Horizontal in the Vertical deel 3: Irene naar dr. Chettawut in Bangkok

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Plaats reactie
i-rene
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 mei 2016, 14:07
Gender: Vrouw
Locatie: Utrecht

Horizontal in the Vertical deel 3: Irene naar dr. Chettawut in Bangkok

Bericht door i-rene »

Op 25 februari vertrek ik samen met mijn vrouw naar Bangkok voor mijn SRS bij dokter Chettawut.
Hierbij deel 3 in de serie Horizontal in the Vertical.
Na die mooie bijdragen van Tess en Lisa, die ook recentelijk bij Dr. Chettawut geweest zijn, denk ik dat mijn verhaal toch een toevoeging kan zijn omdat ik in een andere situatie verkeer, dan de hiervoor genoemde dames. Voorgenoemde dames zijn twintigers, terwijl ik zelf een veertiger ben. Daarnaast is iedere ervaring anders.

Voordat ik mijn verslag doe over mijn ervaringen in Bangkok, zal ik eerst mijn situatie schetsen en hoe ik uiteindelijk richting Bangkok ben gekomen. In de posts die hierna volgen (na 25 februari) beschrijf ik de reis en verblijf naar Thailand.
Toen ik eind november 2015 uit de kast kwam, was ik getrouwd met een heel lieve vrouw en had ik een zoon en een dochter. Verder had ik een goede baan in de IT. Uiteraard was ik, zoals vele anderen, doodsbang alles wat mij dierbaar was te verliezen. Wat is dat achteraf meegevallen!
Heel voorzichtig en continu rekening houdend met het gevoel van mijn vrouw heb ik steeds wat stapjes gezet richting transitie, maar wel op haar tempo! Regelmatig maakte ik het onderwerp bespreekbaar en dat was nodig omdat zij de instelling had “als we er niet over praten, dan is het er niet”. Ik zorgde ervoor dat ze kennis over het onderwerp opdeed en deelde steeds mijn gevoel met haar. Wat hebben we toen veel gepraat.
Ik meldde me begin maart 2016 aan bij Tanja van Hengel van Psycho Informa en had half juni mijn eerste consult in Woerden.
Door mijn duidelijke keuze mijn route buiten het VU te volgen, was ook meteen bepaald dat ik mijn SRS uiteindelijk in het buitenland zou moeten zoeken. Gezien de topartsen in Thailand en het feit dat je geen genitale ontharing hoeft te ondergaan in het jaar naar de SRS toe, was dat voor mij helemaal zoals ik het wilde.

In april 2016 ben ik samen met mijn vrouw naar Amsterdam geweest voor een fotoshoot bij Mariposa. We spraken af dat als het haar te veel zou worden, zij weg kon gaan. Uiteindelijk heeft zij van die mogelijkheid geen gebruik gemaakt, maar de mogelijkheid gaf haar de ruimte die ze nodig had. Ik had mezelf nog nooit als vrouw gezien, want ik had me nog nooit als vrouw gekleed. Ik werd er mooi opgemaakt en kreeg mooie kleding aan. Ik was echt verrast dat ik er zo goed als vrouw uitzag! De hele dag had ik een glimlach van oor tot oor op mijn gezicht en mijn vrouw zag toen dat ik me echt happy voelde. Mijn vrouw noemde dit voor haar een echte eye opener.

Eind mei 2016 ben ik samen met mijn vrouw onze vrienden en familie gaan informeren dat ik transgender ben. Mijn familie accepteerde het gelukkig en mijn vrienden ook. Op één stel na, die iedere zondag trouw in de kerk te vinden is en prediken elkander lief te hebben zoals jezelf en dat Gij zult niet oordelen opdat… Geen slechte score op de acceptatieschaal!
Langzaam maar zeker, kon mijn vrouw wennen aan het idee en tegen de tijd dat ik naar mijn eerste consult bij Tanja ging, had ze mij als vrouw geaccepteerd. Dat wil niet zeggen dat ze het toen makkelijk vond.

Ieder tweewekelijks consult ging ze met me mee en zo heeft ze vanuit de eerste hand ervaren hoe het bij mij werkt en ook dat het menens was. Het meenemen van je partner naar de sessies bij de gendertherapeut is m.i. echt aan te raden als je de hoop hebt dat je partner bij je wil blijven, omdat zij/hij veel meer betrokken wordt in het proces. Daarnaast is ook de Transvisiegroep (H)erkenning een aanrader voor partners, want daar kunnen ze met gelijkgestemden praten en gevoelens delen en die mogelijkheden voor partners is in tegenstelling tot mogelijkheden van de transgender zelf zeer beperkt. Ik denk dat beide zaken, naast mijn eigen geduldige instelling en de acceptatie door vrienden, mede hebben bijgedragen tot de acceptatie door mijn vrouw, maar ook dat ze er hierdoor beter mee om kan gaan.
Aan het begin van de zomervakantie in 2016 hebben we onze kinderen (dochter 10, en zoon 11 jaar oud) op hun niveau mijn verhaal uitgelegd. We hebben het hen bewust als laatste verteld, zodat ze geen geheimen hoeven te bewaren voor vrienden of familie of elders. We hebben een open instelling en dat werkte voor ons heel goed.

Onze dochter accepteerde het vrijwel direct, terwijl mijn zoon 2 maanden nodig had. Inmiddels is er niemand meer in ons gezin, die terug zou willen naar de oude situatie. Sinds die tijd was ik in de weekenden en op mijn part-timedag Irene en op de werkdagen mijn oude identiteit. Oh wat viel dat terug switchen op werkdagen zwaar!

Op de verjaardag van mijn dochter in september 2016 heb ik bij de gemeente mijn naam en geslacht laten veranderen. Ik was oorspronkelijk van plan om het mijn baas pas in december te gaan vertellen, maar hoorde toen van een andere transvrouw dat mijn baas de wijziging van naam en geslacht via het pensioen automatisch door zou krijgen, dus moest ik dat natuurlijk voor zijn…
Met de angst mijn baan te verliezen heb ik begin september 2016 een gesprek met onze directeur gevraagd en huilend heb ik hem mijn hele verhaal gedaan. Zijn reactie was bijzonder positief en constructief. Hij zei mij meteen toe er “samen een succes van te maken” en heeft me met woord, daad en advies bijgestaan.
Na het informeren van mijn collega’s ben ik nog twee weken als man op het werk verschenen en half oktober 2016 kon ik eindelijk fulltime als vrouw gaan leven. Wat een verademing! Geen geswitch meer. Door de super reactie van mijn baas en collega’s heb ik mijn baas voorgedragen voor de Transzoen van TNN en deze hadden we oorspronkelijk zelfs gewonnen. Echter wilde TNN er naar de smaak van mijn baas te veel publiciteit aan geven en heeft mijn directeur van de prijs afgezien.

In december 2016 begon ik met hormonen en in januari 2017 heb ik de datum voor SRS bij Chettawut op mijn verjaardag in 2018 vastgelegd door netjes 20% van de operatiekosten over te maken.
Tjonge, dan heb je nog 14 maanden te gaan… Ik heb die periode mentaal in stukjes gehakt, door steeds toe te leven naar hoogtepunten en mijlpalen, zoals de sessies bij Tanja, vakanties en operaties. In mei 2017 heb ik mijn borstoperatie net over de grens in België laten doen bij The Belgian Breast Clinic, een heel fijne ervaring.

In januari 2017 gaf topchirurg dokter Brigitte Meijer een indrukwekkende presentatie over aangezicht chirurgie (FFS) bij de vrouwengroep van Transvisie. Ik was meteen verkocht en heb het VU gebeld om een consult aan te vragen. In mei een consult gehad, waarna dokter Meijer de aanvraag voor toestemming bij mijn zorgverzekering Interpolis deed. Vrij kort daarna ontving ik toestemming van Interpolis, zonder problemen of bezwaren. In november onderging ik mijn FFS deel 1 (voorhoofd) en in december mijn FFS deel 2 (kin). Zo fijn dat het medisch traject na maart klaar is!

In november kreeg ik ook mijn SRS verklaring van Tanja en de psychiater, waarmee ik direct bij Interpolis toestemming vroeg voor de operatie in Thailand. Binnen twee weken kreeg ik een brief dat er 8560 euro wordt vergoed. Omgerekend had ik zo’n 8900 euro betaald aan Chettawut, dus die vergoeding was wat mij betreft prima.

Toen heb ik ook de retourvlucht geboekt. Van meerdere kanten was mij aangeraden om Businessclass te vliegen en ik heb maanden lang de ticketprijzen in de gaten gehouden. “Wacht even op de KLM Business Deal weken”, was mij aangeraden. Nou dat deed ik. En dat scheelde! Tickets voor een rechtstreekse vlucht, die de hele tijd zo’n 2400 euro p.p. kosten waren maar liefst 30 euro goedkoper… Uiteindelijk toch maar gekozen voor een vlucht via Londen. Nu vliegen we met British Airways Businessclass voor 1300 euro per persoon en hebben we tussen Londen en Bangkok v.v. stoelen die volledig plat kunnen. Een overstap is misschien niet ideaal, maar de kosten hebben dan toch de doorslag gegeven.
Toen bleek dat ik 1 dag te lang had geboekt... Ik wist dat je 30 dagen visumvrij naar Thailand kunt en dacht met de periode 26 februari tot en met 28 maart daaraan te voldoen. Maar als je aankomst dag en vertrek dag beide telt kom je op 30 nachten, maar 31 dagen. Balen…
Keuze: vlucht omboeken voor 300 euro p.p. of een gezellig dagje naar Amsterdam en even bij het consulaat langs om een visum aan te vragen voor 30 euro p.p. Uiteraard voor het laatste gekozen en voor een tientje extra werd het visum ook nog eens aangetekend thuisgestuurd.
Omdat we toch in Amsterdam waren zijn we ook even naar Pott Change op het Damrak geweest om wat Thaise Bath te halen. Voor een kleine 1400 euro hebben we 50.000 THB gehaald. Dit is veel gunstiger dan eigen bank of het GWK (scheelt ongeveer 10%) of het wisselen op Schiphol!

Tja, en dan hebben we nog twee schoolgaande kinderen…
In maart moeten die gewoon naar school. Onze zoon hebben we bij vrienden in de buurt kunnen onderbrengen en hij kan gewoon naar zijn eigen school (VWO) blijven gaan, al is zijn reistijd wat langer.
Voor onze dochter is het een ander verhaal. Zij zit in groep 7 van de basisschool en gaat voor die periode naar vrienden, die 45 minuten verder weg wonen. Onze dochter moet dus naar een andere school en omdat de dochter van onze vrienden op een Rooms Katholieke school zit, kon die school onze dochter weigeren. Betreffende school heeft een hoop problemen gehad met groep 7 in het huidige schooljaar, dus acceptatie van onze dochter was allerminst zeker. Slapeloze nachten heb ik er wel van gehad, maar gelukkig heeft onze eigen school de andere school kunnen overtuigen en kregen we op 21 december te horen dat onze dochter daar welkom is. Oh, zo blij en opgelucht!

Op 31 januari 2018 hebben we kennisgemaakt op de tijdelijke school voor onze dochter en ook meteen bij de BSO. Onze dochter voelde zich er gelukkig meteen thuis en had vrijwel direct aanspraak met andere kinderen.

Het zijn nu nog maar kleine dingetjes, die we moeten regelen en we zijn eigenlijk klaar voor vertrek.
Bangkok, here we come!
Men lijdt meer onder vrees dan door het lijden wat men vreest
féj
Berichten: 114
Lid geworden op: 01 feb 2018, 11:20
Gender: Vrouw
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Re: Horizontal in the Vertical deel 3: Irene naar dr. Chettawut in Bangkok

Bericht door féj »

Heel veel succes gewenst met alles wat er gaat gebeuren. En natuurlijk weer mooi om te zien dat jij nu ook jou verhaal deelt met ons over je srs. Ik kijk er al naar uit je verhaal te mogen lezen zoals je hierboven al schrijft. Sterkte 😘
My Story Féj Hyacinthe - My life in Berlin
HRT Started 19-12-2017 SRS 14-01-2019 @ Dr. Chettawut
I feel so much more with my body after this operation, verry happy with the results and setisfection in feelings (:
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Horizontal in the Vertical deel 3: Irene naar dr. Chettawut in Bangkok

Bericht door Annet »

Ik kijk naar je verhalen uit ben nieuwsgierig hoe het je vergaat
Groetjes Annet
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Horizontal in the Vertical deel 3: Irene naar dr. Chettawut in Bangkok

Bericht door Emma »

Succes! je had trouwens niet zo veel hoeven wisselen hoor, de luchthaven en de steden zijn vergeven van de banken en geldautomaten. En het is dan ook nog goedkoper. Je moet alleen je bankpas op wereldprofiel instellen. Je betaalt per opname aan de Thaise bank 220 baht en aan je eigen bank €2,25, dus de kosten per opname zijn iets van €7,50, en de koers logt dan tegen de middenkoers aan. Wij hebben de afgelopen weken steeds 10000 baht opgenomen, zodat we te weinig over hebben om de moeite van het terugwisselen waard te zijn.

Nog een tip: als je internettoegang wilt, en de wifi van het hotel is waardeloos, koop dan een prepaid sim bij de eerste de beste 7-Eleven. Wij hebben in die bijna 3 weken dat we er nu waren ruim 200GB verstookt op een sim van DTAC, wat ons in totaal niet meer dan 750 baht had hoeven kosten.

Thailand is een land met veel meer chaos dan hier, maar ook gewoon modern en zo, soms moderner dan hier. En het is geen duur land om te verblijven. Ik ben fan. 😉
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
TanjaUneken
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 mar 2017, 23:21
Gender: Trans MtF
Locatie: Amersfoort

Re: Horizontal in the Vertical deel 3: Irene naar dr. Chettawut in Bangkok

Bericht door TanjaUneken »

Dank je jouw uitgebreide prelude op het SRS verhaal. Goede reis en verblijf voor jou en je vrouw. Succes, ik blijf je volgen hoewel ik zelf geen ambities heb om helemaal naar Thailand te gaan.
Geboren op de dag dat ik mocht zijn wie ik ben en ruim zeven en vijftig jaar daarvoor ook al eens, laat ik dat vooral niet vergeten.
i-rene
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 mei 2016, 14:07
Gender: Vrouw
Locatie: Utrecht

Re: Horizontal in the Vertical deel 3: Irene naar dr. Chettawut in Bangkok

Bericht door i-rene »

Emma schreef:Succes! je had trouwens niet zo veel hoeven wisselen hoor, de luchthaven en de steden zijn vergeven van de banken en geldautomaten. En het is dan ook nog goedkoper. Je moet alleen je bankpas op wereldprofiel instellen. Je betaalt per opname aan de Thaise bank 220 baht en aan je eigen bank €2,25, dus de kosten per opname zijn iets van €7,50, en de koers logt dan tegen de middenkoers aan. Wij hebben de afgelopen weken steeds 10000 baht opgenomen, zodat we te weinig over hebben om de moeite van het terugwisselen waard te zijn.

Nog een tip: als je internettoegang wilt, en de wifi van het hotel is waardeloos, koop dan een prepaid sim bij de eerste de beste 7-Eleven. Wij hebben in die bijna 3 weken dat we er nu waren ruim 200GB verstookt op een sim van DTAC, wat ons in totaal niet meer dan 750 baht had hoeven kosten.

Thailand is een land met veel meer chaos dan hier, maar ook gewoon modern en zo, soms moderner dan hier. En het is geen duur land om te verblijven. Ik ben fan. Afbeelding
Je hebt gelijk dat het vele wisselen niet nodig was. Zeker nu wij hier zien hoeveel ATM's er zijn. Ik had vooraf gezocht naar info, maar de berichten over dit onderwerp waren tegenstrijdig. Ik heb toen besloten om de 32.000 THB die eventueel bij een skin graft nodig zijn cash te kunnen betalen aan dr. Chettawut plus wat geld om de eerste dingen van te doen. Uiteraard hoop ik dat de skin graft niet nodig is.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk

Men lijdt meer onder vrees dan door het lijden wat men vreest
i-rene
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 mei 2016, 14:07
Gender: Vrouw
Locatie: Utrecht

Re: Horizontal in the Vertical deel 3: Irene naar dr. Chettawut in Bangkok

Bericht door i-rene »

23 februari 2018
Vanavond is de laatste keer dat de kinderen thuis slapen, voordat hun grote logeerpartij gaat beginnen. We namen er heerlijk de tijd voor. Ik was lekker naast mijn dochter op bed gaan liggen en heb daar heel wat knuffels uitgewisseld en leuke gesprekjes gehad. Het was maar goed dat ze mijn gezicht niet zag, want de tranen biggelden over mijn wangen. Ik vond het belangrijk dat ze niet zag dat ik huilde, want ik wilde dat ze blij en zonder zorgen zou gaan slapen…
Na afloop barstte ik beneden op de bank in huilen uit, want ik realiseerde mij maar al te goed dat die knuffeltjes en kusjes een maand lang niet kunnen. Zelfs op dit moment dat ik er weer aan denk staan de tranen in mijn ogen. Het is best heftig, je kinderen een maand niet in je armen kunnen nemen, een schouderklopje geven, achter de vodden zitten als het op school de boel laat versloffen. Die realisatie kwam bij mij veel harder binnen dan ik vooraf had verwacht. Onze kinderen gaan wel eens een week op kamp en dan heb ik daar weinig moeite mee, op het moment van afscheid na.
Terwijl ik het echt te kwaad had, had mijn vrouw daar veel minder last van.

24 februari 2018
Vandaag brachten we de kinderen een voor een weg naar de vrienden, waar ze de komende maand zullen vertoeven. Toen we er waren, voelde onze zoon zich meteen thuis. We kregen een rondleiding naar zijn tijdelijke kamer en studieruimte. Afscheid ging mij redelijk makkelijk af, doordat onze zoon er heel ontspannen onder. Nu gingen echter de sluizen bij mijn vrouw open. Dat werkte best aanstekelijk, maar gelukkig bleef het deze keer bij waterige ogen.
Bij onze dochter ging het eerste deel prima en we bleven nog de hele middag bij de vrienden waar zij zou verblijven, tot het moment dat we naar huis moesten… Onze dochter begon te huilen dat we niet weg moesten gaan. Wij kregen het er allebei ook heel moeilijk mee en huilden ook bij het afscheid. Gelukkig hield het huilen van onze dochter op en zag ze weer de positieve kanten van haar grote logeeravontuur.
Omdat wij het huis al helemaal schoon en aan kant hadden, hebben we onze laatste avond afgesloten door een etentje bij de Griek. Al met al een goed verlopen, maar energievretende dag.
Men lijdt meer onder vrees dan door het lijden wat men vreest
i-rene
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 mei 2016, 14:07
Gender: Vrouw
Locatie: Utrecht

Re: Horizontal in the Vertical deel 3: Irene naar dr. Chettawut in Bangkok

Bericht door i-rene »

