vanuit het genderteam in het UZ graag hebben dat je volledig als man leeft nog voor dat je hormonen krijgt, dat je zo al volledig in die rol zit.
Dat zou ik zelf lastig vinden omdat ik mensen dan zogezegd voor de gek hou. Het lijkt mij raar om te zeggen dat ik een man ben terwijl ik een vrouwelijk gezicht heb en een vrouwenstem..
Ik ervaar nu al zoveel genante situaties van mensen die twijfelen of ik een jongen of een meisje ben. Dus ik zou me pas zelfzeker voelen indien ik toch een aantal maanden aan de testosteron ben en veranderingen zie.

Meningen hierover?
Daan88
Berichten: 32
Lid geworden op: 16 jan 2018, 21:26
Gender: Trans FtM

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Daan88 »

Ik begrijp het wel, maar het is ook heel lastig. Als je voor hormonen al heel erg op een man lijkt is het makkelijk denk ik. Maar als je hele vrouwelijke vormen hebt en een vrouwelijk gezicht moet je, je continue uitleggen en bewijzen.
Momenteel denken veel mensen nog dat ik vrouw ben. Ik vind de stap zo lastig om het te vertellen. En ik merk ook dat sommige het niet helemaal serieus nemen omdat je nog zo op een vrouw lijkt.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Jer158 »

Je houdt mensen niet voor de gek als je zegt een man te zijn. Je bent namelijk een man. Je hebt alleen niet het geluk gehad om in een bijpassend lichaam geboren te zijn, zoals de meeste mensen.

Ik dacht in eerste instantie dat ik zeker niet voor hormonen al als man zou gaan leven, omdat ik in het verleden (toen ik als tiener er qua expressie uitzag als een typische jongen maar de puberteit has toegeslagen) absoluut niet kon omgaan met mensen die "eens extra goed gingen kijken om te bepalen of ik een jongen of meisje was". Ik wilde dus die verwarring zo lang mogelijk vermijden. Uiteindelijk duurde het wachten mij allemaal toch veel te lang en ben ik tijdens het wachten (een half jaar voordat ik met hormonen zou beginnen) publiek gegaan. In de maanden daarvoor had ik het de meeste belangrijke mensen al verteld.

Uiteindelijk had ik wel het geluk dat ik zonder hormonen al vrijwel continue passte. Niet als volwassen man trouwens, maar als jochie. Ik heb meer dan eens de vraag gehad of ik al 12 was / op de middelbare zat (terwijl ik 22 was en een PhD deed :lol: ), maar meestal werd ik als 14-jarige gezien. Voor jongen doorgaan is lastiger in situaties waarin mensen weten dat je minimaal een bepaalde leeftijd hebt.

Als trans man voor de hormonen (en wrsch een tijdje daarna) is het hoe dan ook grotendeels damage control, of kiezen uit kwaden. Wat vind je erger/vervelender, dat mensen je zien als vrouw, als jochie (als je die optie hebt), als ambigu/onduidelijk (als je die optie hebt), als transgender (als je niet passt maar mensen wel corrigeert), etc. ? Ik heb altijd mijn presentatie en wel/niet corrigeren aangepast aan wat ik op dat moment het minst pijnlijk vond
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door janine2363 »

Ben een vrouw, maar omdat het toch voor een deel over passabiliteit gaat, sta mij toe
unlimited schreef: 01 mar 2018, 15:32 Meningen hierover?
Altijd :-)
unlimited schreef: 01 mar 2018, 15:32 Wanneer begonnen jullie (transmannen dus) "fulltime" te leven als man?
Mijn eerste transitie stap was (na de weg van zelfbewust worden en zelf acceptatie) op mijzelf gaan wonen en als mijzelf naar mijn werk gaan, dat was dezelfde dag. Ik wist wie ik was en ik wil zo leven, dus ik besloot dat gewoon te doen
unlimited schreef: 01 mar 2018, 15:32 Ik heb gehoord dat ze vanuit het genderteam in het UZ graag hebben dat je volledig als man leeft nog voor dat je hormonen krijgt, dat je zo al volledig in die rol zit.
Het begin van de hormoon therapie noem ik mijn tweede transitie en het was voor mij een grotere en moeilijkere stap (de derde, raad wat dat is, zal nog groter en moeilijker zijn). Dus ik vind dit ook de goede volgorde, maar dat is niet voor iedereen zo. Indien je jezelf al man voelt, maar altijd met wat onzekerheid (da's natuurlijk, want je eigen lichaam bevestigd je niet), dan maken de hormonen veel uit. Ik zeg zelf dat ik mij nu echt mijzelf voel, of eigenlijk dat ik nog steeds mij elke dag een beetje meer mijzelf voel. Als je sociaal minder sterk ben, en dat is geen oordeel of meetlat, dan kan je zeggen dat het genderteam voor jou de lat hoog legt en waarom?!? Jezelf zijn is al een test genoeg! Hoeven ze echt niet moeilijker te maken, alsof je moet bewijzen jezelf te zijn door door een aantal hoepels te springen, of over horden heen. Arts: "De patient heeft al over 20 horden gesprongen, zullen we nog eeen hogere proberen, of geven we groen licht ?". Ik zeg dit wel wat kritisch, maar ik zou zelf altijd eerst als mijzelf proberen te leven, om het te ervaren. Maar het gaat om "ervaren", thuis zitten in mannen kleren zal niet veel voor je doen. Als je zelf een manier vind om jezelf echt te ervaren, zonder een full coming out, dan zit je goed.

Als laatste, heel belangrijk vind ik "ervaren" is helemaal niet gelijk aan een "rol spelen", die notie is absurd. Je moet gewoon jezelf zijn, je bent toch geen toneelspeler in een of ander toneelstuk !
unlimited schreef: 01 mar 2018, 15:32 Dat zou ik zelf lastig vinden omdat ik mensen dan zogezegd voor de gek hou. Het lijkt mij raar om te zeggen dat ik een man ben terwijl ik een vrouwelijk gezicht heb en een vrouwenstem..
Ik ervaar nu al zoveel genante situaties van mensen die twijfelen of ik een jongen of een meisje ben. Dus ik zou me pas zelfzeker voelen indien ik toch een aantal maanden aan de testosteron ben en veranderingen zie.
Ik begrijp je gevoel en anderen hier hebben het ook zo gezegd, maar zolang je zelf dingen zegt als "rol spelen", "voor de gek houden" dan zit je nog niet goed. Je moet gewoon "weten" wie je bent. Dat je je zorgen maakt over hoe de omgeving reageerd, dat is normaal, het is IMHO niet zo dat de omgeving slecht op je zal reageren (bedoelingen van anderen zijn niet slecht), maar je zult het anders voelen, door je normale onzekerheid kan je erg gevoelig voor foutjes van de omgeving zijn. En dat kan behoorlijk pijn doen. Misgenderen, verbazing, je moet dat allemaal emotioneel absorberen en dat kan dus zwaar zijn. Zelf ben ik door mijn extravertie daar niet zo gevoelig voor, maar ik heb mij ook wel een paar keer behoorlijk ongelukkig gevoeld. Waar het genderteam weer een punt heeft is dat over zo'n dip heenkomen, je gevoel van zelf veel en veel sterker maakt. Het is wel een hoge horde maar zeker geen slechte. Met hormonen is het (voor mij) in ieder geval nog makkelijker. De versterking van echt weten wie ik ben geeft zeer veel rust. Misgendering, ach, whatever, ik heb wel grotere problemen aan mijn hoofd.

Janine

P.S. Eigenlijk gaat het al fout met "FtM", een transitie is van de ene kant, naar dezelfde andere kant. dus "MtM", al verander je wel, de reis van de rivier twee maal oversteken zo je wilt ;-)
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Anon20190122 »

Ik denk dat je als ftm gewoon lekker je gang moet gaan en zo manlijk gaan gedragen als je wil!
In het ergste geval zien ze je een tijdje als pot maar daar moet je gewoon schijt aan hebben.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Jer158 »

Misschien wel een goede vraag aan unlimited: wat gaat er veranderen (of wat denk je dat er gaat veranderen) zodra je als man gaat leven?

Voor mij was het namelijk in eerste instantie alleen naam en voornaamwoorden. Wat later ook bril en kapsel onder het mom van alle beetje helpen, maar verder is er aan mij qua uiterlijk en gedrag 0,0 veranderd. Dat is idd een voordeel aan FTM zijn, je kunt overal mee wegkomen zonder dat mensen denken dat je trans bent of een vrouw in mannenkleren (of dat laatste denken ze misschien wel, maar zo zijn er duizenden vrouwen, en dat heeft in de verste verte niet het stigma van een man in vrouwenkleren). Tegelijk kan het een nadeel zijn dat voor FTM's presentatie een minder machtig wapen is om voor correcte gendering te zorgen.

In mijn mindset is wel wat veranderd zodra ik uit de kast kwam. Voordat ik uit de kast kwam was iedere correcte gendering mooi meegenomen maar nam ik misgendering als standaard aan. Zodra ik uit de kast was en actief als man ging leven (wat dus feitelijk weinig voorstelde) kwam iedere misgendering 100x harder aan dan voorheen. Dat vooruitzicht was ook een van de redenen dat ik het zo lang mogelijk had geprobeerd uit te stellen, maar alas ik kwam op een punt waar het alternatief geen optie meer was.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Nick1703 »

Ik leef ruim voor de hormonen al als man. Ik heb wel het grote voordeel dat ik pass als 14 jarig jochie ofzo. Ben bijna 23, studeer Rechtsgeleerdheid, maar ik kreeg vorige keer de vraag of ik niet naar school toe moest of moest spelen. Ik lach er maar om, want ze zei wel jongeman!
I am, who I am.
Gebruikersavatar
Frank
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 okt 2016, 20:12
Gender: Man
Locatie: Dongen

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Frank »

Persoonlijk ben ik pas als man gaan presenteren toen ik mijn geslacht op papier veranderd had (en hierdoor op verschillende plekken verplicht werd bij de andere mannen te mengen). Niet zozeer omdat ik niet eerder wilde, maar omdat ik een hele vrouwelijke bouw heb (overgewicht in precies elke richting die de gemiddelde trans man niet zou willen hebben), welke enige probeersel om me als mezelf te presenteren gigantisch in de weg stond- en nu dat ik overgeswitched ben, valt het eigenlijk reuze mee. Vanwege brede heupen/dijen, een af en toe zichtbare voorgevel, hogere stem en ronder gezicht krijg ik toch nog wel vaak 'mevrouw', maar ik voel me wel een stuk beter op mijn gemak als ik mezelf toevallig in een spiegel zie.

Wat je wel in moet denken is dat het vreemde en ongemakkelijke waarschijnlijk altijd zal blijven. Zeker als je constant als vrouw presenteert is het moeilijk om te zien hoe ver je transitie gekomen is (eigen voorbeeld: telkens als ik maar een beetje gezichtsbeharing zag scheerde ik het weg want 'het groeit toch nog niet genoeg om te houden, straks lijk ik een wijf met een baard'), en omdat je elke dag je eigen gezicht ziet zul je misschien niet 100% bewust zijn van de veranderingen die je door gaat. Het is toch een hele switch om over proberen te gaan van 'als vrouw gezien' naar 'als man gezien', en ik denk niet dat die van de een op de andere dag makkelijker word. Als je aan hormonen gaat, weet je ook niet hoe snel het gaat; ik heb gehoord van trans mannen waar de stem al lager werd in de eerste week van gebruik, terwijl dit bij mij nog niet bijzonder het geval is. Ik kan een baard en snor laten groeien (nog even testen voor hoeveel) 3 maanden aan de T terwijl er andere mannen zijn die naar 8 maanden daar nog weinig resultaat in hebben.

Ook zie ik persoonlijk momenten waarop mensen twijfelen als overwinning. Van te voren had niemand twijfels over 'dat ik een vrouw ben', terwijl ik dat helemaal niet eens was. Twijfels van andere mensen zijn niet de fijnste, maar denk ik toch een stap in de goede richting (zeker beter dan 'overduidelijk een vrouw').
Gebruikersavatar
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Mr.X »

Ik denk dat je als ftm gewoon lekker je gang moet gaan en zo manlijk gaan gedragen als je wil!
In het ergste geval zien ze je een tijdje als pot maar daar moet je gewoon schijt aan hebben.
Okay, worst advice ever. Sorry. Dit soort dingen doen vele FtM's niet even 'gewoon'. Als het zo 'gewoon' was, dan werd deze vraag niet gesteld. En als lesbische vrouw gezien worden is vaak echt niet fijn als FtM, en 'gewoon' schijt hebben hieraan is ook weer zo'n statement....No, just no.

Goed, dat terzijde.
Ik presenteerde me voor hormonen al als man. Of nou ja, jongen. Sommige FtM's hebben geluk dat ze soort van passen voor hormonen, maar net zoals Jer ook zegt, vaak pass je dan als jongetje. Voor mij was passen als lesbische vrouw echt niet een optie, want dat voelde zo ontzettend slecht. Ten eerste omdat ik geen vrouw ben, en ten tweede omdat ik niet op vrouwen val.

Maar goed, wanneer jij zou kunnen gaan leven als man hangt helemaal van jezelf af, wat je nog comfortabel vindt, en in welke mate je passed (of niet, en hoe erg je eventueel misgenderen vindt). Dat het genderteam eventueel zou willen dat je je presenteert als man voor hormonen is wel een erg verouderd protocol, by the way. Weet je zeker dat ze dit nog willen?
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Wanneer leven als man? (ftm)

Bericht door Benjamin »

Mr.X schreef: 03 mar 2018, 20:47 maar net zoals Jer ook zegt, vaak pass je dan als jongetje.
Ik vind dit wel opmerkelijk, persoonlijk. Ik ben dan wel geen ftm maar ook ik heb - wanneer ik in guy mode ben - de wens om te passen. Om de e.o.a. reden lijk ik dan jonger? Terwijl ik in mijn natuurlijke gedaante als vrouw best een oude rotkop heb eigenlijk. Althans ik word al mijn leven lang zo ongeveer een paar jaar ouder geschat. Ik heb dat inmiddels geaccepteerd. Maar het is toch gek dat je als man dan ineens ZOVEEL jonger lijkt? Ik denk dat daar ook mijn obsessie met baarden/snorren faken vandaan komt; dat helpt wel. Maar toch. Ondanks dat ik qua bouw bv. wel veel mee heb om voor man door te gaan (brede schouders, niet zulke brede heupen, überhaupt vrij gespierd en een beetje husky), en een diepe, hese stem heb, lijk ik jaren jonger ineens.
Laatst gewijzigd door Benjamin op 03 mar 2018, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -