Nieuwe chat! Zie dit topic.

vervangend HBO diploma

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: vervangend HBO diploma

Bericht door Ender »

Nienke schreef: 14 nov 2017, 18:25 Sorry dat ik ineens van de chat was, kreeg telefoon en daarna vergeten dat ik aan het chatten was

Even hier naar toe verwijzen, is het zo opgelost
https://www.transgendernetwerk.nl/recht ... onderwijs/

mvg Nienke
Dank voor dat linkje. Denk dat ik idd nog een laatste poging doe.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: vervangend HBO diploma

Bericht door Marijn »

Jer158 schreef: 15 nov 2017, 03:43 (Overigens lees ik steeds EHBO-diploma ...)
Dat had ik ook al. :D
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: vervangend HBO diploma

Bericht door Nienke »

Ender schreef: 15 nov 2017, 10:21
Nienke schreef: 14 nov 2017, 18:25 Sorry dat ik ineens van de chat was, kreeg telefoon en daarna vergeten dat ik aan het chatten was

Even hier naar toe verwijzen, is het zo opgelost
https://www.transgendernetwerk.nl/recht ... onderwijs/

mvg Nienke
Dank voor dat linkje. Denk dat ik idd nog een laatste poging doe.
ik zeg doen ;)
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: vervangend HBO diploma

Bericht door Ender »

Nou inmiddels heeft de jurist van de onderwijsinstelling contact met mij opgenomen en die stuurt mij het volgende:
Beste <mij>,

Inmiddels heb ik een en ander uitgezocht. De studentenadministratie kan je een vervangend diploma (Verklaring Afgelegd Examen) verstrekken, waaruit blijkt dat je de door jou gevolgde opleiding met goed gevolg hebt afgerond. Daarvoor hebben we nog wel enkele zaken van je nodig:

o Kopie van het originele opleidingsdocument;
o Kopie van een uittreksel uit de GBA
o Kopie identiteitsbewijs;
o Bewijs van naamswijziging (igv voornaamswijziging is dat een kopie van de beschikking van de rechtbank; igv geslachtsnaamwijziging is dat een kopie van het Koninklijk Besluit).

Zodra het document gereed is ontvang je bericht van de studentenadministratie, met het verzoek het document in persoon op te komen halen, tegen inlevering van het originele opleidingsdocument.

Zou je de documenten willen sturen aan <naam teamleider> (cc)?

Als je hier nog vragen over hebt hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Ik word er een beetje moedeloos van.
Ten eerste, ze zegt vervangend diploma en verwijst daarna naar een VAE (Verklaring Afgelegd Examen), dit zijn 2 verschillende dingen. Vervangend diploma heet bij hun VOD (vervangend opleidingsdocument). Welke is het nou?
Ze weet niet dat GBA nu BRP is, en volgens mij las ik ergens dat ze daar niet om mogen vragen.. weten jullie dat? Trouwens een uittreksel uit de BRP kost bijna 16 euro.
Die bewijzen waar ze vervolgens om vraagt voor naam- en geslachtswijzigingen, die heb ik natuurlijk niet... :?
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: vervangend HBO diploma

Bericht door Charlotte_C »

De bewijzen waar ze om vragen zijn ook nog eens in strijd met alle privacywetgevingen in dit land. Mijn telefoonprovider doet hetzelfde namelijk. Ik ben benieuwd hoe deze zaak zich gaat ontvouwen en ik blij je topicje dan ook volgen
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: vervangend HBO diploma

Bericht door Marijn »

Bij een organisatie die niet op het BRP (dus niet BPR, want BasisRegistratie Personen) aangesloten is, zoals een telefoonprovider, kan ik me voorstellen dat ze enig bewijs willen. Die kunnen het niet met je BSN opzoeken, dus hoe zouden ze anders moeten weten dat je dezelfde persoon bent?
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Charlotte_C
Berichten: 767
Lid geworden op: 13 apr 2014, 09:51
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Oosterhout (Nbr.)

Re: vervangend HBO diploma

Bericht door Charlotte_C »

ooit van het burgerservicenummer gehoord. dat staat zowel op de oude als de nieuwe ID kaart. Het is gewoonweg bij wet VERBODEN voor een bedrijf om bewijs van wijziging anders dan een nieuw ID te verlangen.

Het antwoord op vragen ligt vaak dichter bij dan je denkt ;-)
However far we travel. Wherever we may roam. The center of the circle will always be our home
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: vervangend HBO diploma

Bericht door Eva »

o Bewijs van naamswijziging (igv voornaamswijziging is dat een kopie van de beschikking van de rechtbank; igv geslachtsnaamwijziging is dat een kopie van het Koninklijk Besluit).
Er komt al enkele jaren geen beschikking van de rechtbank of een KB aan te pas. Een deskundigenverklaring door een daarvoor aangewezen psycholoog is voldoende voor je geboorte- en woongemeente om je persoonlijke gegevens aan te passen. Organisaties die dergelijke documenten verlangen geven aan niet op de hoogte te zijn van actuele wet- en regelgeving.
Wel vervelend als je nota bene aan die lui voorlichting moet geven...
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: vervangend HBO diploma

Bericht door Marijn »

Charlotte_C schreef: 23 nov 2017, 14:21 ooit van het burgerservicenummer gehoord. dat staat zowel op de oude als de nieuwe ID kaart. Het is gewoonweg bij wet VERBODEN voor een bedrijf om bewijs van wijziging anders dan een nieuw ID te verlangen.

Het antwoord op vragen ligt vaak dichter bij dan je denkt ;-)
Ja, maar telecombedrijven en dergelijke mogen je BSN ook niet in hun systeem opslaan, dat is ook bij wet verboden. BSN mag alleen bewaard worden door instanties die dat per se nodig hebben, zoals zorginstellingen en -verzekeraars. Dus dan kunnen ze niet zien dat het BSN op je nieuwe ID hetzelfde is als die op het oude, want ze hebben je BSN niet. Dus dat lost het probleem ook niet op.

Link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nummer-bsn

Heb je trouwens een verwijzing naar een wetsartikel voor dat verbod waar je naar verwijst? Niet omdat ik je niet geloof, maar omdat het wel handig is dat zelf ook bij de hand te hebben.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: vervangend HBO diploma

Bericht door Marijn »

Overigens zou het voor de oorspronkelijk vraagstelling m.b.t het diploma wel moeten kunnen, aangezien onderwijsinstanties wel met het BSN mogen (zelfs moeten) werken. Daar heet het kennelijk het PGN (persoonsgebonden nummer), zie genoemde link.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown