Nieuwe chat! Zie dit topic.

Wel of geen make-up nodig?

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Marianna
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2018, 18:39
Gender: Trans MtF

Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Marianna »

Hoi allemaal,

Ik ga op dit moment nog door het leven als jongen, maar ik wil deze winter graag voor het eerst naar buiten als vrouw. Echter, mijn vader wilt echt niet dat ik dit doe zonder dat ik make-up draag. Hij denkt zelf dat andere mensen zullen zien dat ik biologisch gewoon een jongen ben, me zullen uitlachen en nakijken. Ook vindt hij dat ik gewend moet raken aan het dragen van make-up (ik hou namelijk niet van make-up) en dat ik het mijn hele leven lang nodig zal hebben.

Ik ben 1.70m en heb van mezelf al geen mannelijk figuur, dus wat dat betreft zal ik niet opvallen. Mijn gezicht vind ik ook niet echt mannelijk, maar sinds mijn vader dit heeft verteld voel ik mij er erg onzeker over. Ik heb het gevoel dat ik de rest van mijn leven make-up 'nodig' zal hebben en ik durf nu eigenlijk niet meer mijn plan om naar buiten te gaan door te zetten.

Natuurlijk wilt mijn vader me beschermen voor de buitenwereld, maar hij heeft me diep gekwetst door dit te zeggen. Ik laat niets merken, maar ik ben er continu mee bezig in mijn hoofd. Ik vind zelf dat iedereen moet dragen wat hij of zij wilt, iedereen is mooi in mijn ogen. Helaas ben ik de uitzondering in mijn ogen, en ik weet niet hoe ik hiermee moet omgaan.

Sorry als dit zeurderig overkomt of dat ik me aanstel, maar ik zit hier best wel mee. Ik vraag me af of ik moet toegeven en mij gewoon altijd zal opmaken als vrouw of mezelf zijn en geen make-up dragen. Ik heb al een aantal keer mezelf opgemaakt, maar ik voelde mij er nooit goed bij. Ik vond het eerst ook onnodig, maar nu twijfel ik toch wel heel erg... Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.. :)
~ The most important thing in life is being happy :hbeat: ~
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Anon20190508 »

Sowieso: makeup is NOOIT 'nodig'. Niet echt. Maar jij kan het gevoel hebben dat dit wel het geval is, en in dat geval kan je al een eind komen met youtube! Ook zijn er makeup artiesten in Nederland (of Belgie) die cursussen geven aan transgenders om ze te helpen uit te vogelen wat werkt met hun gezicht.
Daarnaast: oefenen, oefenen, oefenen. Rome wasn't built in a day en oefening baart kunst. Niemand ziet eruit als een supermodel de eerste paar keer, dat is iets wat je zal moeten accepteren. Wat ik aanraad: ga dus inderdaad oefenen tot je erbij neervalt, onthou dat je echt dik vet zelf mag weten wat je wilt doen qua makeup en styling, en misschien toch even tegen je vader zeggen dat hij je pijn heeft gedaan met die woorden.



I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Marianna
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 sep 2018, 18:39
Gender: Trans MtF

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Marianna »

Eros schreef: 13 nov 2018, 23:35 Sowieso: makeup is NOOIT 'nodig'. Niet echt. Maar jij kan het gevoel hebben dat dit wel het geval is, en in dat geval kan je al een eind komen met youtube! Ook zijn er makeup artiesten in Nederland (of Belgie) die cursussen geven aan transgenders om ze te helpen uit te vogelen wat werkt met hun gezicht.
Daarnaast: oefenen, oefenen, oefenen. Rome wasn't built in a day en oefening baart kunst. Niemand ziet eruit als een supermodel de eerste paar keer, dat is iets wat je zal moeten accepteren. Wat ik aanraad: ga dus inderdaad oefenen tot je erbij neervalt, onthou dat je echt dik vet zelf mag weten wat je wilt doen qua makeup en styling, en misschien toch even tegen je vader zeggen dat hij je pijn heeft gedaan met die woorden.
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat je gelijk hebt. Ik moet me er meer voor openstellen en meer oefenen en uitproberen. En ik denk dat het ook heel goed voor mij zal zijn om naar zo'n cursus te gaan, dan kan ik goed leren hoe het precies werkt :) Ik heb ook met mijn vader gesproken, en hij zei dat het niet zijn bedoeling was om mij te kwetsen, hij wilt me gewoon helpen. Misschien was ik gewoon te overgevoelig. In ieder geval heel erg bedankt voor je tips, ik zal er zeker wat mee doen! :D
~ The most important thing in life is being happy :hbeat: ~
Gebruikersavatar
Alatàriël
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 feb 2017, 20:19
Gender: Androgyne

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Alatàriël »

vooral jezelf blijven is belangrijk
en zelfvertrouwen is erg belangrijk maar gelijk ook het moeilijkste!!!!
als je zelfvertrouwt over komt, dan zal je (bijna) niemand horen over jou.......
met of zonder make-up.

ik gebruik dagelijks make-up.
soms alleen maar maar eyeliner en mascara, tot compleet met foundation, highlighter poeders etc.
hangt puur van mijn gevoel, humeur en dag af.
en
dat is hoe ik ben. iedereen weet dat,
en iedereen accepteert het omdat ik zelf the one ben die over mijzelf keurt, beslist en de keuze's maakt.

natuurlijk houdt je een beetje rekening met je werk etc.
maar dat doet ieder persoon in de wereld...... ;)
Liefs ,
Ariël :hbeat:


check ook www.arielwassenaar.com en mijn instagram Arielwassenaar

Wherever you go,
No matter the wheather,
always bring your own

Sunshine
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Wolfy_girl »

Ik zou zeggen: het ligt aan je persoonlijke stijl. Sommige vrouwen hebben een 'uitwaartse' stijl waarbij veel make-up bij hun opvallende persoonlijkheid past, en sommige vrouwen hebben een 'inwaartse' stijl waarbij ze liever gaan voor iets subtiels waardoor ze in het openbaar minder opvallen.

Je bent hoe dan ook niet "minder" of "meer" vrouwelijk. Een begeleider van mij die ik wekelijks zie draagt vrijwel nooit make-up en toch ziet ze er altijd vrouwelijk uit. Natuurlijk kun je ook altijd nog voor de gulden middenweg gaan waarbij je met subtiele make-up je mannelijke gelaatskenmerken maskeert.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Marica »

Ik gebruik meestal wat oogschaduw en mascara en erg weinig eyeliner. Zelfs lippenstift laat ik meestal achterwege. Make up gebruiken is heel persoonlijk, en ik kan niet zonder de deur uit. Ik vergeet mij eerder te scheren dan dat ik mijn make up vergeet.
Tjeetje ben ik al zo ver :character-daphne:
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Jannet V »

Doen waar je jezelf fijn bij voelt want dan straal je zekerheid uit. En wil je toch iets proberen, een beetje mascara maakt je blik al open, probeer maar eens. Maar volg vooral je hart want dat is de beste manier om te groeien.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Matijs »

Misschien is het een kwestie van wennen? Als ik iets nieuws probeer, voel ik me de eerste keren erg ongemakkelijk. Hoe vaker ik het nieuwe uitprobeer, hoe beter ik me ga voelen.
Maar doe niet iets waar je niet achterstaat. Make-up hoeft helemaal niet vanzelfsprekend te zijn. En soms is eyeliner of foundation al genoeg (zeker niet te veel opdoen). Er zijn genoeg vrouwen die zonder of met heel weinig make-up rondlopen. Kleding kan je trouwens net zo goed vrouwelijker maken.
###
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door MichelleB »

Doe vooral in de eerste plaats wat je zelf wilt. Als je diep genoeg gaat is dat ook de essentie van een transitie, schijt hebben aan de rest en voor jezelf gaan leven. Luister niet te veel naar je vader alsof het opdrachten zijn, beschouw het als suggesties.

Ik ben zelf helemaal gek op make-up, dus ik sta een beetje aan de andere kant. Maar, make-up staat niet gelijk aan vrouwelijkheid. Net zoals een baard niet gelijk staat aan mannelijkheid.

En als je echt niet wil, maar wel een vrouwelijker gezicht voor de buitenwereld wil? Gaatjes laten piercen, leuke ringen erin, en een awesome grote zonnebril, en voor je het weet ben je nog stylish ook.
-Life is a work in progress-
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Wel of geen make-up nodig?

Bericht door Anon20190122 »

Tja je bent natuurlijk niks verplicht en ik ben zelf ook niet iemand die uren bezig is met make up maar een paar doeltreffende dingetjes geven je wel een sprekender gezicht.

Ik ben zelf met een paar minuutjes klaar even de wenkbrauwen accentueren met potlood en wat oogschaduw en mascara mijn eyeliner is getatoeëerd dus daar heb ik nooit geen werk van.

Wat je zeker wel wilt gaan wegwerken is baard schaduw!
Dus eigenlijk ben ik het wel met je vader eens.