Mijn Coming Out proces op de woongroep.

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Fluidable1993
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 sep 2017, 19:26
Gender: Transgender

Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Fluidable1993 »

Hallo,
Ikzelf woon op een woongroep, en op een woongroep heb je te maken met meerde mensen.
Om te leren zelfstandig te worden en volledig op me zelf te kunnen wonen zit ik op een woongroep.
Hier heb ik onlangs tegenover alle begeleiding mijn coming out als Genderfluid gehad.
Alle begeleiding waaraan ik het verteld heb waren blij dat ik het ze heb gezegd.
De begeleiding van de woongroep verbied mij tot op heden om ook voor al mijn medebewoners
uit de kast te komen als Genderfluid en me ook volledig als Genderfluid binnen de woongroep te uiten.
Dit betreurt mij zeer, en ik doe er tevens mezelf geestelijk pijn mee aan op de momenten dat ik een vrouw ben.
Sterker nog: De kans bestaat dat wanneer ik mezelf volledig als genderfluid wil gaan uiten (wat ik wil) ik niet meer
op de woongroep kan blijven wonen. En dit is toch de plek waar ik volledige zelfstandigheid wil leren. Wat moet ik doen?
Op de woongroep accepteerd de begeleiding mij niet volledig zoals ik ben, Althans, ik mag me hier niet uiten als vrouw wanneer ik een vrouw ben.
Hebben jullie misschien advies voor mij, hoe met deze situatie om te gaan. Mijn ouders accepteren mij ook al niet als genderfluid.
Stel ik zou moeten verkassen naar een andere woongroep kan ik het dus niet naar mijn ouders verantwoorden. Hoe dan ook heb ik het gevoel
dat de plek waar ik nu woon ''the place to be'' is om het traject naar zelfstandigheid toe af te maken. Mensen, wat moet ik doen? ik ben ten einde raad.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Anon20190501 »

Geen idee of er in een woongroep andere wetten gelden dan in de rest van de EU, maar indien niet heet dit gewoon "discriminatie".
Aangifte doen.
Klaar.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Emma »

Je zou contact kunnen opnemen met het anti-discriminatiebureau bij jou in de regio. Ik denk dat die je wel verder kunnen helpen, bijvoorbeeld met het schrijven van een brief aan de instelling waar je woongroep onder valt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Fluidable1993
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 sep 2017, 19:26
Gender: Transgender

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Fluidable1993 »

Ik heb zojuist deze avond met de begeleiding van mijn woongroep gesproken. Zij vertelden mij dat zij allen het ''genderfluidverhaal'' nogal een lastig punt vinden, en het bij hun allemaal nog moet landen en ze het allemaal nog verwerken moeten. Ze stellen nu als eis naar mij toe dat ik eerst in behandeling ga bij een seksuoloog om het met die seksuoloog over zowel genderfluid als seksualiteit te hebben. Ze willen samen met de seksuoloog en mij dan door middel van die behandelingen gaan kijken hoe en op welke manier ik met me genderfluid thuis in de toekomst kan en mag omgaan. maar dan wel op zo'n manier dat het passende is binnen de levensovertuiging van de eigenaar van de woongroep. Tevens stellen ze me verplicht omdat ze het als begeleiding zijnde allemaal nog moeten verwerken dat ik genderfluid ben dat ik me dan tot aan die tijd niet als genderfluid uit bij mij thuis, ik mag zelfs tijdelijk geen roze mannenshirt meer aan omdat men roze aan genderfluid linkt. Of terwijl; er is nog een klein beetje hoop. Men zegt dat ik geduld moet hebben. Omdus bij mij thuis openlijk een genderfluid te mogen zijn moet ik dus eerst in behandeling bij een seksuoloog en moet de begeleiding het verwerkt hebben dat ik uberhaupt genderfluid ben. Ik moet dus eigenlijk tot die tijd thuis mezelf onderdrukken op het moment dat ik een vrouw ben. Als je dit hier als forumlid leest, dan bij deze bedankt voor je luisterend oor (je kijkend lezende oog).
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Irene_de_Vreede »

Wat voor levensovertuiging de eigenaar van de woongroep ook heeft, hij zal toch de mensenrechten moeten respecteren en zich aan de wet moeten houden. Als ik dit zo lees heb je juridisch een sterk punt, al snap ik wel dat het niet leuk is om het zover te laten komen.
Irene
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Dieuwertje »

Fluidable1993 schreef: 13 sep 2017, 22:43maar dan wel op zo'n manier dat het passende is binnen de levensovertuiging van de eigenaar van de woongroep
Snap dat een woongroep voor je op het moment heel belangrijk is om verder te komen, maar hier heb ik toch mijn ernstige bedenkingen bij. Denk ook niet dat dat formeel gezien kan binnen de Nederlandse wetgeving.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Anon20190501 »

Fluidable1993 schreef: 13 sep 2017, 22:43 Ze stellen nu als eis naar mij toe dat
Fluidable1993 schreef: 13 sep 2017, 22:43 Tevens stellen ze me verplicht
Fluidable1993 schreef: 13 sep 2017, 22:43 ik mag zelfs tijdelijk geen
Fluidable1993 schreef: 13 sep 2017, 22:43 moet ik dus eerst in behandeling
Fluidable1993 schreef: 13 sep 2017, 22:43 Ik moet dus eigenlijk tot die tijd thuis mezelf onderdrukken

Mijn initiële reactie op jouw startpost had wellicht genuanceerder gekund.
Dat gezegd zijnde, lees ik nu jouw follow-up post en dan kan ik eigenlijk helemaal niet genuanceerd reageren.
Ik ben onbekend met het concept "woongroep". Wikipedia maakte me niet veel wijzer, in die zin dat ik de inhoud van de Wikipedia entry niet kan linken aan jouw verhaal. Ik heb namelijk de indruk dat de "begeleiding" zoals je dat noemt in een soort absolute machtspositie zit en daar ook geen klein beetje misbruik van maakt.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Alice »

Als je in een woongroep leeft wordt je geacht de doelstelling, levensbeschouwing van die groep te onderschrijven, na te leven.

Het is duidelijk dat de leiding verrast is met jouw coming-out en geheel niet weet wat ze met dit gegeven moeten doen.

Hoe en wat heb je ze geïnformeerd over je genderfluid zijn en hoe wil je je daarin uiten binnen de woongroep.

Op zich is het geen slecht idee om met een therapeut in gesprek te komen.
Maar dan wel met een Gendertherapeut en niet met een seksuoloog, gender en seks zijn 2 verschillende begrippen die altijd makkelijk door elkaar gehaald worden.
Ook het woord ‘behandelen’ komt niet zo goed over. Als behandelen gezien wordt als een poging om jou van het idee genderfluid af te helpen kan dat een negatief effect hebben op jou geestelijke gezondheid.
Gesprekken met een gendertherapeut kunnen je zelf meer inzicht geven over je genderfluid zijn, hoe je er het beste mee om zou kunnen gaan i.h.b. binnen de woongroep.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Dieuwertje »

Alice schreef: 14 sep 2017, 13:19Als je in een woongroep leeft wordt je geacht de doelstelling, levensbeschouwing van die groep te onderschrijven, na te leven.
Maar artikel 1 van de grondwet is hier duidelijk in: Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Dus mag de woongroep je in die zin geen beperkingen opleggen.
Alice
Berichten: 1426
Lid geworden op: 07 sep 2012, 21:42
Gender: Vrouw
Locatie: omg. Delft

Re: Mijn Coming Out proces op de woongroep.

Bericht door Alice »

Waar haal je de verplichting vandaan om in een woongroep te gaan wonen die je niet onderschrijft. Je kunt inderdaad verplicht vrijwillig in zo'n groep gaan wonen maar het is nog steeds je vrije wil om dit te doen.
Dit natuurlijk buiten gevangenis, COA, etc..

Stel,
ik ga het klooster in, mijn geloof is SpagettieMonster. Ik wordt geacht om in de ochtends heel vroeg te bidden voor iets of iemand.
Ik ga in een woongroep wonen met nudisten. Ik wordt geacht om de gehele dag in mijn blootje rond te lopen (binnen) en dat wil ik niet.
Moet ik mij nu gediscrimineerd voelen of was het beter geweest dat ik mijn niet had aangesloten bij die woongroepen.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Plaats reactie