Mannen: handen en nagels

Make-up, kleding, en zo voort
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Mannen: handen en nagels

Bericht door Benjamin »

Dus. Ik heb jarenlang lange nagels gehad en ben daar op een gegeven moment vanaf gestapt. Deels vanwege minder vrouwelijk willen zijn - en lange nagels zijn supervrouwelijk volgens mij, deels door werkzaamheden waarbij lange nagels lastig zijn. Momenteel ben ik mijn huis aan het verbouwen en mijn nagels en handen zien eruit als SHIT. Dus in mijn agenda gezet om een afspraak te maken voor een EHBO-manicure zodra alles achter de rug is.

Ik heb het idee dat Nederlandse mannen niks aan hun handen doen. Nagels afkluiven en hydrateren, wat is dat? Zelden zie ik mannen met mooie, verzorgde handen hier. In andere landen is dat soms wel anders. Ik snap dat niet want ik krijg er gewoon last van als ik niks doe. Wat zou een goede, meer mannelijke manier zijn om je handen en nagels mooi en gezond te houden? Is het bv. geaccepteerd om kleurloze nagellak te dragen, of val je dan meteen door de mand? Omhoog duwen van je nagelriemen, ja of neen?
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Mannen: handen en nagels

Bericht door Nate_0 »

De acceptatie hangt af van je sociale omgeving. Ik ken genoeg mannen die nagellak (mét kleur) dragen, en dat wordt niet als meer vrouwelijk gezien. Ik denk ook niet dat er echt een verschil zit tussen standaard handverzorging bij mannen of bij vrouwen, aangezien handen 'gewoon' handen zijn...

Doe dus met name waar je je goed bij voelt/waar je lichaam goed op reageert en heb schijt aan de standaard rolpatronen binnen een gender.
meerdere zakken met zaagsel
Mr.X
Berichten: 936
Lid geworden op: 17 jun 2013, 15:08
Gender: Trans FtM

Re: Mannen: handen en nagels

Bericht door Mr.X »

Het hangt van je doel af. Wil je helemaal passen als man in een jan en alleman setting, dan zou het kleuren van je nagels toch wel wat lastig kunnen zijn. Ik bepaalde kringen kleuren mannen wel hun nagels (zoals Nate aangeeft), maar ik denk dat de gemiddelde Nederlander dat toch wat minder vaak ziet.

Of het verzorgen van je handen een echt vrouwen ietsje is weet ik ook niet. Ik denk wel dat als mannen cremes ofzo gebruiken ze er gewoon wat stiller over zijn. Ook denk ik dat mensen niet zo op handen letten. Dus als je gewoon normale, okay verzorgde handen hebt, dan gaat niemand dat zien. Pas als je hele vieze handen hebt ofzo, gaat dat mensen opvallen.

En ook wat Nate zegt. Je moet doen waar je je goed bij voelt.
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Mannen: handen en nagels

Bericht door Sara »

Sociale omgeving is blijkbaar inderdaad vrij essentieel: ik ken welgeteld nul mannen die gekleurde nagellak dragen. Het is althans hier in het oosten geen gemeengoed.

Ik probeer (in man-modus) mijn nagels wel een beetje te verzorgen, maar die van mij zien waarschijnlijk ook iets vaker nagellak en nagellakremover dan de gemiddelde man. Sommige mensen merken wel op dat mijn nagels soms wat langer zijn. Over kleurloze lak hoor ik nooit wat, maar zo heel vaak heb ik dat niet.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Mannen: handen en nagels

Bericht door Anon20190122 »

De doorsnee man doet niks aan z'n handen anders dan nagels knippen.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Mannen: handen en nagels

Bericht door Irene_de_Vreede »

Van alle veranderingen die ik had doorgevoerd voordat ik mezelf had voorgesteld, kreeg ik toch altijd het meeste commentaar op mijn (lange) nagels, dus het valt wel degelijk op.
Irene
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Mannen: handen en nagels

Bericht door Anon20190712 »

Als ze droog zijn doe ik er vaseline op. En ik knip mn nagels. Ken eigenlijk geen mannen die er meer aan doen
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Mannen: handen en nagels

Bericht door Benjamin »

Zoals Irene zegt: het valt wel degelijk op. Bv. ik weet van sollicitatiegesprekken dat het in de evaluatie nogal eens ter sprake komt als een man onverzorgde klauwen heeft. Rouwrandjes, afgehapt, kloofjes, rauwheid, enz. Dit hangt misschien ook af van het soort bedrijf (in dit geval: zuidas banken). Maar het zou me niets verbazen als men er ook in andere branches op let. M.i. zegt het veel, omdat het een mate van hygiëne en verzorgheid en zelfbewustzijn vergt, die meer tijd vergt dan even een pak + das + kam door je haar.

Wat mezelf betreft: ik hou van verzorgd. Niet overdreven maar bijvijlen/buffing, de nagelriemen op orde maken en goed hydrateren. Daarnaast draag ik graag nagellak maar ik merk dat ik van gekleurde lak afstap. Ik ken persoonlijk ook wel mannen met gekleurde nagellak ( dat staat erg leuk vind ik, vooral zwart en donkerblauw; lang niet alleen voor homo's trouwens) maar het voelt bij mijn stijl, klassiek mannelijk/dandyesk, niet goed. Omdat mijn stijl als man zo nieuw voor me is, tast ik het nu dus af. Ik realiseer me terdege dat ik als man, als Benjamin, geen mannelijke man ben, maar eerder een beetje metro/verwijfd/queer/wat dan ook. Dus er kan heel veel wat mij betreft.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Mannen: handen en nagels

Bericht door Alice »

Ik ken geen man in mijn omgeving die lange of gelakte, blank of gekleurde, nagels heeft. De enige keer dat ik mannen met lange en/of gelakte nagels zag was op een T&T avond (travestie/ avond).
Mannen en tijd besteden aan een opmaak. Er zullen zeker mannen zijn die het prettig vinden en mogelijk ook door hun werkzaamheden zich verzorgd moeten presenteren. Maar de algemene man poetst zijn tanden, leunt even tegen zijn scheerappelraat aan, smijt wat op zijn gezicht en haalt even een kam door zijn haar en dat is het. En ergens is het bij mij nog steeds zo al komt er geen scheerapparaat aan te pas.
Vroeger knipte ik mijn nagels met zo'n clipper, nu nog. Wel houd ik ze wat langer en vijl ik de rand af. Meer is bij mij niet meer nodig.
Als ik mijn nagels lak gebruik ik blanke lak en een enkele keer, ter verhoging van de feestvreugde, gekleurde lak die bij mijn kleding past. Rand onder mijn nagels schoonmaken, daar heb ik een bankpas/rijbewijs voor.

Er verzorgd uitzien, ja het valt pas op als dit niet zo is. Bijvoorbeeld MtF transgenders die zich geheel opgemaakt hebben en tegelijk een stevige dot uitstekend neusharen laten zien. Een paar keer gezien. Zou jij ze daarop aanspreken? Ik heb het niet gedaan.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Mannen: handen en nagels

Bericht door Anon20180311 »

Hihi, nagels gelakt. Eens zien of mijn vriendin het straks, snel zal opmerken en wat ze er zal van vinden ?

Ik ken trouwens, ook geen enkele man in mijn omgeving met gelakte nagels en zeker geen trans-mannen.

Grtz Nick ( mijn nagels zijn : rood dan een zwarte en dan weer rood, enz,.......) :o
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Plaats reactie