Nieuwe chat! Zie dit topic.

Transitie Doe Je Samen

Open forum, waar ook de transgenders op dit forum kunnen meepraten.
Gebruikersavatar
Patricia
Berichten: 165
Lid geworden op: 02 apr 2016, 08:06
Gender: Vrouw

Transitie Doe Je Samen

Bericht door Patricia »

De daadwerkelijke transitie word gedaan door degene met genderdysforie maar als betrokkene sta je dichtbij of heb je een sleutelrol in je relatie tot deze belangrijke persoon in je leven. Zodra deze man of vrouw die je liefhebt begint aan deze periode in het leven heb je niet meer echt een echte keuze. Je kiest ervoor het pad mee te vervolgen en in zekere zin ga je met degene mee door de transitie. Je maakt de stappen mee van de diagnostische fase. Je hoort alle verhalen aan of gaat zelf mee naar de psychologische afspraken. Dan als er groen licht komt voor de HRT hoor en zie je hoe iemand veranderd. Hoewel een karakter niet echt veranderd zijn er soms toch subtiele kleine dingetjes die anders verlopen dat ze dat voorheen deden. Voorbeeld uit eigen situatie zijn betere, communicatie. Minder vloeken, sneller emotioneler voor beelden (zoals tv). En lichamelijk minder beharing, borstgroei e.d. In zeker zin vind ik dus dat je al betrokkene en iemand zijnde die de persoon met genderdysforie steunt je mee door het proces gaat tot aan de SRS toe als dat het uiteindelijke doel is. Een transitie doorga je niet alleen een Transitie doe je samen want samen sta je sterker.

Ik start met een transitie ga je mee? Ik wil niet alleen doen maar met z’n twee
:hbeat: Geef Alleen Wat Jezelf Wilt Ontvangen :hbeat: (Respect)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Transitie Doe Je Samen

Bericht door janine2363 »

Patricia schreef: 12 mar 2018, 15:42 Ik start met een transitie ga je mee? Ik wil niet alleen doen maar met z’n twee
Of ze willen of niet, of ze erbij zijn of niet, iedereen die je kent of nabij is maakt een transitie door, soms alleen, soms samen.

Mijn transitie doe ik nu niet of nauwelijks samen met mijn partner, echter wel met mijn zoontje, maar weer niet met mijn dochtertje. Mijn familie staat nog verder weg. Die zijn nog in totale ontkenning, maar desondanks veranderd de wereld voor hen ook.

Voor mijn zoontje kan je bewondering hebben, ongeacht wat de rest van de wereld doet. Hij -begrijpt- dat ik in transitie ben, al begrijpt hij niet wat dat allemaal betekend. Hij maakt zich zorgen over het fysieke. Hij heeft gehoord dat er "iets van chirurgie is" en hij is huiverig voor dat idee. Maar hij schrikt niet voor wie ik ben, hij heeft met goede vrienden op school gedeelt dat zijn "Papa" en vrouw is en die vriendjes respecteren hem ervoor dat hij dat met heen heeft gedeelt. Dus zelfs die kinderen, die ik niet eens allemaal ken, delen in mijn transitie, via mijn zoontje.
Annet
Berichten: 422
Lid geworden op: 18 apr 2017, 10:04
Gender: Vrouw

Re: Transitie Doe Je Samen

Bericht door Annet »

Ik deel mijn transitie met mijn familie die gaan goed mee om en helpen waar nodig echt geweldig, en vooral mijn broer is de best hij beschermt zijn zusje
Gebruikersavatar
Patricia
Berichten: 165
Lid geworden op: 02 apr 2016, 08:06
Gender: Vrouw

Re: Transitie Doe Je Samen

Bericht door Patricia »

Ik doe het samen met mijn partner Charlotte en ga overal mee naartoe, elke afspraak. Onze relatie staat daardoor ook in bloei is geweldig om mee te maken zo van dichtbij
:hbeat: Geef Alleen Wat Jezelf Wilt Ontvangen :hbeat: (Respect)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Transitie Doe Je Samen

Bericht door janine2363 »

Ik zou het fijn vinden indien mijn echtgenote hier haar kant van het verhaal zou vertellen (al zou ik dan zelf flink de wind van voren krijgen en dat is dan nog zacht uitgedrukt, maar het is wat het is), maar het zou zeker een goed beeld geven hoe pijnlijk de wereld kan zijn voor de niet transpersoon.

Maar, ... ... we spreken weer met elkaar dus er is al weer een "samen".
Gebruikersavatar
Ender
Transgender
Berichten: 2163
Lid geworden op: 20 aug 2016, 19:28
Gender: Trans FtM

Re: Transitie Doe Je Samen

Bericht door Ender »

heb je haar al verteld van dit deel van het forum, janine?
Gebruikersavatar
Patricia
Berichten: 165
Lid geworden op: 02 apr 2016, 08:06
Gender: Vrouw

Re: Transitie Doe Je Samen

Bericht door Patricia »

Het kan pijnlijk zijn en heel mooi, ze mag altijd hier haar kant delen met de andere betrokkenen
:hbeat: Geef Alleen Wat Jezelf Wilt Ontvangen :hbeat: (Respect)
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1035
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Transitie Doe Je Samen

Bericht door janine2363 »

Ender schreef: 13 mar 2018, 18:41 heb je haar al verteld van dit deel van het forum, janine?
Nog niet, daar is 't nog iets te vroeg voor. Zal uitleggen waarom. Da's een trans/partner verhaal op zich.

