Openlijk transgender zijn

Pas ik nou in een hokje of niet?
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Wolfy_girl »

tanisha schreef: 02 jan 2019, 20:01 Geloof me maar dat er niet voor niks zo over het VU geklaagd wordt!
Omdat ze de grootste aanbieder van transgenderzorg zijn in Nederland? :roll:

Ik ben bekend met de klachten en ik moet er nog een vinden die ik daadwerkelijk oprecht vind. Tot nu toe staan de ervaringen allemaal haaks op die van mij, en ik ben al een aantal jaar bezig. Ja, de wachtlijst is lang maar dat krijg je omdat zij voor kort nog de enige zorgaanbieder waren op dit gebied.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Anon20190122 »

Bij mij is voornamelijk geblunderd in de hrt waardoor in mijn 20er jaren a sexueel ben geweest en zelfs tot in mij 30er jaren overgang klachten heb gehad.

Ik werd er zo krankjorum van de zeker 20 heftige opvliegers per uur 24/7 dat ik na 7 jaar met de hrt ben gestopt en deze stop zou 13 jaar duren.

Uiteindelijk weer bij het VU beland omdat zo snel niemand zich er aan wilde branden.
Zetten ze mij doodleuk weer op dezelfde probleem dosering.

Een klant van mij merkte mijn opvliegers op hij is een gepensioneerde huisarts die mij zonder problemen meteen de juiste dosering voor mij wist te vertellen.

Ik vind het VU en de houding van het VU oprecht om te janken van mij mag er een bom op die toko!
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Hormoonmeisje »

Wolfy_girl schreef: 03 jan 2019, 01:40
tanisha schreef: 02 jan 2019, 20:01 Geloof me maar dat er niet voor niks zo over het VU geklaagd wordt!
Omdat ze de grootste aanbieder van transgenderzorg zijn in Nederland? :roll:

Ik ben bekend met de klachten en ik moet er nog een vinden die ik daadwerkelijk oprecht vind. Tot nu toe staan de ervaringen allemaal haaks op die van mij, en ik ben al een aantal jaar bezig. Ja, de wachtlijst is lang maar dat krijg je omdat zij voor kort nog de enige zorgaanbieder waren op dit gebied.
Enerzijds snap ik dat mensen willen dat de hormoondosissen van het VU individueel afgestemd worden op de patient.
Wat ik anderzijds vaak lees is dat veel mensen de aangeboden dosis nooit hoog genoeg vinden en maar gaan zeuren om hogere dosissen oestradiol omdat ze lezen dat Amerikaanse meiden hogere dosissen gebruiken en ik heb zelfs al eens zien voorbij komen dat velen denken dat Amerikaanse meiden er door die hogere dosis zo snel vrouwelijk uitzien, terwijl dat meer met cosmetische aanpassingen te maken heeft.

Ik vind de aangeboden 4 mg Progynova en 50 mg Androcur die de genderteams standaard aanbieden hoog.

Androcur werkt bij een dosis van een kwarttabletje nog zeer effectief. 12,5 mg is een effectieve dosis Androcur voor het overgrote deel van de pre-ops om de T fatsoenlijk te onderdrukken. Progynova vind ik 4 mg al een behoorlijk hoge dosis. Op 1 a 2 mg kan je ook goede resultaten bereiken met voldoende geduld.
Pleisters vind ik 50 microgram een goede dosis om te starten. 100 is al behoorlijk hoog.

En toch lees ik vaak dat veel mensen altijd klagen omdat ze het nooit hoog genoeg vinden wat hun wordt aangeboden.
Of mensen die liever 100 mg Androcur willen dan 50 omdat ze denken dat hoe minder testosteron, hoe beter opgaat, terwijl je van alles net genoeg nodig hebt.
Helemaal geen testosteron wordt je moe en depri van.
Je hebt een beetje nodig.

Oestradiol waarden is 200 pmol/L al een normale waarde voor een vrouw.
In de VS mikken ze op 600 a 800 pmol/L. Dat zijn waarden die hormoonafhankelijke kankers en bloedklonters kunnen gaan stimuleren.

Ik kreeg destijds op HRT op het einde een pleister van 25 microgram van het merk Estradot. Ik kreeg 50 mg Androcur dewelke ik later mocht verlagen naar 25 mg.
En ik had hele goede resultaten en ik ken nog zat transvrouwen die gestart zijn met een pleister van 50 microgram en daar goede bloedwaarden op hadden.

Soms is een anti-androgeen zelfs niet nodig.

Ik start binnen enkele dagen terug op HRT en als partiële androgeenblokker gebruik ik Finasteride 5 mg.
Daar is mijn huid al zeer zacht van en mijn wangen al mooi vol en mijn jukbeenderen mooi uitkomend.
Mijn T-waarden waren 3.5 nmol/L en mijn E-waarden 133 pmol/L. Met 1 pompje Estrogel en 1 tablet Finasteride per dag zullen mijn waarden dus naar alle waarschijnlijkheid binnen het gewenste bereik liggen.

Ik vind de zorg in Nederland en België eigenlijk wel goed.
De belangrijkste factor bij een HRT behandeling zijn je genen en er meer oestrogeen of meer blokker tegenaan werpen verhoogt op een gegeven moment enkel de bijwerkingen en niet de gewenste effecten.

Wat ik hier in België en Nederland wel mis is het aanpassen van de dosis op de patient.
1 uniforme dosage voor iedereen kan niet.
Sommigen hebben genoeg aan een tabletje van 1 mg Progynova, terwijl bij anderen die 4 mg wel nodig zal zijn.

Maar wat ik toch vaak lees en betreur is die “ meer is beter filosofie “ . Dat is afkomstig van de Verenigde Staten waar transen denken een snoepwinkel binnen te stappen als het op HRT aankomt en dosissen van 400 mg Spironolactone en tot 8 mg Estradiol voorgeschreven krijgen. Dat is echt te veel van het goede. Zo kan je in no time op de wachtlijst voor een nieuwe lever of nieuwe nieren. De voorzichtige aanpak wat hormonen betreft van behandelaars in België en Nederland vind ik eigenlijk prijzenswaardig.
Als iedereen gaat zeuren om overdreven hoge dosissen dan werkt iedere trans voor je het weet een doosje Progynova op 2 weken tijd weg.
Een te hoge oestrogeenwaarde met daarna een val in oestrogeenwaarden, kan een zelfde effect geven als een postnatale depressie bij cis vrouwen.

Zo slecht zijn de VU en het UZGent dan nog niet.

Ja, ik blijf wrokkig dat ze mij mijn HRT hier in België destijds hebben afgenomen toen mijn genetisch risico te veel omhoog ging, maar ik heb er wel alle begrip voor.

Ook wat de SRS betreft hebben we het hier in België en Nederland zo slecht nog niet. Meerdere malen de resultaten voor mezelf gezien en het zag er behoorlijk naturel uit. Misschien geen designer poes, maar ook geen drama of horror.

Overal gaat er wel eens wat mis.

De lange wachttijden hebben vooral met de tekorten aan budget te maken die voorzien zijn. Dat en de explosieve verandering van de samenleving wat betreft het uiten van de eigen beleefde identiteit.

Geen bedoeling om dit topicje te hijacken maar wilde dit wel eventjes kwijt.

Groetjes,
Kato
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Anon20190122 »

Bij mij zijn echt grove missers gemaakt ik had na de srs nooit geen 100mg androcur mogen krijgen en 2mg proginova had 3mg moeten zijn daardoor ben ik onnodig door en regelrechte hel geweest.
Tijgertje
Berichten: 399
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:57
Gender: Anders

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Tijgertje »

Een onderwerp waaiert wel snel uit hè op dit forum. Ik vind dit forum, door de vechtmodus waarin sommige van jullie verkeren, er ook niet perse boeiender van worden.
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Danielle »

tanisha schreef: 03 jan 2019, 02:27 Bij mij zijn echt grove missers gemaakt ik had na de srs nooit geen 100mg androcur mogen krijgen en 2mg proginova had 3mg moeten zijn daardoor ben ik onnodig door en regelrechte hel geweest.
Je lijkt wel een LP met een kras. Dit heb je volgens mij al in zo'n beetje ieder topic op dit forum al eens gepost.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Emma »

Tijgertje schreef: 03 jan 2019, 13:01 Een onderwerp waaiert wel snel uit hè op dit forum. Ik vind dit forum, door de vechtmodus waarin sommige van jullie verkeren, er ook niet perse boeiender van worden.


