Genderneutraal ?

Nieuwsberichten
Plaats reactie
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Genderneutraal ?

Bericht door Dieuwertje »

Merkwaardig gebruik van 'genderneutraal'.
http://www.nhnieuws.nl/nieuws/210297/Ge ... g-in-Hoorn

Dus om maar wat te noemen, als je als vrouw vanwege je werk neutraal gekleed bent dan ben je een genderneutraal persoon als een ander even niet meteen ziet of het een man of vrouw is..
Lijkt mij in dit geval toch dat zowel bij de politie als bij het artikel de term 'persoon' toepasselijk genoeg was geweest.
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Genderneutraal ?

Bericht door Jannet V »

De melder bedoelde het goed maar snapt er zo langzamerhand ook helemaal niets meer van. En dat begrijp ik dan wel weer.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Genderneutraal ?

Bericht door wiggeltje »

bewaar dit voor een 1 april grap :mrgreen:
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Genderneutraal ?

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik had die kop gelezen en dacht dat het van de speld kwam.
Irene
Lau92
Berichten: 86
Lid geworden op: 31 jul 2017, 23:28
Gender: Genderfluid
Locatie: Drenthe

Re: Genderneutraal ?

Bericht door Lau92 »

Dus... Niet best, niet best... :roll:
Can we be just who we are?
Doesn't matter if the road is far
'Cause there are no regrets and there is no stress
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Genderneutraal ?

Bericht door Anon20230219 »

Tja even kunnen lachen bij een kopje koffie hahaha.
Isabelle
Berichten: 525
Lid geworden op: 19 jun 2016, 02:38
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Amsterdam

Re: Genderneutraal ?

Bericht door Isabelle »

Wat mij betreft gewoon goed gehandeld door de melder. Het nieuws bericht dat het woord gebruikt is een beetje vaag (we weten natuurlijk niet of de persoon daarna heeft aangegeven als gender neutraal bestempeld te willen worden).
Maar de melder....
Als er vrouw was gezegd door de melder en het bleek een man te zijn(of vice versa) dan was er meer onduidelijk.
Bij melding, als ze vragen of het om een man of vrouw gaat, ga je als melder uit van bepaalde kenmerken die voor jouw staan als mannelijk of vrouwelijk ( die iedereen op het forum hier wel een beetje volgt/een eigen idee over heeft). Als dit niet duidelijk is voor je, is het nog stommer zomaar iets te roepen > Gender neutraal vind ik top dan > Ik kan het niet plaatsen zeg je dan.
Signalement van iemand die niet echt in de hokjes te plaatsen valt, valt ook op lijkt me.

lekker drama weer over een begrip in een artikel he XD, Denk eens mee met die mensen.
Tis niet goed als ze het(fout) benoemen, maar niet benoemen is ook fout.
Circel is rond, iedereen altijd een opmerking.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Genderneutraal ?

Bericht door Anon20230219 »

Ja is zeker wel een punt hoor Isabelle, ik heb verder niemand aangevallen..
Moet vaak lachen hoe men deze term te pas en onpas de media in smijt..het woord van 2017 gaat zeker genderneutraal worden kan gewoon niet anders :)
Aan de andere kant is het soms ook bijzonder verwarrend allemaal..
wiggeltje
Berichten: 455
Lid geworden op: 14 aug 2016, 15:14
Gender: Transgender
Locatie: IJmuiden

Re: Genderneutraal ?

Bericht door wiggeltje »

Ach ja, het is komkommertijd :roll: dan gaat het nieuws over onzin, eieren, W.C's, overgewicht, enz.
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Genderneutraal ?

Bericht door Jeste »

Op de radio werd er overigens veel gepraat naar aanleiding van het genderneutraal aanspreken.

Zoals op NPO Radio 1 in de nacht: www.nporadio1.nl/dit-is-de-nacht/onderw ... amenleving. Dit duurt 2 uur. Het 2e uur lijkt het interessantst te zijn.

Verder nog op BNR Nieuwsradio in het programma "Ask Me Anything": Vandaag kun je alles vragen over genderidentiteit
Amsterdam kondigde vandaag aan voortaan een genderneutrale gemeente te zijn. Dus hoe zit het met genderidentiteit, genderneutraal, genderdysforie, het verschil tussen gender en sekse, wanneer ben je dan transgender?
Te gast zijn:
-Brand Berghouwer van Transgender Netwerk Nederland
-Jojanneke van der Toorn bijzonder hoogleraar gender op de werkvloer aan de universiteit -Leiden
-Taaldokter, Neerlandicus Joost Swanborn.

www.bnr.nl/radio/askmeanything/10326910 ... identiteit
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Plaats reactie