Hoe is het om transgender te zijn?

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
SummerGirl
Gast

Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door SummerGirl »

Beste guys & girls,

Ik heb lang lopen twijfelen of ik hier een bericht zou neerzetten omdat ik zelf geen transgender ben. Door alle media aandacht die ervoor gekomen is heb ik echter steeds meer respect gekregen voor de struggles waar jullie dag in dag uit mee te maken hebben.

Ook kwamen bij mij verschillende vragen op. Want hebben jullie bijvoorbeeld een hekel aan het woord "transgender" ? En benoem je zoiets dan bijvoorbeeld in je baan/school? Vind je het vervelend als iemand je een transgender noemt? Of wil je gewoon "normaal" behandeld worden als jongen/meisje, man/vrouw?
En wat moet (de buitenwereld) je vooral niet zeggen?

Nu wil ik absoluut niet verkeerd over komen, en daarom heb ik ook lang getwijfeld. Maar ik ben toch nieuwsgierig geworden naar hoe zoiets dan zit, en hoe dat dan werkt. Dus aan wie kan je het dan beter vragen dan aan de communitie zelf?

En ik vroeg me ook af hoe het dan zit met daten? Want stel je bent geboren als jongen, maar bent nu vrouw. Val je dan ook op vrouwen? Of, omdat je dus eigenlijk gewoon vrouw van binnen bent, val je dan juist op mannen?
Of is dat gewoon bij iedereen totaal verschillend? En zou je dan liever daten met een andere transgender? Of maakt dat dan niet uit?

Nogmaals, ik wil niemand kwetsen of beledigen met mijn vragen, maar ik ben oprecht geïnteresseerd en wil transgenders beter leren begrijpen.

Groetjes,
SummerGirl
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Anon20180501 »

Hoi Summergirl

Veel, zo niet al je vragen worden beantwoord in het deel dat voor publiek toegankelijk is.
Veel succes en als er dan nog vragen zijn horen we het wel...
Tanja
Berichten: 308
Lid geworden op: 06 nov 2012, 19:51
Gender: Trans MtF
Locatie: rotterdam

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Tanja »

Hoi Summergirl,
Ik weet niet of je de intro's kan/mag lezen natuurlijk maar daar staan heel veel antwoorden op je vragen.
Persoonlijk heb ik geen hekel aan het woord transgender. Had het natuurlijk liever anders gezien (geboren als meisje) maar ik ben nu eenmaal wie ik ben.
Op het werk is deze term overigens not done. Een organisatie die bekend staat om zijn ruimdenkendheid en transparantie kan hier nog niet echt mee omgaan helaas. Dit resulteert in mijn geval in een enorme vertraging waardoor ik nu bij een psychologe loop.
Persoonlijk vindt ik het vervelend om opmerkingen als travie , omgebouwde oid te krijgen. Dat ben ik niet en ik wil het liefst opgaan in de menigte tussen alle andere vrouwen.
Daten...tja.
Ik viel altijd op vrouwen en verwacht ook niet dat dit na mijn uiteindelijke transitie anders zal zijn. Verder doe ik vooralsnog niet echt aan daten..

Groetjes
Waarom heb ik het mezelf zo moeilijk gemaakt?? Omdat ik waarschijnlijk een domme doos ben die het allemaal wel dacht te kunnen verdringen :fpalm:
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Anon20190516 »

Hoi,summergirl.persoonlijk vind ik de term"transgender"nogal storend.ik ben gewoon een vrouw en dat staat ook in mijn rijbewijs en identiteitskaart.
Verder is wat mij betreft het transgender gedeelte vooral een medisch probleem,net zoals mijn reuma ook een medisch probleem is en beiden
Worden ook op deze manier medisch behandeld.
Gr.Rikki
Offline
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Eva »

Tanja schreef:Hoi Summergirl,
Ik weet niet of je de intro's kan/mag lezen natuurlijk maar daar staan heel veel antwoorden op je vragen.
...
Nee Tanja, dat deel is voor de buitenwereld niet toegankelijk :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Alatàriël
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 feb 2017, 20:19
Gender: Androgyne
Contacteer:

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Alatàriël »

ik vind het heel leuk en goed om te horen dat je je op deze optimistische wijze wilt verdiepen.
vragen zijn er om beantwoord te worden, lees goed alle fora door die je kunt bekijken. (geen idee welke dat zijn)
en vraag rustig hier rustig.

(oh er zijn natuurlijk niet enkel Transgenders, maar nog tal van andere "labels" (ugh) )
Liefs ,
Ariël :hbeat:


check ook www.arielwassenaar.com en mijn instagram Arielwassenaar

Wherever you go,
No matter the wheather,
always bring your own

Sunshine
Arthas
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 mar 2017, 22:46
Gender: Trans FtM

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Arthas »

Hi,

Ik heb opzich geen hekel aan het woord transgender, maar als iemand mij zo zou aanspreken zou ik wel zeggen van hey noem me maar "naam". Want ik ben gewoon een persoon.
Ik ben zelf niet erg voorstander van benoemingen qua labels betreffende situaties of levensfases. Maar als het gaat om duidelijkheid in een bepaalde situatie dan is het soms onvermijdbaar.

baan/school kan ik op dit moment geen uitspraak over doen omdat ik mij in beide situaties niet bevind haha.

Zoals ik al zei ik wil gewoon behandeld worden als man en niet als transgender, wat de buitenwereld vooral niet moet zeggen zijn in het algemeen denigrerende dingen, die misschien wel op elk ander persoon van toepassing kunnen zijn, ga gewoon respectvol met elkander om.

Qua daten heb ik een lange tijd gedacht op vrouwen te vallen, het was eigenlijk pas toen ik van mijzelf ontdekte dat ik mij eigenlijk een man voelde ipv een vrouw ik ook meer open begon te staan voor mijn gevoelens tegenover mannen.

Zelf heb ik hierbij sterk het gevoel dat ik teveel competitie voelde met mannen, dat ik daarom niet op die manier naar een man kon kijken omdat het te confronterend zou zijn met hoe ik mij voelde. (waarvan ik toen nog niet wist wat dat gevoel dan was).

Ik denk dat het daten in het algemeen bij 'transgenders' hetzelfde zal zijn als bij elk ander persoon, want zoals ik eerder al zij onze transitie maakt ons niet anders dan andere mensen, het heeft naar mijn idee niks te maken met je geaardheid, maar misschien wel zoals bij mij het geval was, het ontdekken van je ware geaardheid.

Hoop dat je hier iets aan hebt. (:
Anouk
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 mar 2016, 11:00
Gender: Vrouw

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Anouk »

Hoi,

Het woord transgender vind ik tegenwoordig erg handig. De buitenwereld is steeds meer op de hoogte waar het voor staat en dit levert toch meer begrip op. Maar buiten dat ik transgender ben, ben ik vooral mens en in mijn geval vrouw.

De buitenwereld moet vooral niet zeggen dat het moedig is, dat het een keuze is of het hebben over omgebouwd.

Op mijn werk hebben ze moeten wennen, maar is het nooit een probleem geweest. Zelfs in de technische mannenwereld waar ik in werk wordt ik met zeer veel respect behandeld. Wat er veranderd is is dat nu de deur voor me open gehouden wordt.
Nothing changes as everything changes
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Anon20190501 »

SummerGirl schreef:Want hebben jullie bijvoorbeeld een hekel aan het woord "transgender" ?
Met alle media-aandacht van de laatste tijd is het vooral een makkelijk woord. De meeste nosm's hebben er op z'n minst al 's van gehoord en je moet dan minder uitleggen
SummerGirl schreef:En benoem je zoiets dan bijvoorbeeld in je baan/school?
In het dagelijks leven benoem ik het bij mensen waar ik slechts oppervlakkig mee omga gewoonweg niet. Waarom zou ik?
SummerGirl schreef: Vind je het vervelend als iemand je een transgender noemt? Of wil je gewoon "normaal" behandeld worden als jongen/meisje, man/vrouw?
Ik vind het in het algemeen niet onprettig om als mens behandeld te worden
SummerGirl schreef:En wat moet (de buitenwereld) je vooral niet zeggen?
Onwetendheid wordt vergeven, respectloosheid nooit

