Make-up tips gevraagd (ogen)

Make-up, kleding, en zo voort
Plaats reactie
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Make-up tips gevraagd (ogen)

Bericht door Benjamin »

Ik hou niet van lagen zichtbare make-up, dus ik Wat ik nu doe is waarschijnlijk super boers: ik smeer concealer rond mijn ogen, ook de bovenste oogleden. Geen oogschaduw want dat vind ik veel te opzichtig. Verder doe ik er mascara op. That´s it. Ik ben er niet zo tevreden over, ik vind dat mijn ogen er vaak moe en oud uitzien. Zie hier.

Nu zat ik laatst naar dit filmpje te kijken:



Ik was er eigenlijk verbaasd over dat het er zo natuurlijk en goed uitziet. Ik wil dat eigenlijk ook. Ik koop nu gewoon de goedkoopste concealer en mascara bij het Kruidvat. Maar, ik wil het naar een hoger plan tillen dus ga binnenkort eens winkelen. Voor wat ik hieruit begrijp, heb ik het volgende nodig:

- Concealer
- Highlight iets (nog nooit van gehoord)
- Contour iets (nog nooit van gehoord 2)
- Poeder
- Eyeliner
- Een wimperkruller
- Mascara

Wat is, qua deze producten (minus de wimperkruller want die lijken me vrij standaard), jullie favoriete variant? Dus merk, type. En wat ben je ervoor kwijt zo ongeveer? Also, kan iemand me bijpraten over dat highlighter/contour-verhaal? Ik zie op het filmpje dat het een soort stiften zijn, maar moet dat bv. veel bijgewerkt worden overdag (ook iets waar ik niet zo´n zin in heb).
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Make-up tips gevraagd (ogen)

Bericht door Sara »

Ik weet niet of je concealer als stick gebruikt, maar die highlight- en/of contoursticks zijn een beetje hetzelfde idee als concealersticks. Het 'contouren' doe ik zelf meer in de poederlaag, maar je hebt er dus ook stiften voor voor in de foundation/concealer-laag

Ik denk dat als je concealer fixeert met een (transparant) poeder dat het dan makkelijk een dag mee kan gaan. Een eventuele make-up/oog-primer wil misschien ook wel helpen als je huid de neiging heeft om make-up af te drijven.

50% van wat ik gebruik komt gewoon van de Hema. Een paar producten waarbij ik een significant verschil merk (of die ze niet hebben bij de Hema) haal ik van A-merken, waaronder foundation, soms mascara en soms plakwimpers. A-merken zijn in deze context dan meestal Max Factor en Maybeline, maar duurder kan uiteraard altijd als dat wil 😁

Aangezien ik alles afpoeder heb ik (in mijn ogen) iets meer speelruimte met kleuren (d.w.z. ik kan wel wat kleurverschil 'wegblenden'), maar als het zo subtiel en plaatselijk moet als dit, is het misschien raadzaam om toch even naar een betere drogist te gaan en je kleur te (laten) matchen (met het contouren als uitgangspunt).

Het grappige voor mij aan dit filmpje is dat dit ook zo ongeveer 50 procent van mijn routine voor mijn ogen is 😁Ik heb ook 'hooded eyes' dus mijn oogschaduw is redelijk hetzelfde (iets minder subtiel), etc. Ik ga dus alleen iets verder met wél eyeliner aan de buitenkant, plakwimpers, etc.

Edit:
Misschien nog even de kanttekening plaatsen dat ik absoluut geen make-up-expert ben, dit zijn puur mijn persoonlijke ervaringen.
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden
Contacteer:

Re: Make-up tips gevraagd (ogen)

Bericht door Gwenda »

Mascara gebruik ik de mabeline volume mascara, die vult echt je wimpers, ik heb best lange wimpers, zelfs zo erg dat cis-vriendinnen er jaloers op zijn.
Eyeliner zou ik zeker ook meenemen, mijn Etos potlood van 2 euro (om de paar weken is de 2e gratis) is best goed. Soms gebruik ik make-upstudio, echter dat potloodje is 9,95.
Ogen kun je voorbehandelden met primer voor oogschaduw. Dat neutraliseert de slaperige uitstraling. Zon flesje doe je lang mee. Voordeel is dat de poedertjes die je daarna aanbrengt goed blijven zitten, de hele dag . Bij werken is niet nodig.

Op je gezicht onder je ogen werk ik met concealer van de Lidl (ik weet niet of ze m nog hebben). Een beetje blenden met zon make-up sponsje (driehoekje). Bij primark liggen ze vaak voor 2 euro.

Helpt dit je verder?
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Make-up tips gevraagd (ogen)

Bericht door Benjamin »

Sara, Gwenda, bedankt voor jullie adviezen. De grootste eye-opener ( :mrgreen: ) is de primer. Ik ken het van de bouwmarkt, maar had het nog niet in dit verhaal ingepast. Ik begrijp uit het verhaal van Sara van gisteren dat de Hema oké is, dus ik ben eens gaan neuzen zojuist. Ik kwam allerlei dingen tegen die primer heten, maar bedoelen jullie soms dit? De mevrouw van de Hema beweerde dat dit hetzelfde is als oogschaduwprimer, maar dat het gewoon anders heet. Ik heb het nog niet aangeschaft, want moet sowieso nog terug voor de rest als ik uitgedokterd heb wat ik moet hebben.

Gwenda, dat van jaloers op de wimpers ken ik. Ik heb erg lange wimpers en ik knip ze, dat schijnt nogal gek te zijn. Het probleem is dat lange/volle wimpers in combinatie met mascara een look oplevert die ik niet nastreef. Ik wil eigenlijk dat het onzichtbaar is, of in ieder geval niet de aandacht trekt.

Sara, dat van dat kleuradvies is geen gek idee. Bij welke drogist kun je dat laten doen?

Ik heb net bij de Hema mascara gekocht die me wel bevalt volgens mij: waterproof en bruin in plaats van zwart. Ik had al bruine maar niet waterproof. Alweer een stapje gezet dus.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Gwenda
Berichten: 825
Lid geworden op: 06 nov 2016, 18:03
Gender: Trans MtF
Locatie: omg Leiden
Contacteer:

Re: Make-up tips gevraagd (ogen)

Bericht door Gwenda »

Hi Benjamin,
Die primer lijkt op wat ik gebruik. Ik gebruik de primer van Nyx. Hema is net zo goed. Pas met knippen of uittrekken van haren wel op dat bij je ogen het niet vanzelfsprekend is dat het terug vanzelf terug komt. Ik heb jaren moeten wachten op volle wimpers omdat ik vroeger toen ik groot was bedacht had dat ze uitgedund moesten worden.

Je hebt naast de highvolume mascara die ik gebruik (goud) ook basic mascara (blauw) van mabeline die juist geen volume aanbrengt op je wimpers maar alleen een kleurtje. Een beetje spelen met testers in de winkel geeft de beste combi voor jou.

En dan is het gewoon proberen. Wat je kan helpen is een make-up workshop bij bv nyx, backstage of make-up studio in Amsterdam. Of een op een bij een transvriendelijke locatie.
Groetjes
Gwenda
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Make-up tips gevraagd (ogen)

Bericht door janine2363 »

Ik gebruik niet meer zo vaak primer, ik doe mijn (lichte) make-up nadat ik dag-crème op mijn gezicht heb gedaan. De make-up blijft goed zitten
op een licht vette huid, niet goed op een droge of te vette.

Janine
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Make-up tips gevraagd (ogen)

Bericht door Sara »

Ik weet niet in hoeverre het uitmaakt dat die primer specifiek voor oogleden is. In het filmpje wordt ook rondom de ogen gewerkt. Hema heeft ook wel algemene primer, maar voor sommige producten is het een beetje flauwekul dat er verschillende varianten bestaan. Ik gebruik net als Janine overigens ook niet altijd primer, het is maar net of ik er aan denk om 'm weer aan te vullen 😁

Wat betreft kleuradvies, dat kan uiteraard bij echte speciaalzaken zoals Gwenda noemde, maar soms ook wel gewoon bij de Ici Paris XL of Douglas om de hoek. Ik denk dat het er helemaal aan ligt of ze (op dat moment) een medewerker hebben die er een klein beetje kijk op heeft. In het ergste geval moet je zelf de testers gebruiken om een paar streepjes op je kaak te trekken en te matchen. Ik meende dat de jongeman in het filmpje ook een tint lichter gebruikte, dus dat is een aandachtspuntje.

Ik ben zelf ook helemaal van de bruine eyeliners en mascara. Maakt m'n look mijns inziens minder heftig, maar dat terzijde.
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Make-up tips gevraagd (ogen)

Bericht door Benjamin »

Bedankt voor de tips, dames.

Ik ben dit weekend er eens voor gaan zitten, en dit is het resultaat (links: voor rechts: na):

Afbeelding

Ik ben er erg tevreden mee. Het geeft een m.i. een minder opvallende/opgemaakte look, maar laat mijn ogen wel goed uitkomen en het ziet er minder vermoeid/oud uit. Ik heb de methode gebruikt van Colin Jay ¨No Make-Up¨ Eye make-up, maar wat minder heftig volgens mij. Ergens op internet ook gelezen dat geen mascara op de onderste wimpers een goed idee is voor mannen en vrouwen met hooded eyes, en daar ben ik het mee eens. Überhaupt ben ik supertevreden over de mascara, ik had gelezen dat hij als beste uit allerlei tests was gekomen, terecht ook. De concealer heb ik ook als basis gebruikt voor de bovenste oogleden, vond ik ook een goede tip (minder adertjes e.d.).

Al met al vind ik het een goede, meer androgyne manier om mijn ogen op te maken die niet direct opvalt en al te vrouwelijk aandoet, maar wel mijn ogen meer laat opvallen. Het kost wel wat meer tijd dan mijn oude routine, maar het goede nieuws is dat door de primer en het fixeerpoeder, de boel de hele dag blijft zitten zonder dat ik iets hoef bij te werken. In totaal is het dus minder gedoe.

Het volgende gebruikt:

- Eye make-up primer Hema
- Under-eye concealer Hema, nr 82
- Contouring face powder Hema, staat niet op de site
- Transparant poeder Hema
- Eyelinerpotlood bruin waterproof (staat niet op de site)
- Een wimperkruller
- Mascara Etos bruin waterproof
janine2363 schreef: 21 mar 2018, 12:43 Ik gebruik niet meer zo vaak primer, ik doe mijn (lichte) make-up nadat ik dag-crème op mijn gezicht heb gedaan. De make-up blijft goed zitten
op een licht vette huid, niet goed op een droge of te vette.

Janine
Het probleem zal zijn dat ik een droge huid heb (al smeer ik echt heel verwoed, ik geef een fortuin uit aan crèmes, zal altijd droog blijven). Ik had er heel erg last van dat mascara en oogpotlood uitliep, ik denk door concealer. Nu blijft het prima zitten.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Plaats reactie