Wel of geen make-up nodig?

Make-up, kleding, en zo voort
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Jannet V »

tanisha schreef: 14 nov 2018, 23:11 Wat je zeker wel wilt gaan wegwerken is baard schaduw!
Dus eigenlijk ben ik het wel met je vader eens.
Ze is 17, dus die baardschaduw zal wel een beetje meevallen. :icon-wink:
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Anon20190122 »

Nou die kan ook goed tegen vallen ik was 18 toen ik in transitie ging moest is zeker baard schaduw wegwerken toen ik eenmaal wat verder was met hormonen en ontharen kon ik dat vrij snel laten.
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Simão »

Ik vraag me af waarom een vader make-up nodig vindt. Vind hij dat bij vrouwen in het algemeen? Vind dat een beetje schokkend namelijk.
Overigens kan make-up heel voor voor iemand doen, ook als het totaal niet zichtbaar is als make-up. Ik heb het dan over je huid er egaler uit laten zien, contouren, highighten, je ogen beter uit laten komen, je wenkbrauwen mooier maken. Dit kan allemaal met huid tint make-up, een beetje mascara en een pincet.
Het is wel een kunst op zich. Maar as gezegd, plenty tutorials op You tube te vinden, ook speciaal voor transvrouwen.

Over het algemeen is het zo dat slecht aangebrachte en/of verkeerde make-up je er eerder uit laten zien als "een verklede man" en voor aandacht, commentaar en lachsalvos zorgen dan géén make-up........ Dus je moet er echt mee uitkijken. Het is geen kwestie van "ik doe wat op , dat is altijd beter dan mijn eigen gezicht."

Maar er is niks mis met geen make-up ZELFS als je daardoor een mannelijk gezicht zal hebben. Het enige echt manlijke is namelijk een dikkere wenkbrauwboog (en een adamsappel) al het andere (bredere kaak bv) kan ook bij vrouwen voor komen. En aan die wenkbrauwboog en adamsappel kun je met make-up toch niets doen.

Lang haar is ook echt niet nodig. Als je dat wil, prima, maar kort haar kan super vrouwelijk zijn. Ligt heel erg aan de coupe wat als manlijk of vrouwelijk wordt gezien.

Het is ook helemaal niet erg als mensen niet meteen zien of je nu een jongen of meisje bent. Ze vragen het wel als het belangrijk is of je corrigeert ze als ze je verkeert aanspreken.

Uitlachen en nakijken. Tja, dat kunnen mensen doen om allerlei redenen. Al vinden ze je bril lelijk of je jas raar er zijn altijd mensen die hard zjn en raar doen als dingen anders zijn dan ze gewend zijn of mooi vinden. Dat is HUN probleem/zwakte. Dat heeft niets met jou te maken en daar hoef je je dus ook niets van aan te trekken en je vader al helemaal niet.
Je moet je niet van te voren druk gaan maken over dingen die helemaal niet hoeven te gebeuren en waar je sowieso geen garantie tegen hebt, in welke gedaante dan ook.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Jeste »

Na een lange tijd hier weer eens uitgebreid aan het lezen. Vandaar dus een erg late reactie.
Simão schreef: 17 nov 2018, 12:04 Maar er is niks mis met geen make-up ZELFS
Inderdaad. Al sinds ik was begonnen met het hele proces, jaren geleden, nooit make-up gebruikt. Ging prima.
Simão schreef: 17 nov 2018, 12:04 Lang haar is ook echt niet nodig.
Dat weet ik ook, uit ervaring.

Het kan inderdaad wel eens zijn dat er door het niet gebruiken van make-up "mijnheer" gezegd wordt, maar dat komt eerder omdat mensen een bepaald beeld hebben van hoe een vrouw eruit ziet. Van mensen die als vrouw geboren zijn, die kort haar hebben en geen make-up gebruiken, hoorde ik ook wel eens dat ze regelmatig met "mijnheer" aangesproken werden.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Anon20230219 »

Ik zelf gebruik soms Make-Up maar niet teveel want ik breng dan teveel de aandacht dat mijn gezicht niet meer gelijk is vanwege een ongeval.
Heb wel best lang haar van mij zelf en zeker nu de hormonen langzaam hun werk gaan doen zie je mensen vertwijfeld kijken van"Wat is het eigenlijk?"
Het is onzin dat vrouwen make up moeten dragen, ik vond mijn moeder er met minder make up beter uit zien dan dat ze uren stond te kliederen.
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Anon20200101 »

De meeste dagen ga ik naturel; vandaag heb ik toevallig wat mascara op.
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Sara »

Gender is communicatie. Make-up kan je helpen bij je boodschap. Het is een middel. Afhankelijk van je uitgangspunt (en vaardigheden) kan het een zeer effectief middel zijn. Misschien heb je het helemaal niet 'nodig', maar dat is ook afhankelijk van je doel. Het kan ook simpelweg een vorm van expressie zijn: laten zien wat je mooi vindt.

Hetzelfde geldt denk ik voor andere uiterlijke zaken: je kleding, je vormen, je haardracht, etc. etc.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik draag eigenlijk elke dag wel iets van make-up, maar meestal relatief onopvallend. Daar voel ik me wel bij.
Irene
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Anon20200101 »

Sara schreef: 27 feb 2019, 21:36 Gender is communicatie. Make-up kan je helpen bij je boodschap. Het is een middel. Afhankelijk van je uitgangspunt (en vaardigheden) kan het een zeer effectief middel zijn. Misschien heb je het helemaal niet 'nodig', maar dat is ook afhankelijk van je doel. Het kan ook simpelweg een vorm van expressie zijn: laten zien wat je mooi vindt.

Hetzelfde geldt denk ik voor andere uiterlijke zaken: je kleding, je vormen, je haardracht, etc. etc.
Amen :wship:
JesseJessie
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 nov 2018, 16:07
Gender: Genderfluid

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door JesseJessie »

Voor mij betekent het een verschil van
- Hé kijk, een man met pruik en vrouwenkleren.
Of
- Huh, was dat niet een man?

Mijn ervaring is, dat als het er serieus uit ziet, ik ook serieus behandeld word. Ik voel mij er wel zelfverzekerder door.
Plus als ik geen make-up draag, krijg ik echt een beetje een glam-rock vibe haha.
Plaats reactie