Nieuwe chat! Zie dit topic.

SIRE spotje over jongens

Nieuwsberichten
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Alice »

Ik kijk positief tegen het spotje aan.
”Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde." en zo is het!!!
http://sire.nl/nieuws/nieuwe-sire-campa ... zijn%C2%B4

De pro en contra strijd is al losgebarsten op het net.
Gender verenigingen die gendergelijkheid propageren gaan de barricades op. Wachten op reacties van diverse anti- discriminatie groeperingen.

Een stukje uit Geen Stijl (een stijlloos stukje dus).
"Jongens waren we. En we zaten niet op een kinderopvang met een klimrek. Als we niet in een boom zaten dan zaten we op het water.
We bliezen een rubberboot half op en maakten die met een lang touw vast aan de speedboot van Sjoerd. Als je dan op volle snelheid in de punt van die rubberboot ging zitten had je een onderzeerubberboot. Trok je de punt van de slappe rubberboot weer omhoog vloog je vijf meter de lucht in.
De boomhut van Wiebe staken we in de fik, met kerosine van Douwe, wiens vader op de vliegbasis werkte. Wiebe kon er net op tijd uitspringen. Zijn schouder duwden we weer in de kom en gingen ranja halen.
Op woensdagmiddag kluitengevecht met de christelijken-misselijken, en als de kluiten op waren bestookten we hunnie met blaaspijpen van elektra-buis. Voor de pijlen waren Neckermann-reisgidsen het beste, helemaal als je de punt insmeerde met Bison-kit. We spraken af niet op elkaars ogen te mikken. Toen kwam de mooie Anna in het dorp wonen. Haar moeder kreeg 5000 gulden om te verhuizen van Den Haag naar Friesland. Wie het verst met zijn fiets van de brug kon springen, mocht met Anna. Taeke won, en toen-ie terugkwam uit het ziekenhuis schreven we allemaal onze naam op zijn gipsbeen. Pies. Poep. Kont. Lul."

Geschreven in de 50er jaren stijl maar dat is dat spotje ook.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Jer158 »

Alice schreef: 26 jul 2017, 15:40”Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde." en zo is het!!!
Dat is helemaal waar. Het punt blijft echter dat het verschil tussen de gemiddelde jongen en het gemiddelde meisje veel kleiner is dan het verschil tussen jongens onderling (en meisjes onderling). Daarnaast zijn er genoeg jongens zijn die minder jongensachtig zijn dan het gemiddelde meisje (en meisjes die meer jongensachtig zijn dan de gemiddelde jongen). Daarom is deze stereotypering niet ongevaarlijk.
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Dieuwertje »

Jer, je haalt de woorden uit mijn mond. Dus beter zou zijn 'Mensen zijn gelijkwaardig, maar niet het zelfde.' Maar dan past het spotje ook al niet, want alle jongens moeten hetzelfde doen.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Jannet V »

Juist wij zouden in staat moeten zijn om door de hokjes heen te kijken maar ik zie een spastische neiging om dit te onderdrukken. Twintig jaar geleden had ik regelmatig mijn oppaskinderen samen met m'n dochters. Soms was het een clubje van 4, soms 6 en af en toe 8 in de leeftijd van 6 tot 12. De verhouding m/v was altijd ongeveer 50/50 en heel veel jaren geleden schreef ik dit over 'mijn' kinderen.

Dropjes (Knooppunt Vredeveld)

Eind vorige eeuw, toen mijn deelname aan de economische groei nog bestond uit oppassen en naschoolse opvang van de nieuwe Nederlanders, gebeurde het regelmatig dat er minstens 8 kinderen door het huis en de tuin renden. Speelverkeer, wat in een ommezien het parket veranderende in een verraderlijke gladde verkeersader, de zandbak in het strand van Zandvoort op de eerste zomerse dag en de wc in het damestoilet van een bioscoop in de pauze van een kaskraker. Als de zandbak of de keukentafel er dan uitzagen als knooppunt Eemnes of het Julianaplein in de spits, gebeurden er ook regelmatig ongelukken. Meestal alleen bijna onzichtbare “blikschade” maar soms toch een verwonding van een groter kaliber, die dan vervolgens door mij werd gecamoufleerd met een pleister en afgedekt met een kusje. Maar in alle gevallen moest er een dropje op, niet zozeer voor de fysieke pijn maar meer voor de mentale schade die altijd vele malen groter was dan het lichamelijke letsel. En wonderwel, na het magische dropje verdwenen de tranen als sneeuw voor de zon, het slachtoffertje rende terug naar de plaats “des onheils” om zich weer te storten in de speelspits. En “kleurenblind” als kinderen zijn, zagen ze nooit op tijd het volgende rode licht, een collega spitsgenootje, of een plotseling van rechts opdoemende schommel en stond even later weer een, in het drukke speelverkeer teleurgestelde jongeling met hevig doorweekte ogen naast me. Die zich dan heftig snikkend, hortend en stotend afvroeg waarom fietsen met losse handen wel ging en schommelen, met diezelfde ledematen in de zak, niet. Vervolgens begon het hele ritueel opnieuw, pleister, kusje en dropje als startschot om zich weer te mengen in de speelchaos.
Ik heb nooit de indruk gehad dat er misbruik is gemaakt maar zorgde desondanks altijd dat de droppot goed gevuld was want je wist het maar nooit, er kon zich eens een kettingbotsing voordoen en dan waren de rapen gaar!

Mensen maken hokje op het moment dat ze er van overtuigd zijn dat hokje bestaan.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Alice »

Dieuwertje schreef: 26 jul 2017, 19:54 'Mensen zijn gelijkwaardig, maar niet het zelfde.'
Doet mij weer denken aan; dat “alle dieren (kinderen, mensen) gelijk zijn, maar sommige meer gelijk zijn dan andere.”
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Dieuwertje »

Ja die hokjes. Maar het is juist op het moment ik uit mijn eigen hokje stap dat ik een ernstig vermoeden heb dat dit bij een hoop mensen een verkeerde boodschap af gaat geven. Het gaat er niet om hoe ik de boel kan relativeren, maar hoe ik denk dat het relativeren bij veel mensen niet gaat gebeuren.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Dieuwertje »

Alice schreef: 26 jul 2017, 17:22Doet mij weer denken aan; dat “alle dieren (kinderen, mensen) gelijk zijn, maar sommige meer gelijk zijn dan andere.”
Dat natuurlijk in ieder geval :lol:
Gebruikersavatar
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Alice »

Hokjes hebben een doel, geeft standvastigheid, een houvast aan wie en wat je bent.

Veel transgenders (w.o ik) vinden hokjes juist fijn dan kun je over stappen naar het ander en hebben de nodige moeite daar voor over.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Nate_0 »

hokjes kunnen inderdaad fijn zijn, maar niet op het moment dat ze impliceren dat gedrag uit het andere hokje op een of andere manier minder is en dat is wel een beetje waar SIRE op aanstuurt...

daarnaast zijn de hokjes die transgenders fijn vinden anders dan hokjes die je gedrag en interesses menen vast te moeten leggen en vaak breder en algemener (dus: make up is vrouw, zonder make up is man--baard is man, zonder baard is vrouw) en geldt dat ook nog eens niet voor alle transgenders, of dat nou vanwege zijn/haar/their gevoelens is of vanwege zijn/haar/their plaats in de transitie.

niet iedereen is sportief. niet iedereen houdt van buiten spelen, of vies worden. dat geldt voor zowel jongens als meisjes, als daar tussenin. en andersom.

daarnaast wordt hier gezegd dat JONGENS dit MOETEN, en dat vind ik überhaupt irritant. gats.

(om nog maar niet te spreken van de recente stroming waarbij "jongens presteren minder goed dus x en x moet gaan veranderen" met een niet geschreven maar sterk geïmpliceerde "ten koste van de meiden")
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: SIRE spotje over jongens

Bericht door Jer158 »

Helemaal eens met Dieuwertje en Nate.

Sommige transgenders hebben juist een pleuris hekel aan hokjes omdat we zien hoeveel leed het veroorzaakt (en niet alleen bij onszelf omdat we toevallig trans zijn).

Ik heb mij heel lang laten tegenhouden om in transitie te gaan door die hokjes omdat ik juist altijd een stereotype jongen ben geweest. Het voelde alsof ik door in transitie te gaan toegaf aan die hokjes en stereotypes, waar ik daarvoor juist "stereotypedoorbrekend" was. Dat is jammer, want hoewel ik nu wat meer in de hokjes pas wil ik nog steeds op geen enkele wijze verantwoordelijk zijn voor het in stand houden ervan.
Hung her from the branches of a mango tree