Nieuwe chat! Zie dit topic.

politieke idealisten kapen genderdysforie

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Anon20180730
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 dec 2013, 12:21
Gender: Transgender

Re: politieke idealisten kapen genderdysforie

Bericht door Anon20180730 »

uit deze "doos" van Pandora kun je m.i. wel wat meer onheil verwachten ..
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: politieke idealisten kapen genderdysforie

Bericht door Marijn »

Zo jammer, dat mensen die zelf niet geaccepteerd worden door een deel van de bevolking dan zelf weer intolerant zijn tegenover mensen die weer niet aan hun denkbeelden voldoen. In dit geval naar genderqueers etc. toe. Geeft mij altijd een gevoel van kinderen die op school gepest worden die dan andere kinderen die nog meer 'anders' zijn zelf ook weer gaan pesten.

En ik krijg de indruk dat het interview ook vol met aannames staat waarvan de vraag is waar die op gebaseerd zijn. Dat de transitie niet meer vergoed zou worden als het uit de DSM gehaald zou worden bijvoorbeeld.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: politieke idealisten kapen genderdysforie

Bericht door wiggeltje »

@Marijn, wat is DSM ? (sorry, ben nog niet wegwijs in die termen).

ps: ik ligt mijn "andere" mening hier straks over uit. Ben het nog met interesse aan het volgen.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: politieke idealisten kapen genderdysforie

Bericht door Dieuwertje »

wiggeltje schreef: wat is DSM ?
Zie https://www.t-nederland.nl/forum/viewto ... gen#p98159
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: politieke idealisten kapen genderdysforie

Bericht door Emma »

wiggeltje schreef:@Marijn, wat is DSM ? (sorry, ben nog niet wegwijs in die termen).
De DSM is het standaardwerk van de Amerikaanse psychologenvereniging APA. Elke zoveel jaar komt er een nieuwe versie uit. De Amerikanen zijn al een tijdje bezig met de DSM-5, in Nederland gebruikt men over het algemeen nog de DSM-4 (eigenlijk: DSM-IV). Van de DSM-5 wordt gezegd dat er nogal wat dingen in staan om politiek correct te zijn, en dat het weinig toevoegt.

Voor ons is van belang dat in de DSM-IV staat dat we eigenlijk gewoon gek zijn: als je transgender bent, lijd je aan een genderidentiteitsstoornis, In de DSM-5 is dat hernoemd naar genderdysforie. Sommigen vinden dat een voorbeeld van politiek correct geneuzel, ik ben er van overtuigd dat ik op gendergebied niet gek ben (merk op dat ik voor andere gebieden een slag om de arm hou ;) )

Tegenstanders van die omschrijving in de DSM-5 vinden dat het nog steeds ten onrechte als een psychologisch iets omschreven wordt, terwijl dat met homoseksualiteit al lang niet meer gedaan wordt. Voorstanders denken dat het voorkomen van genderdysforie in de DSM-5 de basis is voor vergoedingen voor medische behandeling.

Dat laatste is echter niet waar. Voor vergoedingen is een heel ander boekwerk in gebruik, namelijk de ICD van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) van de VN. In de ICD staat alles omschreven, van gebroken benen tot, jawel, genderincongruentie. Die term vind je terug op het vergoedingenoverzicht van je zorgverzekering, als je in behandeling bent bij het VUmc.

Dus: als genderdysforie uit de DSM verdwijnt, blijven de vergoedingen gewoon in stand. De DSM en de ICD zijn onafhankelijk van elkaar. Jammer voor Naomi (plank, slaan, mis), fijn voor ons :D
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: politieke idealisten kapen genderdysforie

Bericht door wiggeltje »

Aha zo. Ik geloof eraan dat dit wel goed zit in Nederland. Vond het wel een interessante weetje over de DSM, echter is het mij best ingewikkeld ;)

Enige wat mij opviel aan deze artikel is de onrechtvaardigheid tegen Naomi dat zij werd uitgemaakt voor 'homonationalist', wat zo'n belangenorganisatie behoorlijk kleurt. Zoiets laat mij snel blijken dat zulke belangenorganisaties geen steun waard zijn.

Ik ben hier niet voor of tegen Naomi, of voor of tegen jullie. Wel is het goed dat ze met zo'n interview komt. Nu dit op het prikbord staat, samen met de comments, kijk ik er iets anders tegenaan.
Voor het fenomeen genderqueers, transgenders die zich iets tussen man en vrouw in voelen, is vooralsnog geen wetenschappelijke basis. Het komt op mij over als een pseudo-identiteit, die lekker progressief is en past bij het politiekcorrecte discours en de kraakpandensfeer
Hier ben ik het dus ook niet mee eens. Hier spreek ze duidelijk voor zichzelf. Afgezien ik ook niks met kraakpanden en dat soort subcultuur heb, maar dat moet men voor zichzelf weten. De gevaar ligt echter wel als wanneer mensen opeens hun politieke denkbeeld willen opdringen in belangenorganisaties.

Al die andere zaken, zoals gender-neutrale toiletten, boeien mij niet echt.

Ik lees hier toevallig ook over minderheid versus meerderheid, maar het hangt van de individu af hoe de karakter is. Ik geloof niet in meerderheid versus minderheid, ik ben trots op mijzelf, mijn trots maakt mij machtig.