28 Mei 2016: Coming-out naar mjin partner. Maar ik wist nog niet wie ik wel was, alleen wie ik niet was, dus erg duidelijk kon ik niet zjin. Maar omdat onze relatie toch al wel in crisis was; Door dysforie totaal asexueel en voor mijn coming-out was ik volkomen geblokkeerd om over eender welk onderwerp aangaande sexualiteit en relatie te spreken. Het is een understatement om te zeggen dat mijn echtgenote enigszins gefrustreerd was.

10 December 2016: Zelf acceptatie, ik vertelde haar dat ik zoals ik het voelde, een trans-vrouw was, mijn blokkeringen weg. Maar ook, dat ik eigenlijk bij mijn gezin wilde blijven en mijn transitie wilde uitstellen / vermijden / aanpassen, zolang ze mij maar kon zien zoals ik was. (Dat was ... ... een beetje naief van mijn kant).

Vrouwen hebben een aantal bijzonderheden, die dit nogal explosief kunnen maken. "Je kijkt naar mannen, met zo'n blik van, onbegrijpelijk, whatever, laat ze maar, gaat wel over". "Je kunt je te gemakkelijk opofferen in een relatie; Het is voor de kinderen; Morgen zal het beter zijn".
Ook "je kunt echt in een emotie zitten, zonder rationeel touwladdertje om er uit te komen". En "Je denkt te gemakkelijk dat het aan jezelf ligt en je dan voor de situatie schaamt"

Dus zo zag het er voor mijn echtgenote een beetje uit. Ze ontplofte toen ik voorstelde om bijvoorbeeld samen informatie over transgenders of contact met andere transgenders te zoeken. Dat zou voor haar een acceptatie betekenen, terwijl zij er nog niet uit was of ze wel met mij kon en wilde leven. Maar niet alleen acceptatie van mijn trans zijn, maar ook van alles van hoe onze relatie gegroeid was. Vooral het besef dat de hoop van "het zal ooit beter worden" weg was. En nog steeds geen duidelijkheid. Wat betekend "mijn transitie uitstellen" ? Tot wanneer ? ooit ? nooit ?


Voor haar om hier te schrijven vereist ook acceptatie, van dat het is zoals het is en dat ze zelf voelt dat het haar helpt om haar verhaal te delen. Ik hoop van wel, niet voor mij, maar voor haar en dat transgenders die na ons komen de empathie voor anderen kunnen opbrengen. Da's moeilijk genoeg want als je transitie begint is dat net zo verblindend als een "emotionele put".


Eigenlijk is het behouden avn je relatie ook essentieel voor de persoon in transitie, want enkel de banden van een relatie zijn sterk genoeg om je transitie te kunnen vertragen naar een tempo dat goed is voor jezelf maar ook voor beiden. Indien die band door de schok breekt, dan is het: "Zoef, weg ..." en dan is het moeilijk alles weer te repareren. Lees hierin mijn bewondering voor mijn echtgenote dat ze dat toch weer probeert, ook al is een scheiding onvermijdelijk & wat kan ik anders doen dan mijn deel ?

Janine

P.S. voor de mensen die nog twijfelen over wat "spiritueel" betekend & het belang. Dit verhaaltje is puur spiritueel. Het gaat niet over het fysieke, het gaat over gevoel, zelf beschouwing, empathie, compassie. Dat soort dingen dus.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Transitie Doe Je Samen

Bericht door Anon20190501 »

Je verwoordt het echt goed, Patricia. Mijn vriendin is niet zo forummerig maar ik heb haar wel verteld van dit forumdeel. Misschien ooit...
Af en toe vertel ik haar wel's iets van wat hier verschijnt.

Inderdaad, de enige momenten waarop zij (en dus wij) het samen echt moeiljiker hebben met mijn transitie is wanneer ik het cruciale concept "samen" weer 's naar de achtergrond dreig te drukken. Wanneer ik me in mezelf terugtrek. Wanneer ik de zoveelste emotionele knoop of kronkel op mijn eentje poog te ontwarren. Wanneer dat weer 's niet lukt. Wanneer ik stop met communiceren...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Gebruikersavatar
ReneeCross
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 okt 2018, 09:45
Gender: Trans MtF
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Transitie Doe Je Samen

Bericht door ReneeCross »

jee wat herkenbare situaties allemaal. Ik hoop dat mijn vrouw ooit ook zover is dat ze hier wat kan neerzetten, momenteel zit idd nog in de fase dat het allemaal misschien wel overwaait. Ik ging een mannenberoep en haar hoop was erop gevestigd dat het kleden dan ook over zou zijn. Wat een teleurstelling was dat voor haar. Nu proberen we elke dag opnieuw kleine stapjes te maken zodat we beiden gelukkig kunnen zijn binnen onze relatie. Niets is zeker en niets ligt vast, maar ben wel super blij met haar.