Maakt het uit dat genderdysforie een kenmerk is van intersex?

Psychologen en procedures
Mich
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2017, 23:34
Gender: Genderfluid

Maakt het uit dat genderdysforie een kenmerk is van intersex?

Bericht door Mich »

Hoi

Ik las vandaag (elders) van iemand die in het traject van mtf zit, die de vraag kreeg of zijn genderdysforie het kenmerk is van een intersex aandoening?

Waarom wordt deze vraag eigenlijk gesteld?

Want naar mijn ervaring kan je "het vrouwelijk gevoel" niet even gaan uitschakelen door nog meer testosteron te gaan slikken. Ik slik al 28 j testosteron, in beste hoge dosis en nog steeds voel ik mij zeer aanwezig vrouwelijk.

Ik vind het tegelijk best gek dat ik zonder problemen over testosteron in hoge dosis kan beschikken. Maar dat men moeilijk zou doen om mij oestrogeen te gaan toedienen? Want ook iemand met 47 xxy zoals ik dient blijkbaar doorheen het traject van enkele maanden als vrouw (door het leven) te gaan.

Ik ben genetisch man EN vrouw, kan er nog een beter wetenschappelijk bewijs gevonden worden ? :)

OF geldt voor mensen met een intersex aandoeing een andere te volgen procedure, wanneer je je uitspreekt over geslachtsverandering?


Groetjes

Mich
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Maakt het uit dat genderdysforie een kenmerk is van intersex?

Bericht door Nate_0 »

Is deze persoon mtf maar met een voorkeur voor mannelijke voornaamwoorden of ftm?

Anyway, voor zover ik weet is behandeling bij klinefelter over het algemeen testo, omdat het gezien wordt als een gebrek daaraan. Heb je daarnaast genderdysforie, dan is de kans groot dat je voor oestrogeen het 'gebruikelijke' traject zult moeten volgen.
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Maakt het uit dat genderdysforie een kenmerk is van intersex?

Bericht door Dieuwertje »

Mich schreef:Ik vind het tegelijk best gek dat ik zonder problemen over testosteron in hoge dosis kan beschikken.
Het is in ieder geval heel krom dat als je genderdysforie hebt je door een heel traject heen moet waarbij een psych moet vaststellen dat het ook echt zo is en dat bij interseks conditie zonder meer besloten wordt dat je aan de hormonen moet en aanpassende operaties krijgt. Met dat laatste is in het geval van verkeerde keuzes al heel wat schade aangericht.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Maakt het uit dat genderdysforie een kenmerk is van intersex?

Bericht door Anon20180311 »

Dieuwertje schreef:
Mich schreef:Ik vind het tegelijk best gek dat ik zonder problemen over testosteron in hoge dosis kan beschikken.
Het is in ieder geval heel krom dat als je genderdysforie hebt je door een heel traject heen moet waarbij een psych moet vaststellen dat het ook echt zo is en dat bij interseks conditie zonder meer besloten wordt dat je aan de hormonen moet en aanpassende operaties krijgt. Met dat laatste is in het geval van verkeerde keuzes al heel wat schade aangericht.
Hoi Dieuwertje,

Als een kind overwegend duidelijk zichtbaar geboren is van het mannelijk geslacht, is het toch zo vreemd niet dat ze later Testo aanraden ( of omgekeerd oestro aanraden) der behandeling. Niet ieder kind of jongvolwassen met een interseks conditie geeft immers GD. Mensen met een interseks conditie zonder GD kennen eerder nog steeds baat bij een aangepaste hormonen behandeling. 30 j geleden, kenden nog maar weinig mensen het woord GD, laat staan de diagnose. Er is veel veranderd, dankzij het kennen en herkennen van GD, zowel bij biologische als interseks personen.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Maakt het uit dat genderdysforie een kenmerk is van intersex?

Bericht door Dieuwertje »

Nick schreef:Als een kind overwegend duidelijk zichtbaar geboren is van het mannelijk geslacht, is het toch zo vreemd niet dat ze later Testo aanraden ( of omgekeerd oestro aanraden) der behandeling. Niet ieder kind of jongvolwassen met een interseks conditie geeft immers GD
Het klopt dat lang niet ieder kind met interseks conditie GD heeft. Helemaal waar. Maar het is absoluut niet uit te sluiten. Dus dat zou je dan toch op zijn minst uit moeten zoeken. Het geven van de hormonen geeft een blijvende verandering om maar niet te spreken over operatieve aanpassingen.
Als het dan bij GD zo nodig is om ons te beschermen tegen verkeerde beslissingen dan zou dat voor de behandeling van een interseks conditie natuurlijk ook moeten.
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Maakt het uit dat genderdysforie een kenmerk is van intersex?

Bericht door Anon20180311 »

Dieuwertje schreef:
Nick schreef:Als een kind overwegend duidelijk zichtbaar geboren is van het mannelijk geslacht, is het toch zo vreemd niet dat ze later Testo aanraden ( of omgekeerd oestro aanraden) der behandeling. Niet ieder kind of jongvolwassen met een interseks conditie geeft immers GD
Het klopt dat lang niet ieder kind met interseks conditie GD heeft. Helemaal waar. Maar het is absoluut niet uit te sluiten. Dus dat zou je dan toch op zijn minst uit moeten zoeken. Het geven van de hormonen geeft een blijvende verandering om maar niet te spreken over operatieve aanpassingen.
Als het dan bij GD zo nodig is om ons te beschermen tegen verkeerde beslissingen dan zou dat voor de behandeling van een interseks conditie natuurlijk ook moeten.
Hoi Dieuwertje,

Idd, en dat is nu stilaan ook zo ( o.a. de psycho, of poortwachter zijn of haar taak). Verplichte operatieve ingrepen of toedienen van hormonen zonder eigen persoonlijke inspraak, der interseks conditie is stilaan gelukkig verleden tijd aan het worden. Mede dankzij, de GD diagnose al dan niet te hebben, zowel bij interseks als bij de biologische man of vrouw-zijnde, met al dan niet grote of kleine biologische afwijkingen.
Daar GD, totaal los staat van het biologische geslacht. En dus eveneens, bij de gewone biologische man of vrouw of interseks, absoluut niet uit te sluiten valt.


Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .