Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Open forum, waar ook de transgenders op dit forum kunnen meepraten.
Esther
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 aug 2012, 10:21
Gender: Vrouw
Locatie: Eindhoven

Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Esther »

Hoii,

Is er ook een mogelijkheid om zelf een topic te starten?
Ik wilde graag advies/ info vragen betreft het eerste bezoek van het VUMC.
Wij willen graag zo goed mogelijk voorbereid zijn.

Aangezien ik meega heb ik mijzelf al enigzins voorbereid.
D.w.z. ik let erg op mijn woorden.
Ik noem mijn zoon LOgan en spreek met hij/hem.

Ook ben ik na het lezen van dit forum ( onderwerp hormonen ) gaan googlen naar de " bijsluiters" van de hormonen.
Hiervan wordt een samenvatting gemaakt, zodat hij duidelijk kan aangeven dat hij weet wat het inhoud om hormonen te spuiten/smeren voor de rest van zijn leven.
Dat hij weet wat de bijwerkingen etc. inhouden.

Hebben jullie misschien tips voor ons om goed voor de dag te komen, zodat mijn zoon eerder groen licht krijgt?

Alvast heel erg bedankt en een fijn weekend
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Nate_0 »

Er is niet echt iets als je op een bepaalde manier kleden om eerder groen licht te krijgen. Wel hangt de keuze van het team waar je heen gaat samen met hoe lang groen licht duurt. Het VU doet er ongeveer een jaar over (ik hoor zelden dat het veel korter is), het UMCG (waar je alleen heen kunt als je in het Noorden woont) een maand of 4/5 en dat gaat volgens een soort van informed consent model, en bij Stepwork is 3 maanden vrij normaal (dit zijn overigens de gemiddelde tijden zoals ik ze mee krijg van het forum en een aantal mensen die ik IRL ken).

Ze willen vooral kijken of de persoon in kwestie zich in een veilige omgeving bevindt, voldoende steun krijgt uit die omgeving, en zelf sterk genoeg in zijn/haar schoenen staat om het traject an te kunnen.

En natuurlijk is het mogelijk om zelf een topic te starten! In dit geval zou het goed passen in het "medisch" subforum :) En je zoon mag natuurlijk ook zelf lid worden van het forum, zou hem dat helpen (er staan dagboeken in het dagboektopic van zowel transvrouwen als transmannen).
meerdere zakken met zaagsel
Esther
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 aug 2012, 10:21
Gender: Vrouw
Locatie: Eindhoven

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Esther »

Hoi Nate,

Dank je wel voor je reactie en info.
Mijn zoon heeft zich inmiddels hier aangemeld, vandaar dat ik zijn naam ook noem.
Hij zit alleen ff in een flinke dip ( menstruatie ) dus vandaar dat ik dingen aan het uitzoeken ben.

Stepwork wordt wel steeds interessanter...
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Nate_0 »

Ik ben echt mega blij met Stepwork, om eerlijk te zijn. Ik ben op intake geweest bij het UMCG en ik voelde een afstand tussen mij en de behandelaar daar die ik bij Stepwork nooit heb gehad. Daarnaast betrekt Stepwork andere problemen, wanneer je die hebt, ook bij je genderdysforie, omdat dat natuurlijk ook flink invloed heeft op je huidige gesteldheid. En ook al heb ik Alwin (de FtM werkzaam bij Stepwork) niet als therapeut, Lucien (zelf homoseksueel) is ook echt heel erg tof/top.

Ze stellen ook dat genderdysforie iets is wat zij niet kunnen vaststellen--alleen de patient zelf kan dat. Het is immers een intens persoonlijk iets. De omstandigheden daar buiten om zijn echter wel iets wat zij meenemen in hun besluit tot kijken of die persoon er klaar voor is--zo is voor mij de voorwaarde gesteld dat ik mijn coming-out tegenover mijn ouders zou hebben voordat ik verder kon met mijn traject (en die coming-out is inmiddels geweest, en ik ben blij dat ik die "stok achter de deur" had).

Het is wel zo dat Stepwork het juist belangrijk vindt om het traject van een individu te volgen na aanvang van de start van HRT, omdat zij merken dat mensen juist dáár op een moeilijk punt stuitten, ipv vóór aanvang van de HRT. Dat betekent minstens 1 gesprek per 4 weken. En zoals ik al aangaf, werken ze met endocrinologen die niet direct aangesloten zijn bij hun team (en dus niet bij bv. een teamoverleg zitten), en voor zover ik weet zitten die in Enschede, Amsterdam en misschien inmiddels in Leeuwarden hoewel ik niet weet hoever ze zijn met die afspraken. De psychiater die de 2nd opinion geeft werkt overigens wél samen met Stepwork, en die afspraak kan dus ook op (relatief) korte termijn plaats vinden.
meerdere zakken met zaagsel
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Jer158 »

Hoi Esther, van "eerder" groen licht zal geen sprake zijn. Op zijn best kun je proberen geen vertraging op te lopen, maar ook dat is natuurlijk niet gegarandeerd. Voor zover ik weet werkt het VU namelijk voor iedereen een lijst af en zijn daar geen uitzonderingen op. Daarnaast gaan mensen op vakantie, mensen worden ziek, zit er een keer 5 of 6 weken tussen de gesprekken ipv 4, etc. Het traject loopt helaas zelden helemaal vlekkeloos.

Jullie weten van de drie varianten testo (Nebido, Sustanon, gels) en de voor- en nadelen ervan? Heeft Logan nagedacht over welke operaties hij wel of niet wil, en kan hij zijn (voorlopige) keuze uitleggen? Kan Logan ook de vraag beantwoorden over "waarom nu" (waarom niet eerder of later of niet in transitie gaan)?

Het is verder geen vleeskeuring ofzo. Ze proberen een beeld te krijgen van wie je bent als persoon en hoe je gender daarmee samenhangt. Daar zal Logan ook zijn levensverhaal voor moeten schrijven.

Verder sluit ik mij bij de berichten van Nate aan.

EDIT: Schroom je/jullie niet om hier vragen te stellen. We hebben inmiddels flink wat collectieve kennis verzameld :)
Hung her from the branches of a mango tree
Esther
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 aug 2012, 10:21
Gender: Vrouw
Locatie: Eindhoven

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Esther »

Hoi Jer,

Dank je wel voor jouw bericht.
De 3 varianten testo daarvan heb ik de voor en nadelen van opgeschreven.
Hij wilt graag de volledige behandeling dus hormonen, borsten en baarmoeder weg en geslachtsoperatie.

Eicellen invriezen....Ik heb gezegd dat ik daar een beetje bezwaren tegen heb, omdat wij niet weten of genderdysforie erfelijk kan zijn en we willen allebei niet dat een eventueel kind dezelfde hel moet doorstaan. Dat is nog iets wat wij moeten uitdokteren.

Mijn zoon is bijna 6 jaar gehersenspoeld..daardoor tijd in de ontkenning gezeten.
( Hoorde zijn beste vriendinnen achter zijn rug om praten en dat was zo pijnlijk dat hij direct 100% vrouw wilde en probeerde te zijn, alles zolang het pesten maar ophield )
Hij wilde niet meer gepest worden.

Door de ontkenning werd hij agressief en onhandelbaar en werd BJZ erbij gehaald.
Ik zag dingen die er niet waren, want wij hadden een therapeut die al 3 transgenders had behandeld en zeker wist dat LOgan zo niet was, want haar andere clienten gedroegen zich anders ( kind zat jotabene deels in de ontkenning )

Pas toen BJZ uit beeld was kon mijn zoon zichzelf weer zijn..

Dus op de vraag waarom nu kan hij al heel goed beantwoorden.

Wij zitten alleen met 1 groot probleem..
Mijn zoon is een man die niet gemakkelijk over gevoelens praat.
Ik kan zijn gevoelens meestal goed onder woorden brengen, maar ik neem aan dat ik niet bij elk gesprek mag zijn?
( Wij nemen in ieder geval een notitieboekje mee, waar wij vragen en eventuele opmerkingen kunnen noteren )

Alvast een fijn weekend allemaal
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Emma »

Voor zover we weten is genderdysforie niet erfelijk. Ik heb zelf twee kinderen en die hebben nergens last van. Ik heb het er wel eens met ze over gehad trouwens.
Mijn jongste dochter is wel wat ruimdenkender over het binaire man/vrouw dan anderen, maar dat lijkt een kwestie van goede voorlichting :) Ze is zelfbewust en vrouw, maar laat de hokjes verder voor wat ze zijn. Ze bepaalt zelf wel wie ze is en wat ze doet.

Niet over gevoelens kunnen praten, daar hebben we allemaal last van gehad, en velen hebben er nog steeds last van. Ik heb overigens de indruk dat gemiddeld genomen de FtMs dat iets vaker tegenkomen dat MtFs. Ik merk het bij het verplichte motivatieveld :)
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Esther
Berichten: 35
Lid geworden op: 14 aug 2012, 10:21
Gender: Vrouw
Locatie: Eindhoven

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Esther »

Dank je wel Emma.
Fijn om te weten dat het niet erfelijk is.

Ik maak mij overigens wel zorgen over die psychologe die zeker wist dat mijn zoon geen transman was.
Heeft dat enige invloed op de beslissing van het VUMC ?

( Zijn gedrag na de ontkenning was er natuurlijk niet voor niets. Iemand wordt niet zonder reden plots agressief en onhandelbaar )

Is er trouwens een mogelijkheid om de borsten eerder te laten verwijderen?
Het belemmerd mijn zoon in het dagelijks leven.
( Van Cup H naar cup F en die cup F is nog steeds zeer pijnlijk met bewegen )
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Emma »

Nee, het VUmc doet eigen onderzoek. En agressief gedrag komt vaker voor. Psychologen en psychiaters zonder ervaring met genderdysforie wijten dat dan vaak aan autisme of zelfs persoonlijkheidsstoornissen...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Kan ik ook een topic opstarten? Advies/tips gevraagd eerste afspraak VUMC

Bericht door Marijn »

Ik herinner me een thread over alternatieve wegen waarin iemand schreef dat hij voor een borstverkleining naar een reguliere plastisch chirurg was gegaan, maar een verkleining naar A niet mogelijk bleek. Een gehele amputatie kon wel na een kort gesprek met een psychiater. Ik kan die thread alleen niet meer vinden.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Plaats reactie