Nieuwe chat! Zie dit topic.

Artikel over afweging transitie

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Simão »

Fay schreef: 25 sep 2017, 20:31 Maar wat als je tijdens je transitie begint te voelen merken dat je je in geen enkel lijf dat van jou is , je thuis voelt ,het geen van beide ok genoeg is? wat dan? zo sta ik er nu zo beetje in, en het helpt me niet verder, wat is dan nog de zin van een transitie"?

Fay
Dat is precies waar het over gaat. Er zijn mensen, zoals jij waarbij een transitie niet een enorme omwenteling betekent.
Wat is dan de zin van transitie?
Misschien kun je vasthouden aan wat je gebracht heeft tot het er aan beginnen?
En misschien kun je gaan verdiepen in wat tussenvormen inhouden zoals androgeen, of genderneutraal, of genderfluid. Misschien kun je je daar in herkennen en heb je er wat aan.

Sta ook stil bij het feit dat een lichaam vooral gewoon moet functioneren. Het hoeft niet etisch aan bepaalde normen te voldoen. Het is maar een omhulsel. Mensen om je heen geven veel meer om wat er in het omhulsel zit dan om het omhulsel zelf. De geest moet aantrekkelijk zijn. En zo´n geest kan ook gewoon genderneutraal zijn en dus gewoon "mens" ipv man of vrouw.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Anon20190501 »

Simão schreef: 24 okt 2017, 12:46
androgeen
Euh? Ik hoop dat je androgyn bedoelt. Anders volg ik je betoog niet.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Simão »

Sigrid schreef: 24 okt 2017, 14:16
Simão schreef: 24 okt 2017, 12:46
androgeen
Euh? Ik hoop dat je androgyn bedoelt. Anders volg ik je betoog niet.
Zeker. Niet vergeten dat je hier met een inmiddels buitenlander te maken hebt. ;) Bedankt voor de correctie!
Maar in de boodschap lijkt me duidelijk.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Fay »

@ Simao, ik loop bij elk hokje vast, wat overbijft is, Ik

Het lastige blijft dat je je een alien blijft voelen omdat de meerderheid om je heen wel man of vrouw is en daar in 99,9 % van de gevallen ok mee is, ik niet, ik ben niet ok met man en niet met trans, ook niet met transgender of androgyn, wat diep van binnen zit kan niet - geboren vrouw - en dus neig ik te denken, dan helemaal niet ipv een poging doen iets te worden wat lijkt op wie je werkelijk bent, een harde realiteit, je hebt geen keus, wat je wil is onhaalbaar, wat overblijft is een second hand 'keuze', ik vind dat ronduit wreed en er is niet aan te veranderen, ik zal de rest van mijn leven blijven zien dat ik int verkeerde lijf geboren ben


Fay
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Dieuwertje »

Ja Fay, kinderen zullen we wel nooit kunnen krijgen op een natuurlijke weg. Maar vergeet niet dat er best wel wat CIS vrouwen zijn met bijvoorbeeld een kinderwens die ook geen kinderen kunnen krijgen. Al dan niet omdat er dingen niet werken of simpelweg verwijderd zijn als levensreddend middel. Een schrale troost natuurlijk. Maar niemand is perfect en in dit verband horen wij bij de net iets minder perfecte dames. Accepteren en loslaten heet het dan. Valt natuurlijk helemaal niet mee, maar zitten tobben over de imperfectie gaat ook niet helpen denk ik.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Anon20190501 »

^wijsheid
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Anon20180311 »

Dieuwertje schreef: 25 okt 2017, 20:56 Ja Fay, kinderen zullen we wel nooit kunnen krijgen op een natuurlijke weg. Maar vergeet niet dat er best wel wat CIS vrouwen zijn met bijvoorbeeld een kinderwens die ook geen kinderen kunnen krijgen. Al dan niet omdat er dingen niet werken of simpelweg verwijderd zijn als levensreddend middel. Een schrale troost natuurlijk. Maar niemand is perfect en in dit verband horen wij bij de net iets minder perfecte dames. Accepteren en loslaten heet het dan. Valt natuurlijk helemaal niet mee, maar zitten tobben over de imperfectie gaat ook niet helpen denk ik.
Hoi Dieuwertje,

Mooi, zeer mooie verwoording. Ook omgekeerd, de perfecte man voor de massa bestaat ook niet (Laat staan als trans-man zijnde).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Simão »

Fay schreef: 25 okt 2017, 18:41 @ Simao, ik loop bij elk hokje vast, wat overbijft is, Ik

Het lastige blijft dat je je een alien blijft voelen omdat de meerderheid om je heen wel man of vrouw is en daar in 99,9 % van de gevallen ok mee is, ik niet, ik ben niet ok met man en niet met trans, ook niet met transgender of androgyn, wat diep van binnen zit kan niet - geboren vrouw - en dus neig ik te denken, dan helemaal niet ipv een poging doen iets te worden wat lijkt op wie je werkelijk bent, een harde realiteit, je hebt geen keus, wat je wil is onhaalbaar, wat overblijft is een second hand 'keuze', ik vind dat ronduit wreed en er is niet aan te veranderen, ik zal de rest van mijn leven blijven zien dat ik int verkeerde lijf geboren ben


Fay
Als transman ie nooit in transitie is gegaan weet ik best wat het is om "in het verkeerde lichaam zitten" maar aan de andere kant, maakt het bij het contact maken tussen geesten nou echt wel uit welk omhulsel er om heen zit? Maakt het voor je werk en bezigheden uit welk omhulsel om je heen zit? Is het eigenlijk niet gewoon een soort ijdelheid om een "goed" omhulsel te willen? Sterker nog, een bepaald omhulsel. (En dat is een vraag, geen stelling.)

Wat is het dat een cis persoon heeft dat je persee wilt hebben? Als het gaat om uiterlijkheden, die kun je krijgen via behandelingen. Als het gaat om innerlijkheden, die heb je al. Als het gaat om reproductie systeem, een poster hierboven heeft het ook al gezegd, dat kunnen vrouwen hebben zonder dat het naar behoren werkt en bovendien, neem dat maar aan, is ongesteld worden echt geen pretje en dat hoort er dan ook bij.
Ik zou zeggen vier je uniekheid. Wees trots dat je anders bent, van de rest is al zoveel.
En weet dat je niet alleen staat, het artikel geeft heel goed aan dat transitie gewoon niet voor iedereen is en dat je ook zonder transitie gewoon gelukkig kunt zijn. Maar dan moet je wel het idee loslaten dat je anders had "moeten" zijn of in elk geval moet je dat niet hinderen.

Als je zegt dat je neigt naar helemaal niet ipv naar een poging, dan lijkt het mij dat je geen hoge nood hebt om van je huidige kenmerken af te komen en dat is prima. "Ik" is gewoon excellent, heb schijt aan je lichaam. Houd het gezond, dat wel. ;)

Houd of maak je zelfbeeld positief. Uiteindelijk is dat het belangrijkste.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Marina1993
Berichten: 242
Lid geworden op: 26 mar 2012, 13:33
Gender: Intersekse vrouw

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Marina1993 »

Mooi geschreven Simão.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Artikel over afweging transitie

Bericht door Fay »

Ja mijn omhulsel is voor mij belangrijk,en nee dat is geen ijdelheid, dat is wie ik van binnen ben, en als zodanig ook met dergelijk omhulsel wil kunnen functioneren , ja ik heb er moeite mee dat ik geen kinderen kan baren, ja ik heb moeite met het feit dat je altijd zal blijven zien dat ik ooit een man was

Dat niet in transitie gaan voor je werkt is prima, projecteer dat niet op een ander, ik voel dat niet zo

De 'dan helemaal niet gedachte', komt op gezette tijden opzetten, in de spiegel kijken en denken, wordt nooit wat, laat maar, terwijl je geen keus hebt er mee te stoppen, ik ig niet, die gedachte is ook niet realistisch, een vluchtpoging, niet constructief, inmiddels zijn we een paar maanden verder en gaan we gestaag door, met toekomst, niet zonder, want dat is de 'dan maar niet' gedachte

Fay