25 februari 2018
De grote reisdag is aangebroken. Om 7:30 stond mijn schoonvader voor de deur om ons naar Schiphol te brengen voor onze vlucht met British Airways (BA) via Londen naar Bangkok van 11:40 uur. We waren om 8:30 in de vertrekhal en bereidden ons mentaal vast voor op de lange wachtrij voor de security check en douane. We hadden businessclass geboekt en zouden op het stuk van Londen naar Bangkok stoelen krijgen die helemaal plat kunnen, vooral met het oog op de terugweg.
Na het inchecken en afgeven van onze 3 koffers (bij BA mag je met businessclass p.p. 2 koffers van 32kg p.st. inchecken en 2 stuks handbagage). We waren meteen aan de beurt en werden na de incheck naar Lounge 40 (van BA) verwezen. De beste route zou via vertrekhal 2 zijn, terwijl we ons nu in vertrekhal 3 bevonden. Eenmaal in vertrekhal 2 zagen we een verwijzing voor security check voor Businessclass en andere premium reizigers met een aparte roltrap naar boven. Voor de roltrap stond iemand die de boarding passes controleerde op premium reizigers en op onze boarding pass stond daarover niets vermeld. Gelukkig werden we wel doorgelaten en moesten boven onze boarding pass scannen om bij de handbagagecontrole te komen. Tot onze verbazing waren er maar een handje vol reizigers voor ons en dat terwijl de vakantie wel begonnen was. We hoefden niets uit onze tassen te halen, maar gewoon alles op de band leggen. Vervolgens door de bodyscan, waarna ik voor het eerst van mijn leven door een vrouw werd gefouilleerd! Wat voelt dat toch goed om gewoon als vrouw gezien en behandeld te worden!
Door naar de paspoortcontrole. Ook hier weer een handje vol mensen voor ons en we waren met een minuut of 5 door de (geautomatiseerde) paspoortcontrole heen. Op naar lounge 40 van BA! Doordat alles tegen onze verwachting in zo snel was verlopen, hadden we nog een paar uur over. Het was goed toeven in Lounge 40, waar je onbeperkt van heerlijke soorten koffie, frisdranken, alcoholische dranken, etc. kon genieten. Ook was er een beperkt aanbod van etenswaren en sommigen, die er blijkbaar vaker gebruik van maken, ontbeten hier.
Netjes op tijd werd er omgeroepen dat we naar pier D28 moesten om te boarden. We pakten onze handbagage en gingen richting de pier. Boarding was net begonnen en er stond een redelijke rij bij economy class, maar wij konden via de businessclass meteen doorlopen. Wat een verademing, die businessclass!
Door drukte en wind kwamen we met een half uur vertraging aan op Heathrow terminal 5. Omdat we op schiphol nog geen boarding pass hadden gekregen voor de vlucht naar Bangkok, moesten we die op Heathrow ophalen. Gisteren lukte het online inchecken niet en op Schiphol voor Londen-Bangkok niet. Bij het ophalen van de boarding pass begrepen we waarom… Businessclass was overboekt en we waren gedowngraded naar economy plus. Er werd verteld dat dit niet definitief was en dat de service manager in de BA Lounge e.e.a. zou regelen. alsnog businessclass konden vliegen (als er mensen niet op kwamen dagen of hun aansluitende vlucht misten) of een geldelijke vergoeding. Gelukkig konden we ondanks de downgrade wel van de luxe lounge, met zelfs warm eten gebruik maken.
Voordat we de BA lounge konden bereiken moesten we eerst weer door de verouderde security check voor handbagage heen. In tegenstelling tot Schiphol, moesten we hier wel laptops, tablets, e-reader, telefoons en vloeistoffen uit de bagage halen en apart op de band aanbieden. Natuurlijk werd de handbagage van mijn vrouw aan een extra inspectie onderworpen…
Eindelijk een klein uur later konden we ons meldden bij de service manager en die had slecht nieuws. Businessclass zou niet lukken en we konden kiezen om 4 uur langer te wachten op een vlucht met Singapore Airlines of nu met de economy plus te reizen met financiele compensatie. We kozen voor het laatste omdat we op zondag geen mogelijkheid hadden Chettawut te waarschuwen dat we op een andere vlucht zouden zitten en omdat we geen zin hadden uren lang te wachten.
We kregen als compensatie het volgende aangeboden: direct ieder een Mastercard met de waarde van 200 Engelse pond er op. Daar bovenop zou men van het Londen-Bangkok deel van de reis 70% terugstorten op mijn credit card. Kortom, samen toch een 1000 euro compensatie voor het ongemak. Verder werden er direct stoelen voor de terugweg vastgelegd, zodat ons dit op de terugweg niet zou overkomen. De terugweg is veel belangrijker dan de heenweg, dus dat is een geruststelling.
Met een Boeing 777 vlogen we naar Bangkok. Ook deze vlucht kwam met een vertraging van een half uur aan. Onze stoelen waren op de eerste rij van economy plus (bij BA heet dit World Travel plus), waardoor we meer beenruimte hadden dan de mensen achter ons. Van de purser kregen we een leuk toilettasje, die ook bij businessclass werd uitgedeeld en ze zei dat als we extra dingen wilden zoals Champagne e.d. we het gewoon moesten vragen. Heel attent!
De nacht was lang… Zeker als je je hebt ingesteld op een stoel die helemaal plat kan en nu zittend de nacht moet doorbrengen…
Eenmaal aangekomen in Bangkok moesten we een flink stuk lopen naar de douane, maar de tijd die het daar kostte viel erg mee. Direct daarachter was de bagageband gesitueerd en al vrij snel hadden we onze koffers.
Op naar het meeting point bij exit 3, waar de chauffeur van dr. Chettawut op ons zou wachten. Ondanks de vertraging stond bij exit 3 een kleine jonge vrouw op ons te wachten met een bordje in haar hand, waar mijn naam op stond. Na onze begroeting op z’n Thais (handjes vouwen en klein buiginkje) gaf ze een hand met de linker hand, wat op meerdere plaatsen als de hygienische hand wordt beschouwd. Ze sprak geen woord Engels, maar het was duidelijk dat we haar moesten volgen. We kwamen in de parkeergarage, waar werkelijk iedere centimeter werd benut. Er wordt daar zelfs dubbel geparkeerd… Oh, wat waren wij blij dat we niet zelf met een auto door die smalle stukken heen hoefden te manouvreren! Van de chauffeur kregen we een welkomstbrief van Chettawut, maar nog geen andere dingen zoals de gevreesde Swiff. Op woensdag de 28e om 9.00 uur zal ik mijn consult hebben met dr. Chettawut en moet dan paspoort, SRS brief van Tanja (en psych) plus de originele lab tests meenemen. Zo’n 25 minuten later arriveerden we bij The Vertical Suite.