SummerGirl schreef:En ik vroeg me ook af hoe het dan zit met daten?
Doe ik niet, want heb al jáááren een monogame relatie :)
SummerGirl schreef:Want stel je bent geboren als jongen, maar bent nu vrouw. Val je dan ook op vrouwen? Of, omdat je dus eigenlijk gewoon vrouw van binnen bent, val je dan juist op mannen?
Of is dat gewoon bij iedereen totaal verschillend? En zou je dan liever daten met een andere transgender? Of maakt dat dan niet uit?
Verrassing! We zijn net mensen!
SummerGirl schreef:Nogmaals, ik wil niemand kwetsen of beledigen met mijn vragen, maar ik ben oprecht geïnteresseerd en wil transgenders beter leren begrijpen.
No offense taken
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Marcella
Berichten: 389
Lid geworden op: 18 nov 2016, 16:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Apeldoorn

Re: Hoe is het om transgender te zijn?

Bericht door Marcella »

SummerGirl schreef:Want hebben jullie bijvoorbeeld een hekel aan het woord "transgender"? En benoem je zoiets dan bijvoorbeeld in je baan/school? Vind je het vervelend als iemand je een transgender noemt? Of wil je gewoon "normaal" behandeld worden als jongen/meisje, man/vrouw?
En wat moet (de buitenwereld) je vooral niet zeggen?

...

En ik vroeg me ook af hoe het dan zit met daten? Want stel je bent geboren als jongen, maar bent nu vrouw. Val je dan ook op vrouwen? Of, omdat je dus eigenlijk gewoon vrouw van binnen bent, val je dan juist op mannen?
Of is dat gewoon bij iedereen totaal verschillend? En zou je dan liever daten met een andere transgender? Of maakt dat dan niet uit?
Hoi SummerGirl,

Zelf heb ik geen hekel aan het woord transgender. Voor mij is het woord makkelijk in het gebruik om aan anderen uit te leggen wat er aan de hand is, als bijvoorbeeld de treinconducteur een vrouw ziet, met een mannelijk ogend gezicht. Maar ik zie mijzelf niet als een transgender, maar gewoon als een vrouw (maar dan wel een vrouw die bepaalde lichamelijke kenmerken nog wel aangepast wil hebben).

Zelf meld ik mijn situatie ("ik ben een vrouw, maar heb nog enkele mannelijke lichaamskenmerken") waar dat nodig is - ik ben er vrij open over. Dus een toekomstige werkgever komt het te weten van mij, maar ook als ik bijvoorbeeld naar de sportschool zou gaan.

Ik heb er geen moeite mee als anderen mij "transgender" noemen - in ieder geval niet in de tijd totdat ik qua uiterlijk er helemaal als een vrouw uitzie. Wel hoop ik dat anderen mij (gewoon) als vrouw zien en behandelen, ook als men dat "transgender" naamkaartje gebruikt.

Ik ben vrij ruimdenkend, en kan er dus tegen als mensen (vaak onwetend) iets kwetsends zouden zeggen. Als mensen de term "ombouwen" gebruiken, dan word ik niet boos, maar ik leg dan wel uit dat transgenders liever over "in transitie gaan" spreken - ombouwen doe je met een auto.
Het enige dat mij pijn doet is als mensen keihard blijven zeggen dat ik een man ben, puur omdat men mijn baardhaar nog kan zien (en mijn mannelijke gezichtsuitstraling). Als het per ongeluk gaat, of als men onwetend is, dan vind ik zoiets niet erg. Maar sommigen ontkennen het hard als ik uitleg dat ik een vrouw ben, met mijn baardhaar als 'bewijs'.

Wat relaties betreft: vroeger viel ik op vrouwen ("hetero relatie"). Nu ben ik Lesbisch, en val ik nog steeds op vrouwen. Maar ik merk ook dat ik, nu ik iets langer leef, dat ik ook een beperkt deel van de mannen aantrekkelijk vind. Ik ben benieuwd of dit sterker wordt, vooral als ik in de toekomst aan de hormonen ga. Ik houd bi-seksualiteit dus open als optie.
Ik blijk zelf zowel op niet-transgender vrouwen, als op transgenders te vallen (vooral transvrouwen, maar soms ook op een transman). Het gedrag van de ander is voor mij het belangrijkste voor een mogelijke relatie.

Bovenstaande antwoorden zijn puur mijn situatie - iedere transgender zal hier anders over denken.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Liefs, Marcella (41 jaar)
Gesloten