Haar knippen > FtM

Make-up, kleding, en zo voort
Vethrvolnir
Berichten: 2347
Lid geworden op: 27 mei 2019, 20:07
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: hij/hem

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door Vethrvolnir »

ik out mezelf tegenwoordig preventief voordat ik naar een nieuwe barbier ga. ik heb nu drie barbiers geprobeerd. een stijl waardoor mijn hoofd vierkanter lijkt vraag ik nu om. zijkanten bij de oren 0 mm. en dan naar langer. met een lange kuif bovenop . standaard barbier stijl zeg maar. voordeel van barbier is dat ze niet per abuis een vrouwenkapsel gaan maken.
:shock:
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door Caelan »

Bedankt voor jullie reacties! Hier heb ik echt veel aan. Ik denk dat het inderdaad een behoorlijke verademing gaat zijn, hoewel de stap om het te doen wat groot is als je altijd lang haar hebt gehad.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
Matijs
Berichten: 842
Lid geworden op: 05 aug 2018, 17:16
Gender: Trans FtM
Locatie: België (Limburg)

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door Matijs »

In mijn ogen kunnen mannen ook gewoon lang haar hebben. Het is aan jou wat je wilt. Je hoeft het niet per se kort te knippen, omdat anderen dat hier ook doen. Als jij maar tevreden bent!

Ik heb ervoor gekozen om niet steeds een stukje eraf te knippen totdat het echt kort is. Dat leek mij makkelijker. Anders moet je elke keer de 'nieuwe' jij laten zien aan anderen. Ik wilde het gewoon in één keer gehad hebben.

Wel heb ik eerst een kort vrouwen/unisexkapsel genomen en heb ik het na een aantal maanden nog iets korter laten knippen. Mijn haar kwam eerst bijvoorbeeld nog net over de oren, nu niet meer. Veel korter dan nu (je hebt me al een keer gezien, dus je weet welke lengte mijn haar ongeveer is) wil ik voorlopig ook niet.

Over die 'fck it-mentaliteit', die kwam bij mij vooral pas na het nieuwe kapsel haha.
###
Caelan
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 okt 2019, 13:48
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Limburg

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door Caelan »

Chivan schreef: 02 feb 2020, 19:07 In mijn ogen kunnen mannen ook gewoon lang haar hebben. Het is aan jou wat je wilt. Je hoeft het niet per se kort te knippen, omdat anderen dat hier ook doen. Als jij maar tevreden bent!

Ik heb ervoor gekozen om niet steeds een stukje eraf te knippen totdat het echt kort is. Dat leek mij makkelijker. Anders moet je elke keer de 'nieuwe' jij laten zien aan anderen. Ik wilde het gewoon in één keer gehad hebben.

Wel heb ik eerst een kort vrouwen/unisexkapsel genomen en heb ik het na een aantal maanden nog iets korter laten knippen. Mijn haar kwam eerst bijvoorbeeld nog net over de oren, nu niet meer. Veel korter dan nu (je hebt me al een keer gezien, dus je weet welke lengte mijn haar ongeveer is) wil ik voorlopig ook niet.

Over die 'fck it-mentaliteit', die kwam bij mij vooral pas na het nieuwe kapsel haha.
Mannen kunnen inderdaad zeker lang haar hebben! Wat bij mij vooral een punt is, is dat mijn gezicht niet mannelijk zal veranderen zolang mijn haar lang is. Ik denk dat lang haar in mijn ogen op dit moment alleen mannelijk zou zijn, als ik ook gezichtshaar heb en dat heb ik natuurlijk (nog) niet.

Ik heb een kapsel in mijn hoofd die ik zou willen en wat volgens mij heel goed bij me zou passen. Mijn vriendin vindt het ook heel mooi en weet zeker dat het goed gaat staan. Ik plan sowieso om het binnenkort aan meer mensen te vertellen, zodat het niet voor iedereen zomaar een shock is (gewoon mensen die dichtbij me staan). Wellicht dat ik het daarna wat minder moeilijk vind.

Om te voldoen aan het beeld dat ik in mijn hoofd heb, weet ik zeker dat korter haar een stuk beter aan zou sluiten. Ik ben gewoon een persoon die heel moeilijk keuzes maakt en ik heb geen idee waarom (altijd al gehad), dus wellicht dat ook dat een grote rol speelt in deze keuze.
"There will be haters, there will be doubters, there will be non-believers, and then there is you, proving them wrong."
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door AJpoekie »

De reden dat ik telkens een stukje korter heb gedaan, was dat ik niet uit de kast was.
Naar mijn idee kon ik dus niet meteen met een mannenkapsel thuis komen.
Ik had wel heel veel "tomboy" kapsels uitgezocht en mijn kapper heeft er 1 gekozen ook onder het mom dat anderen er dan aan konden wennen. Het was voor mij ook behoorlijk eng/onwennig om daarmee naar buiten te gaan (ik weet nog steeds mijn 1e schooldag na de zomervakantie met mijn nieuwe kapsel en dat docenten, zelfs mijn studiebegeleider me niet herkende!). Damn, wat was ik nerveus, wilde echt onzichtbaar zijn....

Uiteindelijk heb je al die reacties gehad en dan is het oké. Ik deed toen steeds korter, totdat mijn ma af en toe beetje boos werd van "je lijkt nu net een jongen" en ik dacht alleen maar: "ja duh, dat is ook de bedoeling". (Dat kwartje is waarschijnlijk wel gevallen toen ik uit de kast kwam. Maar bij mij was het eerste korte kapsel er al in 2016 (daarna steeds korter), vanaf februari '18 stiekem als man in mijn eigen leefomgeving, de coming-out naar gezin/familie pas in sept '18. )

Als je al uit de kast bent, dan lijkt het me het fijnste om meteen naar het door jou gewenste kapsel te gaan.

Als "vrouw" had ik overigens mijn haar enkel in een staart, ik deed er niks mee.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door AJpoekie »

Denk trouwens dat dit gewoon een kwestie is van doen.
Je kan er lang over DENKEN, maar uiteindelijk VOEL je iets als je naar jezelf in de spiegel kijkt straks en dat is onbeschrijfelijk...
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
KeepzD
Berichten: 1304
Lid geworden op: 05 mei 2015, 21:45
Gender: Trans FtM
Voornaamwoorden: Hij/hem
Locatie: Ede, GLD

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door KeepzD »

Ik ben nog voor ik uit de kast was all in gegaan naar een kort kapsel. Was die eeuwige staart (en het gezeur van mensen dat ik er eens "wat leuks mee moest doen") zo ontzettend zat dat ik in 1x naar kort gegaan ben. Dat was een jaar of 6/7 voor ik uit de kast kwam als trans. Nooit spijt van gehad, wel ff een slapeloze nacht voor ik voor het eerst weer naar m'n werk ging, bang voor de reacties. Gelukkig viel dat reuze mee. Sindsdien wel van een "vrouwelijk kort" naar mannelijk kort kapsel gegaan. Nu klopt het eindelijk wat ik in de spiegel zie, hoewel ik wel hoop dat er met de T nog wat "bakkebaard" om de hoek komt kijken... :lol:
Forever myself
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door AJpoekie »

DennisH schreef: 04 feb 2020, 09:33 Ik ben nog voor ik uit de kast was all in gegaan naar een kort kapsel. Was die eeuwige staart (en het gezeur van mensen dat ik er eens "wat leuks mee moest doen") zo ontzettend zat dat ik in 1x naar kort gegaan ben. Dat was een jaar of 6/7 voor ik uit de kast kwam als trans. Nooit spijt van gehad, wel ff een slapeloze nacht voor ik voor het eerst weer naar m'n werk ging, bang voor de reacties. Gelukkig viel dat reuze mee. Sindsdien wel van een "vrouwelijk kort" naar mannelijk kort kapsel gegaan. Nu klopt het eindelijk wat ik in de spiegel zie, hoewel ik wel hoop dat er met de T nog wat "bakkebaard" om de hoek komt kijken... :lol:
Hahaha die opmerking is zóóóóó herkenbaar xD (Dat je eens wat leuks met de eeuwige staart moest doen)
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Anon20220124
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2019, 18:58
Gender: ———

Re: Haar knippen > FtM

Bericht door Anon20220124 »

Ik wilde (wil) mn haar ook langer houden, vind mannen met langer haar wel wat hebben. Koos toch eenmalig een korte stijl te proberen, waarom niet. Ging met mijn vader naar een echte mannenkapper en het ging trouwens perfect, wat me best verraste. Weet niet of ze het "door hadden" maar ik werd gewoon jongeman enz genoemd en geen spoor van de gevreesde "dus.. een tomboy stijl/pixie hm?" of enig disrespect.

Het voelt wel fijn, en ik pass ineens een stuk beter. Wanneer ik een tijdje T achter de rug heb wil ik het wel weer langer. Dit is niet echt mijn stijl. De zijkanten zijn niet super kort, 3 cm ofzo. Dan richting top een stuk langer en naar de zijkant.

Verrassend genoeg heb ik het idee er nu net iets minder jong uit te zien. Komt door de stijl, meer tiener, terwijl dat lange echt jongetjesachtig was.
Plaats reactie