Nieuwe chat! Zie dit topic.

Stepwork Rotterdam

Psychologen en procedures
Gebruikersavatar
Mingus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 apr 2018, 16:27
Gender: Trans FtM

Stepwork Rotterdam

Bericht door Mingus »

Ha allemaal!

Ik heb nu twee gesprekken gehad bij stepwork in Rotterdam, ik heb een goede klik maar ik heb ook het gevoel dat het erg chaotisch gaat. Diagnostiek van 3 maanden die misschien ook 6 maanden kan duren, 5 vragenlijsten die van nog 50 anderen bekeken moeten worden. Ik word hier toch wel een beetje nerveus van. Het hoeft niet allemaal volgende week klaar te zijn maar ik wil wel weten waar ik aan toe ben.

Ervaren nog meer mensen dit?

Groeten Mingus

Verstuurd vanaf mijn FP2 met Tapatalk

Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Stepwork Rotterdam

Bericht door Anon20190508 »

Denk erom dat diagnostiek geen gevalletje is van alleen maar even bloedwaardes checken etc. Diagnostiek beslaat ook het onderzoeken of jij mentaal en emotioneel stabiel genoeg bent om aan de medische kant van transitie te beginnen, of je nog ergens hulp bij nodig hebt en of er nog onderliggende problemen zijn behalve de dysforie. Daarom staat het ook nooit vast dat het standaard 3 maanden duurt.
Daarbij lopen veel nieuwe aanmelders (waaronder ik) er nu tegenaan dat er veel instromers zijn van het VU die voorrang krijgen. Onze wachttijd is plots van 15 weken naar 50+ weken gegaan, en ongetwijfeld zal dit ook impact hebben op jouw traject. Ze krijgen nu enorm veel aanmeldingen en veel daarvan zijn dus van het VU en staan al ik-weet-niet-hoe-lang op de wachtlijst daar - niet zo gek dus dat zij vaak voorrang krijgen.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Stepwork Rotterdam

Bericht door Nate_0 »

Er is geen enkel behandelcentrum dat duidelijkheid kan geven over hoe lang de diagnostiek gaat duren. 6 maanden zou alsnog een hele redelijke tijd zijn in vergelijking tot het VU en zelfs (afhangende van het geval) het UMCG. Het enige wat je kunt doen is aangeven bij Stepwork is dat jij je hier nerveus bij voelt en/of dat het chaotisch voelt, maar alsnog zullen ze je dan geen antwoord kunnen verstrekken. Dat hoort helaas bij psychologische onderzoeken. Twee gesprekken zeggen gewoon niet genoeg.

Wat Eros zegt klopt inderdaad helemaal. De test of jij het mentaal/emotioneel aan kunt bestaat voornamelijk uit het vertellen van je levensverhaal en het doen van de vragenlijsten, en hoe jij momenteel je transitie ziet. Bij mij werd ook aandacht besteed aan hoe ik de transitie inschatte, omdat mensen die een te idealistisch beeld hebben van transitie ook gigantisch kunnen gaan crashen op het moment dat dat niet de werkelijkheid wordt. Transgender mensen hebben nu eenmaal vaker comorbide psychische problemen, niet zelden veroorzaakt door het transgender opgroeien, en Stepwork is geen fan van mensen in het diepe gooien (zie ook: de begeleiding gaat door ook na het ontvangen van groen licht).
meerdere zakken met zaagsel
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Stepwork Rotterdam

Bericht door AJpoekie »

Heey,

Ik moet je vertellen dat het bij mij redelijk soepel gaat.
Ben in september begonnen en 3 maanden na mijn startdatum gaat hij al de verwijzingen schrijven voor second opinion, op 6-12 (mijn verjaardag nota bene). Voor hem is het duidelijk dat er sprake is van genderdysforie en ook comorbiditeit, maar de comorbiditeit is geen oorzaak van de genderdysforie. En ik voldoe aan het belangrijkste criteria ("authenticiteit van de wens").

Was vandaag redelijk verrast toen hij tegen me zei dat we nu naar de tweede fase gaan, omdat hij die verwijzing dus volgende week gaat schrijven en daarna het aantal gesprekken wellicht in frequentie gaat afnemen (afhankelijk van mijn wens). Overigens weet ik nog niet wat ik daarmee wil, de gesprekken geven mij echt veel innerlijke rust (zowel in mijn hoofd als qua emotie), hoewel ik geen duidelijke hulpvraag heb (van hier en hier wil ik aan werken). Ik kijk meestal gewoon wat er allemaal is gebeurd in de tussentijd en wat ik daarvan wil bespreken.

Ik was vooral verbaasd, omdat we eigenlijk mijn levensverhaal nog niet hebben afgemaakt, ik nog geen vragenlijsten heb ingevuld, etc.
En ik wel hoor dat andere mensen dit moeten doen. Wie weet moet dat bij de second opinion nog, maar anders ga ik maar even navraag doen, voor de zekerheid. Dus voor mijn idee is de diagnostische fase nog helemaal niet echt afgerond, maar ineens kom ik al in een andere fase, omdat het blijkbaar al genoeg is nu. Goed je hoort mij niet klagen, maar als ik dan ervaringen lees van anderen bij Stepwork is het toch wat vreemd.

Wie weet dat dit je wat geruststelt.
Het traject is dus enorm afgestemd op jou als persoon.

Je zou af en toe aan je therapeut kunnen vragen hoe het ervoor staat met de criteria die hij moet beoordelen, wat hij nog van je nodig heeft.
Dan weet je een beetje waar je aan toe bent en hoe lang het ongeveer gaat duren.

Verder klopt het wat de anderen zeggen: het gaat om emotionele stabiliteit en realistische verwachtingen hebben van de gevolgen van bijv. de hormonen en operaties.

Groet,
Julian
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Stepwork Rotterdam

Bericht door Marijn »

Het stuk vragenlijsten is bij Stepwork ook deels om aan de vereisten van het protocol te voldoen. Mogelijk dat daar binnenkort nog een afspraak voor gemaakt wordt.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Stepwork Rotterdam

Bericht door AJpoekie »

Marijn schreef: 28 nov 2018, 19:25 Het stuk vragenlijsten is bij Stepwork ook deels om aan de vereisten van het protocol te voldoen. Mogelijk dat daar binnenkort nog een afspraak voor gemaakt wordt.
Ja dat begrijp ik.
Het vreemde voor mijn gevoel is dus dat ik nog niet voldoe aan de vereisten (er is nog geen anamnese, levensverhaal nog niet af, geen vragenlijsten), maar TOCH ga ik ineens naar de tweede fase. Ik ben daar hartstikke blij mee, maar enigszins verwarrend is het wel. Zeker als ik dan al die andere verhalen lees op dit forum. Kan er met mijn kop gewoon niet bij. Misschien dat ik straks even mijn therapeut mail. Ik ben sowieso wat in de war na het gesprek en mijn beste vriendin neemt haar telefoon niet op. (GRRRR :P)
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Elena
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2018, 14:04
Gender: Trans MtF

Re: Stepwork Rotterdam

Bericht door Elena »

Ik begrijp hier niks van. Bij Stepwork moet je toch echt wel de vragenlijsten ingevuld hebben en je levensverhaal geschreven hebben en alles anders kunnen en mogen ze niks doen werd mij verteld. Was je trouwens wel in Rotterdam of op een andere locatie.

Ik ga zelf naar Rotterdam en is echt chaotisch daar en duurt langer dan ze vertelden.
AJpoekie
Berichten: 480
Lid geworden op: 25 mar 2018, 20:54
Gender: Trans FtM

Re: Stepwork Rotterdam

Bericht door AJpoekie »

Elena schreef: 01 dec 2018, 21:24 Ik begrijp hier niks van. Bij Stepwork moet je toch echt wel de vragenlijsten ingevuld hebben en je levensverhaal geschreven hebben en alles anders kunnen en mogen ze niks doen werd mij verteld. Was je trouwens wel in Rotterdam of op een andere locatie.

Ik ga zelf naar Rotterdam en is echt chaotisch daar en duurt langer dan ze vertelden.
Ik denk dat de fases enigszins in elkaar overlopen.
Want als hij nu de verwijzing voor de second opinion in orde gaat maken, dan moet ik daar natuurlijk weer een aantal weken op wachten.
In de tussentijd wordt er waarschijnlijk een afspraak gemaakt voor de vragenlijsten, wat Marijn al zei.
Mijn levensverhaal heb ik uiteraard al een keer op papier gezet in die autobiografische vragenlijst die je moet invullen bij je aanmelding en we zijn er nog over aan het praten af en toe. Maar mijn therapeut benadrukt dat praten over het 'hier en nu' veel belangrijker is, omdat dat meer zegt over hoe emotioneel stabiel ik ben, hoeveel steun ik heb en dat we er dan aan kunnen werken om mij klaar te krijgen voor de hormoonfase. Voor mezelf voelt dat ook fijner, want dan kunnen we ten minste aan dingen werken. Praten over het verleden, verandert het verleden toch niet. Voelt dus ook wat minder zinvol (alleen dat de therapeut mij beter begrijpt).

Ik ging vanaf september naar Rotterdam, maar mijn therapeut is daar gestopt en ik ben met hem 'meeverhuisd' naar Amersfoort.
Kon er ook voor kiezen om in Rotterdam een nieuwe therapeut te krijgen, maar daar zat ik niet zo op te wachten.

Naar mijn mening kunnen ze niet echt aangeven hoe lang het gaat duren, want dat verschilt per persoon. Ik wilde dit ook niet echt weten, want dan ga ik mezelf telkens vastbijten op bepaalde maanden en mezelf diep ongelukkig voelen als het nog langer duurt allemaal. Ze zeiden wel meestal 4 maanden na het intakegesprek, maar dat is slecht een indicatie..

Wel balen voor jou Elena dat het langer duurt dan je had verwacht, dat is echt kut gewoon.
-Julian-

I don't want to be anything
Other than what I've been trying to be lately
[..]
I'm tired of looking around rooms wondering what I gotta do
Or who I'm supposed to be
I don't want to be anything other than me
Gebruikersavatar
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: Stepwork Rotterdam

Bericht door Daniet »

Elena schreef: 01 dec 2018, 21:24 Ik ga zelf naar Rotterdam en is echt chaotisch daar en duurt langer dan ze vertelden.
Qua Rotterdam vind ik de locatie nog het meest verwarrend. Ze hebben de eerste en derde verdieping tot hun beschikking, maar dat is elke keer anders. Geen duidelijke wachtruimte. En sinds kort is er een nieuw gedeelte geopend, waarvan ik niet eens wist dat t bestond, waar ik dus mn afspraak had.

Voorafgaand aan elke afspraak ben ik al half gesmolten van de doomscenarios die ik in mn hoofd heb afgespeeld over de mogelijkheid dat ik de afspraak heb gemist, nu ga missen, of gewoon helemaal op de verkeerde dag/tijd/locatie zit. Maar dat zal ook voor een groot deel aan mezelf liggen :x
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Stepwork Rotterdam

Bericht door Marijn »

Daniet schreef: 05 dec 2018, 21:26
Elena schreef: 01 dec 2018, 21:24 Ik ga zelf naar Rotterdam en is echt chaotisch daar en duurt langer dan ze vertelden.
Voorafgaand aan elke afspraak ben ik al half gesmolten van de doomscenarios die ik in mn hoofd heb afgespeeld over de mogelijkheid dat ik de afspraak heb gemist, nu ga missen, of gewoon helemaal op de verkeerde dag/tijd/locatie zit. Maar dat zal ook voor een groot deel aan mezelf liggen :x
De meeste mensen die bij Stepwork werken krijgen een telefoon van de zaak. Je kan om dat nummer vragen zodat je kan bellen als je niet opgehaald wordt. En anders het centrale nummer van Stepwork meenemen en daarheen bellen. Dat geeft misschien wat rust.

Ik had dat gevoel in Assen soms ook, omdat andere behandelaars hun cliënten boven lieten wachten, maar Alwin me gewoon beneden ophaalde en ik me afvroeg of dat laatste soms veranderd was. Is altijd goed gegaan. En ik heb zijn nummer.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown