Kosten SRS bij het VUmc

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Kosten SRS bij het VUmc

Bericht door Mirthe_s »

Heeft er iemand zicht op de kosten die het VUmc in rekening brengt voor de volledige geslachtsoperatie?

Mijn verzekeraar claimt dat de operatie onder gecontracteerd tarief in nederland bij het VUmc slechts ca. 5000 euro kost. Hierbij hebben zij gekeken naar de codes 15D197 of 990004044. Kan iemand mij bevestigen of dit bedrag een beetje klopt? Declareert het VUmc daarnaast nog andere kosten behorende bij de SRS? Denk aan verpleging, en bijv. anesthesie.

Ik ben erg benieuwd naar wie eens zou willen kijken bij de declaraties!
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Kosten SRS bij het VUmc

Bericht door janine2363 »

Ik heb het VUMc zelf gevraagt, zij hanteren DBC 990004023 (Euro 10K)
UMCG heeft DBC 990004044 (bij hen Euro 13K)
Menzis gebruikt liefst DBC 059899063(Euro 10K)

De passanten prijslijsten van UMCG en VUMc kan je downloaden ,daar vind
je dat bij VUMc DBC 990004044 inderdaad Euro 5K is.

M.a.w. de verzekeraar pakt gewoon een DBC en kijkt niet naar de onderliggende beschrijving
dit is -tegen- de regelgeving. Je kan dit melden bij het NZa, die horen hier toezicht op te houden

Ik kan je de brief met antwoord van het VUMc geven, je kan natuurlijk ook gewoon zelf aan het
VUMc vragen. Ze zijn verplicht te antwoorden (weer een stukje regelgeving waar de NZa op let)

Janine
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Kosten SRS bij het VUmc

Bericht door Mirthe_s »

De passantentariefen van het VUmc aldus https://www.vumc.nl/7068067/61579/91559 ... delen).pdf
15D197 / 990004044: 15.000 eur.
15D177 / 990004023: 9.820,00 eur.

Zilveren Kruis betaalt voor die codes marktconform:
15D197 / 990004044: 5.266,72 eur
15D177 / 990004023: 6.597,12 eur

In beide gevallen ben ik opzoek naar de gecontracteerde tarieven die bij anderen in rekening zijn gebracht. Niet de passantentarieven.
Daarnaast wil ik dus ook graag weten of het VUmc naast die codes voor de SRS nog andere dingen in rekening heeft gebracht, of dat de code voor het VUmc een all-in declaratie is.
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Kosten SRS bij het VUmc

Bericht door Mirthe_s »

janine2363 schreef: 29 jan 2018, 14:13 Ik heb het VUMc zelf gevraagt, zij hanteren DBC 990004023 (Euro 10K)
UMCG heeft DBC 990004044 (bij hen Euro 13K)
Menzis gebruikt liefst DBC 059899063(Euro 10K)

De passanten prijslijsten van UMCG en VUMc kan je downloaden ,daar vind
je dat bij VUMc DBC 990004044 inderdaad Euro 5K is.

M.a.w. de verzekeraar pakt gewoon een DBC en kijkt niet naar de onderliggende beschrijving
dit is -tegen- de regelgeving. Je kan dit melden bij het NZa, die horen hier toezicht op te houden

Ik kan je de brief met antwoord van het VUMc geven, je kan natuurlijk ook gewoon zelf aan het
VUMc vragen. Ze zijn verplicht te antwoorden (weer een stukje regelgeving waar de NZa op let)

Janine
Fijn om te weten dat het VUmc ook nog een andere code (990004023) gebruikt dan die gekozen voor de verzekeraar. Maar verder snap ik niet helemaal wat je probeert te zeggen. Wat is er fout aan dat de verzekeraar kiest voor 990004044? Immers je stelt dat het UMCG dat ook doet. Daarnaast klopt het niet wat je schrijft over het passantentarief van het VUmc (zie mijn bovenstaande bericht).

Overigens de beschrijvingen:
15D197 / 990004044: Grote en uitgebreide hersteloperatie aan het lichaam door een plastisch chirurg
15D177 / 990004023: Grote en zeer uitgebreide hersteloperatie aan het lichaam door een plastisch chirurg
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Kosten SRS bij het VUmc

Bericht door Emma »

Uiteindelijk krijg je te maken met het begrip ‘zuivere restitutiepolis’ waardoor het hele verhaal behoorlijk theoretisch wordt. Niemand heeft namelijk nog zo’n polis, en schijnt het te mogen wat men doet.

Doet me er aan denken dat ik al heel lang niets meer van de SKGZ gehoord heb, ik had een zaak lopen hier over.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Kosten SRS bij het VUmc

Bericht door janine2363 »

Mirthe_s schreef: 29 jan 2018, 17:24 Wat is er fout aan dat de verzekeraar kiest voor 990004044? Immers je stelt dat het UMCG dat ook doet.
Volgens de "toezichthouders" hoort het als volgt te gaan. Er zijn een aantal door de overheid vaastgelegde codes (niet zo veel, 30%) en verder zijn er per ziekenhuis zelf bedachte en gedefineerde codes (meer 70%) Er is een korte omschrijvin van de code (zoals in de prijslijsten) en een uitgebreide
(te bevragen bij het ziekenhuis)

Het gaat niet zozeer om het kiezen van de code, maar om het, gegeven ziekenhuis en behandeling, het kiezen van de omschrijving die het best aansluit bij de werkelijke behandeling. Daaruit volgt dan de code, niet andersom.

De verzekeraar is verder -verplicht- zijn keuze te motiveren, dit voor transparantie (die zoals we nu wel weten) totaal ontbreekt, maar dat geeft dus juridische grond voor een klachten procedure.

Dit geld overigens ook voor behandelingen in het buitenland. Ook hier is volgens de "toezichthouders" de verzekeraar verplicht een DBC code -gekoppeld aan een gedetaileerde beschrijving van de behandeling- te kiezen die aansluit bij de werkelijke bhandeling -niet- het zogezegde Nederlandse equivalent. Het is ook duidelijk dat de verzekeraar dit ook niet doet en dit is ook weer juridische grond voor een klachten procedure.
Mirthe_s schreef: 29 jan 2018, 17:24 Daarnaast klopt het niet wat je schrijft over het passantentarief van het VUmc (zie mijn bovenstaande bericht).
Als de informatie die ik heb verzameld incorrect is, kan je mij helpen door de fout expliciet aan te geven. Dit alles gaat namelijk puur een juridische kwestie worden met zwart-wit interpretaties van goed/fout
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Kosten SRS bij het VUmc

Bericht door janine2363 »

Emma schreef: 30 jan 2018, 00:19 Uiteindelijk krijg je te maken met het begrip ‘zuivere restitutiepolis’ waardoor het hele verhaal behoorlijk theoretisch wordt. Niemand heeft namelijk nog zo’n polis, en schijnt het te mogen wat men doet.
Ik heb informatie van de "toezichthouders" die stellen dat "men doet maar wat" de huidige praktijk is en zij zich ook machteloos voelen om daar iets aan te veranderen, omdat er geen mensen (zoals wij) zijn die duidelijke cases aanbrengen. Ik was van plan ze hiermee te helpen. De regels aangaande DBC codes zijn duidelijk niet bedoelt voor dat het "schijnt het te mogen wat men doet"

Het verhaal is niet theoretisch, maar het is wel zo dat er ook geen duidelijke juridische basis is. Waar echter wel een basis is, is in de transparantie regels. Een verzekeraar moet zijn voorstel motiveren. Als ze dat niet doen, dan overtreden ze wel en regel en dan heb je een klein breekijzertje om aan te proberen tonen dat dat intentioneel is, ter benadeling van de patient.

Nu, als we een honderdtal (geannonymiseerde) machtigingen zoals uitgegeven door verzekeraars zouden verzamelen en we kunnen consistentie in hun beleid aantonen, dan sta je best sterk
Emma schreef: 30 jan 2018, 00:19 Doet me er aan denken dat ik al heel lang niets meer van de SKGZ gehoord heb, ik had een zaak lopen hier over.
Ik ben geinteresseerd in de exacte formulering van jouw klacht en kan kijken of je alle mogelijkheden heb benut
AnnaNannette
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 aug 2017, 14:42
Gender: Vrouw

Re: Kosten SRS bij het VUmc

Bericht door AnnaNannette »

Met DBC is het dus slechter geworden dan het was. Ik heb in een ver verleden eens dbc coderingen nagezocht, en toen waren er wel apart dbc's voor geslachtsveranderende operatie, er werd zelfs onderscheid gemaakt tussen de verschillende methodes. Het bedrag wat nu vergoed wordt door Zilveren kruis is een lachertje, Zo'n 10 jaar geleden waren die tarieven net zo hoog !
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Kosten SRS bij het VUmc

Bericht door janine2363 »

AnnaNannette schreef: 30 jan 2018, 11:56 Met DBC is het dus slechter geworden dan het was. Ik heb in een ver verleden eens dbc coderingen nagezocht, en toen waren er wel apart dbc's voor geslachtsveranderende operatie, er werd zelfs onderscheid gemaakt tussen de verschillende methodes. Het bedrag wat nu vergoed wordt door Zilveren kruis is een lachertje, Zo'n 10 jaar geleden waren die tarieven net zo hoog !
Ik heb de chirurgen van het VUMc (Bouman), UMCG (Middelberg), en UZGent (Monstrey) aangeschreven en gevraagd om simpelweg een neutraal attest te schrijven dat de verschillen (zonder opinie) onderkent. Erkenning dat er verschillen zijn is IMHO in eerste aanleg al voldoende om de verzekeraars te dwingen hun werk eerlijker te doen.

De mensen van het UMCG waren verbaast: "Maar hoort de adviserend geneesheer van de verzekeraar die verschillen te onderkennen ?" Volgens de regelgeving wel ja, in de praktijk nee. Dus dan maar wat hulp vragen. Het psycholoog van het VUMc die ik in eerste instantie aanschreef reageerde alvast positief op mijn vraag, maar het is afwachten wat het bestuur zal antwoorden.

Janine


P.S. wat mij wat verbaast is dat het er toch en beetje op lijkt dat ik de eerste ben om deze nogal voor de handliggende vragen te stellen (gezien de reacties van VUMc, UMCG & UZGent). En dat geloof ik natuurlijk niet. Op het forum staan veel threads over het onderwerp "DBC" maar ik kan er weinig feiten en conclusies of resultaten uithalen. Misschien zoek ik niet goed. Enfin, om maar te zeggen, alle info is welkom, elke brief ooit door een verzekeraar gestuurd is welkom indien het consistent gedrag in ons nadeel laat zien. Elke actie zou ook in ons voordeel werken en zelfs met terugwerkende kracht denk ik. Als je -nu- kan aantonen dat de verzekeraar zich -vroeger- vergist heeft (dus in de periode dat dezelfde regels voor DBC codes gelden kan je een claim leggen)
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Kosten SRS bij het VUmc

Bericht door Mirthe_s »

Zilveren kruis vergoedde vorig jaar voor '990004044' ca 13.000 euro. Ze hebben nu een intern onderzoek naar wat er is gebeurd waarom dat bedrag dit jaar weer lager is. Ik heb niet het idee bij ZK dat zij bewust dwars liggen.
Plaats reactie