Nieuwe chat! Zie dit topic.

Innerlijke overtuiging, innerlijke kracht

Gevoelens die je met de wereld deelt
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Innerlijke overtuiging, innerlijke kracht

Bericht door janine2363 »

Op mijn wettelijke erkenning staat: "Janine heeft de onomkeerbare innerlijke overtuiging tot het andere geslacht te behoren dan dat wat vermeld staat in haar geboorteakte".

Deze zin moet er volgens de (Belgische) wet precies zo instaan om de mogelijkheid te hebben op ondersteuning en zorg van artsen voor een medische transitie. De erkenning zelf geeft aan dat de (spirituele) transitie al gedaan is.

Best wel wat berichtjes (op dit forum) gaan over angsten en onzekerheden: "Hoe zullen mensen mij aankijken?", "Wat zullen mijn collega's zeggen ?"
dat soort dingen. Maar ook sterker "transgender zijn wens je je ergste vijand niet toe", alsof we kosmisch verdoemt zijn, in plaats van gewone mensen in deze gewone wereld met een ongelofelijke verscheidenheid. In een groot dorp van pak 'm beet 10000 mensen het je volgens de statistieken zo'n 30 transgender mensen, elk in een van de vele verschillende vormen, maar da's een klas lokaal vol. Dat zou je ect wel merken in het straatbeeld ... ... ... als wij in het gewone leven in het straatbeeld zouden zijn, maar er zijn al die angsten om te overwinnen.

Ikzelf heb dat soort angsten niet, ik heb andere angsten, maar dat komt omdat ik een persoon ben die minder zekerheden nodig heeft. Ik bloei juist op in een wereld van onzekerheden, zoals anderen dat zouden ervaren, ik voel dat als mogelijkheden. Er zijn ook onplezierige mogelijkheden maar, wel, ja, die oren er ook gewoon bij. "Such is life".

Maar er is meer, dit is geen verhaal over bang vs. niet bang, wat ik eigenlijk wil vertellen is wat het betekend voor mij dat "Janine de onomkeerbare innerlijke overtuiging" heeft. Dat geeft mij geen euforie of zo, maar het gevoel van "ik ben". Het geeft mij rust en een zeer grote innerlijk kracht. De kracht om te doen wat ik moet doen: Mij completeren en te leven naar wie ik ben, gewoon zonder poespas.

Mischien is het voor anderen anders, dat de medische transitie nodig is, of helpt, om de innerlijke overtuiging en daardoor die innerlijke kracht te vinden. Maar ik leg het belang bij de innerlijke overtuiging en kracht omdat daarmee de angst an onzekerheid overwonnen kunnen worden.

Dat geeft wel een gevoel van euforie, door die kracht te bereiken wat je uit het diepst van je ziel nodig hebt om te bereiken: Jezelf zijn.

Daarom vind ik ook niet dat wij "kosmisch verdoemt" zijn. Het is waar dat het een zware weg is, met best veel "leuk is anders", maar daar op dat punt komen met die absolute innerlijke zekereid eindeljik te weten wie je bent. Die ervaring maakt het misschien de moeite waard
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Innerlijke overtuiging, innerlijke kracht

Bericht door Ender »

Descartes? :)
Mir
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 nov 2017, 15:17
Gender: Geen

Re: Innerlijke overtuiging, innerlijke kracht

Bericht door Mir »

Ik denk dat de angsten van velen die open als trans door het leven willen gaan niet onrealistisch zijn.
Dat is toch meer een angst voor wat de omgeving kan doen met je, er zijn nu eenmaal teveel gemene, domme en agressieve mensen in de wereld, denk niet dat het de angst is om jezelf te zijn, want als alle mensen er respectvol mee om zouden kunnen gaan dan was het makkelijk geweest om uit te komen voor het trans zijn.

Maar het belangrijkste van wat je zegt is wel dat je jezelf moet zijn ondanks de angsten en wat de omgeving doet(tenzij je in bv Saudi-Arabië woont ofzo). Je kunt ook niet vechten tegen je natuur, je natuur wint dan altijd. Je kunt het enkel tijdelijk onderdrukken, en betaald daarvoor dan een mentale en fysieke prijs.

Dit is voor trans mensen extra lastig vanwege het stigma wat er aan vast zit, maar dit geld voor ieder mens.
Nu we het toch over filosofen hebben,
Neem BV Nietzsche, die had het idee dat het goed was om je gevoelen te onderdrukken.
Hij deed dat bij bijna alles wat er in zijn leven mis was gegaan, en dus heeft nooit dingen goed kunnen verwerken, constant in gevecht met zijn ware natuur.
Op een dag zag hij een paard die zijn poot brak, en de eigenaar begon het arme dier op straat dood te slaan.
Toen Nietzsche dit zag, en na een leven tegen zijn ware gevoelens te vechten, rende hij naar het paard toe en omhelsde hem terwijl hij luid aan het huilen was. Hij had zijn hele leven zijn gevoelens onderdrukt, en dit was het moment dat hij niet langer kon. Het was zelf zoveel in een keer dat hij daar op straat al huilende met een dood paard in zijn armen een hersenbloeding kreeg.

Dus is het de prijs waard om niet jezelf te zijn door angst van wat anderen met je zouden kunnen doen?.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Innerlijke overtuiging, innerlijke kracht

Bericht door janine2363 »

DoubleHelix schreef: 29 nov 2017, 20:36 Nu we het toch over filosofen hebben,
Aha ! Ik ken Descartes alleen van zijn Analytische meetkunde (komt "cartesisch" van zijn naam ?), dus in het rijtje
van mijn helden: Newton, Leibnitz, Eiler, Gauss (en als Gauss de prins van de wiskunde was, owww, ik zou graag
zijn princes geweest zijn ;-)

Maar hij is dus ook mijnheer "Cogito ergo sum"
DoubleHelix schreef: 29 nov 2017, 20:36 Ik denk dat de angsten van velen die open als trans door het leven willen gaan niet onrealistisch zijn.
Dat is toch meer een angst voor wat de omgeving kan doen met je, er zijn nu eenmaal teveel gemene, domme en agressieve mensen in de wereld,
Het zal afhangen van het milieu, maar
1. Ik denk dat de angsten veel groter zijn dan het maatschappelijk probleem is, hiermee wil ik zeker niet ontkennen dat er een probleem is, daar heb je statistieken voor, maar je hebt ook een kip-ei effect. Als we ons laten leiden door angsten blijven we onzichtbaar, onbekend en onbemind
2. Gemene, domme en aggresieve mensen zijn gemeen naar iedereen, ouderen, jongeren, buitenlanders, andersgelovigen etc. Die groepen van mensen blijven ook niet binnen zitten
3. Transgenders zelf zijn denk ik ook niet anders dan de rest, wij zijn ook een doorsnee van de gewone bevolking, dus als dit de VS zou zijn verwacht ik dat de helft van mijn forum genootjes ook op Trump zouden stemmen, en in een bepaalde optiek ook gemeen en dom kunnen zijn ... we klagen soms over "militanten" die "het voor de meerderheid verpesten"

Er is een soort paradox, of een "you cannot have your cake & eat it twice"

Of we staan er op dat we gewone mensen zijn, en volgen dat, of we vinden ons bijzondere mensen en we vallen op en vragen om privileges

>> wat de omgeving kan doen met je
Over het algemeen zegt de omgeving: "Goede dag Janine" of "Dag mevrouw / mijnheer" (ik ben niet passabel, dus veel vergissingen)

Het is opvallend dat mensen in de 20 die ik tegen kom, het minst makkelijk met mij om schijnen te kunnen gaan> Jonger dan dat is makkelijk,
ouder tot heel veel ouder ook. Ik denk dat dat komt omdat je in die fase in je leven je het onzekerst ben over jouw plaats in het leven en de
maatschappij en dat alles wat afwijkt van het klein beetje zekerheid dat je voor jezelf geconstrueerd hebt als bedreigend of op zijn minst
storend ervaar. Dit is zoals ik het merk trouwens gelijk voor jongenmannen en jongevrouwen (ik heb al een goede cursus gehad "blikken terug
werpen" ;-)). Ik ga dus niet "bang" voor hen zijn, kom nou, voor een stelletje kippen-zonder-kop, echt niet, ik heb toch ook recht op mijn stukje van de wereld, dat laat ik mij echt niet zomaar afpakken.
Mir
Berichten: 68
Lid geworden op: 24 nov 2017, 15:17
Gender: Geen

Re: Innerlijke overtuiging, innerlijke kracht

Bericht door Mir »

Aha ! Ik ken Descartes alleen van zijn Analytische meetkunde (komt "cartesisch" van zijn naam ?), dus in het rijtje
van mijn helden: Newton, Leibnitz, Eiler, Gauss (en als Gauss de prins van de wiskunde was, owww, ik zou graag
zijn princes geweest zijn ;-)
Ja idd, hij heeft veel gedaan met het uitvinden hoe geometrische vormen samen gaan met wiskunde dacht ik, lang geleden dat ik iets heb gelezen over hem, snel ff google chekken :)
(Interessante dingen, maar ben niet slim genoeg om het allemaal te onthouden haha, wou dat er een manier was om meer geheugen in de boven kamer te installeren)
Leuk om dingen te lezen maar ben ook wel erg blij met BV youtube, dat je mensen kunt zien en horen.
Kan uren luisteren naar mensen zoals Dick Swaab.
3. Transgenders zelf zijn denk ik ook niet anders dan de rest, wij zijn ook een doorsnee van de gewone bevolking, dus als dit de VS zou zijn verwacht ik dat de helft van mijn forum genootjes ook op Trump zouden stemmen, en in een bepaalde optiek ook gemeen en dom kunnen zijn ... we klagen soms over "militanten" die "het voor de meerderheid verpesten"
Elke groep heeft er mee te maken ja, maakt niet zoveel uit bij welke groep je hoort, het blijven gewoon mensen met hun mooie en lelijke kanten.
BV die Caitlyn Jenner, word neergezet als een soort held in de trans community in America, maar dan word er niet bij verteld dat die persoon een republikein is die tegen homoseksuelen is, en het homohuwelijk probeert tegen te houden.
Of we staan er op dat we gewone mensen zijn, en volgen dat, of we vinden ons bijzondere mensen en we vallen op en vragen om privileges
Vechten voor gelijke rechten, en gelijk behandeld worden, lijkt mij idd beter dan vechten voor speciale behandeling/rechten.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Innerlijke overtuiging, innerlijke kracht

Bericht door Marijn »

Newton EN Leibniz? De concurrenten. :D

Ken je de Baroque Cycle van Neal Stephenson? Spelen ze een belangrijke rol in. Wel drie flinke boeken.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Innerlijke overtuiging, innerlijke kracht

Bericht door Dieuwertje »

janine2363 schreef: 30 nov 2017, 10:26Of we staan er op dat we gewone mensen zijn, en volgen dat, of we vinden ons bijzondere mensen en we vallen op en vragen om privileges
Ik vind mijzelf best wel een beetje bijzonder. Ik hoor immers toch tot een minderheid. Ook als we allemaal zichtbaar uit de kast komen is het een minderheid.
En de privileges waarom ik vraag? Dat is eigenlijk alleen het recht op behandeling, één die vergoed wordt. Daar schort het toch nog vaak aan.

De innerlijke overtuiging? Is dat het moment dat je je er van bewust bent dat je anders bent, dat je anders wil leven? Of is dat het moment dat je je eigenlijk helemaal niet meer bewust bent dat je de transitie al gemaakt heb? Dan bedoel ik dat je leeft zoals je wil zijn, maar je bent gewoon met je dingen bezig zonder daar nog bewust van te zijn. Het eerste bewust, het tweede onbewust.
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Innerlijke overtuiging, innerlijke kracht

Bericht door janine2363 »

Marijn schreef: 30 nov 2017, 14:36 Newton EN Leibniz? De concurrenten. :D

Ken je de Baroque Cycle van Neal Stephenson? Spelen ze een belangrijke rol in. Wel drie flinke boeken.
Een van de leukste die ik ooit gelezen heb! Anathem is ook zeer goed, zijn andere werk vind ik minder
als je van dikke boeken houdt: Brandon Sanderson, stormlight archives
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Innerlijke overtuiging, innerlijke kracht

Bericht door janine2363 »

Dieuwertje schreef: 30 nov 2017, 15:01 Ik vind mijzelf best wel een beetje bijzonder. Ik hoor immers toch tot een minderheid. Ook als we allemaal zichtbaar uit de kast komen is het een minderheid.
En de privileges waarom ik vraag? Dat is eigenlijk alleen het recht op behandeling, één die vergoed wordt. Daar schort het toch nog vaak aan.

De innerlijke overtuiging? Is dat het moment dat je je er van bewust bent dat je anders bent, dat je anders wil leven? Of is dat het moment dat je je eigenlijk helemaal niet meer bewust bent dat je de transitie al gemaakt heb? Dan bedoel ik dat je leeft zoals je wil zijn, maar je bent gewoon met je dingen bezig zonder daar nog bewust van te zijn. Het eerste bewust, het tweede onbewust.
:-) voor een keer heb ik niets te zeggen / toe te voegen. Zo voel ik het ook, inclusief de vraagtekens, als mijn evolutie vordert en ik nieuwe dingen leer zal mijn "mening" veranderen. Jij bent al verder dan ik, ik kan alleen schrijven over -nu-.

Toch behoorlijk wat woorden voor ikke die niets te zeggen heeft ;-)