Bij het uitladen kregen we hulp van een portier, die onze koffers ook netjes naar de kamer zou brengen. De receptie was heel anders dan we ons hadden voorgesteld. Vlak na de ingang stonden links 2 bureaus met diepe stoelen. We moesten onze gegevens invullen en een kopie van ons paspoort laten maken en kregen vervolgens de sleutel van onze suite op de 12e etage.
Geen uitleg hoe dingen werken, waar het ontbijt is en hoe laat… Niets…
We zouden een appartement type A krijgen, maar kregen een C of een D, waarbij de extra slaapkamer en extra badkamer op slot zaten. Het zag er allemaal redelijk uit, hoewel de tafels hun beste tijd gehad hadden. We zijn nog wel een paar keer bij de receptie terug geweest om probleempjes opgelost te krijgen. Zo was de kluis op de kamer dicht en kregen wij die niet open, kon je TV in de huiskamer wel aan, maar niet uit, waren de bovenste 6-7 cm van de TV in de slaapkamer onbruikbaar en loopt het doucheputje niet door. Heel vriendelijk werd alles geregeld, waarbij de laatste 2 dingen als het goed is op dinsdag 27e geregeld worden.
Inmiddels hadden we trek gekregen en konden we wel een lunch gebruiken. We besloten dit te gaan doen op mega shopping center Seacon Square, maar we hadden ook naar Paradise of HaHa kunnen gaan die recht tegenover het hotel gelegen zijn. Voor 100 Bath (2,50 euro) hebben we met z’n tweeen een heerlijke lunch (flink bord stirfried noodles met kip) genuttigd op de foodcourt van Seacon Square.
Haha stelt niet veel voor. Kooplui kunnen er een paar vierkante meter huren voor hun handel, maar veel plekken zijn niet gevuld. Paradise Park is vrij luxe shopping center, vergelijkbaar met Bijenkorfprijzen. Voor Thaise begrippen vrij duur, zeker als je het met Seacon Square vergelijkt.
Nu onze maag gevuld was, konden we op zoek naar de shop van AIS, waar we onze Thaise sims gingen regelen. We werden prima in het Engels geholpen en hebben het lekker ruim genomen. Voor 50 THB een 3-in-1 sim, voor 750 THB 6GB data met een hoge snelheid (30 dagen geldig en als je door je data heen bent blijft je online met 128 kbps) en een beltegoed van 200 Bath (ongeveer 200 minuten). Hiermee kunnen we elkaar bellen als ik in de kliniek lig of als mijn vrouw op pad is, terwijl ik in bed lig te herstellen. Gratis Wifi op vele plaatsen in Bangkok. Ik heb voor AIS gekozen omdat die het beste Wifi en 4G netwerk in Bangkok schijnen te hebben (vooral als het om snelheid gaat) Voor 25 euro p.p. zijn we dus helemaal klaar. We hebben vast meer genomen dan nodig, maar we hebben er nu ons hele verblijf geen omkijken meer na. We willen voor onze kinderen en vrienden, waar ze zijn ondergebracht, te allentijde bereikbaar zijn, dus als we voor die gemoedsrust een paar euro meer hebben uitgegeven dan nodig is dat voor ons niet belangrijk.
Meevallertje: Als je Whatsapp op je telefoon hebt en je wisselt je Nederlandse Sim voor een Thaise (en je past bij Whatsapp niet je nummer aan) dan kun je blijven Whatsappen met je Nederlandse nummer!
Mocht je in de toekomst zelf naar Bangkok gaan, de 30 dagen data packages zijn zogenaamd recurring. Dat betekent dat er iedere 30 dagen het bedrag van het pakket van je beltegoed wordt afgehaald. Als er echter geen beltegoed meer is, dan gebeurt er niets. Het pakket wordt dus alleen automatisch vernieuwd als je voldoende beltegoed op je prepaid kaart hebt gezet.
Nog een tip voor toekomstige Thailand gangers: omdat je veel van je tijd in bed door zult brengen is het fijn om veel films en series bij je te hebben. Bijvoorbeeld via Netflex vooraf gedownload. Om het dan op de TV in je slaapkamer af te spelen kun je een Chromecast gebruiken. Maar als je dat doet, realiseer je dan dat Chromecast om de paar minuten controleert of het Google kan bereiken. Als het Google niet bereikt krijg je een error dat je geen internet verbinding hebt. Ook al werk je met je eigen Wifi netwerk en heb je je content vooraf gedownload, zonder internet weigert de Chromecast dienst. Hotel Wifi is niet geschikt omdat je steeds verplicht weer moet inloggen. Een oplossing, die ik op internet gevonden heb is om te zorgen dat je telefoon een 4G verbinding heeft en daar een hotspot van maken. Vervolgens de Chromecast en je tablet met die hotspot verbinden. Deze oplossing werkt hier prima. Data verbruik is bij vooraf gedownloade content een paar MB per film.
Overigens is de Wifi router met een netwerkkabel in de kamer verbonden. Ik heb het niet geprobeerd, maar misschien dat rechtstreek op de muur aansluiten geen password vereist…
Na ons avontuur op Seacon Square waren we wel aan verfrissing toe en hebben we een duik genomen in het zwembad op de vijfde verdieping. Voor het eerst dat ik in badpak een duik in een zwembad heb genomen. Voor mijn FFS durfde ik dat in de vakantie nog niet aan, maar dankzij het goede werk van Brigitte Meijer voel ik me een stuk zekerder… Zelfs zonder make-up of pruik.
Na het diner in een restaurant, waar we met z’n tweeën voor ongeveer 10 euro aten, hebben we een poos door het indrukwekkende winkelcentrum geslenterd en bij Tesco de nodige zaken meegenomen. Kapot van de reis lagen we om 21:00 uur in bed en waren we snel vertrokken.
De kamers hebben overigens verduisteringsgordijnen, maar aan de zijkant komt er nog wel het nodige licht naar binnen. Ik had daar geen last van. Daarnaast merk je dat Bangkok een stad is, dat nooit slaapt, dus dag en nacht rijden er auto’s, brommers en motoren over de drukke weg, waaraan de Vertical (maar ook Dussit Princess, een Chettawut alternatief) aan ligt. Het verkeer hoor je dus dag en nacht. Ben je daar gevoelig voor, neem dan oordopjes mee.
Men lijdt meer onder vrees dan door het lijden wat men vreest
i-rene
Berichten: 135
Lid geworden op: 22 mei 2016, 14:07
Gender: Vrouw
Locatie: Utrecht

Re: Horizontal in the Vertical deel 3: Irene naar dr. Chettawut in Bangkok

Bericht door i-rene »

27 februari 2018
Na een prima nacht op de best wel harde matrassen, ontbeten we voor het eerst in het hotel. Je kunt er toast maken, maar ook eieren laten bereiden op verschillende manieren met ham, bacon etc. Ook kun je Thais ontbijten met Congee of stirfried noodles e.d. Dat laatste staat op een warmhoudplaat, maar het was allemaal koud geworden. Morgen wordt het toast met ei, die vers gebakken wordt.
Als je goed kijkt zie je op de bar een klein kaartje met daarop de speciale Chettawut dieeten, die worden aangeboden in de periodes voor of na de operatie. Er staan daar overigens wel prijzen bij, dus ik neem aan dat je daarvoor apart moet betalen. Voor de heldere soep is dat 120 THB (ongeveer 3 euro).
Omdat de reis ons niet in de koude kleren is gaan zitten, besloten we om het vandaag nog lekker rustig aan te doen. Nadere verkenning van de nabij gelegen winkelcentra was meer dan genoeg. Als onze plannen morgen niet wijzigen, gaan we morgen na het consult bij Chettawut naar het Koninklijk paleis en de naast gelegen tempel Wat Phra Kaew.
Onderweg naar Seacon Square kwamen we een kraampje tegen, waar ze o.a. oorbellen verkochten. 20 THB ( 50 eurocent) per paar. Daar hebben we 5 leuke setjes meegenomen.
De lunch bij de foodcourt (andere stand) bestond vandaag uit Crispy Egg Noodles with mixed kale in gravy. De groente hebben we laten zitten. Het was een soort noodle soep met zeevruchten. Het zag er op het bord niet lekker uit, maar het was heerlijk en dat voor 3 euro voor 2 personen tezamen!
Ook hebben we de Starbucks bij HaHa uitgeprobeerd. Een Latte en een Latte Caramel. Echt zeer goed van smaak, maar wel (bijna) Nederlandse prijzen (samen ongeveer 7 euro). Ook hebben we een Latte uitgeprobeerd bij het Amazon Cafe, gelegen naast het hotel. Was ook prima, maar haalde het niet bij Starbucks. Hier waren we samen 3 euro kwijt. Leuke prijsjes om nog eens ergens te gaan zitten.
Via HaHa, waar weinig te doen was, zijn we doorgelopen naar Paradise Park. Het viel op dat alles daar veel duurder was dan op Seacon Square. De Internationale modemerken zoals LaCoste en Esprit tref je daar aan tegen bijna westerse prijzen.
Men lijdt meer onder vrees dan door het lijden wat men vreest
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Horizontal in the Vertical deel 3: Irene naar dr. Chettawut in Bangkok

Bericht door Emma »

i-rene schreef: 27 feb 2018, 11:47De Internationale modemerken zoals LaCoste en Esprit tref je daar aan tegen bijna westerse prijzen.
Thailand is zeker ook op dat punt gewoon een modern land. De BTW is 7% in plaats van 21% maar daar heb je het dan wel mee gehad.

Waar Thailand wat minder modern mee is, is het bestrijden van de verkoop van Chinese namaakartikelen. Je zult in de wat kleinere en oudere winkelcentra kraampjes tegenkomen met van alles en nog wat, van Adidas sneakers met vier strepen tot Lingkip tasjes. Maar dat is ogenblikkelijk aan de prijs te merken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Plaats reactie