Nieuwe chat! Zie dit topic.

Corsettraining

Make-up, kleding, en zo voort
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Corsettraining

Bericht door Wolfy_girl »

Benjamin schreef: 04 jan 2019, 11:47 Waarom wil je dit? Zoiets is toch slecht voor je lichaam?
Als iets "slecht voor mijn lichaam" is, maar een aardige portie van mijn gender dysforia af kan nemen, kan ik je op een briefje geven dat ik die optie aangrijp.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Corsettraining

Bericht door Simão »

Dat is natuurlijk wel de essentie, dat je dingen doet omdat het je helpt, al zou het je leven verkorten. Het is jouw leven en daarin wil je gelukkig zijn.
Maar iemand neemt in mijn ogen de term gender dysforie wel heel ruim als die een schoonheids ideaal daar in opneemt. Je bent echt niet minder vrouw als je recht loopt of zelfs bol bent in je middel gebied. Zat cisvrouwen die ook geen zichtbare taille hebben.

Ik snap dat iemand mooi wil zijn en dat zoiets enorm kan helpen met gelukkiger zijn, maar ik zou dat (zelf in elk geval) niet aan gender dysforie plakken.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Corsettraining

Bericht door Jer158 »

Simão schreef: 05 jan 2019, 11:49 Dat is natuurlijk wel de essentie, dat je dingen doet omdat het je helpt, al zou het je leven verkorten. Het is jouw leven en daarin wil je gelukkig zijn.
Maar iemand neemt in mijn ogen de term gender dysforie wel heel ruim als die een schoonheids ideaal daar in opneemt. Je bent echt niet minder vrouw als je recht loopt of zelfs bol bent in je middel gebied. Zat cisvrouwen die ook geen zichtbare taille hebben.

Ik snap dat iemand mooi wil zijn en dat zoiets enorm kan helpen met gelukkiger zijn, maar ik zou dat (zelf in elk geval) niet aan gender dysforie plakken.
Als je trans bent heeft dat soort dingen (die, zoals een taille, sterker geassocieerd worden met je doelgeslacht dan je geboortegeslacht) nu eenmaal wat meer lading dan voor de meeste cis mensen. Een gebrek aan een taille maakt je niet minder vrouw, net zoals grote voeten je niet minder vrouw maken, of een gebrek aan borsten, of een penis. Dat wil nog niet zeggen dat het geen dysforie is, om bovenstaande reden.

Een mooi voorbeeld vind ik mannen die gynecomastie hebben, een aanzienlijke hoeveelheid borstweefsel dat een vrouwelijkogende borst geeft. Dat heeft ook niets te maken met gender (immers, genoeg mannen die het hebben), en toch gaan trans mannen massaal voor borstoperaties (want dysforie). Er zijn bovendien ook genoeg cis mannen die er wel moeite mee hebben en ook voor borstoperaties gaan.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Corsettraining

Bericht door Simão »

Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar persoonlijk zie ik het nut an de toevoeging "gender" niet. Een cisvrouw heeft ook problemen met uiterlijkheden die haar niet aanstaan en de cosmetische industrie vaart er wel bij.
Ik snap disforie prima. En voor mij ben je als transvrouw gewoon vrouw. Dus ik snap dat je problemen kunt hebben uiterlijkheden. Maar ik zou dat dysforie noemen. Geen gender dysforie. Bij mij is gender dysforie problemen hebben met je uiterlijkheden die niet bij jou horen omdat er een discrepantie is tussen gender en geslacht. Niet bij wat je wenst als ideaal.
Maar de definitie laat ruimte, volgens mij. Dus ieder kan dat invullen naar hoe zij het beleven.

Borsten hoort bij uiterlijke geslachtskenmerken die onder de invloed van geslachtshormonen ontstaan. Bovendien hebben naast dat het gewoon voedingsbronnen zijn voor babies, ook een erotische betekenis. En ze zijn niet altijd te verbergen. Ik vind dat iets anders dan een lichaamsvorm.
Dat je als transman mannenborsten wilt en als transvrouw vrouwenborsten, is logisch, maar de grootte ervan is feitelijk irrelevant. Dat heeft weer te maken met wensen van jouw idealen op dat gebied. In mijn ogen dan, hè.

Maar..... als ik er bij nadenk komt de voor het oog slankere taille door het bredere bekken, dat is op zich ook geslachtsverbonden, natuurlijk. Daar wil ik best in meegaan!
En ik snap dat een taille versmallen soms makkelijker is dan heupen verbreden. ;)

Ik vind het leerzaam om diverse ideeën over dit soort dingen te lezen en ik ga ook zeker niet uit van een gelijk van mijn kant. Mijn meningen zijn meestal maar prille ideetjes die enorm aangezet en bijgesnoeid kunnen worden, hoor.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark