Nieuwe chat! Zie dit topic.

Zorgverzekering 2019

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Anon20230219 »

Elena schreef: 24 dec 2018, 10:48 Voor mijn behandeling bij Stepwork ben ik ook aan het kijken voor een andere zorgverzekering. Maar ik vind dat er groot verschil is aan de premie per maand tussen bijvoorbeeld Zekur Vrij en Zilveren kruis restitutiepolis.
Weet iemand hoe dit kan en of het wat uit maakt welke restitutiepolis je neemt.
Had ook zitten kijken naar Zekur maar kwam er achter dat heel veel dingen daar niet zomaar vergoed werden.
Verder kwam ik erachter dat dit weer bij de VGZ thuishoorde dus ben ik voor Zilveren Kruis gegaan.
Er zitten aan die lage prijs wel haken en ogen waar je goed naar moet kijken.
Elena
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2018, 14:04
Gender: Trans MtF

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Elena »

Bedankt voor je reactie. Maar ik dacht dat behandelingen van uit de basisverzekering altijd vergoed moeten worden. Behalve een eventuele operatie in het buitenland zou ik niet welke dingen ze niet zouden kunnen vergoeden.
Een verschil van 20 euro premie per maand is een groot verschil zeker voor iemand met een laag inkomen.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Marijn »

Elena schreef: 24 dec 2018, 12:31 Bedankt voor je reactie. Maar ik dacht dat behandelingen van uit de basisverzekering altijd vergoed moeten worden. Behalve een eventuele operatie in het buitenland zou ik niet welke dingen ze niet zouden kunnen vergoeden.
Een verschil van 20 euro premie per maand is een groot verschil zeker voor iemand met een laag inkomen.
Ja en nee. Bij een naturapolis betaal je een deel zelf van niet gecontracteerde zorgverleners. Wordt het wel vergoed, maar bijvoorbeeld maar 75%. 20 euro per maand is zeker veel, maar 25% van je declaratie ziekenhuis/genderteam zelf moeten betalen kan ook hoog oplopen.

En verder zijn er gewoon zorgverzekeraars die moeilijk doen. CZ (inc OHRA enzo) gaf bijvoorbeeld dit jaar ineens geen machtiging meer voor ontharen als je door Stepwork verwezen was. Dus dan wordt het vergoed, maar alleen als je bij AUMC (VU) loopt. Kan je misschien uiteindelijk wel je gelijk krijgen, maar in het ergste geval moet je daar dan rechtsbijstand voor inschakelen. Hoop moeite en energie. En misschien ook weer kosten. Is het je dat waard?

En dan heb ik het dus inderdaad over dingen uit de basisverzekering. Ze mogen dus aan gehele vergoeding wel voorwaarden stellen qua keuze behandelaar.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Gebruikersavatar
Nate_0
Berichten: 2923
Lid geworden op: 04 aug 2016, 20:16
Gender: Man

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Nate_0 »

Ik ben zelf naar een studentenverzekering aan het kijken (alleen voor HBO/WO studenten dus waarschijnlijk niet zo relevant voor de meeste mensen hier). De resitutie + fysio kost me anders een rib uit m'n lijf kwijt per maand (ik zat voorheen bij de Friesland, bij wie het bedrag vergelijkbaar is met het Zilveren Kruis, hoewel Studenten Goed Verzekerd ook onder het Zilveren Kruis/Achmea valt).

Maar goed, ik heb gebeld en het advies is om morgen opnieuw te bellen omdat de hele situatie (zeker na het faillisement van het Slotervaart) een beetje verwarrend/moeilijk is. Ik weet in ieder geval dat het UMCG en VUmc gecontracteerd zijn, maar Stepwork en van Loenen dus niet. Nu ga ik er van uit dat dat met een restitutiepolis in principe op te vangen moet zijn op basis van de kosten van UMCG/VUmc, maar alsnog vind ik het allemaal behoorlijk ondoorzichtig, verwarrend en een beetje eng om over te stappen naar elders (zeker omdat ik niet anders gewend ben dan bij de Friesland mijn zorgverzekering af te nemen).
meerdere zakken met zaagsel
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Danielle »

Nate_0 schreef: 30 dec 2018, 13:07 Ik ben zelf naar een studentenverzekering aan het kijken (alleen voor HBO/WO studenten dus waarschijnlijk niet zo relevant voor de meeste mensen hier). De resitutie + fysio kost me anders een rib uit m'n lijf kwijt per maand (ik zat voorheen bij de Friesland, bij wie het bedrag vergelijkbaar is met het Zilveren Kruis, hoewel Studenten Goed Verzekerd ook onder het Zilveren Kruis/Achmea valt).
Alle basispolissen zijn voor iedereen toegankelijk, dus ook als 65+ gepensioneerde mag je een studentenverzekeringspolis en met alleen 3 klassen basisschool mag je een polis bij de verzekeraar voor hoogopgeleiden. Zulke doelgroepverzekeringen is alleen maar voor de marketing waarmee impliciet een preferentiebeleid in klanten gecreëerd, maar ze zijn je verplicht aan te nemen oor een basisverzekering. Voor aanvullende verzekeringen hebben verzekeraars wél de mogelijkheid je te weigeren op allerlei gronden.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Anon20190508 »

'Studentenverzekeringen' zijn vaak gewoon goedkopere verzekeringen die toch wel alles dekken dat een basis verzekering moet dekken. Maakt verder niet zoveel uit, ze worden gewoon gespitst op studenten die vaak al krap bij kas zitten. Ik zit al jaren bij een studentenverzekering ondanks dat ik niet eens een HAVO diploma heb.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Hormoonmeisje »

Kosten voor de zorgverzekering lijken bij jullie in Nederland serieus wat hoger te liggen dan hier.

Bezoekje aan de huisarts kost hier 4 euro eigen inbreng.

Progynova 2 mg, doosje van 84 tabletten kost hier een euro 59 eigen inbreng.

Estrogel 2 flacons kosten hier iets van een twee euro 59 eigen inbreng.

Bij jullie lijken die prijzen allemaal 6 keer hoger te liggen.

Wat hier wel niet vergoed wordt zijn pleisters.
Doosje Systen 50 kost hier 33,5 euro voor 24 stuks.
Volledig zelf te betalen.
Weet niet hoe het met vergoeding van pleisters bij jullie zit.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Emma »

In principe dekt de verzekering alles. Eigen bijdragen gelden alleen voor bijzondere medicijnen waarvoor in theorie een goedkoper alternatief is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Hormoonmeisje »

Emma schreef: 30 dec 2018, 22:09 In principe dekt de verzekering alles. Eigen bijdragen gelden alleen voor bijzondere medicijnen waarvoor in theorie een goedkoper alternatief is.
Oh ok, ja is hier grosso modo hetzelfde.

Grote verschilpunt dat borstvergroting hier makkelijk gedekt wordt door verzekering maar wij moeten 3000 euro voor SRS opleggen. Jullie krijgen de SRS 100 percent gesubsidieerd als ik me niet vergis.

Ook een verschil : hier doen ze heel moeilijk voor operaties in het buitenland te vergoeden.
Bij jullie krijg je dat wel allemaal terugbetaald als je naar een ander land uitwijkt voor zorg.

Dus elk heeft zijn voor en nadelen.
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Zorgverzekering 2019

Bericht door Anon20190508 »

Hormoonmeisje schreef: 30 dec 2018, 22:25
Emma schreef: 30 dec 2018, 22:09 In principe dekt de verzekering alles. Eigen bijdragen gelden alleen voor bijzondere medicijnen waarvoor in theorie een goedkoper alternatief is.
Oh ok, ja is hier grosso modo hetzelfde.

Grote verschilpunt dat borstvergroting hier makkelijk gedekt wordt door verzekering maar wij moeten 3000 euro voor SRS opleggen. Jullie krijgen de SRS 100 percent gesubsidieerd als ik me niet vergis.

Ook een verschil : hier doen ze heel moeilijk voor operaties in het buitenland te vergoeden.
Bij jullie krijg je dat wel allemaal terugbetaald als je naar een ander land uitwijkt voor zorg.

Dus elk heeft zijn voor en nadelen.
Voor operaties krijgen we hier in Nederland volgens mij 100% het marktconforme bedrag gedekt. Mocht de arts die het doet meer vragen dan het marktconform tarief, moet je zelf bijbetalen.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