[mode mode on]
Eens.

Nu weer on-topic en vechtmodus uit. Met de zachte hand lijkt het niet te lukken, dus dan vanaf nu maar met waarschuwingen en strafbankjes.
[mod mode off]
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Anon20190508 »

Ik denk dat het ook veel afhangt van in wat voor omgeving je zit. Ik persoonlijk zit namelijk bijvoorbeeld in een omgeving waar de negativiteit omtrent dit soort zaken heel laag is. Ik ken een behoorlijk aantal mensen binnen een 10km straal van waar ik woon en veel daarvan zijn op een of andere manier LGBTQ+, dus de tolerantie hier is hoog. Verder hou ik ook eigenlijk alleen maar mensen om me heen (ook online, op fora en social media zoals Facebook) van wie ik weet dat ze open-minded zijn, en daarmee creeer ik ook mijn eigen safe space.
Nu ik op een gay dating app zit is dat wel een flinke stap buiten die comfort-zone, maar ik sta daar ook heel openlijk op als pre-op trans en ben bereid uitleg te geven als jongens me aanspreken en duidelijk niet gelezen hebben of denken dat ik MtF ben (die zitten er heel veel, trouwens, meer dan FtM). Ik denk dat als je zelf meer een insteek hebt van 'ik leg het wel even uit' ipv 'hoe kan je dat niet weten!!!!' dat je veel verder komt sowieso. De laatste attitude zorgt bijna alleen maar voor meer vijandigheid van beide partijen.
Ik ben sowieso dus nog pre-op en pre-HRT, dus eigenlijk (vind ik) kan ik niet anders dan openlijk als transgender leven, tenzij ik zou kiezen om gewoon als vrouw te gaan en dan later die switch heel snel maken, maar denk dat dat heel moeilijk is. Want ik wil het toch wel vertellen en met mensen delen, hoewel dat ook gewoon ik als persoon kan zijn. Ongetwijfeld zal niet iedereen die drang hebben.
Als je (optioneel) post-op bent en makkelijk door zou kunnen voor je wensgeslacht, dan hangt het er per persoon vanaf of ze nog steeds willen identificeren als trans of niet. Kan me voorstellen dat op een gegeven moment je trans-zijn niet meer iets is wat jij noemenswaardig vind omdat het niet langer echt relevant is voor je relaties bijvoorbeeld, en dan gaan anderen vaak gewoon over op 'stealth', of zoals Mr. X het eerder noemde (weet even niet of dat in dit topic was) 'gewoon leven'.

Je trans-zijn defineert je niet. Het is een groot deel van je identiteit, maar je bent zoveel meer dan dat!
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Hormoonmeisje
Berichten: 309
Lid geworden op: 24 dec 2018, 03:34
Gender: Vrouw
Locatie: ??

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Hormoonmeisje »

Tijgertje schreef: 03 jan 2019, 13:01 Een onderwerp waaiert wel snel uit hè op dit forum. Ik vind dit forum, door de vechtmodus waarin sommige van jullie verkeren, er ook niet perse boeiender van worden.
Die vechtmodus lijkt zo een beetje typisch transen. Mekaar het daglicht in de ogen niet gunnen. Jammer is dat. We moeten er juist voor elkaar zijn want anderen doen het niet voor ons.
Enfin, back on topic :)
Ik schrijf niet meer mee en lees niet meer mee op dit forum.
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Openlijk transgender zijn

Bericht door Eva »

Hormoonmeisje schreef: 03 jan 2019, 14:31 Die vechtmodus lijkt zo een beetje typisch transen. Mekaar het daglicht in de ogen niet gunnen.
Het is anders beslist niet gebruikelijk hier, Kato. Natuurlijk gebeurden er in de loop van de tijd dingen, maar je kunt er niet van uitgaan dat dit op ons forum gebruikelijk is.
Het is imho dus beslist NIET typisch transen!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Plaats reactie