Nieuwe chat! Zie dit topic.

Artikel over afweging transitie

Pas ik nou in een hokje of niet?
Frederique
Berichten: 170
Lid geworden op: 13 mei 2017, 19:56
Gender: Genderfluid

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Frederique »

Ik heb zowel (in de maanden en jaren) voor als (in de maanden en jaren na) de operatie twijfels gehad. Die overigens ook vanzelf weer wegtrokken. Het is me nogal niet een besluit om je lichaam aan te passen aan je gevoel. Ik heb geen complicaties gehad en heb in mijn omgeving weinig problemen, maar kan me goed voorstellen dat spijt langer blijft hangen als je wel complicaties hebt of wel problemen met je omgeving hebt. Omgekeerd is ook waar: ik weet zeker dat langer doorlopen in de lichaamsvormen zoals ik die had ook geen goede oplossing geweest zou zijn...
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
AnnaNannette
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 aug 2017, 14:42
Gender: Vrouw

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door AnnaNannette »

Ondanks vele tegenslagen totaal geen spijt, hooguit van de borstvergroting. Gisteren jaarlijkse gesprek met Luk Gijs gehad, ben zorgenkindje van het Genderteam, het is wat het is, er is heel veel gebeurd bij mij, en einde is helaas nog niet in zicht. Kreeg gisteren wel een compliment van lotgenoot dat ik erg op haar overleden zus leek.
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Nienke »

tanisha schreef: 19 mar 2017, 23:47 Komt gewoon neer op dit kan je verder zoals je was?
Als het antwoord daarop nee is heb je nog maar weinig opties over en lijkt het me duidelijk moeilijker is het echt niet!
Nog even een hele late reactie hierop,..... deze opmerking van Tanisha spreekt en voelt bij mij heel sterk aan, als je mij dat zou vragen weet ik stellig te antwoorden met Nee, als je echt overal heel diep op in zou gaan komen er natuurlijk altijd gevoelens en gedachten om de hoek kijken, alles heeft zo zijn voor en nadelen in het mannen zowel het vrouwenbestaan..
Ik zie het gewoon heel duidelijk, ik voel me gewoon gelukkiger en veel mooier als vrouw en wil dat zo compleet mogelijk vertalen en als dat niet geheel wordt als dat verwacht is dan is dat een consequentie, als man kan ik gewoon echt niet meer verder.. geen moment. Ik pas ook niet tussen de mannen.
Theresa78
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2017, 22:44
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Theresa78 »

Bedankt voor je reactie Nienke (en de anderen natuurlijk ook... ;-)

Ik ben ondertussen al weer een aardig stuk verder in mijn proces sinds ik dit topic postte, en als ik al twijfel dan is dat niet zozeer twijfel als wel angst voor weet ik veel wat (praktische dingen). Maar precies zoals je zegt, als ik dan over mijn schouder kijk zeg maar, kan/wil ik nog terug -- Hell No :-).
henriette
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 apr 2017, 15:52
Gender: Trans MtF

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door henriette »

Jer158 schreef: 22 mar 2017, 21:12
Trans mensen die in transitie gaan (groep 1) zullen gemiddeld genomen (pre-transitie) ergere genderdysforie hebben dan trans mensen die niet in transitie gaan (groep 2).
Och, wat zal ik zeggen... De gevoelens van een soort weeë leegte in mijn onderbuik zeggen me al ruim veertig jaar, dat daar een baarmoeder en eierstokken horen te zitten, maar dat ik nu dus steeds meer denk, waarom zou ik in vredesnaam in transitie gaan (ik zit al in het psychologische traject), want dat kan ik toch niet hebben. En al het andere wat je hebben kunt, is mooi, maar voor mijn gevoel minder wezenlijk. Ik ben blij, dat ik nu al mijn emoties toelaat, waardoor ik aan een hartkwaal ben ontsnapt, en ik weet precies wat ik doen moet, als ik me in de hartstreek weer benauwder voel, namelijk denken aan mijn baarmoeder, en dan hup is er weer verlossend verdriet, maar ik ben wel bang, dat transitie de problemen juist weer kan vergroten. Want wat voor mijn hart wezenlijk is, ontbreekt toch, wat je ook doet. Denk ik dan, nu...
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door janine2363 »

Nienke schreef: 20 sep 2017, 22:25 Ik zie het gewoon heel duidelijk, ik voel me gewoon gelukkiger en veel mooier als vrouw en wil dat zo compleet mogelijk vertalen en als dat niet geheel wordt als dat verwacht is dan is dat een consequentie, als man kan ik gewoon echt niet meer verder.. geen moment. Ik pas ook niet tussen de mannen.
Ik heb/had geen zware dysforie, eerder een totaal gebrek aan euforie, dus ik leefde eigenlijk niet, functioneerde eigenlijk niet. Niemand blij, ik niet, partner niet en uiteindelijk loopt de kruik over.

Maar om de dingen goed te doen, was er dus ook maar een correcte volgorde van dingen doen, om zeker te weten dat ik enkel en alleen mijzelf volg.

Ik heb eerst mijn transitie gedaan, zodat ik vrij ben van mijn verleden. En pas daarna begonnen aan een medisch traject, daardoor heb ik ook weinig druk en stress, gewoon stappen om te ondernemen om meer mijzelf te worden.

Passabiliteit geef ik niet zo veel om, ik ben een trans-vrouw, ik hoef geen annonimiteit, ik vind het niet erg om mensen die ik tegenkom soms wat uit te leggen. Ik wil leven tussen mensen, niet tussen muren beschermd tegen de "boze buitenwereld", de buiten wereld die overigens behoorlijk relaxed is, ook al vinden ze transgender mensen vaak wat vreemd. Maar als je er zo tegenover sta als ik; Ik -weet- wie ik ben, maakt het dat ook voor de buitenwereld gemakkelijk. Ik ben open, benaderbaar, goed gehumeurd

Omdat ik de voor mij goede volgorde van stappen wist, heb ik ook geen behoefte aan het "traject". Ik ben er even mee in aanraking geweest en heb mij er weer snel van gedistancieerd. Wat een circus, drama & wat onpersoonlijk; Het ziekenhuis staat centraal, niet de hulp behoevende mens. Als ik een psychologe nodig heb om daarmee te praten ga ik niet wachten op een wachtlijst, of een afspraak op zijn vroegst 2 maanden in de toekomst.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Dieuwertje »

janine2363 schreef: 22 sep 2017, 10:13Omdat ik de voor mij goede volgorde van stappen wist, heb ik ook geen behoefte aan het "traject". Ik ben er even mee in aanraking geweest en heb mij er weer snel van gedistancieerd. Wat een circus, drama & wat onpersoonlijk; Het ziekenhuis staat centraal, niet de hulp behoevende mens. Als ik een psychologe nodig heb om daarmee te praten ga ik niet wachten op een wachtlijst, of een afspraak op zijn vroegst 2 maanden in de toekomst.
Die wachtlijsten zijn feitelijk belachelijk en ja zeker voor een deel is het heel onpersoonlijk. Dat neem ik voor lief. Ik wil verder. Uiteindelijk wordt ik er beter van. Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door janine2363 »

Dieuwertje schreef: 22 sep 2017, 10:42 Die wachtlijsten zijn feitelijk belachelijk en ja zeker voor een deel is het heel onpersoonlijk. Dat neem ik voor lief. Ik wil verder. Uiteindelijk wordt ik er beter van. Maar dat is natuurlijk ook persoonlijk.
Ik begin 3 oktober 2017. met mijn hormoon therapie, mijn -eerste- intake voor een gesprek met een psychologe bij het UZGent is, (even kijken in mijn agenda...) ah, 25 februari 2018. De wachtlijsten zijn niet alleen belachelijk ze zijn ook onnodig. Ik neem ze -niet- voor lief, waarom zou ik, ik wil verder.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Dieuwertje »

Ik kreeg even de indruk dat je geen behoefde had aan het traject om genoemde reden.
Voor mijzelf geld (gold) als ik verder had gewild zonder VUmc dat ik dan had moeten proberen om via een omweg de juiste medicatie te krijgen. Om maar niet te spreken over de diagnostiek die toch afgerond moet zijn voordat je bijvoorbeeld geopereerd kan worden. En dat is met een operatie in het buitenland niet anders. Dan zijn er ook nog wel andere methoden om een 'bewijs van' in handen te krijgen, maar de legaliteit daarvan valt dan weer te betwijfelen. Dus vandaar voor mijzelf dan maar wachttijden met de officiële weg. Niet leuk, maar kom ik ook wel doorheen.
Theresa78
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 feb 2017, 22:44
Gender: Trans MtF
Locatie: Almere

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Theresa78 »

Voor de volledigheid wil ik toch maar even noemen dat je via Psycho Informa op een legitieme manier aan een diagnose kunt krijgen :-).