Nieuwe chat! Zie dit topic.

Trans zijn en maatschappij

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik pass vooralsnog niet als F. Dus ga ik niet naar de V WC, want dan ik krijg ik geheid problemen.
Dat blijkt in de praktijk reuze mee te vallen.
Irene
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Jer158 »

Sigrid schreef: 12 nov 2017, 19:32
Jer158 schreef: 12 nov 2017, 18:17 Dat zie ik dus helemaal los van dat mensen soms shit krijgen als ze naar de wc gaan omdat ze niet passen als het geslacht dat op het bordje staat, want dat is inderdaad een ander probleem waar m.i. ook een andere oplossing voor nodig is.
Niet helemaal mee eens. Het is een ander probleem, maar je kan het oplossen met dezelfde oplossing.
Op mezelf betrokken: Ik pass vooralsnog niet als F. Dus ga ik niet naar de V WC, want dan ik krijg ik geheid problemen. Helaas pass ik ook niet helemaal meer als M, dus in die WC wordt ik heel raar bekeken en voel ik me niet comfy. Oplossing is dus ook in dit soort gevallen de genderneutrale WC.

Ook naar de Grote Boze BuitenWereld (GBBW vanaf nu in mijn posts) toe maakt dat alles net een beetje overzichtelijker.
Ik zie dat als een ander probleem omdat het probleem duidelijk ligt bij het ongemak van de maatschappij, niet bij de persoon zelf. Genderneutrale faciliteiten zijn hiervoor een lapmiddel die niet de oorzaak aanpakken. Op korte termijn is het makkelijk dat genderneutrale toiletten als bijeffect hebben dat de maatschappij minder in paniek hoeft te raken als ze niet weten wat er in iemand broek zit maar op langere termijn draagt het bij aan het voortbestaan van het probleem
Hung her from the branches of a mango tree
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190501 »

Jer158 schreef: 12 nov 2017, 20:31 Ik zie dat als een ander probleem omdat het probleem duidelijk ligt bij het ongemak van de maatschappij, niet bij de persoon zelf.
Kweenie, wanneer ik uitgescholden word, voel ik me daar toch ongemakkelijk bij. De scheld(st)er duidelijk niet zo.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20180311 »

Hoi iedereen,

Een oude lotgenoot, gaf me destijds deze wijze woorden te kennen:

Als je in de gevangenis zit, dan sluiten er vele deuren van buitenaf. Als je trans bent, dan sluiten er vele deuren van binnenaf.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Nate_0 »

Sigrid schreef: 12 nov 2017, 20:45
Jer158 schreef: 12 nov 2017, 20:31 Ik zie dat als een ander probleem omdat het probleem duidelijk ligt bij het ongemak van de maatschappij, niet bij de persoon zelf.
Kweenie, wanneer ik uitgescholden word, voel ik me daar toch ongemakkelijk bij. De scheld(st)er duidelijk niet zo.
Mwah. Als ik een of andere gast die aandacht wil negeer en hij gaat vervolgens zeggen dat "jullie vieze lesbiënnes" geen aandacht aan hem schenken denk ik dat er toch wel een stukje ongemak en disrespect vanuit de ander in zit. Zeker gevoelens die ik niet positief zou noemen. De momenten waarop ik mezelf heb verloren en anderen uit heb gescholden op straat (in verder totaal onvergelijkbare situaties, overigens) waren ook punten waarop ik niet bepaald blij was met die ander (om het nog maar mild uit te drukken).

Ik denk ook niet dat Jer wil zeggen dat jij je als doelwit niet ongemakkelijk oid mag voelen onder het schelden van een ander--eerder dat de reden van het uitschelden niet bij jou ligt, maar bij degene die scheldt, en dát aangepakt moet worden.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190501 »

Nate_0 schreef: 12 nov 2017, 23:18 . --eerder dat de reden van het uitschelden niet bij jou ligt, maar bij degene die scheldt, en dát aangepakt moet worden.
Good luck with that. Voorstellen?
Sorry voor mijn fatalistische houding. De kansen op succes schat ik heel klein in.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Nate_0 »

Niemand zegt dat het makkelijk (of überhaupt mogelijk) is. Algehele onvoorwaardelijke acceptatie? Nee. Maar dan zouden we als mensheid ook geen vorderingen meer maken. Maar de meest geringe afname van scheldpartijen/discrimineren is al winst. Het is een constatering/ideaal, maar het speelt wél mee in het hele toilet-debakel evenals de acceptatie van transgenders in de maatschappij.

Zeggen dat het niet aangepakt kan worden is opgeven. Dan kun je net zo goed NIETS meer doen om de maatschappij te verbeteren, en dat soort fatalistische ideeën werkt in dit geval behoorlijk op mijn irritatie. Je uitspraak doet me een beetje denken aan mijn tijd op de basisschool, waar doodleuk werd gezegd dat ik NIET werd gepest terwijl dat toch wel het geval was, of dat het "plagen" of "gezond jongensgedrag" was dat ik zelf uitlokte (nee dus, niemand vraagt om dit soort gedrag). Tegenwoordig zijn er programma's die wel helpen (hoewel ze duur zijn ivm mankracht en de tijd die er in gaat zitten, wat ook het probleem is in de maatschappij--ondanks het bestaan van anti-discriminatiewetten).

Voor alsnog is het echter een kwestie van uitvinden hoe jij kunt leven met de opmerkingen die naar je kop worden geslingerd. Maar leuk zal het nooit worden, en daarvoor is dus de verandering in de maatschappij/bij de ander nodig (of dat nu volledig mogelijk is of niet), niet bij ons als transgenders.
meerdere zakken met zaagsel
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190712 »

Sigrid schreef: 13 nov 2017, 09:26
Nate_0 schreef: 12 nov 2017, 23:18 . --eerder dat de reden van het uitschelden niet bij jou ligt, maar bij degene die scheldt, en dát aangepakt moet worden.
Good luck with that. Voorstellen?
Sorry voor mijn fatalistische houding. De kansen op succes schat ik heel klein in.
De aanpak is in elk geval niet segregatie... Dat wordt nu wel vaak als win-win situatie neergezet. Geen scheldende partij & en geen uitgescholden partij. Maar uiteindelijk gaat niemand er op vooruit. Proberen het draagvlak te vergoten in de maatschappij, waardoor dat soort lui monddood worden gemaakt lijkt me best mogelijk. Goed, dat is een proces van jaren en door wel op speciale faciliteiten te hameren stagneert dat proces ook nog.

Dikke huid kweken for the time being lijkt me het handigst, je niet door die zeldzame scheldende idioot of rare blikken uit het veld laten slaan.
Want zo vaak komt dat toch ook weer niet voor? En bij veel toiletten zijn ofwel personeel, of het is op een plek waar ook personeel of andere mensen te vinden zijn. De kans dat er écht een gevaarlijke situatie ontstaat (met als aanleiding jouw trans-zijn) lijkt me niet heel erg groot. Of zie ik dat veel te rooskleurig in?
Anon20180311
Berichten: 2489
Lid geworden op: 25 dec 2015, 18:03
Gender: ———

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20180311 »

Veranderingen ( Hoe dan ook),

Zal je nooit bereiken door iets te negeren. Soms, heb ik de indruk dat we eerder als transgenders stilstaan ( Achteruitgaan, i.p.v. vooruit der aanvaarding). Het is nog steeds beter dan in mijn jonge tijd ( Eind jaren tachtig en negentig), hopelijk is het niet zo en maar: Mijn persoonlijke en foute indruk.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Trans zijn en maatschappij

Bericht door Anon20190501 »

Lucas schreef: 13 nov 2017, 18:47 En bij veel toiletten zijn ofwel personeel
Laat me raden, jij vertoeft meestal in een verstedelijkte regio in NL?
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)