Nieuwe chat! Zie dit topic.

Vrouw zijn

Gevoelens die je met de wereld deelt
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland

Vrouw zijn

Bericht door Phlox »

Ik heb een vraag. Wat verstaan jullie onder de term "vrouw zijn" Op dit forum zie ik met enige regelmaat deze uitspraak voorbij komen, maar wat betekent "vrouw zijn" nu eigenlijk voor jou persoonlijk?
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Vrouw zijn

Bericht door Marica »

Mijzelf zijn als een meisje meisje wat ik eigenlijk ben. Raar omdat te zeggen vanuit mijn mannenlijf met brede schouders en sterke kuiten. Ik kan niet uitleggen wat voor gevoel het heeft wat het vrouw zijn omschrijft voor mij. Ik ben mijzelf, en de buitenwereld ziet een vrouw, dat hoop ik tenminstte.

Ik ben 53 jaar oud en heb nooit geleerd om mij als vrouw te gedragen, te praten, en te bewegen. Ik ben daarom heel blij met mijn vrouw Karen die mij een spoedcursus vrouw aanbied. Zo maak ik reuzestappen voor mijn omgeving. Ik ga ook al de discussie aan met mijn vrouw over wat wel en wat niet kan in vrouwenkledingland. Zo vindt ze het maar niets dat ik in een kort jurkje (knielengte) de straat op ga. Terwijl een knielengte rok geen probleem is :think:
Dat zij van de broeken is, dat weet ik al lang, maar ik ben van de rokjes en jurkjes, daar houd ik van. Laat mij dan, ik ga echt niet in mijn blote kont de straat op. En hoe korter de rok, hoe beter ik mij houd aan de knietjes bij elkaar als ik zit. Benen over elkaar lukt nog niet, houten klaziena dat ik ben.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)
Gebruikersavatar
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen

Re: Vrouw zijn

Bericht door MichelleB »

Voor mij staat vrouw zijn gelijk aan mezelf zijn. Dat betekent vooral dat ik gestopt ben met het acteren.
Dansen met mijn heupen zonder commentaar.
Rennen zonder commentaar.
Giechelen zonder gedwongen naar een lage "haha" gaan.
Niet meer mijn wangen kapot bijten om maar niet te huilen bij een film.

Is dat "vrouw zijn"? Misschien wel. Misschien ook niet.

Het is ook wel een heel existentiele vraag haha. Wat betekent het om mens te zijn?
-Life is a work in progress-
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Vrouw zijn

Bericht door Anon20230219 »

Voor mij staat vrouw zijn voor het eerst gelukkig en trots zijn op mijzelf.
Ik her ontdek mijzelf weer, loop met rechte rug door het leven en ben veel socialer geworden.
De tijden dat ik heil zocht in alcohol en dat weken,maanden achter elkaar elke dag deed zijn al lang geleden.
Nu alleen op de vrijdag avond en heel soms op maandag avond maar dat is meer uitzondering dan regel.
Ook betekende het einde van lange periode van depressies waarbij het nemen van een laatste drastische maatregel.
Ben nu ook ontzettend gelukkig met mijn kleine niet mannelijke bouw..
Heb ooit overwogen te gaan sparen voor zware operaties in de VS om maar 5 tot 10 centimeter te groeien.
Als man zijnde werd ik steeds met het deksel op de neus geslagen omdat ik zo klein was, nu vind ik het een zegen want slaag eigenlijk altijd wel in de uitverkoop qua kleding en schoenen.
Ik voel mij nu veel meer mens dan vroeger en geniet van elke dag, dat was vroeger wel anders.
Ook dat ik het mij meer toe laat mijn gevoelens te uitten heeft mijn leven veel rust gegeven.
Het enige waar ik mijzelf op dit moment beetje in moet afremmen is dat ik kleding aanschaf waarvoor ik eigenlijk te oud ben maar vind dingen welke voor de wat jongere dames geschikt gewoon veel te leuk om te zien.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Vrouw zijn

Bericht door Eva »

Die vraag heb ik aan heel wat cis-vrouwen gesteld, vaak in het kader van voorlichting. De meesten keken me wat verwonderd aan. “Hoe bedoel je...?”

Ik had wel antwoord kunnen geven op de vraag “Hoe voelde het als man te leven?” Maar ja, dat vroeg je niet.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20190516
Berichten: 1463
Lid geworden op: 17 nov 2014, 21:33
Gender: Vrouw

Re: Vrouw zijn

Bericht door Anon20190516 »

Voor mij:gewoon leuke kleding kunnen dragen in allerlei kleuren combinaties,met make-upjes in de weer. Verder ben ik niet zo’n rokjes en jurkjes draagster,lelijke benen(spataderen)ik draag het soms wel,maar voel mij meer comfortabel in broeken. In het begin veel hakken gekocht,die staan nu een beetje weg te stoffen,omdat ik moeilijke voeten heb en steeds zere tenen ,daar had ik geen zin meer in. Sneakers zijn ook mooi,kunnen eigenlijk overal bij en word door een groot deel van de Nederlandse dames gedragen. Lekker kunnen huilen(bij een film of iets vervelends)zonder dat je veroordeeld word door anderen.
Maar het belangrijkste voor mij is: mij eindelijk normaal voelen en dat laat zich moeilijk omschrijven . Ik durf mezelf veel meer te laten zien en met mensen te kletsen, terwijl ik vroeger zoveel mogelijk als een angstig vogeltje contact probeerde te vermijden....
Offline
Gebruikersavatar
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Vrouw zijn

Bericht door janine2363 »

Phlox schreef: 05 jul 2018, 09:17 Ik heb een vraag. Wat verstaan jullie onder de term "vrouw zijn" Op dit forum zie ik met enige regelmaat deze uitspraak voorbij komen, maar wat betekent "vrouw zijn" nu eigenlijk voor jou persoonlijk?
Voor "vrouw (woman) zijn" weet ik het niet, al noem ik me zo, want ik zou er geen definitie aan kunnen geven, anders dan een biologische.

Voor "vrouwelijk" en "vrouwelijkheid" (female, feminin) weet ik het wel, want in mijn beleving, seksualiteit, expressie voel ik mij gewoon erg fijn en blij in de dingen die gemiddeld genomen met vrouwen geassocieerd worden. Maar uiteindelijk is het een ik-ben-ik en ik heb (eindelijk) de manier gevonden om te leven op een manier, die om verder niet duidelijk uitlegbare redenen, goed bij mij aansluit, of zo voelt het toch.

Voor de buitenwereld ziet dat er denk ik uit als volgt. Ze zien mij: Een persoon die zich vrouwelijk kleedt en gedraagt en die blij en open is. En dan denken ze: "Zij is een vrouw". Goed, dat zal ik dan niet tegenspreken. Op het moment dat die buiten wereld zich realiseert dat ik dan vrouw van de variant "trans" ben. Nou dan is er nog wel eens de schrik voor het onbekende. Anders is eng. Tsja.

En de dysforie wordt over de tijd minder en minder, da's ook plezierig en een interessant gegeven, want het maakt het verschil tussen doel en middel duidelijk.
Gebruikersavatar
Benjamin
Berichten: 1665
Lid geworden op: 28 nov 2017, 15:56
Gender: Non-binair
Locatie: O, o Den Haag

Re: Vrouw zijn

Bericht door Benjamin »

Vrouw-zijn is iets wat ik heb moeten leren, net als man-zijn. Het bewust zijn van een gender kwam bij mij niet automatisch.

Vrouw-zijn betekent voor mij niet: emotioneel zijn, kwetsbaar zijn, onhandig zijn, van rokjes en make-up houden, etc. Het kan wel, maar die dingen hebben voor mij niet in directe zin te maken met vrouw-zijn.

Gender of polariteit heeft te maken met de manier waarop je je open stelt. Open naar het leven, de wereld, het bestaan, en God. De vrouwelijke manier van jezelf openen gaat via energie, beweging, verbinding, liefde, aanraken, omvatten, zintuigen. Vrouwelijkheid verbindt met het leven, met genot, en met overgave.

Huilen bij een film, je nagels lakken, de nek en schouders van je minnaar/minnares zachtjes en ongevraagd masseren terwijl je Nieuwsuur kijkt, dat zijn dingen die het resultaat zijn (kunnen zijn) van je energie. Ze staan niet op zichzelf.
Groetjes,

Ben

- Wil genderprettig leren te zijn. -
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland

Re: Vrouw zijn

Bericht door Phlox »

Op god na herkenbaar.
Gebruikersavatar
Marica
Berichten: 2917
Lid geworden op: 31 mei 2018, 15:57
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Woubrugge

Re: Vrouw zijn

Bericht door Marica »

Phlox schreef: 14 jul 2018, 00:24 Op god na herkenbaar.
Ik ben zelf absoluut niet gelovig, maar gun iedereen de ruimte om het wel te zijn, zolang ik maar niet mijn bed wordt uitgeramt op zondag. NOFI. :mrgreen:
Ontopic:
De foto staat al in het Foto Topic, maar gisteravond vond ik mijzelf best wel erg vrouw zo samen met mijn vrouw lekker tutten met make-up tijdens die workshop. Lekker kletsen met de vrouwen van de winkel was ook erg fijn en bevestigde maar weer eens dat ik op de juiste weg ben. Mijn vrouw ziet dat ik erg natuurlijk en ongewongen mijn leven als vrouw oppak.
ImageJeg er Marica, jeg er en Lastebilsjåfør og Norge gal :)