Nieuwe chat! Zie dit topic.

Persoonlijk project voor betere inleving

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door janine2363 »

Fay schreef: 09 jan 2018, 18:23 Aardig id, maar met transgender heeft het weinig van doen,wel met genderollen, ervaar je zelf geen dysforie dan weet je niet hoe het voelt, en is het een man verkleed als vrouw situatie
Maar gender identiteit en dysforie zijn niet hetzelfde ! Het is niet dat je enkel en alleen transgender bent indien je gender dysforie ervaart. De dysforie maakt alleen de noodzaak om je gender identiteit volledig te beleven onweerlegbaar en onontkoombaar.

Ieder mens heeft iets van de mannelijk en iets van de vrouwelijk kant. Het is denk ik gewoon gezond om beide kanten te uiten en te beleven. Je oef je niet ongelukkig te voelen om daaraan toe te geven, indien door er aan toe te geven je jezelf gelukkiger (of completer) kan voelen
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Simão »

Het gaat denk ik veel meer om maatschappelijke inleving, dus hoe kun je zelf beter tegenover een transgender kan staan, dan een beleving van hoe het nu is om transgender te zijn, want dat kan nu eenmaal niet.
Ik zie het zo, iemand kan best in een rolstoel gaan zitten om te zien welk effect dit heeft op je dagelijks leven en hoe mensen met je omgaan, ook als je totaal niet gehandicapt bent.
Je hebt dan nooit de ervaring van een gehandicapte, maar wel degelijk de ervaring van belemmeringen en voordelen, en hoe mensen met je omgaan.
Dit geeft wel degelijk een beeld en kan helpen met je inleven en hoe jij je opstelt naar mensen in een rolstoel omdat je zelf hebt ervaren wat vervelend is en wat prettig is.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door janine2363 »

Simão schreef: 10 jan 2018, 14:46 Het gaat denk ik veel meer om maatschappelijke inleving, dus hoe kun je zelf beter tegenover een transgender kan staan, dan een beleving van hoe het nu is om transgender te zijn, want dat kan nu eenmaal niet.
Yup, ik had de vraag / het bericht van de OP, Gieterd, al weer uit het oog verloren ... ... en zijn vragen zijn overigens nog niet helemaal beantwoord
gietert schreef: 24 nov 2017, 03:48 Ik neem aan bijvoorbeeld bij uitgaan dat je sneller in gevaarlijke situaties kan komen. Zijn er echt do's and dont's tijdens uitgaan bijvoorbeeld? Of zijn er bepaalde dingen op straat die kunnen gebeuren waar ik rekening mee kan houden?
Zijn er aanraders voor plekken die ik kan bezoeken voor hulp voor dit project ook? Of juist voor tijdens die week om te bezoeken?
Zijn er plekken waar ik als mens niet "hoor" te komen omdat ik een trans-mens ben i.p.v. een cis-mens ?
Ik denk dat de essentie van de ervaring is dat het inderdaad mogelijk is dat er zulke plekken kunnen zijn ...
Gebruikersavatar
Sara
Berichten: 389
Lid geworden op: 16 okt 2014, 21:11
Gender: Non-binair
Locatie: Zevenaar

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Sara »

Hoewel je inderdaad niet het geestelijke aspect kan ervaren van wat iemand transgender maakt, is het fysieke aspect en het geestelijke effect daarop tot op zekere hoogte wel te ervaren denk ik. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan de druk van het cisconform presenteren, de reacties van anderen omdat dat waarschijnlijk niet lukt, etc.

Wat betreft tips: als het gaat om spullen en hulp voor het presenteren als vrouw, denk ik ook aan een bedrijf als Mariposa in Badhoevedorp (eerder Amsterdam). Zij verzorgen mtf-make-overs en kunnen zover ik weet ook spullen uitlenen, maar dat zal per dag zijn, niet voor een week.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Simão »

Excuus voor het zeggen van "een transgender" waarbij ik uiteraard "een transgender persoon" bedoel.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Fay »

janine2363 schreef: 10 jan 2018, 11:39
Fay schreef: 09 jan 2018, 18:23 Aardig id, maar met transgender heeft het weinig van doen,wel met genderollen, ervaar je zelf geen dysforie dan weet je niet hoe het voelt, en is het een man verkleed als vrouw situatie

Ieder mens heeft iets van de mannelijk en iets van de vrouwelijk kant. (of completer) kan voelen
Gd is discrepantie met eigen lichaam, los van vrouwellijk of mannenlijke kanten, gd is het kernprobleem

Fay
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Persoonlijk project voor betere inleving

Bericht door Simão »

Fay schreef: 10 jan 2018, 21:17

Gd is discrepantie met eigen lichaam, los van vrouwellijk of mannenlijke kanten, gd is het kernprobleem

Fay
Dat is waar, en het is duidelijk dat hij nooit kan beleven hoe het is om gd te hebben, maar dat is toch helemaal niet waarom het hier om gaat?
Hij wil niet weten hoe het is om transgender te zíjn, dat kan gewoon niet -zegt hij zelf notabene ook nog letterlijk- ,maar mee te maken hoe je behandeld wordt als transgender persoon en wat hij daar van kan leren.
De maatschappij ziet niet wat jij van binnen bent en zal hem in een jurk dus hetzelfde behandelen als een transgender persoon die (nog) niet passable is (of zelfs een vrouw die er gewoon nogal manlijk uitziet, deze stoten op een aantal zelfde reacties en oordelen).
Daar kan hij wel degelijk wat uit meenemen en is toe te juichen. Lijkt mij?

(Overigens, misschien is hij wel heel erg passable, dat kan weer andere resultaten geven.)

Officieel is het natuurlijk gewoon travestie, maar voor hoe de maatschappij hem ziet, maakt dat niet echt uit, denk ik.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark