Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe erg is het om binders langer dan 12u per dag aan te hebben?

Make-up, kleding, en zo voort
Liano
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 aug 2018, 08:22
Gender: Trans FtM

Hoe erg is het om binders langer dan 12u per dag aan te hebben?

Bericht door Liano »

Zoals de titel al zegt; hoe erg is het om langer dan 12u een binder aan te hebben? Ik heb meestal van 7 tot 9 een binder aan. Is dat erg?
Gebruikersavatar
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Hoe erg is het om binders langer dan 12u per dag aan te hebben?

Bericht door KeepzD »

Het is zeker niet gezond.
Je hebt grotere kans op littekenweefsel-vorming, op ademhalingsproblemen.. Beste is om het tussen de 8 tot 10 uur per dag te houden.
Forever myself
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Hoe erg is het om binders langer dan 12u per dag aan te hebben?

Bericht door Anon20190508 »

Zoals Dennis zegt: littekenweefsel. Dan kan je denken 'dat is toch niet zo erg', maar als je later een mastectomie wilt kan dat littekenweefsel voor heel veel problemen zorgen.
Ook is je lichaam er verder inderdaad niet blij mee. Je huid kan er slechter door ademen en je kan bijv zweet minder goed kwijt, om nog over je ribben maar te zwijgen... Gelukkig zijn de meeste binders vandaag de dag veel beter, maar ik zou het niet aanraden. Wat je wel kan doen is tussendoor een pauze inlassen zodat je lichaam tot rust kan komen. Uurtje of twee, drie. Vervelend, maar uiteindelijk denk ik wel beter voor je.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

๐Ÿณ๏ธโ€๐ŸŒˆ #femaletotwink ๐Ÿณ๏ธโ€๐ŸŒˆ
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Hoe erg is het om binders langer dan 12u per dag aan te hebben?

Bericht door Jer158 »

Binden is niet goed voor je (ook 8 tot 10 uur niet, maar uiteraard hoe korter hoe beter). Het is altijd een afweging tussen fysieke en mentale gezondheid.

Je wilt zo kort mogelijk binden om de kans op schade te beperken. Het gaat hierbij niet eens om acute schade (mensen die bij hoesten een rib breken, of die problemen krijgen bij ademen) maar juist ook om de schade die opbouwt: de elasticiteit van de huid gaat achteruit, de spieren rondom je ribben worden zwakker, de kraakbeen en bindweefsel worden niet blij, je ademt oppervlakkiger, etc.

Als je geluk hebt kun je jaren doorgaan met slechte bindergebruiken zonder al te veel problemen, maar als je pech hebt kom je vrij snel op een punt waar je niet meer KAN binden en dan ben je verder van huis. Het lastige is dat je niet per se iets merkt in eerste instantie, wat heel verradelijk is.

Mijn gebruiken waren niet heel slecht, maar alsnog zat ik binnen een paar jaar met de gebakken peren. Het is dat ik toen geopereerd kon worden, want anders had ik een probleem gehad.

TL;DR: Hoe slecht het is? Dat is koffiedik kijken, maar goed voor je is het sowieso niet.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Maurits
Berichten: 106
Lid geworden op: 24 nov 2017, 21:51
Gender: Man
Locatie: 023

Re: Hoe erg is het om binders langer dan 12u per dag aan te hebben?

Bericht door Maurits »

Mijn diagnostisch psycholoog zei onlangs dat de huid minder elastisch kan worden door een binder. Met als gevolg dat het litteken van de mastectomie minder mooi heelt...

Ik heb besloten het komende jaar dan maar uit te zingen met een sport-bh - die drukt het al aardig plat. En wijde overhemden om de boel te camoufleren. Met een kleine c-cup hoop ik daarmee weg te komen.

Maar ik kan me voorstellen dat dit niet mogelijk is voor grotere maten.
"May your choices reflect your hopes, not your fears." (Nelson Mandela)

Van dysforie naar euforie.


Afbeelding