Nieuwe chat! Zie dit topic.

Artikel 1 van de Grondwet

Heb je vragen over de vereniging? Stel ze hier!
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Artikel 1 van de Grondwet

Bericht door Jannet V »

Artikel 1 van onze Grondwet stelt nu:
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Organisaties die denken dat ze jou mogen vertegenwoordigen willen daar ook seksuele geaardheid en handicap aan toevoegen. Dat maakt het makkelijker om te bepalen wie je dus wél mag discrimineren. Niet handig als je transgender bent. Niet beschermd door de grondwet dus.

Wie heb jij mandaat gegeven om dit voorstel te steunen...?
Aan helemaal niemand. De grondwet is wat mij betreft duidelijk genoeg. Elke toevoeging zou de indruk kunnen wekken dat er uitzonderingen zijn en die zijn er gewoon niet.
Dus vraag ik me af wat het standpunt van de vereniging zal worden.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Artikel 1 van de Grondwet

Bericht door Eva »

Dat willen wij ook graag weten, Jannet.
De Algemene Ledenvergadering zal over dit soort kwesties het standpunt van T-Nederland bepalen. Hoe meer leden hoe meer invloed dat zal hebben op wetgevers, zorgverleners, en zo voort.

Dit is een aanmoediging om lid te worden, inderdaad ;)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Artikel 1 van de Grondwet

Bericht door Jannet V »

Dit is een aanmoediging om lid te worden, inderdaad ;)
Ik hoop echt dat het lukt een solide vereniging te vormen. Dat daar behoefte aan is lijdt geen twijfel.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Artikel 1 van de Grondwet

Bericht door Irene_de_Vreede »

In de Europese rechten van de mens worden we wel met name genoemd.
Irene
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Artikel 1 van de Grondwet

Bericht door Anon20190122 »

Er is zo'n gezegde met een stok en een hond wat ik hier mee wil zeggen is dat het in de praktijk toch zo verpakt wordt dat je er niks tegen kan doen!
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Artikel 1 van de Grondwet

Bericht door Eva »

Laten we maar beestjes bij de naam gaan noemen, Tanisha. Het onderstaande richt ik aan iedereen die dit leest.

Ik veronderstel dat je min of meer op de hoogte bent van de activiteiten van Transvisie Patiëntenorganisatie? De voorzitter zit aan tafel bij het VUmc, bij de NZa en goden mogen weten waar nog meer. Daar wordt verondersteld dat gehandeld wordt uit naam van ons. Van jou, van mij, van een meerderheid van ons soort mensen. Met mandaat, door ons gegeven.
Op deze wijze werd bijvoorbeeld de Noord Westgroep (zorgcombinatie waaronder MCA Alkmaar valt) benaderd over het staken van SRS door dr Kanhai.
In hun antwoord aan Transvisie wordt geschreven over "uw leden".
Uw leden? Transvisie-leden? Heeft die voorzitter misschien de indruk gewekt dat zij handelde met mandaat dat door jou is gegeven? Wist je dat?

In elk geval mag je uit dit en vele andere voorbeelden, ook met betrekking tot TNN, concluderen dat jouw mening er niet toe doet, maar wel wordt verkondigd. VUDZU noemen wij dat. Voor U doch Zonder U.

Als je het daarmee eens bent, als je het goed vindt dus dat iemand bij overheden en zorgverleners pretendeert namens jou te mogen spreken moet je vooral geen lid worden van T-Nederland.

Als je wilt dat TNN, dat Transvisie dat wie dan ook eerst eens onze mening vraagt, word dan wel lid. Als je wilt dat wetgevers eerst eens overleg plegen met een organisatie met stemrecht voordat ze wetten gaan aanpassen, help dan mee je stem, Jouw Stem te vragen, word dan lid.

Laten we gebruik maken van die bestaande organisaties. Ze hebben ingangen naar de instellingen die voor ons goud waard zijn. Maar laat ze die ingangen dan alsjeblieft gaan gebruiken op basis van jouw en mijn stem. Zoals die is vastgesteld door leden van De Transgendervereniging T-Nederland.

Wat let je? De kosten? Die zijn naar draagkracht. Ooit zo meegemaakt als wij dat doen?
Reiskosten voor Ledenvergaderingen? Nee. Een internetverbinding zal vrijwel altijd voldoende zijn.

Doen dus. Je kunt zelfs vanavond, bij T-Amersfoort, ter plekke lid worden. Gewoon je lidmaatschap met je pinkaartje voldoen. Of dat nou 1 euro is, of 100 euro, jij bepaalt wat je kunt en wilt betalen. Wij zitten vanavond klaar met in onze tasjes een laptop en een pinapparaat.

Vertel me niet dat we het nóg makkelijker moeten maken, hahaha
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Artikel 1 van de Grondwet

Bericht door Dieuwertje »

Het viel mij afgelopen dinsdag ook weer op bij de voorlichtingsavond van het VUmc. Daar is niet alleen aandacht voor wat het VUmc doet, ook voor een ondersteunende organisatie als TNN is tijd gemaakt. Maar geen woord over t-Nederland. TNN had daar ook nog een info tafeltje. Wij (mag ik dat zo noemen?) zouden daar ook moeten staan. En aangezien ik dat opper ben ik zelf alvast vrijwilliger.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Artikel 1 van de Grondwet

Bericht door Eva »

Dieuwertje schreef:... En aangezien ik dat opper ben ik zelf alvast vrijwilliger.
waarvan akte ;)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Artikel 1 van de Grondwet

Bericht door jacqueline »

overigens....onze grondwet is niets waard. Want in artikel 120 van diezelfde grondwet staat doodleuk dat een rechter niet mag toetsen aan de grondwet. Wat zoveel betekent dat als Overheden de grondwet aan hun laars lappen dat wij dan machteloos staan en daartegen dus niet kunnen procederen. Welkom in Nederland
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Artikel 1 van de Grondwet

Bericht door Emma »

Zo sterk is het niet. Alleen al om artikel 1 van de grondwet is een hele wet gebouwd, de Algemene Wet Gelijke Behandeling. Natuurlijk zou een constitutioneel hof en een grondwet zonder artikel 120 beter zijn, maar het is hier nog steeds geen bananenrepubliek. Als je dat wilt geloven, be my guest, maar ik vraag me af waarom je dan niet verhuist naar een land waar het beter geregeld is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]