“Ik zou gezworen hebben dat jij een echte vrouw was “

Make-up, kleding, en zo voort
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: “Ik zou gezworen hebben dat jij een echte vrouw was “

Bericht door Anon20200101 »

De discussie over taalgebruik zelf, door cis of niet-transgender mensen, over hoe ze iets aan ons of over ons zeggen; als er empathie uit blijkt, kijk ik over de precieze woorden heen. Maar dat is iets wat heel specifiek mij "mij" maakt.

En dat is volgens mij ook juist een deel van inclusiviteit, als je het betrekt op ons trans-zijn.
Als je alleen maar inclusief wil of kan zijn, en dat naar die ander uit, als precies de juiste codewoorden worden gebruikt naar jou toe (en het anders bestempelt als "jij bent niet inclusief naar mij toe. jij begrijpt mijn ZIJN niet"), ben je den niet net zo exclusief bezig als de wereld om je heen die jou volgens jou niet inclusief (genoeg) behandelt of benadert?

Ik vergelijk het met iemand die niet geletterd is in de natuurkunde en die zegt "iets drijft", in plaats van "De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof of gas ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof of gas.".
Veracht je die persoon door niet de precieze tekst van Archimedes' Wet te kunen citeren of gebruiken? Nee toch?
Alleen als je in een toets of examen zit en wordt gevaagd om de letterlijke tekst te citeren, levert het 'strafpunten' op als niet de juiste fomrmulatie wordt gebruikt.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: “Ik zou gezworen hebben dat jij een echte vrouw was “

Bericht door Anon20190501 »

LauraHeleneN schreef: 31 mar 2019, 18:14 @Sigrid , naast welk alternatief leg je dat? Wat is het alternatief?
Dat die persoon tot die ingelezen is maar niets zegt, of opzettelijk (want ach, is toch onwetend, dan kan je maar net zo goed bot doen) botte opmerkingen plaatst?
Er is van alles mogelijk, maar door te zeggen dat je dacht dat iemand een echte vrouw was, zeg je toch impliciet immers meteen erbij "maar je bent het niet, en dat heb ik nu door".
Dat kan ik niet anders dan heel erg bot en beledigend noemen.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: “Ik zou gezworen hebben dat jij een echte vrouw was “

Bericht door Anon20200101 »

Daar ben ik het absoluut mee eens, als in..
Ik vind dat niet heel erg bot en beledigend. Jij wel.
En beiden is volledig goed en ok, en beide meningen mogen (en horen) vrijuit (te) kunnen bestaan.

Zie ook mijn post hierboven over uitleg waarom ik de woorden zelf niet belangrijk vind als de intentie (in dit geval empathie) er uit blijkt.

De laatste keer dat ik deze woorden "goh, ik wist niet dat je trans was' hoorde was een maand geleden toen ik bij de gynaecologe was, en aan de balie stond te kletsen met de baliemedewerksters over van alles en nog wat, en het hen opviel dat er in het systeem nog een oude foto van mij stond (van afgelopen november, maar waar ik toch echt niet meer op leek).
Voor mij was dit niet meer en niet minder dan "oh, die foto ga ik even laten aanpassen. bedankt voor de tip", en ging erder met het kletsen; we hebben daar geloof ik 40 minuten staan kletsen over van alles en nog wat; en ook een deel over mijn transitie.
Voor hen was deze situatie ook nieuw, en in het preken over min ervaring en situatie, kon ik duidelijk merken dat ze allemaal mental notes aan het maken waren voor volgende situaties waar ze met transmensen te maken zouden kunnen krijgen.
Zij blij, ik blij. En allemaal iets meer geleerd.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: “Ik zou gezworen hebben dat jij een echte vrouw was “

Bericht door Eva »

"Ze is net een èchte vrouw!"

Het is alweer een jaar of wat geleden. Ik knoeide met m'n ijsje en iemand - die me overigens zeer dierbaar is - riep dat. Het trof me bijzonder hard en blijft nog steeds na-echoën in mijn hoofd.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: “Ik zou gezworen hebben dat jij een echte vrouw was “

Bericht door Anon20190501 »

Eva schreef: 01 apr 2019, 11:33 "Ze is net een èchte vrouw!"

Het is alweer een jaar of wat geleden. Ik knoeide met m'n ijsje en iemand - die me overigens zeer dierbaar is - riep dat. Het trof me bijzonder hard en blijft nog steeds na-echoën in mijn hoofd.
Dát bedoel ik dus.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: “Ik zou gezworen hebben dat jij een echte vrouw was “

Bericht door Anon20200101 »

En dat bedoel ik dus ook.
De een tilt daar dus heel zwaar aan.
De ander dus niet.

jij en Eva dus kennelijk wel, en ik duidelijk niet.

Typisch geval van YMMV, en ik leg dat sinds een gesprek wat ik pasgeleden had uit als "1000 transgenders, 1001 verschillende paden"
Eveliene
Berichten: 612
Lid geworden op: 10 jul 2013, 15:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: “Ik zou gezworen hebben dat jij een echte vrouw was “

Bericht door Eveliene »

Ik kan me daar ook in het geheel niet druk om maken. Al die overgevoeligheid maakt je alleen maar depressief en die energie kan je beter voor leuke dingen gebruiken.
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: “Ik zou gezworen hebben dat jij een echte vrouw was “

Bericht door Jer158 »

Ja, jongens en meisjes, als het allemaal zo makkelijk was als je "even" ergens overheen zetten, hoefden we allemaal niet in transitie te gaan.
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20200101
Berichten: 1108
Lid geworden op: 23 jan 2019, 10:52
Gender: ———

Re: “Ik zou gezworen hebben dat jij een echte vrouw was “

Bericht door Anon20200101 »

Jer158 schreef: 01 apr 2019, 22:01 Ja, jongens en meisjes, als het allemaal zo makkelijk was als je "even" ergens overheen zetten, hoefden we allemaal niet in transitie te gaan.
Ik weet niet wie je hiermee wel of niet aanspreekt.
Ik houd mij verre van "stap er overheen", en houd het juist in het YMMV.
Uit de verscillende reacties hier, en de verschillende visies, kan ik je alleen vertellen dat de een hier wel moeite mee heeft, en de ander hier geen moeite mee heeft. En dat is goed zo.
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: “Ik zou gezworen hebben dat jij een echte vrouw was “

Bericht door Anon20190712 »

Jer158 schreef: 01 apr 2019, 22:01 Ja, jongens en meisjes, als het allemaal zo makkelijk was als je "even" ergens overheen zetten, hoefden we allemaal niet in transitie te gaan.
Makkelijk, nee. Maar je kunt het wel bij jezelf laten, je bewust zijn dat je je rot voelt door dysforie, en het probleem niet bij de ander ligt.
Plaats reactie